معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی کره‌ای در سال 2019

همانطور که فیلم “انگل” (Parasite) اثر “بونگ جون-هو” (Bong Joon-ho) همچنان بینندگان را شگفت‌زده کرده و در رقابت بزرگ اسکار پیش رو شرکت خواهد کرد، ما نیز از رشد چشمگیر سینمای کره و فیلم‌های فوق‌العاده‌ای که در طول سالها ساخته‌اند شگفت‌زده می‌شویم.

برای متخصصان فیلم، فیلم‌های کره‌ای نوعی ژانر متفاوت هستند. این فیلم‌ها نشان برجسته‌ای از خشونت در خود دارند و از آن به گونه‌ای استفاده می‌شود که دیگران در کشمکش با آن هستند. آن‌ها به شخصیت‌های مبهم اخلاقی گرایش دارند که اغلب بازتابی از جامعه خود هستند که خود ماهیت متناقضی دارد. از همه مهم‌تر شیوه روایت داستان است که گویی نشان خاصی دارد و این امر نشان می‌دهد کشور تولید کننده فیلم کدام است. این شما و این لیستی از بهترین فیلم‌های کره‌ای سال 2019. با پروشات همراه باشید.


12. اولین موکل من – My First Client

“اولین موکل من” برگرفته از داستانی واقعی است که مرگی وحشتناک و پیامدهای آن را به تصویر می‌کشد. داستان از جایی شروع می‌شود که وکیل “جونگ یوپ” پرونده دختری را قبول می‌کند که به قتل برادرش اعتراف کرده است. وقتی جونگ یوپ درباره گذشته خانواده، رابطه بین خواهر و برادر و موقعیت زندگی آنها تحقیق می‌کند، با حقیقت وحشتناکی روبرو می‌شود. این فیلم به طور خلاقانه‌ای آزاد است اما به داستان و احساستی که می‌خواهد القا کند، پایبند می‌ماند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین سریال‌های کره‌ای این دهه (2019 تا 2010)


11. خروج – Exit

این فیلم درباره مردی است که باید بی کفایتی خود را جبران کند تا نجات یابد. شخصیت اصلی مردی به نام “یونگ نام” است. او در کالج به‌عنوان یک صخره نورد خود را ثابت کرد، اما وقتی زمان کار پیدا کردن و انتخاب حرفه‌اش رسید، شکست بدی را تجربه کرد. از افتخار و شکوه او سالهای زیادی گذشته و هنوز هم با پدر و مادرش زندگی می‌کند. او تصمیم می‌گیرد در تولد 70 سالگی مادرش در محل کار کسی که دوستش دارد، جشنی بر پا کند. اما وقتی نوعی گاز سفید مکان را در بر می‌گیرد، این روز خوب تبدیل به یک مصیبت می‌شود. حالا زمان مناسبی برای استفاده از مهارت‌های صخره نوردی اوست.


10. الماسی بدون پیرایه – A Diamond in the Rough

همیشه این جمله را از والدینمان می‌شنویم: “وقتی خودت بچه داشته باشی می‌فهمی.” چه چیزی را می‌فهمیم؟ این پرسشی است که از خود می‌کنیم. اما والدینمان درست میگویند. هیچ چیز شما را برای بچه‌دار شدن و بزرگ کردن آنها و تماشایشان در حالی که زندگی خود را می‌سازند یا نابود می‌کنند، آماده نمی‌کند. والدین همیشه امیدوارند، اما فرزندان اغلب آنها را درک نمی‌کنند. “الماسی بدون پیرایه” درباره مردی است که از زمانی که چشم باز کرد خلافکار بود. اما تنها وقتی که به زندان می‌رود، متوجه می‌شود در این بین چقدر مادرش را آزار داد. او مدام فکر می‌کند یعنی مادرش هنوز مثل قبل او را دوست دارد، آن هم وقتی خود از خودش متنفر است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های کره ای این دهه (2019 تا 2010)


9. گانگستر، پلیس، شیطان – The Gangster, The Cop, The Devil

دشمن دشمنم، دوست من است. بسیاری از روابط و همکاری‌ها بر پایه این جمله استوار می‌شوند. باید با افرادی همکاری کنید، که در شرایط متفاوت از آنها دوری می‌کردید. “جونگ ته سوک” یک افسر پلیس است که مشکوک است قاتلی سریالی در منطقه او ظاهر شده. او الگویی از کار این قاتل پیدا کرده، اما بسیار مبهم است و مافوق‌هایش آن را قبول نمی‌کنند. “جانگ دونگ سو” گانگستری است که این قاتل سریالی به او حمله کرده، اما او نجات پیدا کرده است. این موضوع باعث می‌شود دونگ سو در برابر رقیبان خود ضعیف جلوه کند، در نتیجه قسم می‌خورد که این قاتل را پیدا کرده و بکشد. حالا گانگستر و پلیس با هم همکاری می‌کنند و اختلافات خود را کنار می‌گذارند تا دشمن مشترک خود را پیدا کنند.


8. شاهد بیگناه – Innocent Witness

دستگیری مجرم یک موضوع است و ثابت کردن گناه او موضوع کاملاً متفاوت دیگری است. ابتدا باید مطمئن شوید فرد درستی را دستگیر کرده‌اید و برای این کار باید تمام تلاش خود را بکنید. معمولاً وقتی بخواهیم بی‌گناهی فردی را ثابت کنیم، ابتدا تحقیقات وسیعی صورت می‌گیرد. این کار بازی بین وکلاست و این را هم می‌دانیم که همه وکلا صادقانه بازی نمی‌کنند. داستان “شاهد بیگناه” درباره زنی است که متهم به قتل کارفرمای خود است، اما اظهار دارد که در واقع رئیسش در حال خودکشی بوده و او نمی‌توانست از آن جلوگیری کند. “سون هو” این پرونده را بر عهده دارد و تنها شاهد این واقعه یک دختر 15 ساله اوتیسمی است.

همچنین بخوانید: بهترین سریال های کره ای عاشقانه و درام که نباید از دست بدهید


7. کیم جی یونگ: متولد 1982 – Kim Ji-Young: Born 1982

وقتی در ابتدا رمان “چو نام جو” با همین نام در سال 2016 منتشر شد، مردم دو برداشت متفاوت از آن داشتند. عده‌ای معتقد بودند که این رمان نمایشی نادرست از فرهنگ اجتماعی کره بوده ولی عده‌ای دیگر که بیشتر آنها را زنان تشکیل می‌دادند، بر این باور بودند این داستان شبیه به زندگی آنهاست. منتقدان نیز همین گونه بودند، اما وجود این مجادله‌ها به آن معنا نیست که این فیلم بد نیست. این فیلم داستان از کودکی تا میانسالی زنی را روایت می‌کند و بر جنسیت گرایی و سکسیسمی که او هر روزه با آن مواجه می‌شده و نقش جامعه در افسردگی او تمرکز دارد.


6. برادران جدا نشدنی – Inseparable Bros

در ایجاد روابط عمیق، خون فاکتور مهمی نیست. ممکن است نام خانوادگی دو نفر شبیه به هم باشد، اما هیچ پیوندی با هم احساس نکنند، در حالی که ممکن است دو نفر هیچ ارتباط خونی با هم نداشته باشند، اما مانند خانواده یکدیگر باشند. “سه‌ها” و “دونگ گو” برادران خونی نیستند، اما پیوندی قوی با هم دارند. آن‌ها در فراز و نشیب‌های زندگی یکدیگر با هم همراه بودند و در زمان سختی‌ها به هم کمک کردند تا طاقت بیاورند و ادامه دهند. وقتی وضعیت بدنی سه‌ها وخیم می‌شود، توانایی ذهنی او شکوفا می‌شود. ممکن است دونگ گو زیاد باهوش نباشد، اما همیشه سالم بوده است. وقتی این دو با “می هیونگ” آشنا می‌شوند، متوجه می‌شوند که باید مرزهای خود را در جهان گسترش دهند. این موضوع چه تاثیری بر رابطه آن‌ها می‌گذارد؟

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش دوم)


5. تولد – Birthday

فجایع قدرتمندند و عواقب آنها غیرقابل پیش بینی هستند. هرگز نمی‌توانید حدس بزنید مردم در برابر آنها چگونه واکنش نشان می‌دهند. آیا برای حمایت عاطفی دور هم جمع می‌شوند، با هم گریه می‌کنند و دست همدیگر را می‌گیرند؟ یا از همه دوری می‌کنند، به تنهایی سوگواری می‌کنند و از هم دور شده و نسبت به هم بی تفاوت می‌شوند؟ “تولد” داستانی درباره چنین احساسات پیچیده‌ای است. در پی غرق شدن قایق ام وی سول (MV Sewol) در 16 آوریل سال 2014، مرد و زنی برای پسرشان به سوگ می‌نشینند. نبود او قلب آنها را به درد می‌آورد و این امر بر زندگی متاهلی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. اما آنها باید به خاطر دیگر فرزندشان هنوز در کنار هم بمانند. وقتی تولد فرزند مرده آنها در حال نزدیک شدن است، آن‌ها با خود فکر می‌کنند که چگونه آن را پشت سر بگذارند.


4. خوشحال باش، آقای لی – Cheer Up, Mr Lee

هر کسی زمانی در زندگیش اوقات سختی را تجربه می‌کند و هر کس برای مقابله با این امر، روش متفاوتی دارد. دوران سخت “چول سو” زمانی آغاز می‌شود که دخترش بیمار می‌شود. او تنها فرد مهم زندگی چول سو است که عاشقانه دوستش دارد. وضعیت وخیم سلامتی دخترک، ضربه سختی به او می زند و باعث می‌شود کم‌کم اراده‌اش را از دست بدهد. دخترش تنها کسی است که در این دوران سخت می‌تواند به او کمک کند. سپس ناگهان یک روز، دخترش سالم و سرحال جلوی او ظاهر می‌شود. چطور این اتفاق افتاد و معنی آن چیست؟ چول سو تصمیم می‌گیرد وقتش را برای پیدا کردن جواب هدر ندهد. در عوض با دخترش به سفر می‌رود. این قضیه به کجا ختم می‌شود؟

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش اول)


3. نغمه‌ای برای عشق – Tune In For Love

بحران اقتصادی دهه 90 همچنان بزرگترین فاجعه مالی است که کشور را گرفتار کرد. کارآفرینان، تجار و وزرای اقتصادی دیگر کشورها می‌توانند با مطالعه دلیل این فاجعه چیز زیادی یاد بگیرند. در کل، زمانی که صاحبان کسب و کار نتوانستند بدهی‌های خود را پرداخت کنند، صنایع کوچکی که کره را اداره می‌کردند ورشکسته شدند. سرمایه گذاری‌های خارجی فسخ شدند، دولت منابع کافی برای آزاد کردن به قید وثیقه نداشت درنتیجه مجبور شد از صندوق بین المللی کمک بخواهد که این مبلغ به شکل 58 میلیارد دلار دریافت شد.

همانطور که می گویند، وقتی به ته چاه می‌رسید تنها راه نجات اوج گرفتن است. این اتفاقی است که در کره جنوبی رخ داد و نه تنها موفق شد دوباره سرپا شود بلکه وضعیتی که توسط صندوق بین المللی تحمیل شده بود را برای توسعه کشور تغییر داد. به گفته یکی از صفحات  اینستاگرام “بهتره یکم این تاریخ بیصاحابو بخونی”. این چکیده تنها برای اهداف آموزشی گفته شد. داستان این فیلم درباره عشقی است که در بحران فوق جوانه زده است. وقتی بیکاری و فقر کشور را گرفتار کرد، عشق سعی کرد از آن جوانه بزند.


2. رومانگ – Romang

تا زمانی که مرگ ما را از هم جدا کند. وقتی “جو نام بونگ” و “لی می جا” در روز عروسی سوگند خوردند، تصمیم گرفتند بدون توجه به شرایط، بر سوگندهای خود پایبند بمانند. حالا هر دوی آنها در دهه 70 سالگی خود هستند. سن بالایشان وضعیت ذهن و بدن آنها را وخیم‌تر می‌کند، اما عشقشان همچنان پا بر جاست. در واقع، این عشق بیشتر و بیشتر می‌شود، چرا که وقتی همه چیزهای دیگر محو می‌شوند، تنها عشق آنها به یکدیگر است که برایشان باقی می‌ماند. همه چیز از بیماری جنون لی می جا شروع می‌شود. پسرش می‌خواهد او را به خانه سالمندان ببرد، اما نام بونگ هنوز سوگند خود را به یاد دارد و تصمیم می‌گیرد خودش از همسرش مراقبت کند. وقتی او نیز مبتلا به همان بیماری می‌شود، اوضاع دشوارتر می‌شود.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های ترسناک سینمای ژاپن


1. انگل ‒ Parasite ‒ 2019

در حال حاضر “بونگ جون-هو” یکی از بزرگترین نام‌های سینمای کره است. فیلم‌های او در گیشه سینما فروش عالی‌ای داشتند و منتقدان به‌طور مساوی آنها را تحسین کردند. او در به تصویر کشیدن مشکلات اجتماعی استعداد خاصی دارد. “میزبان” (The Host)، “شکافنده برف” (Snowpiercer) و “اوکجا” (Okja) برخی از مشهورترین کارهای او هستند. موفقیت این فیلم‌ها باعث شد که او اعتبار زیادی کسب کند و به همین دلیل است که فیلم جدید او در تصویر بالا بسیار مورد انتظار است.

جدیدترین فیلم او “انگل” یکی از بهترین کارهای حال حاضر اوست. داستان آن درباره خانواده ایست که مثالی برای “مغز خالی لانه شیطان است.” می‌باشند. “کی تک” و خانواده‌اش بیکار هستند. تا قبل از اینکه مورد توجه خانواده “پارک” قرار بگیرند، کارهای مختلفی انجام می‌دادند. اما اوضاع تیره و تار می‌شود و کی تک متوجه می‌شود ممکن است در آخر همه چیز خوب پیش نرود.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم