دلیل بی‌قراری عصبی افراد چیست؟

زمانی که حواستان نیست ممکن است متوجه شوید که بدنتان به‌طور ناخودآگاه واکنش نشان می‌دهد، ممکن است دست‌ها و پاهای خود را بی‌دلیل تکان دهید. این کار در حقیقت راهی برای تخلیه انرژی بدن است. برای مثال، زمانی که برای ساعت‌ها مجبور هستید در اتاق جلسه بنشینید، پس از مدتی به‌صورت ناخودآگاه با خودکار خود بازی می‌کنید.

این واکنش‌های عصبی راهی است که بدن هشیاری خود را به دست آورد، و یا حواس شما را از کاری که می‌خواهید انجام دهید پرت کند، به همین دلیل کارمندان اداری در بیشتر مواقع وظیفه خود را با تعویق انجام می‌دهند. برای این واکنش‌های عصبی دو دلیل وجود دارد. برای افزایش تمرکز یا برای تحمل عدم تمرکز – که به شرایط شما بستگی دارد.

از کجا بدانید که واکنش عصبی نشان می‌دهید؟

اگر در مواقعی که باید به چیزی توجه کنید بدنتان، مخصوصاً دست‌وپایتان تکان می‌خورد، در آن صورت می‌توان این تکان‌ها را به‌پای بی‌قراری حساب کرد. علاوه بر این حرکات می‌توان تکان دادن مداد، صدا دادن خودکار، چرخیدن، چشمک زدن، و باز و بسته کردن دست‌وپا را، نوعی واکنش عصبی دانست.

چرا بی‌قراری عصبی نشان می‌دهید؟

اگر گاهی اوقات واکنش عصبی نشان می‌دهید، در آن صورت تمرکز خود را از دست خواهید داد، اما اگر این واکنش‌ها دائماً تکرار شوند، ممکن است نشانه بیش فعالی شما باشد.

بی‌قراری عصبی و بیش فعالی

اگر شما بیش‌فعال هستید، در آن صورت به یکی از انواع بیش‌فعال شدید، بی‌اعتنا و یا ترکیبی مبتلا هستید. اگر بیش‌فعال شدید هستید در آن صورت دائماً با خود حرف زده، سروصدا و مزاحمت ایجاد می‌کنید و برای ساکت ماندن با خود کلنجار می‌روید. این رفتارها بیشتر در کودکان دیده می‌شود اما ممکن است در بزرگ‌سالان هم دیده شود.

ازآنجایی‌که این رفتارها در بزرگ‌سالان ممکن است ناشی از بیماری‌های دیگری باشد بنابراین تشخیص بیش فعالی در بزرگ‌سالان دشوار است. بااین‌حال در صورت مشاهده علائم زیر شما به‌احتمال‌زیاد یک فرد بیش‌فعال هستید:

  • نوسانات خلقی و بی‌تابی می‌تواند نشانه بیش فعالی یا اختلال دوقطبی باشد
  • در تمرکز کردن و تکمیل وظایف دچار مشکل هستید

در صورت بیش فعالی از ابتدای تولد این‌گونه بوده‌اید. هرچند که دلیل آن مشخص است اما ممکن است ناشی از ضربه به سر، مصرف الکل یا توتون و بیماری ژنتیکی باشد.

بی‌قراری و سندروم پای بی‌قرار (RLS)

افرادی که در اواخر روز بی‌قراری‌های عصبی نشان می‌دهد، احتمالاً به سندروم پای بی‌قرار مبتلا هستند. اگر به این سندروم مبتلا هستید در آن صورت پیوسته می‌خواهید پاهای خود را تکان دهید، حتی در صورت استراحت. این حالت در حین خواب می‌تواند آزاردهنده باشد. گفته می‌شود که 5 تا 10% آمریکایی‌ها به سندروم پای بی‌قرار مبتلا هستند. دلیل ابتلا به سندروم پای بی‌قرار مشخص نیست، اما گفته می‌شود در صورت عدم تحرک طولانی‌مدت – برای مثال در مواقع مسافرت – ایجاد می‌شود.

درمان بی‌قراری عصبی

درمان بی‌قراری عصبی چندان راحت نیست اما می‌توانید برای رفع آن کارهایی انجام دهید. در درجه اول باید ببینید بی‌قراری عصبی شما خفیف است یا شدید. اگر خفیف یا متوسط است می‌توانید از فیجت اسپینر استفاده کنید، اگر شدید است باید از داروهایی مانند متیل فنیدیت استفاده کنید. اگر می‌خواهید از داشتن این مشکل مطمئن شوید با پزشک مشورت کنید.

مصرف دارو ممکن است عوارضی مانند بی‌اشتهایی، افسردگی، نگرانی و یا بی‌خوابی ایجاد کند، بنابراین بهتر است از مصرف دارو خودداری کنید. در این صورت باید برای مقابله با این عوارض هم دارو مصرف کنید.

بی‌قراری عصبی در آینده

اگر این مشکل کاملاً ریشه‌کن شود عالی می‌شود، اما اگر شدید نباشد می‌توان آن را کنترل کرد. تنها مشکل این است که با برهم زدن تعادل بازدهی شما را کاهش می‌دهد. امروزه با تولید فیجت اسپینرها می‌توان با این واکنش‌های عصبی مقابله کرد. اما اگر دراین‌باره نگران هستید با پزشک مشورت نموده و درمان مناسبی را انتخاب کنید.

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. مریمم

    آذر 28, 1397

    سلام به متخصص چه رشته پزشکی برای درمان بی قراره باید مراجعه کرد. من داغوووووونم

    پاسخ

    • محسن در پاسخ به مریمم

      بهمن 20, 1397

      روانپزشک یا روانشناس

      پاسخ

    • ایمان در پاسخ به مریمم

      اسفند 19, 1397

      به نظر من متخصص غدد داخلی و متابولیسم

      پاسخ

    • مجید در پاسخ به مریمم

      تیر 4, 1398

      از من داغونتر نیستی دارم از کلافگی دیوونه میشم دارم قاطی میکنم دیگه

      پاسخ