10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “جایی برای پیرمردها نیست” (No Country for Old Men) که باید تماشا کنید

“جایی برای پیرمردها نیست” (No Country For Old Men) فیلم وسترن-مدرن فوق‌العاده‌ای بود. اگر از تماشای آن لذت بردید، شک نکنید فیلم‌های این لیست را هم دوست خواهید داشت!

“برادران کوئن” به طور رسمی اعلام کردند که “جایی برای پیرمردها نیست” که از رمانی به همین نام اثر “کورمک مک کارتی” اقتباس شده، اولین نمونه از ژانر وسترن مدرن می‌باشد. این ژانر نیز مانند ژار نوآر مدرن، اصول و موضوعات وسترن مرسوم را بر خلاف زمینه قدیمی، به زمینه‌ای مدرن وارد می‌کند.

ژانر وسترن مدرن با استفاده از منظره‌ای غم افزا از صحرا، خشونت نامعقول، حقوق‌دانان فاسد و ضدقهرمانان بی‌اخلاقی که در گذشته وجود داشتند، فیلم‌های پر قدرت زیادی تولید می‌کند. لیستی از بهترین فیلم‌های مشابه “جایی برای پیرمردها نیست” را برایتان آماده کرده‌ایم. امیدواریم از آنها لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


10. اگر از آسمان سنگ ببارد ‒ Hell or High Water

موضوع “اگر از آسمان سنگ ببارد” نیز مانند دیگر فیلم‌های وسترنی که تا به حال تماشا کرده‌ایم می‌باشد: گروهی از تبهکاران که سراسر تگزاس رانندگی می‌کنند و از بانکها سرقت می‌کنند و از دست مردان قانون فرار می‌کنند. مسئله این است که این داستان در تگزاس امروز اتفاق میفتد و درباره اقتصاد کشور پیامی به همراه دارد. این دو مرد که “کریس پاین” و “بن فاستر” نقش آنها را به عهده دارند، تنها به این دلیل که توانایی پرداخت وام خود را ندارند و خیلی زود قرار است خانه خود را از دست بدهند، از بانک سرقت می‌کنند. آن‌ها محصول جامعه هستند. “جف بریجز” برای نقش آفرینی خود به عنوان پلیس جایزه اسکار دریافت کرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر وسترن در این دهه (2010 تا 2019)


9. حقه بازان شهر ‒ City Slickers

بی شک محبوب‌ترین فیلم وسترن کمدی “زین‌های شعله ور” (Blazing Saddles) اثر “مل بروک” می‌باشد، اما چون این فیلم محصول سال 1874 است، می‌توان گفت علیرغم نابهنگامی، بیشتر شبیه به نسخه وسترن است تا وسترن مدرن. از طرف دیگر “حقه بازان شهر” یک فیلم وسترن فوق العاده خنده دار است که در زمان حال اتفاق میفتد. “بیلی کریستال” رهبر گروهی از آدم‌های یقه سفید است به مزرعه یکی از رفقایشان می‌روند تا در مار شخم زدن به او کمک کنند. “جک پالنس” که برای بازی در “شین” (Shane) شناخته شده است، به عنوان مزرعه دار نقش آفرینی می‌کند. جالب اینجاست که این افراد با فیلم‌های کابویی بزرگ شده‌اند، اما ساده‌ترین چیزها درباره کابوی بودن را نمی‌دانند.


8. کوهستان بروکبک ‒ Brokeback Mountain

“کوهستان بروکبک” اثر “انگ لی” در دریافت جایزه اسکار بهترین تصویربرداری به طور بحث برانگیزی از “تصادف” (Crash) اثر “پاول هگی” جا ماند. با اینکه هر دوی فیلم‌ها خوب هستند اما “کوهستان بروکبک” بهتر است. و می‌توان به راحتی این دو فیلم را در کنار یکدیگر گذاشته و مقایسه کرد چرا که هر دوی آنها درباره “مشکلات اجتماعی” هستند. “تصادف” درباره نژادپرستی است و “کوهستان بروکبک” درباره همجنس گرایی می‌باشد. تفاوت آنها این است که “تصادف” به جزئیات نپرداخته؛ و در اشاره به تنش‌های حاصل از نژادپرستی و مشکل آنها بسیار واضح و ساده عمل کرده است. لی درفیلم خود بسیار قوی‌تر بوده و مشکلات را به زور به خورد بیننده نمی‌دهد. داستان آن تنها درباره عشق دو نفر به یکدیگر است که افکار موجود در جامعه آنها را از یکدیگر جدا می‌کند. با ارتباط دادن این موضوع به شخصیت‌ها اهمیت این مشکل طبیعی‌تر جلوه می‌کند.

همچنین بخوانید: نگاهی به 15 فیلم برتر جان فورد، یک وسترن ساز تمام عیار


7. آل ماریاچی ‒ El Mariachi

این فیلم اولین کار کارگردان و نویسنده این فیلم “رابرت رودریگز” است که در ادامه فیلم‌های فوق العاده ای از جمله “بچه‌های جاسوس” (Spy Kids) و “ماچته می‌کشد” (Machete) را برایمان به ارمغان می‌آورد، “آل ماریاچی” رکورد جهانی گینس فیلمی با کمترین بودجه (بودجه این فیلم کمتر از 7,225 دلار بوده است و رودریگز بیشتر کارهای پشت صحنه را خود به تنهایی انجام داد) برای خود ثبت کرد و در گیشه سینما مبلغی حدود 1 میلیون دلار به فروش رسید.

“آل ماریاچی” در شهری کوچک واقع در شمال مرز مکزیک به نام سیوداد آکونا، فیلمبرداری شد و داستان آن درباره کسی است که هویتش به عنوان یک تبهکار اشتباه گرفته می‌شود و حالا یک باند تبهکار به دنبال او هستند. رودریگز ساخت این فیلم را در کتابش “یاغی بی گروه” به ثبت رسانید.


6. گزاره ‒ The Proposition

با توجه به دسته فیلم‌های مربوط به “افراد بی قانون” یا فیلم‌های “وسترن کیک گوشت” یا “وسترن کانگورویی” که همگی نام فیلم‌های وسترن استرالیایی هستند، “گزاره” فیلمی ناراحت کننده در ژانر وسترن مدرن است که توسط “جان هیلکات” کارگردانی شده. هیلکات با فیلم‌های مشابهی از جمله “جاده” (The Road) و “بی قانون” (Lawless) نیز چشمان ما را مزین کرده است. داستان درباره پلیسی است که یک تبهکار بدنام را دستگیر کرده و به او می‌گوید نه روز وقت دارد تا برادر بزرگترش را بکشد، وگرنه آنها برادر کوچک‌ترش را اعدام خواهند کرد. این فیلم نیز مانند بقیه فیلم‌های فوق العاده، شخصیتی را به تصویر می‌کشد که با تصمیم دشواری روبرو می‌شود و تصمیم او تعیین کننده شخصیت او خواهد بود.

همچنین بخوانید: 35 فیلم برتر ژانر وسترن در تاریخ سینما


5. پیکان‌های شکسته ‒ Broken Arrow

با اینکه این فیلم به در ژانر اکشن- مهیج قرار گرفته است، اما “پیکان‌های شکسته” محصول سال 1996 از هر فیلم دیگری وسترن‌تر است. “کریستین اسلاتر” و “جان تراولتا” در نقش افرادی هستند که بازیگر مناسب فیلم‌های اکشن هستند: “رایلی هیل” و “ویک دیکینز”. فیلمنامه “پیکان‌های شکسته” توسط “گراهام یوست” نوشته شده است و داستان آن درباره گروهی تروریستی است که سلاح‌های هسته‌ای را از دولت آمریکا می‌دزدند و “پارک رینجر” و یک خلبان برای بازپسگیری سلاح‌های هسته‌ای، آنان را تعقیب می‌کنند. سکانس‌های مربوط به قطار، مناظر بیابانی، و حمل اسلحه باعث می‌شود این فیلم جزو ژانر وسترن مدرن قرار گیرد.


4. راننده تاکسی ‒ Taxi Driver

“مارتین اسکورسیزی” اعلام داشته که فیلم مهیج “راننده تاکسی” خود را که در دهه 70 ساخته شد، از فیلم نیمه وسترن “جویندگان” (The Searchers) اثر “جان فورد” الهام گرفت. “تراویس بیکل” ضدقهرمان وسترن قدیمی است که در قرن اشتباهی زندگی می‌کند. او تازه از جنگ بازگشته (بر خلاف اینکه جنگ داخلی موضوع تمام فیلم‌های وسترن بوده، در “راننده تاکسی” درباره جنگ ویتنام صحبت می‌شود) و او از بی قانونی که در شهرش رواج پیدا کرده خسته شده است. (در این زمان، نیویورک در بدترین شرایط خود قرار داشته است).

وقتی که او با یک روسپی زیر سن قانونی آشنا می‌شود و زمانی که از یک کمپین انتخاباتی فریب آمیز برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار انزجار می‌کند، جهاد او آغاز می‌شود.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل مارتین اسکورسیزی و معرفی 23 فیلم برتر او


3. رودخانه ویند ‒ Wind River

“تایلر شرایدن” پس از نوشتن فیمنامه فوق العاده زیبای “سیکاریو” (Sicario) و “اگر از آسمان سنگ ببارد” (Hell or High Water)، کارگردانی فیلم “ویند ریور” را بر عهده گرفت، فیلمی که ژانر وسترن مدرن و معمای قتل در آن ترکیب می‌شود. ستارگان سری فیلم‌های مارول یعنی “الیزابت اولسن” (اسمارلت ویچ) و “جرمی رنر” (هاوکی) به ترتیب به عنوان یک مأمور اف بی آی و یک شکارچی متخصص ردگیری نقش آفرینی می‌کنند. این دو با یکدیگر همکاری می‌کنند تا راز یک قتل در ویند ریور واقع در وایومینگ را حل کنند. شرایدن این فیلم را ساخت تا توجهات را به سمت زنان بومی زیادی که تا به امروز در ایالات متحده مورد تجاوز قرار گرفته و کشته شده‌اند جلب کند.


2. لوگان ‒ Logan

“لوگان” یک کتاب مصور است که از فیلم “شین” بازسازی شده است، به همان دلیل که “جوکر” یک کتاب مصور است که مانند “راننده تاکسی” و “پادشاه کمدی” (The King of Comedy) توسط “مارتین اسکورسیزی” بازسازی شده است. “جیمز مانگولد” تنها اصول و داستان “شین” را بازسازی نکرد، بلکه همان موضوع و چیزهایی را که باعث شد “شین” فوق العاده شود را نیز از آن استخراج کرد. در “لوگان” ولورین خسته را می‌بینیم که از میراث خود فرار می‌کند و در کمک به دیگران بی میل است، چرا که افرادی که به او نزدیک می‌شوند در انتها کشته می‌شوند. وقتی که او با دختر شبیه سازی شده خود “آکا ایکس 23” ملاقات می‌کند، او را از خود دور می‌کند، تا اینکه مجبور می‌شود او و نسل بعد تغییر کنندگان را نجات دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ژانر تریلر سال 2020 که در انتظار اکرانشان هستیم


1. یورش به کلانتری شماره 13 ‒ Assault on Precinct 13

“یورش به کلانتری شماره 13” یکی از بهترین فیلم‌های مهیج سال 1970 است که “جان کارپنتر” با ذهن هنری خود آن را کارگردانی کرده است: او فیلمنامه این فیلم را نوشت، آن را کارگردانی و تدوین کرد، ترکیب کل پشت صحنه را انجام داد، همه کارها را خود به تنهایی کرد. نام اصلی این فیلم در ابتدا “آلامو اندرسون” بود و از فیلم کلاسیک وسترن “ریو براوو” (Rio Bravo) اثر “هاوارد هاوک” الهام گرفته شده بود. پس از اینکه اعضای یک گروه تبهکار قسم می‌خورند برای کشتن پنج نفر از افراد گروه پلیس‌های لس آنجلس را نابود کنند، تا خرخره مسلح به یک کلانتری حمله کرده و آن را محاصره می‌کنند. همینکه پلیس در حال تلاش برای دفاع از خود است، یک فیلم مهیج خونین متولد می‌شود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. حامد

    تیر 2, 1400

    یورش به کلانتری 13 بی نظیر بود. همون چیزی بود که میخواستم

    پاسخ