معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره معمای قتل در سال 2019

ژانر معمایی شاید یک حرکت هوشمندانه نباشد. زیرا هر داستان و هر شخصیت رازآلود و معماگونه است و به شکل‌های مختلف به نمایش درمی‌آید. گرچه برخی طنز را نیز به آن می‌افزایند، اما اغلب روایتی تلخ و گزنده دارد. در حقیقت این ژانر مانند یک پازل است که می‌خواهد تصویری را نشان دهد.

برخی از فیلم‌های این لیست به ژانر فیلم‌های معمایی تعلق دارند. برای اینکه لیستمان تک بعدی و تکراری نباشد، فیلم‌هایی که در قالب سبک عام قرار می‌گیرند را نیز به آن افزوده‌ایم. در اینجا لیستی از برترین فیلم‌ها درباره معمای قتل در سال 2019 را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. ناپدید شدن – The Vanishing

این فیلم محصول سال 2019 را با فیلم هلندی “ناپدید شدن” (Spoorloos) سال 1998 اشتباه نگیرید. گرچه هردو فیلم تاثیرگذار و خیره کننده هستند، اما تأثیر سینمایی متفاوتی دارند. این فیلم سال 2019 توسط “کریستوفر نیهولم” تازه کار کارگردانی شده و “جرارد باتلر”، “اولافور داری اولافسون” و “پیتر مولان” در آن حضور دارند. داستان درباره ورود سه نگهبان جدید به یک جزیره متروک و دورافتاده است. هر کدام از آن سه تن انگیزه و مهارت‌های خود را دارند. تقلای درونی آنها با یک نقشه بیرونی ادغام شده و سه مرد را به یک هزارتوی پیچیده وارد می‌کند که نتیجه شوکه کننده‌ای دارد.

“ناپدید شدن” به طور هوشمندانه‌ای با مفهوم اولیه بازی کرده و صحنه‌های حساس و نفسگیر خلق می‌کند. اوج آن آنقدر وحشیانه و غیرمنتظره است که از جای خود پریده و نقطه عطف آن در پوچ بودن و اهمیت شخصیت باتلر است. این ماجراجویی خوش ساخت و دیدنی نیهولم به درون یک هزارتوی ناشناخته بازیگران موفق و فضا قدرتمندی دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 17 فیلم برتر اسپانیایی زبان این دهه (2019 تا 2010)


9. داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی – Scary Stories To Tell in the Dark

گروه چهار نفره‌ای از دوستان به خانه متروکی می‌روند که گفته می‌شود توسط روح سارا بلوز تسخیر شده است. تصمیم بی غرض استلا برای باز کردن دفتر خاطرات شخصی سارا به یک کار مرگبار تبدیل می‌شود. او هرشب پس از هالووین با خون درباره یکی از اعضای آن گروه نوشته و سرنوشت مرگبار آنها را درست پیش‌بینی می‌کند. استلا برای جلوگیری از این سرنوشت حقیقت پشت افسانه مرگ سارا را کشف می‌کند.

مجموعه “داستان‌های ترسناک” به عنوان یک اثر تجاری و سرگرم کننده موفق بودند و گرچه به عنوان اثر جدی خلق نشدند، اما به یک مجموعه ترسناک هالووینی بدل شده و صحنه‌های ترسناک و پیچیده خلق کردند. “داستان‌های ترسناک” با وجود محدودیت‌ها، به خاطر تصاویر ترسناک و هیولاهایش دیدنی است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر درباره نازی ها در تاریخ سینما


8. مرکز مرگبار – The Dead Center

“مرکز مرگبار” دنیای فانتزی گونه‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن مردگان حقیقتاً مرده نیستند. قهرمان داستان در تابوتش بیدار شده و به دنیل روانپزشک می‌رسد. در این میان کسی که گواهی مرگ او را امضا کرده و باید درباره ناپدید شدن جسد او تحقیق کند. هردوی آنها به معمایی می‌رسند که شاید حل‌شدنی نباشد.

روایت فیلم نقاط جذابی دارد که قطعاً توجهتان را جلب می‌کند. شاید نتیجه پایانی آن چندان دلچسب نباشد، اما این داستان آن است که به یک معمای خونین تبدیل می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم برتر نئو نوآر در تاریخ سینما


7. سوغات – The Souvenir

در حیطه خشونت در روابط در دنیای امروز درباره نقش مردان صحبت می‌شود. شاید به این موضوع پی نبریم که مردها نیز به دلیل حس ترس و تنهایی همیشه غم‌زده و اسیر هستند. این فیلم نیمه زندگی‌نامه‌ای از “جانانا هاگ” بر قهرمان داستان تمرکز دارد. جول از خانواده ثروتمندی آمده و به دنبال حرفه فیلمسازی است. او در یک مهمانی به یک شخصیت جذاب مستبد برمی‌خورد که توجه جول را جلب می‌کند. رفتار خودخواه و گستاخانه مرد سرانجام طاقت جول را تمام کرده و فکر او را مشغول می‌کند.

شاید شخصیت هاگ را بد برداشت کرده و آن را ترحم برانگیز بدانید، جول درحالی که در مقایسه با سنش یک شخصیت ساده و آماتور است، اما نماد میلیون‌ها شخصیت موجود در جهان است. این فیلم از هاگ نمای شوکه کننده‌ای از آزار و اذیت در روابط را نشان می‌دهد که چگونه به اراده و نیروی درونی افراد تأثیر گذاشته و آنها را آسیب پذیر می‌کند. “تیم برک” شایسته جوایز بسیاری است اما هیچ کدام از آن‌ها را به دست نمی‌آورد.

همچنین بخوانید: ۱۷ فیلم برتر سینما درباره فوتبال آمریکایی


6. ما همیشه در قلعه زندگی می‌کردیم – We Have Always Lived in the Castle

مری و کنستانس دو خواهری هستند که در یک خانه سوخته زندگی کرده و سعی می‌کنند زندگی روزمره‌شان را ادامه دهند. سپس داستان با فلش بکی به روزهای پرشکوه و قدرتمند و حسادت‌برانگیز خانواده بلک وود برمی گردد. کل روستا از این خانواده نفرت دارند و بنابراین خانواده خوش نام نیست. اعضای خانواده به ندرت به بیرون قدم گذاشته و تنها و غمگین هستند. با ورود چارلز، پسرعموی دخترها، شرایط خانواده بدتر می‌شود.

رمان محصول سال 1962 “شیرلی جکسون” الهام بخش داستان فیلم است. “الکساندرا داداریو” و “تایسا فارمیگا” دو شخصیت متفاوت فیلم را ایفا می‌کنند. ارتباط میان آن دو و توانایی‌شان در اجرای شخصیت‌های خود باعث رونق فیلم شد. یک فیلم منسجم و دیدنی که چندلایه بوده و توجهتان را به خود جلب می‌کند.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر تاریخ درباره بردگی


5. آماده باشی یا نه – Ready or Not

چه بخواهید چه نخواهید این فیلم با وجود ترکیب عناصر ژانرهای مختلف به یک اثر متعادل و دیدنی تبدیل شده است. فیلم با نمایش یک خانواده عجیب و رفتارهای غیرمعمولشان، داستان گریس تازه ازدواج کرده را نشان می‌دهد که سرانجام با مرد رویاهایش دنیل ازدواج می‌کند. زندگی آنها ابتدا باید از سد خانواده دنیل رد شود. این سد و مانع شاید همیشه از یکی شدن آنها پیشگیری کند. یک فیلم جسورانه و دیدنی که یکی از سرگرم کننده ترین فیلم‌های سال است.

همچنین بخوانید: معرفی 16 فیلم برتر درباره مسابقات اتومبیل رانی خیابانی


4. سفر دراز روز در شب – Long Day’s Journey Into Night

لو پس از دیدن رؤیایی درباره یک زن به حقیقت برمی گردد. شکل بدن زن در حافظ مرد مانده و تمام توجه او را به خود معطوف می‌کند. مرد به جایی که همه این ماجراها آغاز شد، یعنی کایلی که در آنجا رابطه‌شان را شروع کردند برمی گردد. بی گن در شهر کایلی بزرگ شده و داستان رویاگونه و هیپنوتیزم واری را روایت می‌کند که می‌تواند تکان‌دهنده و غیرقابل مقاومت باشد.

بنابراین گن به گونه‌ای داستان‌گویی می‌کند که گذشته و حال و واقعیت و تخیل را از هم جدا کرده و به یک وظیفه غیرممکن تبدیل می‌شود. معمایی که در پس ظاهر سورئال فیلم پنهان می‌شود می‌تواند مانند خورشید زیر آب حقیقت فیلم را به تدریج نمایان کند. تصویرسازی منحصر به فرد با رنگ‌های دیدنی جلوه بصری به فیلم می‌بخشد که تا پایان ادامه دارد. این فیلم مجاری-چینی از “بلا بارتوک” یکی از بهترین موسیقی‌های متن سال را ارائه می‌دهد.

درک عمیق گن از هر جنبه تصویر به همراه فضای کایلی، شهر را به یکی از شخصیت‌های داستان تبدیل می‌کند. رمانتیک‌گرایی او به همراه جلوه‌های بصری غم لو را نشان داده و به جز جذب شدن به او چاره‌ای ندارید.

شاید این فیلم برای مخاطب عام قابل درک نباشد، اما مخاطب خاص آن را یک شاهکار مدرن می‌داند که خون را در رگ‌هایشان جریان داده، تخیلشان را تحت تأثیر قرار داده و معنای وجودیت را به آنها نشان می‌دهد. بدون شک این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های سینما طی سالیان گذشته و سالیان آتی خواهد بود.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های رازآلود تاریخ سینما


3. حیات والا – High Life

بازگشت “کلر دنی” به سینما در امسال طرفدارانش را خوشحال می‌کند. حتی بهترین طرفداران او هم این فیلم را چالش برانگیز می‌دانستند. این فیلم اپرایی یکی از پیچیده‌ترین و گیج کننده ترین فیلم‌های سال است و به عنوان یک اثر بررسی کننده بشریت بسیار جالب است. دنیس سعی کرده تا حد امکان طنز را به فیلم اضافه کند و بنابراین فیلم پر از طنز است.

این فیلم ارزش زمان و زیبایی زندگی را به ما نشان می‌دهد. این سفینه فضایی نمی‌تواند به زمین پرواز موفق داشته باشد. سرنشینان زنده نمی‌توانند از سیاهچاله فرار کنند و با اینکه در هر صورت سرنوشت خوبی نخواهند داشت، اما این عدم اطمینان اشکشان را درمی‌‌آورد. نگاه پتینسون به وضعیت پیچیده مجرمی که گناهش را روی زمین جا گذاشته می‌تواند یک مطالعه شخصیتی باشد. با وجود کارگردانی مانند دنیس همیشه بازیگران حداکثر توانایی خود را نشان می‌دهند. پتینسون هم دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد.

اجرای دیگری که قدرت او را دو چندان می‌کند از “میا گات” است که گرچه اجرای کوتاهی دارد اما حضور خود به عنوان یک ستاره را اثبات می‌کند. به طور کلی نگاه زیبای کلر می‌تواند بزرگ‌ترین نقطه ضعف و البته بهترین وسوسه فیلم باشد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع قمار و کازینو


2. میدسامر – Midsommar

“آری آستر” فیلمساز جدیدی است که هالیوود نمی‌تواند از صحبت کردن درباره او دست بردارد. طرفداران او به‌شدت از آثارش تعریف کرده و آنها را تمجید می‌کنند که نمی‌توانید از آنها ایراد بگیرید. اما دیدگاه آستر در “میدسامر” با وجود روایت شوکه کننده گیجی و نفرت را بیدار می‌کند. همانطور که از عنوان پیداست، داستان درباره سفر گروه چهار نفره دوستان است که طی تعطیلات تابستانی به سوئد می‌روند تا جشنی را که هر 90 سال برپا می‌شود را جشن بگیرند. آنچه که در ابتدا خوش گذرانی با دوستان و مصرف مواد مخدر و تفریح محسوب می‌شد به یک تراژدی هولناک بدل می‌شود.

درباره “میدسامر” و “وراثتی” (Hereditary) نکته غیرقابل توصیفی وجود دارد. به نظر می‌رسد آستر نبوغی دارد که شاید برای مخاطب عام قابل درک نباشد اما برای مخاطب خاص بیان شاعرانه تلقی می‌شود. این فیلم به رابطه خصوصی دنی و کریستین و مراحل مخرب آن می‌پردازد. استر زانی که در یک مصاحبه فیلم را “داستان پریان دنی و البته داستان ترسناک دیگران” می‌نامد این دیدگاه را نشان می‌دهد.

عنصر معمایی داستان از همان رقص اولین گروه و ورود غریبه‌ها آغاز می‌شود. در حقیقت آستر از طریق نقاشی دیواری ابتدای داستان تمام اتفاقاتی را که در مراحل مختلف تابستان رخ می‌دهد به تصویر می‌کشد. با دیدن صحنه‌های سقوط افراد مسن از صخره‌ها و شادی اقوام نمی‌توان فهمید در ذهن آستر چه می‌گذرد. در پایان بدون داشتن قهرمان یا ضدقهرمان، درک پایان فیلم برعهده خود مخاطب است و این کار به نوعی فرار یا نوآوری محسوب می‌شود. “میدسامر” می‌تواند با بیان عجیب خود توجه مخاطب را جلب کرده و در عین حال با فضای تاریکش او را بترساند. اگر به دنبال یک اثر معمولی هستید با احتیاط فیلم را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ درباره سوسیالیسم


1. ما – Us

“جردن پیل” که سال گذشته با “برو بیرون” (Get Out) اثر موفقی ارائه داد، با این اثر ثابت کرد که از پا نمی‌ماند. این فیلم نیز مانند “برو بیرون” با خلق صحنه‌های هولناک و روایت گیرا مخاطب را جذب می‌کند نه با جلوه‌های بصری. اجرای زیبای “لوپیتا نیونگ” فضای هولناک و عجیب پیل را دوچندان می‌کند. دوگانه بودن شخصیت او در هر دو شخصیت به خوبی نشان داده می‌شود. داستان درباره تجربه ترسناک کودکی آدلاید ویلسون و بازگشت او به جایی است که این حادثه رخ داد.

توجه صرف به جلوه‌های بصری این فیلم می‌تواند ارزش فیلمنامه پیل را زیرسوال ببرد. بیان تضاد نابرابر و اجتماعی میان طبقه غنی و فقیر، ارتباط‌های نژادی و نادیده گرفتن اقلیت‌ها در این فیلم به خوبی نمایش داده شده است. فضای ترسناک و عجیب داستان در کنار این عناصر دیدنی می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. محمد

    آذر 25, 1398

    پس knives out چی؟

    پاسخ