لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش سوم

این مقاله قسمت سوم از لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه است؛ بخش‌های قبلی این مطلب را در لینک زیر بخوانید:

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش اول

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش دوم

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش آخر


31. الان مستند – 2015 – Documentary Now

وجود داشتن سریال “الان مستند” مانند یک معجزه است. این سریال مخاطبان خاص و محدود خودش را دارد و در طی سه فصلی که از ساخته شدن آن میگذرد، هیچوقت تلاشی برای پیدا کردن مخاطبان بیشتر نکرده است. این سریال که ساخته‌ی ذهن عجیب و کودکانه سث مایرز، فرد آرمیزن، بیل هدر، رایز توماس و الکس بونو است، در هر قسمت به هجو کردن یکی از مستندهای معروف سینما میپردازد. اما “الان مستند” تنها به مسخره کردن داستان مستندها نمی‌پردازد و در نوع خود داستان‌های قابل توجه‌ای خلق می‌کند و توماس و بونو با مهارت‌های فیلمسازی خود کاملا متد و روش سینماگری مستندهای مورد نظر را بازسازی می‌کنند. تماشا کردن “الان مستند” مانند شنیدن جوکی است که افراد کمی قادر به درک کردنش هستند اما اگر متوجه معنایش بشوید بهترین چیزی است که در دنیا وجود دارد.


32. بهتره با ساول تماس بگیری – 2015 – Better Call Saul

شاید تماشاگران تصور می‌کردند دیگر کسی کاری به کار سریال شاهکاری مانند “بریکینگ بد” نخواهد داشت اما “وینس گیلیگان” و “پیتر گولد” با ساختن سریال “بهتره با ساول تماس بگیری” سریالی به زیبایی “بریکینگ بد” به تماشاگران تحویل دادند. هیچ چیزی در این سریال از دست نرفته است و در عوض داستان زیبا و غمناک زندگی ساول و تبدیل شدن او به چنین وکیل حقه بازی برای تماشاگران روایت می‌شود. سریال “بهتره با ساول تماس بگیری” مانند آینه‌ای است که حقایق تراژیک و غم‌انگیز را انعکاس می‌دهد و همه چیز را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. اگر سریال “بریکینگ بد” را تماشا کرده باشید هر لحظه از “بهتره با ساول تماس بگیری” برایتان هیجان انگیز خواهد بود و تماشای این سریال باعث می‌شود صحنه‌های حساس و دراماتیک “بریکینگ بد” قدرت و زیبایی ده برابر بگیرند.


33. فاجعه – 2015 تا 2019 – Catastrophe

سریال “فاجعه” با دید بدبینانه‌ای سرنوشت دو تن از شخصیت‌های فیلم‌های کمدی-رمانتیک را روایت می‌کند. این سریال داستان دو آدم سی و چند ساله به نام های شارون و راب است که بعد از اینکه حاملگی ناخواسته‌ای برایشان اتفاق می‌افتد، وارد رابطه با یکدیگر می‌شوند. سریال “فاجعه” شباهتی به سریال “فلیبگ” دارد از آن جهت که نقطه‌های تاریک و نادیدنی روابط دوستانه و ازدواج را میکاود و سعی در شناخت طبیعت روابط انسانی دارد. این سریال از نشان دادن لحظات و حقایق ناخوشایند روابط ابایی ندارد اما سریالی تراژیک و ناراحت کننده نیست. سریال “فاجعه” شارون و راب را به عنوان دو آدم ناکامل پذیرفته و با آنها همدردی می‌کند. نگاه خاص این سریال به شخصیت و روابط آدم‌ها آن را خاص و دوست‌داشتنی کرده است.


34. حسی – 2015 تا 2018 – Sense8

تلوزیون به کارهای بیشتری از خواهران واچوفسکی نیاز دارد. مهم نیست که این دو روی چه پروژه‌ای کار کنند و مهم نیست ما از آن خوشمان بیاید یا نه؛ تک‌تک کارهای خواهران واچوفسکی امضای مخصوص به خود آنها را دارند و سریال “حسی” هم از این قاعده مستثنی نیست. این سریال در سال 2015 شروع شد و تنها برای دوفصل ساخته شد. در این سریال ماجرای هشت غریبه روایت می‌شود که هر کدام در یک نقطه از کره زمین زندگی می‌کنند و متوجه می‌شوند که با نیرویی خاص و مرموز با هم از لحاظ احساسی و از راه دور ارتباط دارند. سریال “حسی” در ژانر علمی-تخیلی ساخته شده و با داستان خاص خود به ما این امکان را می‌دهد که ببینیم فرای سن، نژاد، جنسیت، گرایش جنسی یا هرچیز دیگر چه چیزی ما انسانها را به هم پیوند می‌زند. سریال “حسی” عجیب و گیج‌کننده در عین حال به‌شدت طرفدار دنیایی است که در آن آدم‌ها بتوانند به ذهن و جسم خودشان افتخار کنند.


35. اَش در برابر اویل دِد – 2015 تا 2018 – Ash vs Evil Dead

سریال “اش در برابر اویل دد” نوع منحصر به فردی از کمدی ترسناک را به نمایش می‌گذارد. این سریال با الهام گرفتن از فیلم‌های کلاسیک ژانر زامبی و با کمک بازیگران خود توانسته گونه‌ای خاص و نوستالژیک از داستان‌گویی را عرضه کند. نقش اول این سریال مردی به نام اَش است که آدمی مسئولیت‌پذیر و جدی نیست و همیشه خرابکاری می‌کند اما تهیه کنندگان سریال موفق شده‌اند قهرمانی دوست‌داشتنی از او بسازند. ماجراهای فیلم عجیب، ترسناک، چندش آور و در عین حال خنده‌دار هستند و واقعا هیچ جای دیگری به جز همین سریال نظیرشان پیدا نمی‌شود.


36. دردویل – 2015 تا 2018 – Daredevil

همکاری نتفلیکس و جهان مارول زیاد طول نکشید اما اولین سریال آنها یعنی “دردویل” یکی از نقاط به‌یادماندنی تلاقی تلوزیون و کتابهای کمیک بود. در سریال “دردویل” بالاخره شاهد زندگی شخصی و لحظات مهم قهرمانی این شخصیت مارولی هستیم. صحنه‌های مبارزه در این سریال یکی از بهترین نمونه‌های صحنه‌های اکشن در تاریخ تلوزیون هستند و نقش‌آفرینی‌های بازیگران سریال هم در ژانر ابر قهرمانی بی‌نظیر هستند. سریال “دردویل” همیشه بی‌نقص نبود اما بدون شک بهترین سریال اکشن در دهه گذشته بود.


37. بوجک هورسمن – 2014 – Bojack Horseman

شبکه نتفلیکس با ساختن بسیاری از سریال‌هایی که عجیب و بی‌سابقه بودند ریسک‌های بزرگی کرد و ساختن “بوجک هورسمن” هم کاری بود که فقط از نتفلیکس برمی‌آمد. سریال “بوجک هورسمن” در دنیای کابوس مانند بوجک که ستاره هالیوود است اتفاق می‌افتد. این سریال تنها کمدی نیست بلکه بسیار دقیق و تامل برانگیز هم هست. بوجک هورسمن با سرک کشیدن در نقطه‌های تاریک و ناگفته‌ی صنعت سرگرمی، مرگ انسانیت را بررسی می‌کند و یاس آدمها و جستجوی بی نتیجه‌شان برای چیزی بیشتر را به تصویر می‌کشد. این سریال نوع جدیدی از کمدی با استفاده از تصاویر را پایه گذاشت و در عین خنده‌دار بودن به‌شدت دردناک هم هست.


38. سیلیکون ولی – 2014 – Silicon Valley

می‌توان سریال “سیلیکون ولی” را هجویه‌ای از دهه اخیر دانست. همزمان با قدرت گرفتن شرکت‌های تکنولوژی و فن آوری فعال در “سیلیکون ولی”، این سریال خطری که این شرکت‌ها و گردانندگان‌شان برای دنیا دارند را به زیبایی نشان می‌دهد. این افراد خودخواه مانند بچه‌هایی هستند که با تفنگ‌های پر این طرف و آن طرف می‌دوند. با این حال “سیلیکون ولی” سریالی بامزه و بانمک است و صنعت تکنولوژی را با زبانی طنز نقد می‌کند. درست است که روایت و داستان‌های سریال تا حدی کلیشه‌ای هستند اما این نوع روایت به حالت هجو گونه‌ی سریال می‌خورد. شاید داستان این سریال نتواند بیشتر از این پیش برود چرا که دنیای تلکنولوژی برخلاف محصولاتش همیشه یکسان و بدون تغییر باقی مانده است اما سریال “سیلیکون ولی” یکی از سریال‌های مهم این دهه است.


39. گاتهام – 2014 تا 2019 – Gotham

شاید انتخاب سریال “گاتهام” به‌عنوان یکی از بهترین سریالها با موضوع زندگی بتمن نوعی شوخی به نظر برسد اما این سریال خودش را به‌عنوان یکی از بهترین‌ها ثابت کرده است. در سریال “گاتهام” کمتر شاهد زندگی بروس وین در جوانی هستیم و در عوض تمرکز سریال بیشتر روی زندگی و رشد جیم گوردن است. فصل اول این سریال یک داستان نه چندان موفق کاراگاهی بود و بیشتر به دنیای دی سی شباهت داشت. اما نویسندگان خیلی سریع رویکردشان را عوض کردند و داستانی دیوانه‌وار خلق کردند که کاملا بر نقش‌آفرینی قوی بازیگرانش هم منطبق بود. نقش‌آفرینی‌های بازیگران این سریال چیزی است که گاتهام را به گاتهام تبدیل می‌کند. یعنی جایی که چنان غرق در فساد است که تنها مردی در لباس خفاش می‌تواند مردم را نجات دهد.


40. بازماندگان – 2014 تا 2017 – The Leftovers

“دیمون لیندلوف” پس از اینکه انتقادهای شدیدی از شیوه به پایان بردن سریال “لاست” (Lost) دریافت کرد، تصمیم گرفت حال و هوای رمز و رازآلود سریال “بازماندگان” را ثابت نگه دارد. این سریال بر اساس رمانی نوشته تام پروتا ساخته شده است و پس از فصل اولش که به طرز بی‌رحمانه‌ای تاریک و سیاه بود، به یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین سریال‌های تلوزیونی تبدیل شده است که به سویه وحشتناک، دردناک و حتی زیبای انسان بودن می پردازد. داستان این سریال در دنیایی می‌گذرد که ناگهان 2 درصد از جمعیتش بدون هیچ توضیحی ناپدید می‌شوند. لیندولف با استفاده از داستان چنین دنیایی با دقت و ژرف نگری موضوعاتی مانند متافیزیک، غصه و واقعیت را بررسی کرده است. او سوالات بی پاسخی را در این راه طرح کرده و سعی دارد جرأت قبول کردن جواب نداشتن برای این سوال‌ها را در خود و بینندگان بپروراند. تماشای سریال “بازماندگان” مانند مدیتیشن کردن راجع به خدا، ساختارهای اجتماعی و سیاسی است در عین حال این سریال داستان عاشقانه‌ای زیبا و عمیق است. تماشای این سریال می‌تواند دید افراد به جامعه و دنیا را تغییر دهد. “بازماندگان” سریالی عجیب و ترسناک است اما مهم‌تر از همه بامزه و انسانی و بسیار قابل همدردی است.


41. تو بدترینی – 2014 تا 2019 – You’re the Worst

همیشه سریالی هست که راجع به آدم‌های بد باشد که ما به خاطر عوضی بودنشان دوستشان داریم! سریال “تو بدترینی” محصول شبکه FX شخصیت‌های بدجنسی دارد که مانندشان در هیچ سریال دیگری پیدا نمی‌شود. این سریال توسط استفان فالک ساخته شده و ماجرای علاقه یک نویسنده به نام جیمی و زنی به نام گرچن به یکدیگر است که دو آدم خودشیفته هستند و در شهر لس آنجلس زندگی می‌کنند. این سریال طی چهار فصل، داستانی جالب و سطحی اما در عین حال ناراحت‌کننده و ترحم برانگیز را به مخاطبان ارائه داد. این سریال توانست حقیقت مخرب افسردگی و تاثیر آن روی روابط دوستانه و عاشقانه را بررسی کند و با داستان‌های کوتاه هر قسمت پرده از یکی از جنبه‌های افسردگی بردارد.


42. هالت و کَچ فایِر – 2014 تا 2017 – Halt and Catch Fire

این سریال در گروه سریال‌هایی قرار می‌گیرد که سعی دارند داستان رابطه آدمها با تکنولوژی‌های پیشرفته امروزی و خطرات و فرصت‌های این تکنولوژی‌ها را به تصویر بکشند. تمرکز این سریال بر اتفاقات دهه 80 و 90 میلادی و ساخته شدن اولین کامپیوترهای شخصی است. یکی از نقاط قوت این سریال بازیگران باتجربه و قدرتمند آن هستند که باعث شدند این سریال بسیار قوی تر از سریال‌های مشابه خود ظاهر شود. هرکدام از شخصیت‌ها داستان مجزای خود را دارند که از موفق‌ترین نمونه‌های روایت و داستان‌پردازی به حساب می‌آیند. سریال هالت و کچ فایر در کنار بریکینگ بد و مردان عصبانی یکی از موفق‌ترین سریال‌های ساخته شبکه AMC است.


43. نیک 2014 تا 2015 – The Knick

داستان این سریال در بیمارستان نیکربروکر شهر نیویورک در سال 1900 اتفاق می‌افتد. این بیمارستان محل متولد شدن پرستاران، جراحان و خدمه بزرگی بود که مرزهای عمل پزشکی را جابجا کردند؛ آن هم در زمانی که اخلاقیات پزشکی بسیار سختگیرانه بود و هنوز داروهای آنتی بیوتیک کشف نشده بودند. دکتر جان تاکری (با بازی کلایو اون) دکتر با استعداد و مغروری است که به تازگی به‌عنوان رییس گروه جراحان برگزیده شده. او به کوکایین و تریاک اعتیاد شدید دارد و مصمم است به کشف‌های بزرگی در زمینه پزشکی دست پیدا کند. تماشا کردن اتفاقات تاریخی در این سریال لذت بخش است اما دیدن کشفیات پزشکی در دنیایی فاسد که زندگی انسانها در آن در خطر است ترسناک هم هست. سریال نیک با شخصیت‌های منحصر به فردش که هر کدام داستان متفاوتی دارند و سعی دارند در دنیایی که در حال تغییر است جای خود را پیدا کنند، موضوعاتی مانند جنسیت، طبقه اجتماعی و نژاد را مورد بررسی قرار می‌دهد.


44. ریک و مورتی – 2013 – Rick and Morty

در دهه اخیر هیچ سریال دیگری مانند “ریک و مورتی” اینطور غافلگیر کننده و هوشمندانه نبود. این سریال مانند هجویه‌ای بر فیلم بازگشت به آینده شروع شد و تبدیل به یکی از هوشمندانه‌ترین و احساساتی‌ترین سریال‌های ژانر علمی-تخیلی در همه مدیوم‌ها شد. ریک و مورتی که حاصل ذهن جاستین رویلند و دن هارمون است تنفر از خود، دیوانگی، افسردگی و خود بزرگ بینی را با داستانی عجیب و غریب ترکیب کرده است. قدرت داستان‌پردازی ریلند و هارمون همراه با توانایی‌های بقیه اعضای تیم سازندگان ریک و مورتی توانسته یکی از انسانی‌ترین و عجیب‌ترین داستان‌های تلوزیونی را خلق کند.


45. بروکلین نه-نه – 2013 – Brooklyn Nine-Nine

موفقیت سریال “بروکلین نه-نه” مدیون خلاقیت مایک شور و استعدادهای اندی سمبرگ و طرفداران پر و پا قرص آن است. این سریال داستان گروهی پلیس اهل نیویورک را روایت می‌کند. سمبرگ کاراگاه و بقیه کارمندهای اداره پلیس بانمک‌ترین گروه ممکن هستند. تمرکز این سریال بر کارهای عجیبی است که پلیس‌ها مجبور به انجام دادنش هستند و همینطور سریال موفق شده است به بسیاری از مشکلات واقعی سیستم قانونی با زبانی طنز اشاره کند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم