معرفی 12 سریال مستند جذاب و دیدنی در سال 2019 که باید تماشا کنید

مستندها بهترین راه برای آشنا شدن با رخدادهای دنیای اطرافمان هستند، اتفاقات گذشته و حال. در حالی که فیلم‌ها شما را سرگرم می‌کنند، مستندها بر حقایق و نقش‌ها و بررسی‌های گسترده تمرکز دارند. اما گاهی اوقات داستان مستندها به قدری پیچیده و بلند هستند که تا ساعت‌ها طول می‌کشند.

اینجاست که تلوزیون پدیدار می‌شود. تلوزیون به فیلمسازان اجازه می‌دهد تا درست همانطور که می‌خواهند داستان را بسط دهند. هیچ نوع کمبود زمان یا منابع وجود ندارد و چون مردم بیشتر خود را پای تلوزیون خرج می‌کنند، بهترین موقعیت است که مستندها نیز طعم موفقیت را بچشند. در اینجا لیستی از برترین مجموعه‌های مستند سال 2019 را برایتان آماده کرده‌ایم، امیدواریم لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


12. قتل برای استخدام ‒ Murder for Hire

هر فیلم جاسوسی یک قاتل دارد. فردی مرموز و خطرناک که برای کشتن افراد بالامقام که کشتن آنها کار سختی است، استخدام شده است و به نوعی، این قاتلان برای پایان دادن به زندگی آنها راهی پیدا می‌کنند. در زندگی واقعی نیز، ترور شخصیت‌های برجسته سیاسی کار غیرمعمولی نیست. حتی نهادهای دولتی تمام تلاش خود را می‌کنند تا سران سازمان‌های جنایی و تروریستی را به قتل برسانند. اما این به آن معنا نیست که انسان‌های عادی مثل مادربزرگ همسایه بقلی نمی‌توانند در این کار شرکت کنند.

در واقع قتل‌های قراردادی در سالهای گذشته افزایش یافته‌اند و بیشتر با افراد عادی سر و کار دارند نه افراد مشهور. اگر می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید این مستند را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مستندهای سال 2019 که نباید از دست بدهید


11. فرمول یک: بران تا زنده بمانی ‒ Formula 1: Drive to Survive

ماشین‌ها هیجان‌انگیزند، درست است؟ آسایش و تمام چیزهای خوب، اما درواقع این سرعت است که اغلب مردم را به خود جذب می‌کند و وقتی که ما با محدودیت‌های سرعت (به دلایل درست) مواجه می‌شویم، آزمون واقعی سرعت در فرمول یک شروع می‌شود، ورزشی که هر فرد عشق ماشینی می‌خواهد آن را ببیند، یا از آن بهتر، بخشی از آن باشد.

چه هیجانی برای راننده‌ها دارد! اما این آدرنالینی که در رگهایشان جریان می‌یابد بهایی هم دارد. این کار درست مانند دیگر شغل‌های دنیا به سخت کوشی و فداکاری نیاز دارد. همچنین نیازمند توجه مداوم و گاهی اوقات فداکاری است که باعث درماندگی می‌شود. اگر هنوز فکر می‌کنید مرغ همسایه غاز است، پس این مستند را تماشا کنید تا از حقایق تلخ پشت مسابقه جهانی فوق رقابتی آگاه شوید.


10. رتبه بندی قاتلان ‒ Killer Ratings

“کاری را که عاشقانه دوست داری انجام بده و به کاری که می‌کنی عشق بورز.” این جمله مانتراست، درست است؟ شغلی را که نمی‌توانید خود را وقف آن کنید، انتخاب نکنید. چون وقتی وارد آن شوید، مجبورید انجامش دهید. اما وقتی میگوییم باید “تماماً” آن را انجام دهید، منظورمان چیست؟ مرز یک فرد برای فداکاری در شغلش چیست؟ می‌توانیم با اطمینان بگویم تل زمانی که کارت به کسی آسیب نزند، مشکل زیادی ندارد.

لحظه‌ای که فکر کردید به انجام کاری غیراخلاقی فکر کردید، باید توقف کنید. اما “والاس سوزا” به این موضوع باور نداشت. او یک مجری برزیلی بود و می‌دانست رتبه بندی خوب هم برای او و هم برای شبکه چقدر مهم است. و بهنظر در کارش مهارت داشت. او به طور کلی درباره قتل‌ها و تصادفات گزارش می‌کرد و روزنامه نگاری او باعث شد به رسمیت شناخته شده و در نهایت یکی از اعضای کنگره شود. اما سپس، واقعیت آشکار شد. چه کسی قتل‌هایی که سوزا گزارش می‌کرد را مرتکب می‌شد؟

همچنین بخوانید: 11 مستند جذاب و الهام بخش که باید تماشا کنید


9. واقعیت‌های تغییرات آب و هوا ‒ Climate Change- The Facts

در حالی که برخی احمق می‌خواهند کاری کنند فکر کنید تغییرات آب و هوا شوخی است، شما باید درک کنید که این تهدید جدی و حتمی است. هر چه بیشتر وقتمان را صرف اعتبار تغییرات آب و هوا کنیم، برای مقابله و حل آن زمان کمتری خواهیم داشت. اگر می‌خواهید بدانید موضوع از چه قرار است، اینکه چرا این امر آنقدر مهم است و و آیا می‌توانید کمکی کنید، پس باید این مستند را تماشا کنید. اجرای آن توسط “دییوید اتنبرگ” انجام می‌شود، شخصی که برای افراد دوستدار مستندهای طبیعت، چهره‌ای آشناست. این مورخ طبیعی درباره اشتباهاتمان و روش جبران آنها توضیح می‌دهد.


8. فرقه‌های مرگبار ‒ Deadly Cults

کلمه “فرقه” را که بگویید هر فرد عاقلی به وحشت میفتد. مردم یا وحشت می‌کنند یا کنجکاو می‌شوند، یا می‌ترسند و یا در بهترین حالت اهمیتی نمی‌دهند. و برای اینکار دلیل خوبی دارند. فرقه‌ها به ندرت برای الهام بخشیدن به ایمان، یا حسن نیت کاری انجام داده‌اند. عضو یک فرقه در بهترین حالت به عنوان فردی فریب خورده یا گمراه، و در بدترین حالت به عنوان یک قاتل مورد تصور قرار می‌گیرند.

در این مستند، باید از روانشناسی پشت پیوستن یا حتی شروع فرقه‌ها، قوانینی که آنهارا تعریف می‌کنند، و اینکه چگونگه رهبران فرقه‌ها مردم را جذب خود می‌کنند، پی خواهیم برد. در طی چهار قسمت، چهار جنایت که توسط فرقه‌های مختلف انجام گرفتند را بررسی می‌کنیم.

همچنین بخوانید: ۱۰ مستند خارق العاده سینما که احتمالا تاکنون ندیده اید


7. داستان تخیلی ‒ The Imagineering Story

با وجود سرویس جدید پخش فیلم‌ها، دیزنی توانسته بیش از پیش با مخاطبان خود صمیمی شود. نه تنها کل مجموعه در اختیار بینندگان قرار دارد، بلکه درهای خود را به روی مردم باز کرده و داستان‌های پشت صحنه را برای مخاطبان پخش می‌کند.

“داستان تخیلی” یی از آن دروازه‌هاست که شما را به سفری می‌برد که در آن دیگاه تان نسبت به دیزنی تغییر می‌کند. یکی از چیزهایی که به آن معروف است پارک‌های سرگرمی دیزنی است. دیزنی لند در فهرست آرزوی همه قرار دارد و برای رؤیایی کردن آن تلاش‌های زیادی صورت گرفته است. این مستند زندگی معمولی کارکنان بخش تحقیق و توسعه دیزنی را نشان می‌دهد، و نحوه ایجاد و ساخت همه پارک‌های تفریحی جادویی آن را به تصویر می‌کشد.


6. سیاره‌ها ‒ The Planets

زمانی بود که مردم بر این باور بودند، زمین مرکز جهان است. اما بعد درباره جاذبه خورشید و دیگر سیاره‌های اطرافمان و کهکشان‌ها، سیاه چاله‌ها و این چیزها مطلع شدیم. حالا، هیچکس نمی‌داند که مرکز جهان کجاست، چون ما حتی نمی‌دانیم لبه جهان کجاست.

پس هنوز یک وضعیت “هست؟ یا نیست؟” در مورد وضعیت زمین وجود دارد. اما فراتر از این سؤال، چیزهای زیاد دیگری هستند که باید آنها را کشف کنیم. ما مأموریت‌های بدون سرنشین مختلفی به سیاره‌های متفاوت منظومه شمسی‌مان فرستادیم و در آنها موفق بودیم، که این یعنی ما محتوای قابل توجهی درباره تاریخ همسایگانمان در اختیار داریم. “سیاره‌ها” شما را به این سفر دعوت می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مواد مخدر


5. سیاره ما ‒ Our Planet

“سیاره ما” به روایت دیوید آتنبرگ، مستند دیگری از “سیاره زمین” (Planet Earth)، “سیاره یخ زده” (Frozen Planet) و “سیاره آبی” (The Blue Planet) می‌باشد. هر قسمت این مجموعه بر زیستگاه‌های مختلف دنیا متمرکز است و چگونگ تجزیه و تخریب آنها توسط فعالیت‌های انسان را نشان می‌دهد.

جلوه‌های بصری خیره کننده به شکل باشکوه طبیعت، و وضعیت حیوانات نگاهی میندازد که این موضوع هم قلبمان را می‌شکند و هم باعث می‌شود از خودمان یعنی انسانها متنفر شویم. این مستند اولین مستند طبیعتی که توسط شبکه نتفلیکس ساخته شد، و اگر می‌خواهید متوجه شوید چگونه در حال نابودی سیاره خود هستیم، آن را تماشا کنید.


4. ترک ناکجا آباد ‒ Leaving Neverland

“مایکل جکسون” پادشاه موسیقس پاپ، افتخار طرفدارانش، افسانه صنعت موسیقی، و یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های دنیا بود. او الهام بخش هنرمندان زیادی بود، به ساخت حرفه بسیاری از افراد کمک کرد، و برای اعمال بشردوستانه‌اش مشهور بود. با این حال، دوران کاری او بی نقص نبود. در زمان زنده بودنش از رسوایی‌های زیادی پرده برداشته شد، و بزرگ‌ترین آن‌ها سوء استفاده جنسی بود.

در “ترک نورلند”، با دو نفر که ادعا می‌کنند قربانیان جکسون بودند صحبت کردیم. اگر طرفدار این ستاره پاپ هستید، تماشای این مستند برایتان سخت خواهد بود، و ممکن است وسوسه شوید این مستند را کاملاً نامعقول خطاب کنید. سعی کنید با ذهن باز آن را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مستندها درباره طبیعت که دید شما را به جهان تغییر خواهند داد


3. گفتگویی با یک قاتل: نوارهای تد باندی ‒ Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes

به لطف سریال “شکارچی ذهن” (Mindhunter) پخش شده از نتفلیکس به مصاحبه قاتلان یریالی علاقمند شده‌ایم. دلیل کارشان چه بود؟ چه چیزی باعث شد مرتکب چنین عمل وحشیانه‌ای شوند؟ و از همه مهم‌تر، آن‌ها درباره خود چه فکری می‌کنند؟ احساس گناه دارند یا احساس غرور می‌کنند؟ اصلاً احساسی دارند یا در تقلید احساسات استادند؟

یکی از قاتلین رده بالا که نتوانستیم در این سریال چیزی از او بشنویم “تد باندی” است. با در نظر گرفتن زمان آن، احتمالاً او جزو آنها نخواهد بود. با این وجود، این امر به آن معنا نیست که او به اندازه کافی جالب توجه نیست، یا کارهای او به آن اندازه وحشتناک نیست، و روان او به اندازه کافی جذاب نیست. در این مستند به نوارهایی گوش می‌دهیم که یک روزنامه نگار از این قاتل ضبط کرده و به مطالعه شخصیت او پرداخته است.


2. ناپدید شدن مندلین مک کن ‒ The Disappearance of Madeliene McCann

در تعطیلاتی که خانواده مک کن در پرتقال گذراندند، همه چیز پس از آنکه مندلین سه ساله از اتاقش ناپدید شد، ویران می‌شود. این مورد به موضوعی بین الملی تبدیل شد و مقامات پرتقال هر احتمالی را در نظر گرفتند، که یکی از آنها این بود، آن‌ها فکر می‌کردند ممکن است پدر و مادر این کودک بخشی از این پرونده باورنکردنی باشند.

این پرونده فراز و نشیب‌های زیادی داشته و خانواده مک کن هم باید به دنبال دخترشان بگردند و هم با سیستمی که آنها را مقصر می‌داند، مبارزه کنند. و حالا پس از گذشت سالها، هیچ چیز مهمی برای نشان دادن وجود ندارد. این باعث می‌شود سوالی پیش بیاید: اگر ماموران وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دادند، می‌شد مدلین را نجات داد؟

همچنین بخوانید: 20 مستند برتر سینما با موضوع جنایت های واقعی


1. شیطان خانه بغلی ‒ The Devil Next Door

“چارلز منسون” ممکن است شناخته شده باشد، یا ممکن اس بسیاری از او وحشت داشته باشند، چرا که او قادر بود بر مردم تأثیر بگذارد، به گونه‌ای که باعث شود دست به اعمال وحشتناکی بزنند. اما او فقط یک تازه کار بود! از هیتلر بپرسید. او یکی از بزرگترین نسل کشی تاریخ را انجام داد، و تنها کاری که لازم بود بکند، حرف زدن بود. او با مردم صحبت می‌کرد و آنها کاری را که او می‌خواست را انجام می‌دادند. اما اوکاملا مسئول اتفاقاتی که در آلمان نازی رخ داد، نیست.

افرادی که این دستورات را اجرا می‌کردند اگر بیشتر نه، پس به اندازه او مسئول هستند. و بدتر از آن، این است که برخی از این افراد از کشتن هزاران نفر دست نمی‌کشیدند، بلکه آنها را شکنجه می‌کردند، به گونه‌ای که حتی از خود هیتلر که دستور کشتار را داده بود بدتر عمل می‌کردند. یکی از آنها “ایوانِ” منفور بود و “شیطان خانه بغلی” درباره مردی است که متهم شده بود ایوان منفور است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم