آیا فیجت اسپینرها حواس افراد را پرت می‌کنند؟

یکی از معلم‌ها داستان یکی از دانش‌آموزانش را تعریف می‌کند که بدون وجود فیجت اسپینر تکالیفش را انجام نمی‌دهد. همانند یویو که در زمان‌های گذشته رایج شده بود، امروزه یویو به‌عنوان یک اسباب‌بازی که دور انگشت چرخیده می‌شود، توجه کودکان و نوجوانان را به خود جلب کرده است. اما موضوع مهم این است که آیا این وسیله تمرکز دانش آموزان را افزایش می‌دهد.

یکی از معلمین می‌گوید: “یکی از دانش آموزان 5 ساله‌ام بدون فیجت اسپینر قادر نیست فعالیت‌هایش را انجام دهد، اما موضوع این است که این وسیله به دانش‌آموز کمک می‌کند یا برعکس تمرکزش را از بین می‌برد.” او اعتقاد دارد که حتی دانش آموزان زرنگ هم مشغول بازی با این فیجت ها هستند. “دانش آموزان منضبط با کمک فیجت اسپینرها تمرکز بهتری داشته و فعالیت‌هایشان را به‌خوبی انجام می‌دهند.”

بیش فعالی

اما این وسیله حواس دانش آموزان بیش‌فعال را، که در حالت عادی فعالیت خوبی دارند، پرت می‌کند.

یک مادر مصری که دو فرزند 7 و 9 ساله دارد، از اینکه این فیجت ها حواس فرزندانش را حین درس پرت کنند، نگران است: “زمانی که فرزندانم مشغول بازی یا تماشای تلویزیون هستند، اشکالی ندارد از این وسیله استفاده کنند زیرا تمرکزشان بیشتر می‌شود. اما حین انجام تکالیف، این وسیله حواسشان را پرت می‌کند.”

برخی از مدارس امارات متحده عربی این وسیله را ممنوع کرده‌اند. یکی از ناظم‌های مدرسه‌ای در شارجه معتقد است که این وسیله یک عامل مخرب بین دانش آموزان است. “معمولاً دانش آموزان این وسیله را در زنگ‌های تفریح استفاده می‌کنند، اما در کلاس درس چنین اجازه‌ای ندارند. معامله کردن فیجت اسپینرها هم یکی از مشکلات دیگری است که ما آن را در مدرسه و کلاس‌ها ممنوع کرده‌ایم.”

اما این پدیده به همین آسانی از بین نمی‌رود، زیرا ویدیوهای پست شده در شبکه‌های اجتماعی از رایج شدن این وسیله در میان بزرگ‌سالان نیز خبر می‌دهد.

آیا این وسایل می‌توانند کودکان را آرام‌تر کنند؟ نه خیلی

یکی از روان شناسان عربی، دکتر پادما واری، معتقد است که این فیجت ها مشکلاتی مانند اوتیسم، نگرانی، بیش فعالی و عدم توجه را تا حدی از بین می‌برند. زیرا به افرادی که استرس و بی‌قراری دارند کمک می‌کند تا انرژی خود را به گونه دیگری تخلیه کند. اما به‌طور خاص برای بیماران طیف اوتیسم پیشنهاد نمی‌شود. زیرا این‌گونه کودکان با تکان دادن سر و گردن منظور خود را می‌رسانند، درحالی‌که این وسیله میزان این حرکات را کمتر می‌کند، بنابراین ممکن است حداقل واکنش‌های بیماران اوتیسم را نیز کمتر از قبل کند.

این پزشک معتقد است که این وسیله ممکن است با حرکاتش میزان واکنش‌های عصبی نوجوانان و بزرگ‌سالان را به حداقل برساند، اما نمی‌تواند اختلالات اوتیسم یا بیش فعالی را کاهش دهد. والدینی که درحالی‌که حاضر این وسیله را در اختیار فرزندان خود قرار داده‌اند، دو راه پیش رو دارند: هرگز این وسایل را در حین انجام تکالیف درسی در اختیار فرزندان خود قرار ندهند. اگر این وسیله را در اختیار فرزند خود قرار داده‌اید، سعی کنید آن را با انواع رنگی‌تر و جذاب‌تر آن جایگزین کنید که بیشتر به‌عنوان سرگرمی استفاده شود.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را نیز مطالعه کنید:

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم