آخر هفته با طعم فیلم! (شماره 50)

آخر هفته فرصت مناسبی برای دیدن فیلم‌های مختلف است؛ در این شماره از لیست آخر هفته سعی کرده‌ایم که فیلم‌های منتخبی از تمام ژانرها را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


1. احمق و احمق‌تر – 1994 – Dumb and Dumber

ژانر: کمدی

کارگردان: پیتر فارلی (Peter Farrelly)

بازیگران: جیم کری، جف دانیلز، لورن هالی

تریلر فیلم

داستان دو دوست، لیود کریستمس و هری دان، با بازی جیم کری و جف دانیلز، که افرادی دیوانه هستند؛ لیود راننده لیموزین است و هری نیز حیوانات را تمیز می کند. روزی مری سوانسون، با بازی لورن هالی، سوار لیموزین لیود می شود. لیود عاشق مری شده و از زمانی که مری چمدانش را در فرودگاه جا می‌گذارد، داستان آغاز می شود. به‌زودی لیود و هری به دلیل عدم کفایت از شغل‌هایشان اخراج می شوند. آنها تصمیم می‌گیرند به آن سوی کشور، آسپن، بروند تا چمدان مری را بازگردانند درحالی که نمی دانند این چمدان حاوی پول لازم برای آزادی همسر مری است و افراد خطرناکی برای رسیدن به پول به دنبال این دو هستند. این فیلم یکی از کمدی‌های مشهور دهه‌های اخیر است که صحنه‌ها و دیالوگ‌های طنزش هیچوقت تکراری نشده و می‌توان هربار از تماشای آن لذت برد.


2. ری – 2004 – Ray

ژانر: درام، موزیکال

کارگردان: تیلور هاکفورد (Taylor Hackford)

بازیگران: جیمی فاکس، کری واشینگتن، هری لنیکس

تریلر فیلم

“ری چارلز” نوازنده ای نابینا و بسیار معروف بود که زندگی او در این فیلم به تصویر کشیده شده است. او از سن هفت سالگی متوجه استعداد خود در زمینه موسیقی شد و هرگز اجازه نداد نابینایی‌اش برای او محدودیتی به وجود آورد. این فیلم زندگی‌نامه‌ای در سال 2005 موفق شد علاوه بر نامزدی در چند رشته، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای جیمی فاکس به ارمغان بیاورد.


3. آلیتا: فرشته جنگ – 2019 – Alita: Battle Angel

ژانر: اکشن، علمی-تخیلی

کارگردان: رابرت رودریگز (Robert Rodriguez)

بازیگران: رزا سلزار، کریستف والتس، جنیفر کانلی، ماهرشالا علی، میشل رودریگز

تریلر فیلم

داستان این فیلم در سال 2563 جریان دارد، جایی که سیاره زمین طی جنگی نابود شده و اکنون انسان‌ها و سایبورگ‌ها در کنار هم زندگی ‌می‌کنند. دکتر ایدو (با بازی کریستف والتس) سایبورگ نیمه جانی (با بازی رزا سلزار) را پیدا می‌کند که بدنش نابود شده ولی مغزش هنوز کار می‌کند. بعد از اینکه دکتر ایدو برای این سایبورگ بدنی دست می‌کند و به هوش می‌آید، نامش را آلیتا می‌گذارد ولی او چیزی از خاطرات گذشته به یاد نمی‌آورد و اکنون باید با قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف، هویت خود را پیدا کند. صحنه‌های مبارزه و اکشن در این فیلم زیاد است و هرکدام به نحوی به جذابیت فیلم کمک کرده‌اند. همچنین رازها و گره‌های داستانی آن باعث می‌شود تا انتها از تماشایش لذت ببرید.


4. روستا – 2004 – The Village

ژانر: ترسناک، فانتزی

کارگردان: ام. نایت شیامالان (M. Night Shyamalan)

بازیگران: برایس دالاس هاوارد، واکین فینیکس، آدرین برودی، ویلیام هرت

تریلر فیلم

داستان در روستایی در میان درختان رخ می‌دهد که مردم آن زندگی ساده‌ای دارند. همه چیز عالی به نظر می‌رسد، تا اینکه متوجه می‌شویم درختان اطراف جنگل، خانه موجوداتی هستند که روستایی‌ها از آن وحشت دارند. مردم روستا تصمیم گرفته‌اند به داخل جنگل نروند، اما با بیمار شدن یکی از اعضا، باید دارو بیابند. بنابراین باید با این موجودات روبرو شوند، چیزی که نگرش مردم روستا را تغییر می‌دهد. این فیلم یکی از پیچیده‌ترین فیلم‌های ژانر ترسناک است که مضامین آن بعضا مفهومی می‌باشند و ذهن مخاطب را به چالش می‌کشد.


5. داستان ازدواج – 2019 – Marriage Story

ژانر: درام، عاشقانه، کمدی

کارگردان: نوآ بامباک (Noah Baumbach)

بازیگران: اسکارلت جوهانسون، آدام درایور، لورا درن، ری لیوتا

تریلر فیلم

چارلی یک کارگردان تئاتر موفق در نیویورک است. نیکول نیز بازیگری است که عمده شهرت خود را مدیون بازی در یک فیلم نوجوانانه درجه دوم است. چارلی و نیکول بعد از مدتی آشنایی و همکاری، با یکدیگر ازدواج کرده و در نیویورک زندگی می‌کنند. بعد از گذشت چندین سال، چارلی و نیکول تصمیم به طلاق از یکدیگر می‌گیرند در حالی که یک پسر هشت ساله دارند. مراحل طلاق گرچه ابتدا ساده و دوستانه به نظر می‌رسد اما هردو را وارد شرایطی می‌کند که پیش‌‌بینی آن را نکرده بودند. این فیلم که نظر مثبت منتقدان زیادی را به خود جلب کرد، یکی از مدعیان اصلی اسکار به شمار می‌رود و در شش رشته نامزد دریافت گلدن گلوب شده است. بازی جوهانسون و درایور در این فیلم متفاوت تر از همیشه بوده و تمام فیلم مثل یک کلاس بازیگری می ماند.


6. قول – 2016 – The Promise

ژانر: درام، تاریخی

کارگردان: تری جرج (Terry George)

بازیگران: اسکار آیزاک، کریستین بیل، شارلوت لبن

تریلر فیلم

داستان فیلم در دوران جنگ جهانی اول رخ می‌دهد. میکائیل (اسکار آیزاک) مرد جوانی است که دهکده کوچک را ترک می‌کند تا بتواند در شهر قسطنطنیه به ادامه تحصیل بپردازد. او در این شهر با روزنامه نگار آمریکایی مشهوری به نام کریس (کریستین بیل) و نامزد او به نام آنا (شارلوت لبن) آشنا می‌شود و کمی بعد دلباخته آنا می شود اما با رویکرد حکومت عثمانی در قبال ارامنه، او دستگیر شده و به کمپ کار اجباری فرستاده می شود.


7. خام – 2017 – Raw

ژانر: درام، هیجان‌انگیز

کارگردان: ژولیا دوکورنو (Julia Ducournau)

بازیگران: گارانس ماریلیر، الا رامپف، لارنت لوکاس

تریلر فیلم

خام داستان یک دختر نوجوان سرکش است که تابه‌حال زندگی درون‌گرایی را داشته و به‌عنوان یک دختر باکره و گیاهخوار، حال می‌خواهد شکل دیگری از زندگی را تجربه کند. می‌توان این فیلم را یک فیلم نمادین دانست که به‌جای استفاده از خشونت فیزیکی از مفاهیم استعاره‌ای استفاده می‌کند.

این شخصیت به دلیل تجربه یک آشفتگی روان‌شناختی به یک حیوان وحشی تبدیل می‌شود که تنها نیازهای جنسی را می‌بیند. اگرچه مهم‌ترین نقطه بحث‌برانگیز این فیلم عناصر آدم خوارانه است بااین‌حال جنبه‌های تابوشکننده جنسیتی آن نیز توجه بسیاری را به خود جلب نمودند.


8. یک زندگی عجیب و غریب – 2005 – A Bittersweet Life

ژانر: درام، جنایی

کارگردان: کیم جی-وون (Kim Jee-woon)

بازیگران: لی بیونگ-هون،‌ کیم جی-وون، شین مین-آ

یکی از جالب‌ترین فیلم‌های سینمای کره که با توجه به ارزش‌های فیلم‌سازی این کشور یک موفقیت محسوب می‌شود. این فیلم گانگستری نوآر از کیم جی وون توانست به دلیل فضای جالب و اکشن از سراسر جهان طرفدارانی برای خود دست‌وپا کند. فیلم این کارگردان فضای مدرن سئول را با فضای قدیمی آن در هم می‌آمیزد.

فیلم در ابتدا به‌عنوان یک داستان گانگستری آغاز شده و سپس به یک داستان انتقام جویانه تبدیل می‌شود. در حقیقت می‌توان داستان فیلم را دو نیمه دانست که در نهایت به یک پایان رضایت‌بخش ختم می‌شود. بااینکه اغلب فیلم‌های کرده دارای معانی درونی و پنهانی هستند اما این فیلم چنین نیست و زیر لایه ندارد. بنابراین می‌توان گفت که در اینجا سبک به دست‌مایه ترجیح داده شده اما نمی‌توان آن را یک انتقاد دانست.


9. نیوتن – 2017 – Newton

ژانر: درام، کمدی

کارگردان: آمیت وی. ماسورکار (Amit V. Masurkar)

بازیگران: راجکومار رائو، پانکاج تریپاتی، آنجالی پاتیل

تریلر فیلم

یک اثر انتقادی از جامعه دموکراتیک که در کنار آن دیگر کاستی‌های جامعه را نشان می‌دهد و در حقیقت در اینجا تنها سؤالات اساسی را می‌پرسد اما پاسخی ارائه نمی‌دهد. این فیلم به محدودیت‌های موجود آگاه است و همچنین به‌خوبی می‌داند که این محدودیت‌ها در کجا آغاز شده و کجا به پایان می‌رسند. نیوتن یک اثر کمدی بیدارکننده است که صداقت را تنها عامل تغییر جهان می‌داند.


10. کارخانه هیولاها – 2001 – Monsters, Inc

ژانر: ماجراجویی، فانتزی

کارگردان: پیت داکتر (Pete Docter)

صداپیشگان: جان گودمن، بیلی کریستال، جیمز کابرن

تریلر فیلم

این فیلم استودیو پیکسار در سرزمینی به نام مانستروپولیس رخ می دهد که هیولاها مانند انسان ها زندگی عادی دارند. افراد در راس قدرت باید فرزندان انسان ها را بترسانند تا آنها جیغ بکشند و جیغ آنها برای هیولاها قدرت ایجاد کند. سالی و مایک دو دوست هیولا هستند که این وظیفه را برعهده دارند. داستان زمانی پیچیده می شود که یک دختر اصلا با دیدن آنها نمی ترسد. به جای آن رابطه گرمی میان دخترک و هیولاها شکل میگیرد. یک داستان زیبا که هیولاها را به شکل افرادی مهربان و انسانی نشان می دهد. نمای انسانی داستان است که این فیلم را دیدنی و لذتبخش می کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ شما چه فیلمی را برای تماشا در  آخر هفته پیشنهاد میکنید؟

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم