لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش دوم

این مقاله قسمت دوم از لیست 60 تایی بهترین سریال‌های این دهه است؛ بخش‌های دیگر این مطلب را در لینک‌های زیر بخوانید:

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش اول

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش سوم

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش آخر


16. گلُو – 2017 – GLOW

سریال “گلُو” یکی از بهترین سریال‌هایی است که شبکه نتفلیکس تا به امروز تولید کرده است. این سریال، کمدی تلخ و ترکیبی از حقایق ورزش کشتی کج و زندگی شخصی کشتی گیرانی است که این ورزش را به عنوان شغل انتخاب کرده‌اند. آلیسون بری در نقش روث ویلدر بازی می‌کند. او بازیگری ناموفق است که برای به دست آوردن شهرت وارد این رشته می‌شود. اما سریال “گلُو” چنان شخصیت‌های رنگارنگ و شخصیت پردازی‌های پخته‌ای دارد که انتخاب تنها یک نفر به عنوان نقش اصلی آن کاری دشوار است. اما شخصیت دبی ایگان با بازی بتی گیپلین هم یکی از شخصیت‌های تاثیر گذار و مهم داستان است. او زنی است که در گذشته بازیگر موفقی بوده اما بعد از مادر شدن شغلش را کنار گذاشته است ولی وقتی از رابطه شوهرش با روث خبر دار شد او هم به گروه کشتی گیران زن “گلُو” پیوسته است. سریال “گلُو” سریالی خنده دار، خشن و صادقانه است و با استفاده از ورزشی مصنوعی مانند کشتی کج داستان‌هایی از حقیقت‌های دنیا را بازگو می‌کند.


17. رژیم غذایی سانتا کلاریتا – 2017 تا 2019 – Santa Clarita Diet

این سریال توسط ویکتور فراسکو ساخته شده است و تیموتی اولفینت و درو بریمو در آن بازی می‌کنند. سریال “رژیم غذایی سانتا کلاریتا” ترسناک و کمدی است که از خون و خونریزی و قطع کردن اعضای بدن هیچ ابایی ندارد. ویکتور فراسکو از آزادی بی سابقه در شبکه نتفلیکس استفاده کرده و در این سریال ژانر زامبی وحشت و کمدی را با هم ترکیب کرده است. “رژیم غذایی سانتا کلاریتا” موفق شده است علاوه بر جذابیت قدرت احساسات را هم در خود جای دهد و نوعی از روابط و ازدواج را به تماشاگران نشان دهد که اغلب همه در آرزویش هستند.


18. تخریبگر آمریکایی – 2017 تا 2018 – American Vandal

سریال “تخریبگر آمریکایی” در ژانر مستندنما ساخته شده است و سعی دارد مانند سریال‌های ساختن یک قاتل و سریال در کشف راز یک جرم فعالیت کند و با جمع آوری اطلاعات مجرم را دستگیر کند.  در فصل اول سریال کمدین جیم تاترو در نقش نوجوانی کالیفورنیایی به نام دیلان مکس ول بازی می‌کند که با شیطنت‌هایش شناخته شده است و باور دارد که اخراج شدنش از مدرسه ناجوانمردانه بوده است. در نتیجه همکلاسی‌هایش پیتر و سم هم در نقش کاراگاه وارد داستان می‌شوند تا با تحقیق متوجه شوند آیا دیلن واقعا مقصر بوده یا نه. سریال “تخریبگر آمریکایی” سریالی خنده‌دار است که توانسته بسیار احساساتی باشد و نگاهی عمیق به مشکلات نوجوانان بیندازد. سریال تخریبگر آمریکایی سریالی عمیق و دوست داشتنی است و در عین حال با تعریف کردن داستان خودش ژانر جرم و جنایت واقعی را هم دست می‌اندازد.


19. توئین پیکس: بازگشت – 2017 – Twin Peaks: The Return

برای خیلی از افراد سخت است که باور کنند قسمت دوم سریال توئین پیکس ساخته شده است. دیوید لینچ بعد از چند دهه با یکی از عجیب‌ترین و بهترین آثار تلوزیونی قرن اخیر باز به تلوزیون بازگشته است و پاسخ‌هایی به معماهای سریال می‌دهد که خودشان باعث به وجود آمدن پرسش‌های بیشتر و بحران‌های وجودی بزرگتر می‌شوند. داستان سریال بسیار پیچیده است و یکی از آثاری است که مشخص می‌کند چرا دیوید لینچ چنین کارگردان بزرگ و صاحب سبکی است. کارهای لینچ اغلب بر پایه نادانستی‌های ترسناک و مسحور کننده‌ای روایت می‌شوند و سریال “توئین پیکس: بازگشت” هم چکیده‌ی همه این ناشناختنی‌ها را در خود دارد.


20. تاج – 2016 – The Crown

این سریال ساخته “پیتر مورگان” است و ماجراهای زندگی ملکه الیزابت دوم را روایت می‌کند. گرچه این سریال شروع آرامی دارد اما در چهار یا پنج قسمت اول ریتم خوبی پیدا می‌کند. این سریال از نگاه هوادارانه به خانواده سلطنتی خودداری می‌کند و در عوض داستان شخصیت‌ها را در تضادهای بین وفاداری به سلطنت و امیال شخصی‌شان روایت می‌کند. در حالی که بقیه آثار سریالی در این دهه به دنبال ماجراهای دنباله‌دار و سریالی هستند، در سریال تاج شاهد اتفاقات و تضادهای جداگانه در هر قسمت سریال هستیم. این داستان‌های متفاوت در هر قسمت باعث هرچه عمیق‌تر شدن شناخت بیننده از دنیای سریال است. با این کار لحن سریال برای بیننده آشنا می شود و درکش از سریال بالاتر می‌رود. حتی عوض شدن برخی از بازیگران در فصل سوم تاثیر بدی روی کل سریال نگذاشت. در کل این سریال توانسته است خودش را به عنوان یکی از بهترین سریال‌های نتفلیکس ثابت کند.


21. آتلانتا – 2016 – Atlanta

سریال آتلانتا از شبکه FX پخش می‌شود و سریال قابل تحسینی است. این سریال در دسته بندی خاصی قرار نمی‌گیرد و همین باعث شده بسیار مفرح و جذاب باشد. آیا این سریال کمدی‌ای نیم ساعته است؟ آیا بیانیه‌ای علیه شهرت و نژاد و رویکرد جامعه به اینها است؟ آیا حتما باید این سریال یکی از اینها باشد و نمی‌تواند سریالی باشد که سخت تعریف می‌شود؟ این سریال داستان پردازی فوق‌العاده و نقش‌آفرینی‌های بی‌مثالی دارد و در کنار کارگردانی استثنایی، سریالی عالی شده است. همه قسمت‌های این سریال زیبا و منحصر به فرد هستند اما در فصل دو اوج هنرنمایی گروه سازندگان را شاهد هستیم. فرقی نمی‌کند داستان راجع به تمساحی بزرگ باشد یا مشکلات مالی، مشکلات روابط یا چیزی به سادگی آرایشگاه رفتن، گیر افتادن با غریبه‌های عجیب و غریب یا گم شدن در جنگل بعد از دزدیده شدن پولها، سریال آتلانتا همیشه داستان را به بهترین وجه پیش می‌برد و تمام می‌کند.


22. چیزهای عجیب – 2016 – Stranger Things

درست است که سریال “چیزهای عجیب” بیش از اندازه به حس نوستالژی تکیه دارد و گاهی بیش از حد قابل پیش‌بینی است اما چنان نقاط جذابی دارد که توانسته به یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین محصولات نتفلیکس تبدیل شود. حال و هوای دهه 80 آمریکا و ارجاعات این فیلم به فیلم‌های قدیمی مانند “ای تی” یا آدم فضایی‌ها، باعث عمق بخشیدن به شخصیت‌های سریال “چیزهای عجیب” شده است. سریال پایه داستانش را در فصل یک می‌ریزد اما به داستان به علاوه بازیگرانش اجازه‌ی رشد می‌دهد. سازندگان سریال از عوض کردن راهشان در طول داستان نمی‌ترسند و از قرار دادن شخصیت‌ها در روابط هم ابایی ندارند. تماشای این سریال تا به اینجا برای تماشاگران و طرفدارانش ماجراجویی جالبی بوده و فصل جدید این سریال هم مورد انتظار همه است.


23. وست ورلد – 2016 – Westworld

باید از شبکه HBO برای تغییر دادن نقش سریال‌ها در دنیای سرگرمی متشکر باشیم. این شبکه با ساخت و پخش سریال‌هایی مانند “وست ورلد” بازی را برای همه سریال سازان تغییر داد. این سریال با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته “مایکل کریچتون” و توسط “جاناتان نولان” و “لیسا جوی” ساخته شده است. داستان پیچیده و عجیب سریال “وست ورلد” باعث شد بستری برای بحث راجع به فلسفه تکنولوژی، اخلاقیات، تکامل و بسیاری بحث‌های دیگر شکل بگیرد. داستان این سریال در دنیایی می‌گذرد که شهربازی‌هایی برای سرگرمی افراد ساخته شده که پر از ربات‌هایی به نام میزبان هستند که موظف به برآورده کردن همه میل و آرزوهای گناه آلود و دیوانه‌وار بازدید کنندگان هستند. سریال وست ورلد به تماشاگر نشان می‌دهد که قصد نداشته تنها یک سریال علمی-تخیلی باشد و می‌خواسته سریالی با داستانی چالش برانگیز باشد. این سریال طبیعت خلقت، خاستگاه هوشیاری، خطر تکنولوژی و مسائل پیچیده‌ی دیگر را در قالب سرنوشت شخصیت‌هایش بررسی می‌کند. سریال وست ورلد از بینندگان می‌خواهد در دنیای سریال غرق شوند و با داستان‌ها درگیر شوند و این کار صد البته ارزشش را دارد.


24. افسانه‌های فردا – 2016 – Legends of Tomorrow

سریال “افسانه‌های فردا” در فصل اول بدون توجه به اعتراضات منتقدان کار خودش را می‌کرد و داستان عجیب و بی سر و ته خود را روایت می‌کرد و اکنون بعد از چهار فصل ثابت کرده که یکی از عجیب‌ترین سریال‌های ژانر علمی-تخیلی است. گروهی از افراد دور هم جمع شده‌اند و یک گروه را تشکیل داده‌اند که در زمان، فضا و فراتر از آن جستجو کرده و مشکلاتی که دنیا را به سمت نابودی می‌کشاند را رفع می‌کنند. این سریال همیشه تجربه‌ای هیجان‌انگیز از خزعبلات است و بعد از چهار فصل نویسندگان همچنان مشغول خلق دنیای بی معنی این سریال هستند. اینها برخی از اتفاقاتی هستند که در سریال “افسانه‌های فردا” افتاده است: گوریل روانی‌ای به نام گرود سعی می‌کند باراک اوباما را در اتاق خابگاهش بکشد، اسباب بازی کریسمسی به نام بِبو تبدیل به یک جنگجو می‌شود و شیطانی را شکست می‌دهد، جان نوبل که صداپیشه آن شیطان است در آخر همان قسمت که نامش “بازگیر مهمان جان نوبل” است ظاهر می‌شود، یک اسب تک شاخ نوک سینه‌های یک مرد را با دندان می‌کند، همه این اتفاقات حتی گوشه‌ای از اتفاقات عجیب و غریب “افسانه‌های فردا” را هم شامل نمی‌شود. این سریال یکی از مفرح‌ترین و خالص‌ترین تولیدات تلوزیونی است.


25. فلیبگ – 2016 تا 2019 – Fleabag

فصل اول فلیبگ فوق‌العاده و فصل دوم این سریال بی‌نظیر بود. هیچ کس مانند فیبی والر-بریج نمی‌تواند احساسات بشری را اینطور مستقیم و ظریف بررسی کند. او در هر قسمت از این سریال نیم ساعته، ما را با خودش در بالا و پایین روابط انسانی می‌کشاند. والر-بریج با شکستن دیوار چهارم ما را به درون شخصیتی که خودش بازی کرده می‌برد. شخصیتی که در جهنمی خود ساخته زندگی می‌کند و آرام آرام به سوی خود تخریبی می‌رود. اما او سعی دارد کم کم از این اوضاع خلاص شود و در این راه مانند بهترین دوست تماشاگر می‌شود و باعث می‌شود تماشاگر عاشق او شود. ما با دیدن این سریال گریه می‌کنیم و می‌خندیم و عاشق روایت شیطنت‌آمیز و بانمک فلیبگ می‌شویم.


26. او ای – 2016 تا 2019 – The OA

سریال او اِی سریالی زیبا، مسحور کننده، اعصاب خورد کن، روحانی و در عین حال عجیب و پوچ است. این سریال فراتر از سریال‌های ژانر فانتزی به موضوعاتی فلسقی می‌پردازد. شبکه نتفلیکس بعد از دو فصل این سریال را کنسل کرد و باعث شد طرفداران این سریال پا در هوا بمانند. اما هنوز هم تماشای این سریال خالی از لطف نیست. زیبایی‌های مختص به این سریال در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌شود. ارتباطی که ببینده با این سریال برقرار می‌کند بی‌نظیر است و دنیایی که تهیه کنندگان سریال ساخته‌اند، دنیایی زیبا و منحصر به فرد است.


27. جای خوب – 2016 تا 2019 – The Good Place

سریال “جای خوب” نگرانی‌های همه انسانها از اخلاقی زیستن در قرن 21 را جمع کرده و آنها را در قالب سریال کمدی‌ای گرم و پوچ‌گرا ریخته است. سریالی که راجع به گروهی آدم عوضی است که سعی دارند آدم‌های بهتری باشند. سازنده سریال “جای خوب” مایکل شور است و این سریال یکی دیگر از کمدی‌های حال خوب کنی است که او ساخته اما سوالی بزرگ را مطرح می‌کند: ما آدم‌ها چه چیزهایی را به هم بدهکاریم؟ “جای خوب” بهترین کمدی راجع به زندگی است و اینکه وقتی دیگر زنده نباشیم چه اتفاقی می‌افتد و ما چگونه باید در همین دنیای پوچ و ناکامل بهترین زندگی را داشته باشیم. این سریال با بازی کریستن بل و تد دانسون یکی از چشم نواز‌ترین سریال‌هایی است که در چند سال اخیر ساخته شده است.


28. کانال صفر – 2016 تا 2018 – Channel Zero

اگر کسی را می‌شناسید که باور دارد فیلم‌های ژانر وحشت تنها برای ترساندن لحظه‌ای ساخته شده‌اند و خالی از عمق هستند، لطفا سریال کانال صفر را به آنها معرفی کنید. هر فصل این سریال راجع به داستان ترسناک متفاوتی است که توسط افرادی که در آن شریک بودند روایت شده است.  نیک آنتوسکا موفق به ساختن یک سریال ترسناک واقعی شده است و از بازیگران با استعدادی مانند ایمی فورسیث و ماریا استن در کنار دیگر بازیگران با تجربه استفاده کرده است. لحظات ترسناک در کانال صفر بسیار هستند اما جز صحنه‌هایی نیستند که به آسانی فراموش شوند. ترس‌ها و کابوس‌ها مختص به هر کاراکتری هستند. ترسی که هرکدام از کاراکترها تجربه می‌کنند ترسی است که به چیزی عمیق و شخصی در وجود آنها اشاره دارد و باعث می‌شود این تجربه ترسی معنادار با شیاطین فراموش ناشدنی باشد.


29. شیتز کریک – 2015 – Schitt’s Creek

دهه اخیر یکی از ناامیدکننده‌ترین دهه‌ها بود و خیلی از افراد برای آرام شدن سراغ سریال‌های تلوزیونی می‌رفتند. سریال شیتز کریک یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرگرمی این چنینی است و داستان آن راجع به زوج پولداری است که دو فرزند دارند و زندگی‌شان بسیار مرفه است. یکی از انتقادات به این سریال وجود نداشتن تضاد در آن است که اتفاقا به عقیده طرفداران این سریال همین مسئله باعث شده سریال شیتز کریک حال خوب کن‌ترین سریال دهه اخیر شود.


30. جادوگران – 2015 – The Magicians

این سریال در عین غیرقابل پیش‌بینی بودن، یکی از انسانی‌ترین سریال‌هایی است که تاکنون ساخته شده است. برخی معتقدند که این سریال می‌تواند نسخه بزرگسالان هری پاتر باشد. این سریال راجع به مدرسه‌ای است که جادوگران جوان برای یادگیری فنون جادوگری به آن وارد می‌شوند. سریال جادوگران با جابجا شدن بین دنیای معمولی و دنیای جادویی، موضوعاتی مانند بیماری روانی، آسیب‌های روانی و اذیت و آزار جنسی را بررسی می‌کند. این سریال در عین بانمک بودن ناراحت کننده و بی‌رحم است و دنیا و روایتی منحصر به فرد دارد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم