10 اختلال خواب عجیب

همه ما در شبانه‌روز ساعاتی را به خوابیدن اختصاص می‌دهیم. اما متأسفانه برخی افراد از اختلالات خواب رنج می‌برند، به همین دلیل در اینجا 10 اختلال خواب عجیب را بررسی می‌کنیم.

10. اختلال حرکت سریع چشم

در طی این اختلال بدن فرد فلج شده، که البته در این اختلال طبیعی است، و باعث می شود که فرد هر خوابی را که می‌بیند به آن واکنش نشان دهد. این واکنش‌ها ممکن است که گاهی خطرناک شده و به خود یا افرادی که در کنارشان خوابیده‌اند آسیب برسانند. این اختلال قابل‌درمان است. درمان استاندارد این است که داروی ضد تشنج کلونازپام تجویز شده و تأثیر خوبی هم دارد. دلیل تأثیر این دارو مشخص نیست اما فلج بدن را در مرحله REM از خواب نگه می‌دارد.

9. ترس از شب

اختلال ترس از شب باعث وحشت فرد شده و درنتیجه آن هوشیاری‌اش را موقتاً از دست می‌دهد. درنتیجه فرد با جیغ و ناله از خواب بیدار می‌شود. البته نمی‌توان فرد را کاملاً از خواب بیدار کرد و فرد بدون بیدار شدن دوباره به خواب می‌رود. پس از بیدار شدن هم ترسش را فراموش می‌کند. این اختلال ترس از دیدن کابوس شبانه متفاوت است. اول اینکه فرد کاملاً از خواب بیدار نمی‌شود و حتی زمانی که تلاش می‌کنید او را از خواب بیدار کنید، حدود 10 تا 20 دقیقه آن ترس و وحشت را تجربه می‌کند. علاوه بر این، این اختلال برای خود شخص هم خطرناک است زیرا ممکن است به فردی که می‌خواهد او را بیدار کند نیز صدمه برساند (برای مثال، ممکن است تصور کند آن فرد قاتل است و به او صدمه برساند).

8. دندان‌قروچه

دندان‌قروچه اختلالی است که فرد حین خواب لثه‌اش را فشار می‌دهد. این اختلال یکی از رایج‌ترین اختلالات خواب است که در حدود 40 میلیون آمریکایی دیده می‌شود. این اختلال به دندان آسیب می‌رساند به همین دلیل باید درمان شود. همچنین می‌تواند به‌صورت فرد آسیب رسانده و سردردهای مزمن، آرتروز و درد گیجگاهی ایجاد کند. بیشتر مبتلایان خودشان هم از این مشکل آگاه نبوده و تنها 5 تا 10% افراد از درد لثه و سردرد رنج می‌برند. اگرچه درمان مشخصی وجود ندارد اما گفته می‌شود که محافظ دهان یا تزریق بوتاکس می‌تواند مؤثر باشد.

7. سندروم پاهای بی‌قرار

اگرچه این سندروم در بیداری دیده می‌شود اما در خواب یا زمان عدم تحرک در بدترین حالت ممکن است. طی این سندروم بدن ما در تلاش است تا خود را تکان دهد و با یک حالت آزاردهنده مقابله کند. این حالت بیشتر در پاها دیده می‌شود اما ممکن است در دست یا تنه هم دیده شود. برخی از پزشکان برای درمان این مشکل از داروهای ضد تشنج، مخدرها (مانند متادون) و بنزودیازپین ها استفاده می‌کنند. درمان فردی که به این اختلال دچار است می‌تواند بسیار پیچیده باشد.

6. سندروم 24 ساعت خواب‌وبیداری

در این سندروم عجیب و کمیاب، بدن فرد چرخه 24 ساعته خواب را تشخیص نمی‌دهد. درنتیجه فرد نمی‌تواند در هنگام شب یا روز به خواب برود. اگر این اختلال درمان نشود فرد در چرخه‌های 24 ساعته شبانه‌روز، در ساعت‌های متفاوتی به خواب می‌رود. ازآنجایی‌که ساعت‌های خواب او تغییر می‌کند و مانند چرخه ساعت در تغییر است، ممکن است برای یک یا دو روز به حالت طبیعی تبدیل شده و سپس تغییر کند. حتی ممکن است یک ساعت طول بکشد تا یک چرخه تکمیل شود. عجیب‌تر اینکه این اختلال بیشتر در افراد نابینا دیده می‌شود (اگرچه در یکی دو مورد افراد بینا هم به این اختلال دچار شده‌اند).

5. آپنه خواب

به قطع شدن تنفس در خواب آپنه خواب گفته می‌شود. هر مرحله قطع تنفس مدتی طول کشیده و در حین خواب تکرار می‌شود. در هر یک ساعت خواب حدود پنج یا شش مرحله قطع تنفس روی می‌دهد. افراد مبتلا به این اختلال به‌ندرت از مشکل تنفس خود باخبر هستند، حتی در حین بیداری. بنابراین درصورتی‌که افراد دیگر متوجه شوند و یا بر بدن فرد تأثیر بگذارد، تشخیص داده می‌شود. علائم آن ممکن است سال‌ها شناسایی نشود و فرد باوجود داشتن خواب کافی در طول روز احساس خستگی و خواب‌آلودگی داشته باشد. رایج‌ترین راه برای درمان این اختلال استفاده از دستگاه فشار مثبت است. این دستگاه با واردکردن فشار هوا راه تنفس فرد را باز می‌کند. روش‌های درمانی دیگر و جراحی هم وجود دارد.

4. سندروم کلاین – لوین

سندروم کلاین – لوین یک اختلال بسیار کمیاب است که طی آن فرد در طول روز به 20 ساعت خواب شبانه نیاز داشته و در کنار آن میل جنسی و اشتهای غذای او هم بسیار زیاد است. اگرچه برخی از محققان اعتقاد دارند که این سندروم ارثی است اما برخی معتقدند که درنتیجه اختلال سیستم ایمنی به وجود می‌آید. سندروم کلاین – لوین هیچ درمان مشخصی ندارد. محرک‌هایی مانند آمفتامین، متیل فنیدیت، ایمی پرامین، و مودافینیل، به‌صورت خوراکی تجویز شده تا حالت خواب آلودگی را از بین ببرند. به دلیل شباهت سندروم کلاین – لوین با اختلالات عصبی، لیتیوم و کاربامازپین هم ممکن است تجویز شوند. البته تاثیرات مثبت درمانی کمتر مشاهده شده است.

3. حرف زدن در خواب

طی این اختلال فرد در هنگام خواب با صدای بلند حرف می‌زند. فرد ممکن است در مراحل مختلف خواب با صدای بلند صحبت کند و افراد دیگر ممکن است حرف‌هایش را بفهمند. این حالت معمولاً در مرحله گذر از مرحله غیر REM رخ می‌دهد، زیرا در طی آن بدن از یک مرحله غیر REM به مرحله دیگر گذر نکرده و فرد تا اندازه‌ای بیدار می‌شود. همچنین اگر در خواب REM رخ دهد، فرد همان حرف‌هایی را که در خواب زده بلند تکرار می‌کند. این اختلال درمان ندارد اما برای پیشگیری از صحبت کردن فرد ممکن است به دهان او محافظ ببندند.

2. حمله خواب

سندروم حمله خواب یک اختلال عصبی بوده که باعث می‌شود فرد در حالت عادی به خواب برود. این افراد به‌سرعت به مرحله خواب REM وارد شده و ممکن است خواب هم ببینند و به‌ندرت به مراحل عمیق‌تر غیر REM وارد می‌شوند. بنابراین این افراد نمی‌توانند برای مدت‌زمان طولانی بیدار بمانند و حتی درصورت خواب مجدد به مراحل عمیق خواب نمی‌روند، درنتیجه همیشه احساس خواب‌آلودگی دارند. یکی از علائم این بیماران کاتاپلکسی است، که فرد در حین تجربه احساسات شدید و هیجانی به بی‌هوش شده و به مرحله خواب REM وارد می‌شود. فلج خواب و توهم‌هایی که پس‌ازآن رخ می‌دهند نیز ازجمله علائم این اختلال هستند. دلیل حمله خواب مشخص نیست. گفته می‌شود که این مشکل به دلیل اختلالات ایمنی رخ می‌دهد اما ممکن است ژنتیکی هم باشد. برای درمان از محرک‌ها، داروهای ضدافسردگی و یا داروهای هیپنوتیزم مانند Xyrem استفاده می‌شود.

1. رابطه جنسی در خواب

در این اختلال افراد حین خواب رابطه جنسی را انجام می‌دهند. این سندروم همانند راه رفتن در خواب است. در بیشتر موارد افراد خود از اختلال خود آگاه هستند اما ازآنجایی‌که نمی‌دانند این یک مشکل قابل‌درمان است، از گفتگو درباره آن خودداری می‌کنند و یا احساس شرم دارند. محققان این افراد را در حین خواب بررسی کرده و متوجه شدند که امواج مغزی این افراد در خواب فعال است. درمان این اختلال هم همانند اختلالات دیگر مانند راه رفتن در خواب می‌باشد، البته ممکن است مداخلات خاصی موردنیاز باشد. با حداقل تلاش و کنترل عوامل تأثیرگذار می‌توان این اختلال را کنترل نمود. البته این اختلال همیشه دردسرساز و مشکل‌ساز نیست، چه برای این افراد و چه برای همسرشان. افرادی که به این اختلال دچار هستند در شدت و میزان آن باهم متفاوت هستند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم