10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “ورود” (Arrival) که باید تماشا کنید

“ورود” (Arrival) یکی از فیلم‌های موفق “دنی ویلنوو” در ژانر علمی- تخیلی است. اگر به این فیلم علاقه داشتید پس به لیست زیر نگاهی بیندازید.

اگر بگوییم “دنی ویلنوو” تنها علاقه خاصی در ژانر علمی تخیلی دارد، او را دست کم گرفته‌ایم. این کارگردان استعداد خاصی در ساخت فیلم‌های با این ژانر دارند و برخی از هیجان انگیزترین پروژه‌های او “بلید رانر 2049” (Blade Runner 2049) و فیلم جدید “تل ماسه” (Dune) بوده‌اند.

اما بزرگترین موفقیت ویلنوو از طریق “ورود” در این ژانر کسب شد. این افسانه زیبا از ارتباطات، بخشش و درک متقابل در پوشش یک محتوای درام ظاهر شد. اگر به دنبال فیلم‌هایی هستید که فیلمسازی و نقش آفرینی بازیگران آن مانند این فیلم علمی تخیلی باشد، پس به لیست زیر توجه کنید. با پروشات همراه باشید.


10. فراماشین ‒ Ex Machina ‒ 2015

اولین فیلم “الکس گارلند” تغییری در این ژانر محسوب می‌شود. این فیلم در بخش جلوه‌های ویژه مراسم اسکار، امثال “نیرو برمیخیزد” (The Force Awakens) و “مکس دیوانه: جاده خشم” (Mad Max: Fury Road) را شکست داد. این اثر استادانه درباره هوش مصنوعی و همچنین درباره مسائلی از جمله جنسیت و تمایلات جنسی سؤال‌هایی در ذهنتان بر می‌انگیزد.

نقش آفرینی “آلیسیا ویکاندر” به عنوان “ای اوا” بسیار جذاب است و کاملاً با حرکات CGI او هماهنگ می‌باشد. “اسکار آیزاک” و “دامنل گلیسون” نیز به عنوان جفت، اجرای زیبایی از خود نشان می‌دهند. به نظر بخش بزرگ طراحی مربوط به جلوه‌های بصری گارلند است که علاقه خود را مورد توجه قرار می‌دهد و بیشتر از ویلنو سبکی “کوبریک” گونه دارد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


9. نابودی ‒ Annihilation ‒ 2018

دومین اثر گارلند از “فراماشین” هم تاثیرگذار تر بود، او تصمیم گرفت رمانی نوشته “جف وندرمیر” را اقتباس کند. “نابودی” مشابه “ورود” است و موضوعاتی مانند روابط و عشق را زیر سؤال می‌برد، نمایندگی، حفاظت و محیط زیست را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دوباره تکرار می‌کنم، این اثر بسیار تاریک‌تر از “فراماشین” و “ورود” می‌باشد. “نابودی” ماجرایی پر هیجان به منظره‌ای کابوس مانند است که در آن موجودات جهش یافته‌ای وجود دارند که کم کم به دیوانگی روی می‌آورند. “ناتالی پورتمن” در نقش شخصیت اصلی اجرایی فوق العاده از خود به نمایش گذاشته و بخاطر این نقش تحت فشار زیادی قرار گرفت.


8. بلید رانر 2049 ‒ Blade Runner 2049 ‒ 2017

“دنی ویلنوو” با ساخت دنباله فیلم سال 1984 “بلید رانر” به غیرممکن دست یافت. فیلم اصلی در این ژانر تغییراتی ایجاد کرد و برای بسیاری از افراد دست نیافتنی بود. با این وجود ویلنو دنباله‌ای فوق العاده و کاملاً وفادار به قسمت اول، ساخت.

از نظر بصری این فیلم کیفیت خاص خود را دارد، اما در عین حال احساسات موجود در قسمت اصلی را حفظ می‌کند. همه چیز گسترده‌تر، سرسختانه‌تر و ملال انگیز تر و در نهایت امیدوار کننده تر است. توانایی ویلنوو در ایجاد میدان دید و احساس موجود در این فیلم کاملاً عالی در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های علمی-تخیلی سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


7. تلقین ‒ Inception ‒ 2010

“تلقین” یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های علمی تخیلی دهه اخیر بوده است. قوانین سختگیرانه “کریستوفر نولان” باعث شدند ساختاری قابل فهم در این دنیای رؤیایی اضافه شود. مخاطرات خالص آن شبیه به هیچ چیزی نبوده و موضوع فیلم که احساسی روحانی داشت را وزین می‌ساخت.

از لحاظ بصری، این فیلم در استفاده از جلوه‌های بصری هم از نوع عملی و هم از نوع CGI عملکرد فوق العاده ای داشته است. موسیقی متنی که “هانس زیمر” به این فیلم داد باورنکردنی و احساسی است و تمام آن تغییری حزن انگیز در ذهنیت نولان می‌باشد.


6. به سوی ستارگان ‒ Ad Astra ‒ 2019

اگر “ورود” داستانی درباره شگفتی‌های زندگی بیرون کهکشان را نشان می‌دهد “به سوی ستارگان” دقیقاً برعکس است. وقتی تحت تأثیر کمبود شدید حیات ماورای عالم خاکی قرار بگیریم، چه چیزی در ذهن انسان باقی می‌ماند؟ این فیلم سؤال‌های زیادی درباره جهان مطرح می‌کند و همزمان به سوالاتی درونی و وجودی درباره آسیب، رفتارهای نابهنجار، و روابط نیز می‌پردازد.

آیا ما تنها محصولی جانبی از وانمود سازی هستیم و از همان ابتدا محکوم شده‌ایم؟ یا اینکه می‌توانیم این چرخه را بر هم زده و شروع تازه‌ای داشته باشیم؟ نقش آفرینی عالی “برد پیت” و هم چنین قسمت‌های غیر واقعی و صحنه‌های اکشن فیلم باعث شد سوالاتی از این قبیل مطرح شوند. این فیلم تفکر برانگیز و سنگین است، اما به هیچ وجه متضاهر نیست.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های برد پیت که استعداد بازیگری او را ثابت کردند


5. او ‒ Her ‒ 2013

“او” جدای از احساسی بودنش یک فیلم علمی تخیلی است. عنصر هوش مصنوعی از رابطه حقیقی موجود، کم اهمیت‌تر است. این فیلم درام و عاشقانه درباره عشق، آسیب، و حس مالکیت همراه آن است و همین باعث می‌شود که یک فیلم علمی تخیلی محسوب شود.

می‌توان گفت عناصر علمی تخیلی بیشتر شبیه به نسخه‌های پیشرفته‌ای از تکنولوژی امروز هستند و انزوای ناشی از آن را می‌سازند. این فیلم بسیار فوق العاده است و ریشه‌های علمی تخیلی خود را در آغوش می‌کشد، اما به دلیل موضوع عاشقانه‌ای که دارد، به زندگی امروزه ما شباهت دارد.


4. میان ستاره‌ای ‒ Interstellar ‒ 2014

سفر در زمان غیر منتظره “ورود” پیوندی مستقیم به فیلم درام “کریستوفر نولان” می‌باشد. در هر دوی این فیلم‌ها، شخصیت اصلی به دلیل تفاوت زمانی، از مرگ فرزند خود رنج می‌کشد، اما در اینجا دلیل آن سفر خود جوان فرد به آینده است.

این فیلم مانند فیلم “2002: یک ادیسه فضایی” (2002: A Space Odyssey) اثر “استنلی کوبریک” بازتابی از جنبه‌های انتزاعی است. اما مرکزیت احساسی آن به خوبی عمل می‌کند.

هم “میان ستاره‌ای” و هم “ورود” هر دو درباره بازسازی منظر امیدوارانه به آینده هستند، امیدی که جامعه امروز آن را از دست داده است.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از درخشش گرفته تا ادیسه فضایی: 2001


3. ماه ‒ Moon ‒ 2009

“ماه” یک فیلم علمی تخیلی خاص دارای پیچیدگی‌های زیاد است. همانطور که حتماً حدس زده‌اید، این فیلم با محوریت ماه، درباره انجام مأموریت توسط یک عنصر شبیه سازی شده است. اگر به دنبال یک فیلم علمی تخیلی فوق العاده هستید، شک نکنید و حتماً “ماه” را تماشا کنید. “سم راکول” در این فیلم اجرایی بامزه و دلگرم کننده از خود نشان می‌دهد. خبر دیگر اینکه، در اینجا برای اولین بار نقش فردی نژاد پرست را بازی نمی‌کند. صادقانه می گوییم، این فیلم یک اثر علمی تخیلی عالی به همراه صحنه‌های تنش زای منحصر به فرد است.


2. لوپر ‒ Looper ‒ 2012

“رایان جانسون” استاد ساختارشکنی کردن در ژانرها است. کاری که او با این فیلم علمی تخیلی- مدرن انجام می‌دهد، همه چیز را تغییر داد. “لوپر” یکی از عالی‌ترین فیلم‌هاست که “بروس ویلیس” در آن نقش آفرینی می‌کند و روح آسیب دیده “جو”ی پیر را به درستی به تصویر می‌کشد.

“لوپر” آینده‌ای نزدیک و قابل لمس را نشان می‌دهد، به قدری دور که بتوان از آن فرار کرد، اما به قدری نزدیک که تاثیرگذار می‌باشد. بار دیگر می گویم این فیلم همانند “ورود” موضوع مشابهی دارد و در این چرخه ساختارشکنی می‌کند. اما “ورود” مقیاس بزرگتری را در بر مییرد، در حالی که “لوپر” از طریق لنزهای کوچک اثر خود را اعمال می‌کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر تریلر (thriller) تاریخ سینما که باید تماشا کنید


1. منطقه 9 ‒ District 9 ‒ 2009

اولین محتوای “ورود” از نظر زاویه دید بسیار سنتی‌تر از “منطقه 9” اثر “نیل بلامکمپ” می‌باشد، اما می‌توان گفت واقع گرایانه تر است. “منطقه 9” با استفاده از خط داستانی درباره فضائیان به طور مستقیم به وحشت‌های حاصل از تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی اشاره کرده و مشکلات سیستماتیک بیگانه هراسی را به تصویر می‌کشد.

اما این فیلم بسیار هیجان انگیزتر از ذات تفکر انگیز “ورود” می‌باشد. “منطقه 9” با صحنه‌های اکشن و طنز پربار خود، فیلمی علمی تخیلی است که از به میان آوردن بحث‌های سیاسی پشت داستان خود هراسی ندارد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. آرالیا

    اردیبهشت 25, 1401

    فیلم نابودی بهترین هست توی این لیست. البته من خودم تلقین و میان ستاره ای و اکس ماشینا رو هم دیدم و میان ستاره ای رو هم دوست داشتم اما حال و هوایی که موقع دیدن نابودی داشتم رو نتونستم با هیچکدوم از این فیلما دوباره تجربه کنم. نابودی و ورود، حال و هوای خاصی دارن. یه فضای سنگین، که همه چیز خاکستری هست و شخصیت ها طوری پردازش شدن که انگار شخصیت اصلی فیلمها، چیزی از یم ساعت پیششون به یاد نمیارن. عالین این دو فیلم حتما ببینید.

    پاسخ

  2. Sina

    دی 19, 1398

    دوستان عزیز بین این فیلما فقط میان ستاره ای ارزش دیدین داره فیلم او رو ندیدیم و لوپر فیلم های تخیلی میخواید ببینید یا فضایی میان ستاره ای ببینید فیلم های جنگ ستارگان . سریال ماندالورین که ساخت همین جنگ ستارگان هستش مریخی ببینید وارلین شهر هزار سیاره . 3 گانه شورشی گودزیلا 2019. کین . محافظان کهکشان . و سینمای مارول. از تور. مرد آهنی. انجرز ها مدیر عزیز این لیست ضعیفه کلا خود ورود فیلم قوی نیستش زیاد صحنه جذابی نداره اکشن نیس خرابی زیادی نمیاره

    پاسخ

    • soli در پاسخ به Sina

      آبان 23, 1401

      با سلام دوست عزیز بنظرم اگر فیلم صحنه های خرابی زیادی داشته باشه دال بر قوی بودنش نیست…بهتر هست نقد فیلم ها و هدف و پیام اونهارو هم در نظر بگیرید. فیلم ورود بار معنایی بسیار بالایی داره. با اینکه من چندین بار فیلم میان ستاره ای رو دیدم و بسیاااار دوستش داشتم اما با دیدن فیلم ورود و خوندن نقدش متوجه شدم میشه با جلوه های خاص کمتری هم پیام های ارزشمند زیادی رو به بیننده ای که تفکر میکنه رسوند. پس لطفا صرف کم داشتن بار اکشن بودن فیلم، سایر بینندگان رو گمراه نکنید.ممنون

      پاسخ