WhatsApp چگونه درآمدزایی می‌کند؟

در سال 2009 برایان اکتون (Brian Acton) و ژان کوم (Jan Koum) سرویس WhatsApp را به‌عنوان جانشینی برای سرویس هزینه‌بر پیامک ایجاد نمودند. این برنامه به افراد اجازه می‌دهد تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به مخاطبین خود که این برنامه را نصب کرده‌اند، پیامک ارسال کنند. این برنامه در دستگاه‌های اندروید، بلک بری، ویندوز، نوکیا و دسکتاپ، در دسترس است.

در فوریه سال 2014، Facebook Inc این برنامه را به قیمت 19 میلیارد دلار خریداری نمود و به گفته آن‌ها تا 30 سپتامبر 2014، آن‌ها از این برنامه 1289000 دلار درآمد کسب کردند. اما WhatsApp چگونه درآمدزایی می‌کند؟

هر بار یک دلار

پاسخ کوتاه آن‌ها این بود: هر بار یک دلار. در برخی از کشورها دانلود این برنامه یک دلار هزینه داشت؛ در کشورهای دیگر سال اول رایگان بود اما سپس باید یک دلار پرداخت می‌کردند؛ به زبان دیگر برای استفاده از این برنامه باید حق اشتراک پرداخت می‌شد. ازآنجایی‌که در سراسر جهان حدود 700 میلیون کاربر از این برنامه استفاده می‌کنند، پس با این طرح سالانه 700 میلیون دلار درآمد کسب می‌شود.

در ژانویه 2016 فیس‌بوک اعلام نمود ازآنجایی‌که WhatsApp پولی شده بنابراین کسب درآمد در بلندمدت ممکن نیست، بنابراین شاید مجبور باشند سیاست خود را تغییر دهند. پس‌ازاین گفته، طی یک پست در وبلاگ، اعلام شد که از آن به بعد استفاده از WhatsApp رایگان خواهد بود.

بااین‌حال دیگر هیچ نوع تبلیغاتی در این اپلیکشین دیده نمی‌شود. به گفته فیس‌بوک، آن‌ها می‌خواهند امکانات جدیدی به این اپلیکیشن اضافه کنند تا بتوانید با صاحبان شرکت‌ها گفتگو داشته باشید. هدف آن‌ها این است که به مردم کمک کنند تا با بانک‌ها، آژانس‌های هواپیمایی، و شرکت‌های دیگر، گفتگو کنند و هزینه‌ها دیگر به‌وسیله این شرکت‌ها پرداخت می‌شود نه کاربران.

اگرچه فیس‌بوک سودهای مالی WhatsApp را اعلام نمی‌کند اما طبق گزارش فوربس، تا سال 2020 درآمد WhatsApp 5 میلیارد دلار و درآمد به ازای هر کاربر 4 دلار، خواهد بود. تا مارس 2017 WhatsApp 1.2 میلیارد کاربر داشت.

اپلیکیشن های دیگر برای ارسال پیام

در خارج از آمریکا که هزینه پرداخت پیامک گران‌تر است، اپلیکیشن های مختلفی وجود دارند که بیشتر آن‌ها اشتراکی هستند. اپلیکیشن ارسال پیام چینی WeChat، علاوه بر داشتن تبلیغات بازی‌های آنلاین هم ارائه می‌دهد. این برنامه در سراسر جهان بیش از 846 کاربر فعال دارد و در 9 ماه اول سال 2016 حدود 6 میلیارد دلار درآمد داشت.

نمودار رشد

هرروز حدود یک‌میلیون کاربر به WhatsApp افزوده می‌شود، بخصوص در آمریکای لاتین، هند و اروپا. در اپلیکیشن های پیامکی این میزان رشد ممکن است، زیرا زمانی که یک فرد یک اپلیکیشن را دانلود کرده و استفاده می‌کند، بسیاری از کاربران جدید هم برای ارتباط با آن فرد برنامه را دانلود نموده و استفاده می‌کنند. سپس این کاربران جدید هم کاربران دیگری را به استفاده از این برنامه تشویق می‌کنند.

با افزایش تقاضای بازار، این اپلیکیشن مورد استقبال قرارگرفته و کاربران آن روزبه‌روز بیشتر می‌شوند.

آیا هدف فیس‌بوک فقط سود مالی است؟

بسیاری از صنعت گران براین باورند که هدف اصلی فیس‌بوک برای خرید WhatsApp این بود که به اطلاعات و داده‌های کاربران دسترسی پیدا کند. درمجموع روزانه حدود 42 میلیارد پیام ارسال می‌شود و فیس‌بوک به لیست مخاطبین و اطلاعات کاربران دسترسی داشته و همه آن‌ها را در سرور خود ذخیره می‌کند. بااینکه مارک زوکربرگ (Mark Zuckerberg) اعلام کرده که از اطلاعات کاربران برای تبلیغات استفاده نمی‌شود، اما تنها درصورتی‌که کاربر تنظیمات را تغییر دهد، اطلاعات او در اختیار فیس‌بوک قرار نمی‌گیرد.

جنجال رمزگذاری سرتاسر

پس‌ازاینکه بسیاری از تروریست‌ها برای برقراری ارتباط قبل و بعد از حملات، از این اپلیکیشن ها استفاده کردند، WhatsApp با بحث‌های دولتی روبه‌رو شد. دولت و آژانس‌های مقابله با تروریسم از شرکت‌های این اپلیکیشن ها می‌خواهند تا به آن‌ها این امکان را بدهند تا به پیام‌های ردوبدل شده میان تروریست‌ها دسترسی داشته باشند. اما شرکت‌ها از این کار خودداری نمودند. درنتیجه WhatsApp از رمزگذاری سرتاسر استفاده نمود، که درنتیجه آن هیچ‌کس حتی شرکت هم نمی‌تواند به اطلاعات مبادله دسترسی داشته باشد، به‌جز فرستنده و دریافت‌کننده.

سخن آخر

شاید به نظر شما فیس‌بوک برای خرید این اپلیکشین هزینه زیادی پرداخت نموده است، اما درهرصورت این اپلیکیشن پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارد.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم