لیست بهترین انیمیشن‌هایی که در این دهه (2010 تا 2019) اکران شدند

دهه اخیر دهه‌ای بود که بزرگترین آثار انیمیشنی توسط بزرگترین کمپانی‌ها ساخته شدند. تنها با در نظر گرفتن جنبه تکنولوژیک فیلم‌های انیمیشن می‌توان گفت که دهه اخیر دهه‌ بی‌نظیری برای فیلم‌های انیمیشن بود و فیلم‌های انیمیشن با استفاده از تکنیک‌های کلاسیک نقاشی و تکنیک‌های کامپیوتری از سال 2010 تا 2019 آثار منحصر به فرد و بزرگی را خلق کردند. اما از جنبه داستان‌گویی هم انیمیشن‌های این دهه مرزها را جابجا کردند. در دهه‌های گذشته بهترین فیلم‌های انیمیشنی برای کودکان ساخته می‌شدند و برای بزرگسالان هم جالب بودند. اما امروزه این مرز بین کودکان و بزرگسالان خیلی کمرنگ‌تر شده است و بسیاری از فیلم‌های این ژانر برای کودکان و بزرگسالان به یک اندازه جالب و دیدنی هستند.

شرکت‌های بزرگ انیمیشن‌سازی هم با تغییراتی در دهه اخیر مواجه شدند. دیزنی شرکت پیکسار را در دهه 2000 خرید و دریم ورکز یکی از زیرشاخه‌های یونیورسال پیکچرز شد. در ژاپن هم هایائو میازاکی که صاحب استودیو جیبلی است، خودش را بازنشسته کرد اما بعد از مدتی نظرش را عوض کرد و باز به انیمیشن‌سازی رو آورد. شرکت‌های کوچک دیگری هم وارد این کار شدند و در کنار این شرکت‌های بزرگ آثار قابل ملاحظه‌ای عرضه کردند. در کل ژانر انیمیشن توانسته خودش را در ترکیب کردن مواد داستانی و دنباله سازی خیلی بهتر از ژانر لایو اکشن ثابت کند.

با توجه به کیفیت فوق‌العاده فیلم‌های انیمیشنی دهه اخیر، قبل از لیست اصلی 15 فیلم برتر، تعدادی از فیلم‌ها را به صورت افتخاری لیست می‌کنیم. “شگفت انگیزان 2” که توانست مانند فیلم اول موفق ظاهر شود و بار دیگر ثابت کند که کمپانی پیکسار چه مهارت بالایی در ساختن فیلم‌های دنباله‌دار دارد. “گیسو کمند” محصول کمپانی دیزنی که داستان راپونزل را بار دیگر برای مخاطبان مدرن روایت می‌کرد و نمونه والای ترکیب انیمیشن سازی دیجیتال و کلاسیک بود. “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان” که توانست ماجرای هیک آپ را به پایانی درخور قصه برساند و دنیای محبوبش را بار دیگر به مخاطبین نشان دهد. “فیلم لگو” که داستان این اسباب‌بازی‌های دانمارکی محبوب را بر پرده سینماها آورد و توانست با موفقیت دنباله‌های فیلم را هم بسازد و در نهایت “در جستجوی دوری” که داستان ماهی فراموشکار با صداپیشگی “الن دجنرس” را بار دیگر به سینماها برگرداند.

و اما لیست زیر با در نظر گرفتن همه فیلم‌های انیمیشنی که در فاصله سال‌های 2010 تا 2019 منتشر شدند نوشته شده است و فیلم‌های برتر این ژانر بر اساس کیفیت، دست آوردهای تکنیکی و تاثیرات فرهنگی مرتب شده‌اند. با پروشات همراه باشید.


15. موانا – 2016 – Moana

انمیشین “موانا” که راجع به افسانه‌های قدیم مردم پولینزیایی است، ب‌ه‌زیبایی داستان را با استفاده از ستارگان مطرح هالیوودی مانند دواین جانسون و دیگر بازیگران کمتر شناخته شده روایت می‌کند. موانا به‌خوبی یک افسانه کلاسیک را با استفاده از داستان گویی کلاسیک موزیکال دیزنی برای مخاطبان مدرن بازسازی کرده است.  نقطه قوت این فیلم شخصیت موانا است که برای پیدا کردن یک شخصیت خداگونه راهی سفری می‌شود و با آهنگ‌هایی که اجرا می‌کند سعی در متقاعد کردن او دارد. این فیلم موفق شد زیبایی‌های بی‌نظیر پلی نزی را در قالب انیمیشن به نمایش در بیاورد و فرم و محتوا را برای منتقل کردن مفاهیم فیلم به خدمت بگیرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ که با محوریت شخصیت زن ساخته شده‌اند


14. زوتوپیا – 2016 – Zootopia

“زوتوپیا” یکی از معدود انیمیشن‌های تاریخ است که توانست فروشی بیش از یک میلیارد دلار داشته باشد. زوتوپیا موفقیت تجاری عظیمی برای دیزنی به همراه داشت. داستان این فیلم در دنیایی می گذرد که همه اعضایش حیوانات هستند و رفتارهایی مشابه رفتارهای انسان ih دارند. ساکنان این دنیا به دقت طراحی شده و بامزه و خنده دار هستند. فیلم زوتوپیا بسیار عمیق‌تر و جالب‌تر از چیزی است که در ابتدا نشان می‌دهد. پیام اصلی فیلم راجع به تبعیض و موانع فرهنگی است که در داستان بامزه فیلم به آنها پرداخته می‌شود. زوتوپیا مثالی عالی از فیلم‌هایی است که در عین سرگرم کننده بودن، پیام‌های سیاسی و اجتماعی مهمی را بدون اینکه به ورطه شعار دادن بیفتد به تماشاگران سراسر دنیا منتقل می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های کمپانی دیزنی در این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹)


13. باد برمی‌خیزد – 2013 – The Wind Rises

انیمیشن “باد برمی‌خیزد” محصول استودیو جیبلی بود و قرار بود آخرین اثر هایائو میازاکی قبل از بازنشسته شدن او باشد. اما این فیلمساز افسانه‌ای ژاپنی بعد از دو سال باغبانی در سال 2017 به انیمیشن سازی بازگشت. در هر حال “باد برمی‌خیزد” شامل همه چیزهایی است که طرفداران استودیو جیبلی در سرتاسر دنیا منتظر آن بودند و در انیمیشن‌های میازاکی عاشقش هستند. اگرچه این فیلم نتوانست موفقیت جهانی “همسایه من توتورو” و “پرنسس مونونوکه” را تکرار کند، اما ماجرای زندگی “جیرو هوریکوشی” که بر اساس اتفاقات واقعی در این انیمیشن نشان داده می شود، به همان اندازه الهام بخش، فکر شده و به زیباترین حالت به تصویر کشیده شده است. “باد برمی‌خیزد” راجع به اثرات جنگ بر ژاپن است و نسبت به دیگر فیلم‌های استودیو جیبلی وزن سنگین تری از واقعیت دارد اما پیام اصلی آن صلح دوستی است و با استفاده از رویای خلبان شدن نشان می‌دهد که چطور جنگ‌ها رویاها و معصومیت‌ها را به نابودی می‌کشانند.

همچنین بخوانید: ۳۵ انیمیشن برتر تاریخ سینما


12. اتل و ارنست – 2016 – Ethel & Ernest

“ریموند بریجز” رمان “اتل و ارنست” را در سال 1998 و با توجه به زندگی واقعی والدین خودش نوشته بود. او در سال 2016 این رمان را به انیمیشن تبدیل کرد و اگرچه به نظر می‌رسید که این انیمیشن یک پروژه شخصی است، موفق شد مستقل از کتاب، داستانی راجع به تاریخ بریتانیا و فرهنگش بگوید که همه افراد از پیر تا جوان با آن احساس همدردی کنند. دیدن اتفاقاتی مانند جنگ جهانی دوم از دریچه چشم زوجی معمولی و فرزند کوچکشان و انیمیشن نرم و زیبای به کار برده شده باعث شده این داستان عمیق و شخصی و زیبا بشود. تعدادی از بزرگترین بازیگران بریتانیایی مانند جیم برادبنت، برندا بلیتین، پم فریس و جون براون در این فیلم صداپیشگی کرده‌اند و این انیمیشن یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های بریتانیایی قرن اخیر است.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ انیمیشن جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن بالا (UP)


11. منجمد – ۲۰۱۳ – Frozen

می‌توان گفت “منجمد” موفق‌ترین فیلم انیمیشن دهه گذشته بوده است. این فیلم بر اساس یکی از داستان‌های هانس کریستین اندرسن به نام ملکه برفی ساخته شده است. داستان فیلم “منجمد” سالها در کمپانی دیزنی حضور داشته و نویسندگان به دنبال بهتر کردن داستان بودند و در نهایت در سال 2013 این انیمیشن منتشر شد و از همه انتظارات فراتر رفت و به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد. داستان این فیلم راجع به دو خواهر به نام های السا و آنا است و علاوه بر سینما در موسیقی هم موفق شد و آهنگ‌های این انیمیشن هم به لیست برترین موسیقی‌های فیلم این دهه راه پیدا کردند.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۳ فیلم جذاب و دیدنی زن محور در این دهه (۲۰۱۰-۲۰۱۹)


10. داستان اسباب بازی 4 – 2019 – Toy Story ۴

بعد از پایان احساسی فیلم “داستان اسباب بازی 3” خیلی‌ها بر این باور بودند که ساختن “داستان اسباب بازی 4” تنها راهی برای کسب در آمد بیشتر برای پیکسار است. اما بعد از منتشر شدن “داستان اسباب بازی 4” مشخص شد که این فیلم از فیلم قبلی فراتر رفته و توانسته رشد شخصیت‌ها را هم به‌خوبی نشان دهد. در نتیجه ساختنش نه تنها ارزشمند بود بلکه برای پایان دادن به این سری فیلم‌ها ضروری هم بود. فیلم “داستان اسباب بازی 4” بیشتر از سری‌های قبلی در رابطه بین اسباب بازی‌ها و کودکان دقیق می‌شود و گوشه‌های نادیده‌ای از این رابطه را به نمایش می‌گذارد. این رابطه در داستان بین وودی و فورکی به زیبایی نشان داده شده است. فورکی چنگالی است که بعد از اینکه بانی او را به شکل یک اسباب بازی در می‌آورد زنده می‌شود و با زندگانی‌اش به مشکل برمی‌خورد. وودی باید به فورکی نشان بدهد که تا چه اندازه برای بانی مهم است. مانند فیلم‌های قبلی سفری که در فیلم اتفاق می‌افتد به وودی و دیگر اسباب‌بازی‌ها چیزهای زیادی راجع به خودشان یاد می‌دهد و باز هم مانند فیلم‌های قبلی وقتی فیلم تمام می‌شود اشک همه تماشاگران در می‌آید.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم خانوادگی جذاب و دیدنی در سال ۲۰۱۹


9. رالف خرابکار – 2012 – Wreck-It Ralph

“رالف خرابکار” با ارجاعاتش به انیمیشن‌های کلاسیک و شرکت‌های بزرگ تجاری امروزی فیلمی سرگرم‌کننده برای همه و علی‌الخصوص برای خوره‌های اینترنت و تکنولوژی است. داستان “رالف خرابکار” هم مانند انیمیشن “داستان اسباب بازی” است و راجع به شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای است که در دنیای خودشان زندگی مستقل دارند. “رالف خرابکار” یک ماجرای رنگارنگ و دوستانه است که به کمک رالف و وانلوپ به دنبال معنای زندگی می‌گردد. فیلمنامه این انیمیشن قوی است و فیلم با توجه بالا به جزئیات ساخته شده. اما قسمت دوم این انیمیشن که در سال 2018 ساخته شد نتوانست موفقیت قسمت اول را تکرار کند. با این حال انیمیشن “رالف خرابکار” برای همیشه بین طرفداران سینما جایگاه خودش را دارد.

همچنین بخوانید: ۷ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “خانواده آدامز” (The Addams Family)


8. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم 2 – 2014 – How to Train Your Dragon 2

بعد از موفقیت قسمت اول انیمیشن “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” محصول کمپانی دریم ورکز، دنباله فیلم هم باید ساخته می‌شد. “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم 2” هم به همان اندازه قسمت اول احساساتی، بامزه و جالب بود. در انیمیشن “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم 2” با استفاده از بازیگران و صداپیشگان قسمت اول، علاوه بر شخصیت هیک آب و بی‌دندون بقیه شخصیت‌ها هم رشد کردند و بزرگ شده‌اند و همه بچه‌ها و روستایی‌هایی که در قسمت اول فیلم هم حضور داشتند، نقش و شخصیت پررنگ‌تری پیدا کرده‌اند. اضافه شدن کیت بلانشت به گروه صداپیشگان فیلم در نقش مادر هیک آپ هم اتفاق هیجان‌انگیزی بود. بچه‌ها می‌توانند از بامزگی بی‌دندون و داستان زیبا و رنگارنگ این فیلم لذت ببرند و بزرگسالان از مسیر رشد هیک آپ و روابط پنهانی سیاسی در دنیای این فیلم لذت ببرند.

همچنین بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” (How to Train Your Dragon)


7. مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی – 2018 – Spider-Man: Into the Spider-Verse

با توجه به موفقیت و بزرگی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول، انیمیشن “مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی” موفقیتی بیش از انتظار داشت. این انیمیشن توانایی و امکانات داستان‌گویی با مدیوم‌های متفاوت در دنیای مارول را نشان داد. در انیمیشن “مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی” شاهد الهام گرفتن‌های زیاد از کتاب‌های کمیک بودیم که در لایو اکشن‌ها بی‌سابقه است. این انیمیشن بیشتر داستان بزرگ شدن شخصیت است اما با داستان ابر قهرمانی هم آمیخته شده است. ناگفته نماند که جلوه های بصری این انیمیشن معنای دیگری به کیفیت جلوه‌های بصری بخشیده‌اند.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی درباره نوجوانان در سال ۲۰۱۹ که باید تماشا کنید


6. کوکو – 2017 – Coco

انیمیشن “کوکو” ژانر موزیکال را به فستیوال مردگان مکزیک پیوند زده و داستان پسری را روایت می‌کند که به دنبال پیدا کردن هویت واقعی خود، دست و پنجه نرم کردن با سنت‌های خانوادگی و مرگ و وراثت است. جشن روز مردگان مکزیکی‌ها برای زیبایی‌های بصری‌اش معروف است و کمپانی پیکسار با استفاده از تصویر پردازی‌های بی‌نظیر صحنه‌های چشم‌نواز و منحصر به فردی را در این انیمیشن خلق کرده است. در انیمیشن کوکو شاهد احترام ویژه‌ای به سنت‌های مکزیکی هستیم و این انیمیشن بیشترین امتیاز را از منتقدان سینما و تلوزیون دریافت کرد. انیمیشن کوکو ثابت کرد که فیلمی منحصر به فرد و زیبا و بی‌همتا از لحاظ بصری است و یک داستان الهام بخش با نتایج اخلاقی مهم است.

همچنین بخوانید: لیست غم‌انگیزترین فیلم‌هایی که در سال ۲۰۱۹ اکران شدند


5. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم – 2010 – How to Train Your Dragon

با اینکه همه قسمت‌های این انیمیشن زیبا هستند، اولین فیلم این سری بهترین فیلم است. به‌ندرت پیش آمده است که حیوانی انیمیشنی عمق شخصیت‌پردازی بی‌دندون را داشته باشد. بی‌دندون اژدهای ترسناکی بود که باعث شد هیک آپ از یک پسر بچه به آدمی بالغ تبدیل شود. رابطه‌ی سمبلیک بین هیک آپ و بی‌دندون پایه‌ی احساسی داستان “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” را شکل می‌دهد و بامزگی روستای وایکینگی و طنز بصری هم زیبایی این فیلم را دوچندان کرده است.

همچنین بخوانید: ۶ فیلم جذاب و دیدنی درباره مردانگی که زنان ساخته‌اند


4. کوبو و دو تار – 2016 – Kubo and the Two Strings

تکنیک استاپ موشن تکنیکی محبوب است. انیمیشن “کوبو و دو تار” با استفاده از تکنیک‌های استاپ موشن کلاسیک و فناوری‌های کامپیوتری دیجیتال داستانی را از فرهنگ ژاپن روایت می‌کند. جلوه‌های بصری رنگارنگ و عناصر ماجراجویی در داستان برای مخاطبین جوان‌تر جالب هستند و روایت پیچیده و پخته‌ی “کوبو و دو تار” که یک داستان زیبا و تراژیک را روایت می‌کند، برای مخاطبان جدی‌تر و بزرگسال‌تر جالب می‌باشد. این انیمیشن برای جاه طلبی، اصالت و دیدش لایق تحسین بی‌شمار است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های چینی این دهه (۲۰۱۹ تا ۲۰۱۰)


3. شش قهرمان بزرگ – 2014 – Big Hero 6

در این انیمیشن مهارت انیمیشن سازی دیزنی با داستان‌گویی ابر قهرمانی مارول ترکیب شده است و باعث موفقیت تجاری بزرگ این انیمیشن و همچنین برانگیختن تحسین منتقدان شده است. “شش قهرمان بزرگ” با ترکیب کردن فرهنگ ژاپن و آمریکا دست روی موضوعات بالغانه‌ای مانند مرگ می‌گذارد و در این کار بسیار روشن و مهربان هم هست. با اضافه شدن عناصر ابر قهرمانی به دنیای سه بعدی و دقیق و زیبای “شش قهرمان بزرگ”، شاهد انیمیشنی زیبا و خوش ساخت با داستانی عمیق هستیم. درست است که شخصیت بیمکس بسیار بانمک است و باعث می‌شود اشک همه در بیاید اما هسته‌ی اصلی احساسات داستان احساسات هیرو و پذیرش مرگ برادرش است. با اینکه این فیلم در ژانر ابرقهرمانی قرار دارد، به دام کلیشه‌ها نمی‌افتد و سهم خود را در بیان مشکلات جامعه امروزی به‌خوبی ادا می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های ژانر فانتزی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


2. داستان اسباب بازی 3 – 2010 – Toy Story 3

به‌ندرت پیش می‌آید که قسمت سوم یک فیلم دنباله‌دار بهترین فیلم آن سری فیلم بشود اما به نظر بسیاری از تماشاگران “داستان اسباب بازی 3” بهترین قسمت انیمیشن‌های داستان اسباب بازی بود. در این فیلم اندی بزرگ شده و در سال‌های آخر نوجوانی‌اش است و دوره‌ی بازی کردنش با اسباب بازی‌ها تمام شده و همه اسباب بازی‌ها باید ناچار به اتاق زیر شیروانی بروند. اما اسباب بازی‌ها به‌طور اتفاقی وارد یک مهد کودک می‌شوند که با سیستمی دیکتاتوری توسط یک اسباب بازی فاسد اداره می‌شود. باز و وودی موفق می‌شوند از آن جا فرار کنند و این رژیم را برای همیشه از بین ببرند. در این قسمت اسباب بازی‌های جدید و دوست‌داشتی‌ای هم به گروه اضافه می‌شوند. در این قسمت باز و وودی از زندگی معمول خود جدا شده و مجبور می‌شوند بار دیگر زندگی را برای خود تعریف کنند و همه‌ی اینها احساسات مخاطب را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. طنز جاری در “داستان اسباب بازی 3” زیباتر و تیزتر از قبل شده است و در کنار پیشرفت‌های تکنیکی باعث شده عمق جدیدی به شخصیت‌های داستان اضافه شود. شخصیت‌هایی که از سال‌های دهه 90 میلادی قسمتی از زندگی طرفداران مجموعه داستان اسباب بازی شدند.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم جذاب و دیدنی شبیه داستان اسباب بازی (Toy Story)


1. درون و بیرون – 2015 – Inside Out

هر طور نگاه کنیم انیمیشن “درون و بیرون” بزرگ‌ترین و موفق‌ترین فیلم دهه اخیر بود و یکی از مهمترین آثار انیمیشنی که به فیلم در آمده. این انیمیشن کمپانی پیکسار بر اساس داستانی جاه طلبانه ساخته شده و در درون سر یک دختربچه می‌گذرد که هر کدام از احساسات انسانی او یکی از نقش‌های اصلی این فیلم هستند. احساسات، یاد آوری‌ها و پروسه‌هایی که هر روزه در ذهن همه ما اتفاق می‌افتد در این فیلم در قالب‌های جذاب و رنگارنگ بصری به نمایش در آمده است. همه تماشاگران با هر سن و سالی می‌توانند با آنها احساس همدردی کنند. همه ما اینها را حس کرده‌ایم اما نتوانسته‌ایم به زبان بیاوریم. “درون و بیرون” در عین حال با سبک و سیاق مخصوص پیکسار به موضوع سلامت روانی هم می‌پردازد. درست است که “درون و بیرون” تنها یک انیمیشن است اما با چنان جزئیات و خلاقیتی دنیای درون انسان را به تصویر می‌کشد که نمی‌توان تنها با یک بار تماشا کردن آن حق مطلب را ادا کرد. این داستان واقعا عمیق و زیبا است و باید از تیم صداگذاری حرفه‌ای این انیمیشن هم ممنون باشیم. ایمی پولر، فیلیس اسمیت و بیل هدر در ساخت و پرداخت شخصیت‌ها چنان موفق بوده‌اند که همه‌ی تماشاگران می‌توانند تصور کنند که احساسات درون سر خودشان هم با همین صداها با آنها صحبت می‌کنند.

همچنین بخوانید: ۱۲ فیلم انیمیشن پیکسار که تأثیر روان‌شناسانه عمیق داشتند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. آبتین

    اسفند 3, 1398

    انیمیشن های مورد علاقه من تو این لیست اولBig Hero 6بعدHow to Train Your Dragon ،Zootopiaوشاهکار میازاکیThe Wind Risesهستندبرای من به شخصه این انیمه ها داستان های جذاب تری داشتند

    پاسخ

    • کیارش در پاسخ به آبتین

      اسفند 4, 1398

      داستان اسباب بازی ها چی پسر گل

      پاسخ

      • آبتین در پاسخ به کیارش

        اسفند 7, 1398

        اونم خوب بود نمیتونم بگم دوسش نداشتم از لحاظ داستان تو قسمت سه این مجمومه خیلی خوب کار شده بود واقعا ولی اون سه تا رو بیشتر دوست داشتم چه کنم
        وآخرین نکته که من پسرگل نیستم

        پاسخ

        • کیارش در پاسخ به آبتین

          اسفند 7, 1398

          دختری !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(شوخی کردم جدی نگیر اقا جان)

          پاسخ

          • آبتین در پاسخ به کیارش

            اسفند 7, 1398

            چقدر تعجب منم جدی نگرفتم فقط محض اطلاع گفتم برام عادی اکثر کابرا همین فکر شما رو راجع بهم کردن آبتینم به عنوان اسم آواتارم تو سایت گذاشتم چون این شخصیتو تو شاهنامه دوست داشتم

            پاسخ