معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی ژانر جنایی در سال 2019 که باید تماشا کنید

وقتی اعلام شد که “مرد ایرلندی” (The Irishman) در سال 2019 منتشر می‌شود، تمام توجهات به آن جلب شد. این فیلم جنایی بازگشت “مارتین اسکورسیزی” غیر قابل پیشبینی و اتحاد دوباره او با “رابرت دنیرو” اعجوبه را به خود دید. قطعاً حضور این فیلم در سال 2019 موجب شد که این سال، از اجراهای خوب و کلاسیکی غنی باشد. این فیلم ساخته اسکورسیزی در میان دیگر فیلم‌هایی است که در آن عنصر جرم و جنایت به عنوان برجسته‌ترین اصل در نظر گرفته شده است. پروژه‌ای که آقای اسکورسیزی بخاطر “مرد ایرلندی” رد کرد نیز حضور دارد. چه حدسی می‌زنید؟ فیلم‌های این لیست جزو برترینهای ژانر جنایی در سال 2019 هستند. امیدواریم از خواندن این متن لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


11. شیادان ‒ Hustlers

داستان‌های جنایی واقعی معمولاً توسط روایتگرشان پر زرق و برق می‌شوند. نتیجه، حالت و احساسی که در آخر به بیننده دست می‌دهد، همگی به روایتگر بستگی دارد. خوشبختانه، “لورین اسکافاریا” داستان “شیادان” را به گونه‌ای نفس گیر و عجیب روایت می‌کند که باعث می‌شود مورد توجهتان قرار بگیرد. “شیادان” با ایفای نقش عالی “جنیفر لوپز” و “کنستانس وو” به طور کلی درباره چند رقاص است که با شجاعت و هوش خود، به کم و کاستی‌هایی که در تکنیک‌های رقص داشتند، غلبه می‌کنند.

حتی قبل از انتشار این فیلم، انتظار می‌رفت “شیادان” پرفروش شود و در بین بهترین فیلم‌ها قرار گیرد. این موضوع حتی پس از فروش موفق این فیلم در گیشه سینما و ارزیابی انتقادی جهانی، قدرت بیشتری گرفت. “شیادان” داستانی شورانگیز درباره گروهی رقاص کلاهبردار است که مواد مخدر به خورد تاجران داده و از آنها دزدی می‌کنند. لوپز نقش رهبر این گروه “رامنا وگا” را ایفا می‌کند، کسی که زیر پر و بال “دوروتی” (وو) تازه وارد را در کلوپ می‌گیرد. رفته رفته، این زنان با هم ثروت قابل توجهی بدست می‌آورند و پس از چند سال در حالی که ورشکسته شده‌اند دوباره با هم ملاقات می‌کنند و به این فکر می‌افتند تا نقشه‌ای عاری از خطا بکشند.

نگاه دلسوزانه کارگردان لورین اسکافاریا به زندگی زنان خارج از کلوپ، که از این رسوایی به دورند، از طرف بازیگران این فیلم حمایت شد. رویکرد نیرو بخش او باعث می‌شود فیلم به یک بازگویی ساده و غیر الهام بخش تبدیل نشود. او و تیمش مقیاس تصویری هیپنوتیزم کننده‌ای می‌سازند که همزمان قابل توجه و بسیار معنادار می‌باشد. “شیادان” که با بازی حرفه‌ای لوپز ترقی یافته، به طور مساوی بخش‌های پرمحتوا و احساسی دارد که برخلاف دیگر پروژه‌های سال جاری، ترکیبی از یک فیلم پرانرژی است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم‌های جنایی این دهه (2019 تا 2010)


10. ال کامینو: فیلم برکینگ بد ‒ El Camino: The Breaking Bad Movie

بدون شک “بریکینگ بد” یکی از بهترین مجموعه‌های تلوزیونی است. شخصیت‌های نمادین “والتر وایت” و “جسی پینکمن” در طی سال‌ها، طرفداران ویژه‌ای برای خود پیدا کرده‌اند. هر دوی آنها در بازدید دوباره “وینس گیلیگان” از اثر استادانه‌اش، خوش درخشیدند. این فیلم آنقدرها کامل نیست و بنابراین بودجه بسیار کمی داشت. داستان فرار پینکمن از اسارت همچنان ادامه دارد، و او به دنبال پول موادی که در اصل مال اوست، تا زندگی جدیدی شروع کند، می‌باشد. در وضعی که پلیس در تعقیب اوست و دیگر افراد به دنبال پول او هستند، مأموریت او هر ثانیه سخت و سخت‌تر می‌شود.

اگر بخواهم صریح باشم، باید بگویم “ال کامینو” تنها مورد تأیید وعلاقه طرفداران سرسخت “بریکینگ بد” واقع شد. برجسته‌ترین خصوصیت اثر گیلیگان صداقت خط داستانی آن می‌باشد. هیچ گونه صحنه بلند پر زرق و برق، یا حرکت نمایشی دروبین، یا حتی تلاشی برای جلب توجه در آن وجود نداشت. سادگی در اجرا به همراه عقیده داستان، با هم ترکیب شدند. “ال کامینو” تنها در اصالت فیلمنامه کاستی دارد، چرا که بخش‌های زیادی از مجموعه را قرض می‌گیرد. قطعاً می‌توان گفت که این فیلم پایانی عالی برای پینکمن بوده است و حالا فرضیه‌های دیوانه وار طرفداران درباره ادامه آن شروع خواهد شد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 سریال جذاب و دیدنی شبیه برکینگ بد (Breaking Bad)


9. دروغ و سرقت ‒ Lying and Stealing

همواره هالیوود برای فیلم‌های جنایی که با عمقی محدود ساخته شده‌اند، همانند یک درب گردان بوده است. تنها تعداد کمی از فیلم‌ها مانند “هشت یار اوشن” (Ocean 8) و “کسب و کار ایتالیایی” (The Italian Job) قابل توجه بودند و نشان دادند که با وجود چنین تلاش‌هایی اوضاع چقدر سخت است. “دروغ و سرقت” با تشکر از “امیلی راتاجکوسکی” و داستان فوق العاده آن، در بین آنها نیست. “تئو جیمز” به عنوان “ایوان واردینگ” دیگر ستارگانی هستند که به همراه راتاجکوسکی به ایفای نقش می‌پردازد. او یک دزد حرفه‌ای متخصص در آثار هنری کلاسیک است که وقتی با زنی فریبنده ملاقات می‌کند، به این فکر می‌کند که شاید راهی برای خارج شدن از این شغل خطرناک داشته باشد.

کمدی نقش مهمی در فیلم دارد و باعث می‌شود که سطح آن از حد متوسط بالاتر باشد. متاسفانه، روایت پرسرعت داستان شخصیت سازی کافی برای عرضه کردن ندارد. ماهیت بدیهی بر عهده گرفتن چنین موضوعی، از تأثیر زیادی که “دروغ و سرقت” می‌توانست داشته باشد، کاست.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی در تاریخ سینما


8. جالیکاتو ‒ Jallikattu

“به این مردها نگاه کنید، ممکنه روی دوپاشون راه برن اما هیولان.” بوفالویی که از یک کشتارگاه در ایدوکی به حیاط وحش فرار می‌کند اصلاً ترسناک نیست، اما نبوغ “پلنسری” در اغراق در این جنون محض که پوچی در آن نقش کلیدی دارد.

” جالیکاتاتو” اودیسه‌ای تماشایی از هرج و مرجی است که افسانه‌ای از واقعیت را به چیزی اولیه و جهانی تبدیل می‌کند، تجربه‌ای سینمایی که برخلاف دیگر همتایان خود در مغز استخوانتان نفوذ می‌کند، اعجازی در تکنیک، یک فانتزی تصویری؛ و مهم نیست چه صفت‌هایی را برای این فیلم نسبت دهیم، باز هم هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. فیلم نامه، کادربندی و جو موجود در فیلم، بی نقص است و شیوه نوین پلنسری در ادغام طنز تلخ با زمینه‌ای فلسفی که می‌توان آن را در “ایو. ما. یائو” دید، بسیار متعادل است.

این فیلم به طور مفصل، تشابهی بین انسان‌ها و حیوانات را به تصویر می‌کشد و در عین حال انسان را خبیث‌ترین نوع هیولایان می‌داند. تغییر درجه با چارچوب افق تغییر می‌کند که این امر خود هنر دیگری را نشان می‌دهد، ناگهان فیلم دیوانه وارتر به جلو می‌رود و رگه‌های طنز در آن ناپدید می‌شود، در روح واقعی و وحشی “جالیکاتاتو” که درون این تاریکی محض خفته، بازی نور و سایه‌ها با چراغ و مشعل آغاز می‌شود و حالا صحنه آغازین با طراحی صدای عالی و تقویت شده‌ای شما را شگفت زده خواهد کرد.

“جالیکاتاتو” تنها به نقطه اوجی دیوانه وار بسنده نمی‌کند، تدوین پایان استعاری آن است که این فیلم را به تجربه‌ای منحصر به فرد تبدیل می‌کند. به آسانی می‌توانیم بگوییم این فیلم یکی از بهترین‌های سال جاری است، تصور اینکه این فیلم را در سینما تماشا کنیم، باعث می‌شود مو به تنمان سیخ شود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های اکشن سال 2019


7. بروکلین بی‌مادر ‒ Motherless Brooklyn

“لیونل اسروگ” یک کارآگاه خصوصی دوست داشتنی است که از سندروم تورت رنج می‌برد. با اینکه کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما لیونل تمام کارهای خود را با موفقیت به انجام می‌رساند و فردی حرفه‌ای تلقی می‌شود. او ذهنی وسواسی دارد و در پیدا کردن حقایق مادی مهارت دارد، حالا برای حل معمای قتل ناراحت کننده “فرانک مینا” رهسپار می‌شود. مرگ فرانک درد و ناراحتی زیادی برای او به ارمغان می‌آورد. او تنها دوست فرانک بود و در طول حرفه‌اش او را راهنمایی می‌کرد. اسروگ با جستجوی کلوپ‌های جاز و محله‌های کثیف بروکلین و هارلم، مجموعه‌ای از اسرار را افشا می‌کند و در عین حال، با افراد گردن کلفت، فساد و خطرناک‌ترین افراد شهر رقابت می‌کند.

در سال 2019، محصولات زیادی در ژانر نویر مشاهده نمی‌شود، این ژانر یکی از مطمئن‌ترین ژانرهاست. “بروکلین بی مادر” برای بازسازی جادو، تلاش قابل ستایشی می‌کند. فیلمبردار “دیک پوپ” با استفاده از نور کم و کادربندی محکم، روایتی جوی و گیرا برای بیننده به ارمغان می‌آورد. بی شک ستارگان فیلم، کم و کاستی‌های آن را رفع می‌کنند. ممکن است طولانی بودن فیلم موجب شود که آنطور که باید، از آن لذت نبرید، البته نباید از این موضوع بترسید.

همچنین بخوانید: لیست برترین فیلم های اکشن تاریخ سینما با محوریت شخصیت زن


6. دریاچه غاز وحشی ‒ The Wild Goose Lake

“ژو ژنونگ” آواره‌ای سرگردان، کسی را که فکر می‌کند فردی عادی است را به اجبار به قتل می‌رساند. بعدها مشخص می‌شود که او یک افسر پلیس پر افتخار بوده که مرگش تبدیل به موضوع بحث ملی می‌شود. ژو درست از جایی که برای فرار به لنگرگاه می‌رود، همه چیز را پشت سرش رها می‌کند. او در بهشت بی قانون یعنی “دریاچه غاز وحشی” پنهان می‌شود، اما کمی بعد زنی مرموز به دیدار او می‌آید و قول می‌دهد که جایزه‌ای که برای تحویل دادنش تعیین شده را به همسر و فرزندان ژو بدهد. داستان از جایی شدت می‌گیرد که این زن به‌عنوان پل ارتباطی خانواده و نهاد مرموزی دیگر شروع به کار می‌کند.

“دیائو یینان” که برای شاهکار “زغال سیاه” (Black Coal) برنده جایزه گلدن گلوب شد، وحشت زیادی در شخصیتش ایجاد می‌کند تا به کاستی‌های آن بهبود ببخشد. در واقع، گاهی اوقات نقص‌های آن بیش از اندازه بود. ترکیبی که او ساخته فوق‌العاده و بی‌نقص است. اجرای داستان این فیلم توسط عقیده و ارتباط معنوی یینان از ماجراجویی‌های گذشته او سرچشمه می‌گیرد. ” دریاچه غاز وحشی” داستانی شاعرانه و زیبا درباره فداکاری و قدرت عشق است.

همچنین بخوانید: 18 فیلم بحث برانگیز کل تاریخ سینما : از خشونت و وحشت تا سیاست


5. جواهرات تراش نخورده ‒ Uncut Gems

برادران “سفدی” با فیلم عالی “اوقات خوب” (Good Time) خود یکی از بهترین تجربه‌های سینمایی سال 2017 را رقم زدند. این فیلم با بازی “پتینسون” به دلیل جذابیت بصری، کادر بسته، و پیوسگی در میزان وحشتی که این داستان به تصویر می‌کشد، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. “جواهرات تراش نخورده” نیز در نگاه اول مشابه “اوقات خوب” است. داستان درباره “هاوارد ستنر” (آدام سندلر) است، او یک صاحب یک جواهرفروشی است ولی به دلیل اعتیادش به قمار، تا خرخره در قرض فرو رفته است. مهلت پرداخت بدهی‌هایش محدود است و این موضوع باعث می‌شود به راه‌های نامطلوبی پا بگذارد.

در حال حاضر A24 خلاقانه‌ترین و اختصاصی‌ترین مکان تولید فیلم در هالیوود تلقی می‌شود. تقریباً هر فیلمی که تولید می‌شود، تجربه‌ای متمایز است و قطعاً به رشد دانش سینمایی مدرن کمک می‌کند. سبک اضطراب‌آور برادران سفدی، در “جواهرات تراش نخورده” بهتر از “اوقات خوش” نشان داده شده است. اما تیره‌تر، خبیثانه‌تر و قطعاً جاه طلبانه‌تر از آن می‌باشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک درباره زامبی ها


4. روزی روزگاری در هالیوود ‒ Once Upon a Time in Hollywood

ممکن است تکریم نمادین “کوئینتن تارانتینو” به هالیوود، یکی از بهترین‌های سال باشد. تارانتینو برخی از ستارگان به یادماندنی این صنعت را گردهم می‌آورده و لحظات جذابی را به تصویر می‌کشد که پس لرزه‌هایی از شگفتی را در سیستم به وجود آوردند. تمام اتفاقات فیلم حقیقی نیست اما قسمت عمده آن از اتفاقات واقعی الهام گرفته شده است. بازیگران فوق‌العاده او، بی‌شک یکی از بهترین گروه‌های امسال بوده‌اند، افرادی از جمله “لئوناردو دیکاپریو“، “مارگو رابی“، “برد پیت“، و دیگر بازیگران. اما نکته قابل توجه این اثر مانند تمام شاهکارهای تارانتینو، نشان سینمایی و دیدگاه به کمال رسیده اوست که طرح‌های فرعی چندگانه را با ظرافت و خلاقیت تمام پیوند داد.

همچنین بخوانید: 9 فیلم برتر کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) به انتخاب مخاطبین


3. چاقوکشی ‒ Knives Out

“رین جانسون” با فیلم‌های تاریکی مانند “لوپر” (Looper) و “آجر” (Brick) شهرت یافت. همچنین برای کارگردانی چند قسمت از سریال “برکینگ بد” از جمله “اوزماندیاس” و “پرواز” نیز شناخته شده است. آخرین اثر او “چاقوکشی” درباره کارآگاه نابغه‌ای به نام “بنویت بلانک” است که کار او برای کشف دلایل پشت جرائم بزرگ رمان نویس بزرگ “هارلن ثورمبی” به دلیل تجدید دیدار خانواده عجیب هارلن با هم، به ظاهر غیرممکن می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی هوشمندانه ترین فیلم های ترسناکی که در قرن 21 اکران شده اند


2. جوکر ‒ Joker

نه “جوکر” یک کتاب مصور معمولی نیست. توصیف آن به‌عنوان یک کتاب معمولی، تلاش‌های بی وقفه کارگردان “تاد فیلیپس” و بازیگر شخصیت اصلی “واکین فینیکس” را بی ارزش می‌کند. بدون شک، یکی از مورد بحث‌ترین و قطبی‌ترین فیلم‌های سال جاری “جوکر”، همانطور که “مارتین اسکورسیزی” تعریف کرده است، خود را از دیگر فیلم‌های سرگرم کننده جدا کرده، تا به‌عنوان مطالعه شخصیت درمورد یک بیمار روانی که توسط جامعه شکنجه می‌شود، به تصویر بکشد. علاوه بر این دگرگونی‌های آشکار، فیلیپس همزمان موضوعاتی مانند بی‌توجهی سازمانی، دست کم گرفتن بیماری‌های جدی و فضای سیرک مانند در تلوزیون را مورد بررسی قرار می‌دهد.

“جوکر” در طول زندگی خود احساسات مختلف ما را بر می‌انگیزد، از تنفر تا همدلی برای شخصیت اصلی که می‌توان او را به‌عنوان ضدقهرمان نیز در نظر گرفت. ایفای نقش واکین فینیکس در این فیلم یکی از بهترین اجراهایی است که در سال جاری شاهد آن بوده‌ایم، او در کسری از ثانیه از حالت جنون آمیز و مطیع به حالت اثرپذیر و پرقدرت خود تغییر می‌کند. “جوکر” در پرداختن به مسائل ظریف بسیار مرتبط، معتبر و تند و تیز است. این فیلم پیروزی چشمگیری است که با فاکتور جذابیت خود، سادگی را به اثری کلاسیک ارتقا می‌دهد. تضاد زیبای فیلم در جایی اتفاق میفتد که “آرتور” در حالی مرتکب بزرگترین جرم ممکن می‌شود که طبق گفته مادرش لبخند بر لب داشت.

همچنین بخوانید: اگر فیلم جوکر (Joker) را دوست دارید این 7 فیلم را تماشا کنید


1. مرد ایرلندی ‒ The Irishman

بی شک، پیوند “مارتین اسکورسیزی” و “رابرت دنیرو” به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین، الهام بخش ترین و معتبرترین شاهکارهای تاریخ ثبت می‌شوند. این دو با هم فیلم کلاسیکی تولید کردند که فرهنگ جنبش مستقل در آمریکا را از روش‌های مختلف تعریف می‌کند و باعث شدند فیلم چیزی بیشتر از تصاویر متحرک به نظر برسد. این همکاری حماسی به سال 2019 رسید و می‌توان گفت یکی از بهترین‌هاست. جنایت بخش مهمی از سبک اسکورسیزی است که در اولین فیلم او پدیدار بود، چیزی که از کودکی به همراه خود به همراه آورده است. او در “مرد ایرلندی” دلتنگی، ناخوشایندی و داستانی حقیقی از موضوعی آشنا را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

آقای اسکورسیزی در گذشته فرصت تجربه مناقشات اخلاقی، کشمکش با قدرت و ورود به ماهیت تاریک انسان را در شخصیت‌های متمایز خود به تصویر کشیده است. او در شخصیت “فرانک شیرین” بهترین چیز را می‌یابد: خروش انسانیت که در دنیایی گرفتار می‌شود که با آن بیگانه است اما می‌خواهد بخشی از آن باشد. این نمایش تا حدود زیادی شخصیت واقعی فرانک و جاه طلبی‌های او را نشان می‌دهد. اگرچه، از جزئیات زندگی واقعی او چیزی را بیان نمی‌کند. انگیزه‌های اصلی آقای اسکورسیزی این بود که شیرین را در مرکز قرار داده و از او به عنوان نماینده آن دنیا استفاده کند که خود انعکاس بزرگتری از تاریخ آمریکاست.

اینکه با وجود سه ساعته بودن فیلم چشم انداز آقای اسکورسیزی از داستان باعث می‌شود میخکوب فیلم شوید، واقعاً تماشایی است. با توجه گسترده ما، باید گفت که این فیلم درسی با ارزش برای فیلمسازان جوان است.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی سال 2019 از نظر منتقدان


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم