لیست 60 تایی بهترین سریال‌های این دهه (2010 تا 2019) – بخش اول

هرکسی می‌تواند هرچه دوست دارد راجع به صنعت سرگرمی بگوید اما هیچکس نمی‌تواند انکار کند که سریال‌های تلوزیونی بزرگ و با کیفیت در دهه اخیر به طرز عجیبی زیاد شده است. با به راه افتادن سرویس‌های استریم آنلاین ستارگان بزرگ سینما مانند مریل استریپ تعصب‌شان نسبت به بازی در سریال‌های تلوزیون را کنار گذاشتند. از سال 2010 به بعد دوران طلایی خلاقیت و داستان‌گویی بی‌باک و جاه‌طلبانه در رسانه، ژانر، شبکه‌ها و پلتفرم‌ها شروع شده است.

با نزدیک شدن پایان این دهه در این لیست به انتخاب سایت کولیدر، شاهد بهترین سریال‌های ساخته شده در دهه اخیر هستید؛ ولی با توجه به اینکه در دوران اوج تلوزیون به سر می‌بریم، تعدادی از سریال‌های مورد علاقه همه در این لیست جا ندارند اما به‌صورت افتخاری نام برده می‌شوند. سریال‌هایی مانند: “بی‌شرم”، “داستان ندیمه”، “دفترچه خاطرات چاق و عصبانی من”، “کراشینگ” ( هر دو ورژن)، “چیزهای بهتر”، “آرچر”، “مردها به دنبال زن‌ها”، “به زن آپارتمان 23 اعتماد نکن”، “دروغ‌های کوچک بزرگ”، “خون واقعی”، “جسیکا جونز”، “فکر کنم باید بری”، “زن خوب” و “رسوایی”. در ادامه با بخش اول معرفی 60 سریال برتر دهه با پروشات همراه باشید.


1. پسرها – 2019 – The Boys

از زمانی که سریالی موفق شد با روایت کردن یک داستان مانند سریال پسران دقیقا انگشت روی مسائل بزرگ جامعه‌اش بگذارد مدت زیادی گذشته است. سریال پسران به بینندگان نشان می‌دهد که زندگی با ابرقهرمان‌ها در دنیای واقعی چگونه است. دنیایی که ابرقهرمان‌ها جایگاهی ویژه در آن دارند و فقط در باکس آفیس حضور ندارند. این سریال بر اساس سری کمیک‌هایی نوشته گراث انیس و دریک رابرتسون ساخته شده است و سعی در بیان مشکلاتی دارد که نتیجه باور عمیق و دید خداگونه به ابرقهرمان‌ها در عصر حاضر است. سریال پسران کمدی سیاه و سرگرم کننده‌ای است که در بیان کردن مشکلات جامعه امروز جهانی، خشونت، تبعیض و اثرات بازی‌های تبلیغاتی بر ذهن افراد موفق است.


2. عروسک روسی – 2019 – Russian Doll

اگر می‌خواهید بدانید وقتی گروهی از نویسندگان زن خلاق دور هم جمع شوند چه داستانی برای تعریف کردن دارند، سریال عروسک روسی را تماشا کنید. نه تنها این سریال بازی و نقش‌آفرینی بی‌مانندی از ناتاشا لیون را به نمایش می‌گذارد بلکه سازندگان و کارگردان‌های این سریال هم از موفق‌ترین زن‌های هالیوود هستند و کار فوق‌العاده‌ای در این سریال انجام داده‌اند. داستان این سریال هم بسیار درگیرکننده و غافلگیرکننده است و هم هوشمندانه روایت می‌شود. عروسک روسی سریالی پرانرژی با حالتی عصبانی و بداخلاق است. علاوه بر طنز در این سریال هشت قسمتی شاهد احساسات عمیق انسانی و داستانی هیجان‌انگیز هستیم و در حال شناختن شخصیت اصلی داستان، ما هم قدم به قدم به نجات پیدا کردن و رشد کردن نزدیکتر می‌شویم.


3. باورنکردنی – 2019 – Unbelievable

این مینی سریال بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده است و داستان ضربه‌های روحی و ویران شدن درونی‌ای را روایت می‌کند که ممکن است بعد از اتفاقات تلخ برای هرکسی پیش بیاید. داستان سریال از آنجا آغاز می‌شود که دختر 18 ساله‌ای به نام ماری آدلر (با بازی کیتلین دور) به پلیس گزارش می‌دهد که در سال 2008 کسی به خانه‌اش وارد شده و به او تجاوز کرده است؛ اما مشکل این جاست که خانواده مری و حتی دوستانش باور داردند که او دروغ می‌گوید. در سال 2011 در شهری صدها کیلومتر دورتر، کاراگاه‌هایی به نام گریس رسماسن (با بازی تونی کولت) و کارن دووال (با بازی مریت ویور) متوجه رابطه‌ای بین پرونده متجاوزی که در دست دارند با حادثه‌ای که برای مری اتفاق افتاد می‌شوند و برای دستگیری این متجاوز زنجیره‌ای با هم همکار می‌شوند. با پیشروی داستان و پیدا شدن قربانیان دیگر ما متوجه می‌شویم که چرا صحبت کردن از تجاوز برای قربانیان تا به این حد دشوار است. دیدن اینکه مری به جای حمایت شدن از طرف دوستان و خانواده‌اش سرزنش و طرد می‌شود دردناک است اما در عین ناراحت‌کننده بودن، تماشای این سریال می‌تواند برای همه آموزنده باشد.


4. نگهبانان – 2019 – Watchmen

سریال دیوانه‌وار و جاه طلب “نگهبانان” که بر اساس کتابهای کمیکی به همین نام ساخته شده تنها در هشت اپیزود اولش موفق به ثابت کردن ارزش خود شده است.  سازندگان این سریال موفق شده‌اند دنیایی عجیب و بحران‌زده‌ای خلق کنند و با نقش‌آفرینی‌های خیره‌کننده از جانب بازیگران و داستان‌سرایی بی‌نظیر لایه به لایه داستان و دنیای پشت آن را به بینندگان بشناسانند. سریال نگهبانان تنها یکی از بهترین سریال‌های این دهه نیست بلکه سریالی است که نشان می‌دهد زندگی کردن در این دهه چگونه بود و چه حسی داشت.


5. چرنوبیل – 2019 – Chernobyl

سریال پنج قسمتی چرنوبیل راجع به حادثه هسته‌ای سال 1986 که یکی از فاجعه‌بارترین حوادث قرن گذشته بود است. بعد از اینکه سایت هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین دچار انفجار شد و مواد رادیو اکتیو در سراسر اوکراین، بلاروس و روسیه و حتی اسکاندیناوی و اروپای غربی پخش شد، مردان و زنان شجاع بسیاری زندگی خود را برای نجات دادن اروپا از یک فاجعه فدا کردند. سریال چرنوبیل از لحاظ داستان‌گویی شاهکار محسوب می‌شود. داستان نشان می‌دهد که چگونه زندگی همه افراد ساکن در دنیا در خطر است وقتی دولت‌ها برای اصول‌شان بیشتر از زندگی مردم‌شان ارزش قائل هستند. تماشاگران این سریال در عین دیدن حقیقت‌ها و دروغ‌هایی که پشت پرده این حوادث هستند، شجاعت و قدرت انسانهای بزرگ بسیاری را هم شاهد هستند. نقش‌آفرینی بازیگران این سریال خیره‌کننده است و صحنه‌های ناراحت کننده آن برای مدتی طولانی در ذهن همه بینندگان باقی می‌ماند.


6. وقتی آنها ما را دیدند – 2019 – When They See Us

این سریال چهار قسمتی نتفلیکس ماجرای پرونده بدنام پنج نوجوان سیاه پوست از هارلم است که پس از یک حادثه خشونت‌بار تجاوز در بهار سال 1989 به عنوان متهمان ردیف اول این حادثه دستگیر شدند. بعد از بازجویی و تشویق شدن به اعتراف کردن این پنج نفر محاکمه شده و محکوم به 2 تا 13 سال حبس در زندان شدند و در سال 2002 تبرئه شدند. این سریال داستان شوکه‌کننده و تاثیرگذاری دارد که قلب بینندگان را می‌شکند و در عین عصبانی کردن تماشاگر از تصمیمات سیستم قضایی، باعث می‌شود به بهتر شدن اوضاع امیدوار شود. چیزی که این مردها در سال‌های نوجوانی با آن روبرو شدند وحشتناک است ولی امروز آنها گروه امیدبخشی به نام پنج تبرئه شده هستند این امیدبخشی شبیه معجزه است اما باید با تماشای داستان دردناک آنها بفهمیم چه اشتباهاتی هنوز هم در دنیا اتفاق می‌افتد و باید در قضاوت کردن هوشیارتر باشیم.


7. بری – 2018 – Barry

این سریال با بازی “بیل هدر” و تهیه‌کنندگی خود او و “الک برگ” یکی از بهترین سریال‌های تلوزیونی است. ماجرای این سریال ماجرای قاتلی است که می‌خواهد بازیگر شود. این داستان یکی از خنده‌دارترین، تحسن‌برانگیزترین و احساساتی‌ترین سریال‌های تلوزیون شده است. داستان‌سرایی سریال هوشمندانه است، نقش‌آفرینی‌ها با جزئیات است و کارگردانی با انگیزه و هدف‌دار است. سریال “بری” گاهی بیش از اینکه تلوزیونی باشد از لحاظ زیبایی‌های بصری سینمایی است. سریال “بری” کاملا کمدی نیست اما کاملا هم درام نیست. این سریال سریالی عمیقا انسانی است.


8. تسخیرشدگی خانه هیل – 2018 – The Haunting of Hill House

این سریال به یک اندازه ترسناک و احساساتی است. این سریال با الهام از رمان کلاسیک شرلی جکسون ساخته شده است و داستان ترسناکی را با ملودرامی راجع با خانواده‌ای به نام کرین ترکیب کرده و روایت می‌کند. نقش‌آفرینی‌های فوق‌العاده هستند. سریال با سفر بین گذشته و زمان حال، داستان خانواده کرین را روایت می‌کند که چطور در زمین نفرین شده خانه‌ی هیل با مشکلاتی مواجه شدند که خاطره‌ی آن هنوز هم آنها را آزار می‌دهد.


9. کشتن ایو – 2018 – Killing Eve

“فیبی والر بریج” در دنیای صنعت سرگرمی به یکی از بزرگترین نویسنده‌ها تبدیل شده است. فرقی ندارد که چه داستان و چه شخصیت‌هایی خلق می‌کند، او هیچوقت شخصیت‌هایی بدون وجه قوی انسانی نمی‌نویسد. این موضوع در سریال “فلیبگ” و “کراشینگ” به‌خوبی دیده می‌شد اما در سریال هیجان‌انگیز “کشتن ایو” سبک نوشتاری او به اوج خودش رسیده است. جودی کامر و ساندرا اوه در نقش یک قاتل جامعه‌ستیز بین المللی (کامر) و پلیسی که سعی در دستگیر کردن او دارد (ایو) با یکدیگر به بهترین شکل هماهنگ شده‌اند. رابطه آنها پیچیده است و شامل ترس، تنفر و عشق می‌شود و نتیجه این احساسات غافلگیرکننده و جالب است.


10. وراثت – 2018 – Succession

هرکسی به نوبه‌ی خود در قسمت‌های متفاوت این سریال متوجه می‌شود که این سریال، سریالی بی نظیر است. بستگی دارد که صبر تماشاگر چقدر باشد و بتواند با داستان سریال کنار بیاید. این سریال داستان خیانت‌ها، بازی‌ها و قهر و آشتی‌های منفعت طلبانه خانواده‌ای است که امپراطوری رسانه‌ای را به ارث برده‌اند و بسیار ثروتمند هستند. دختران و پسران پدر خانواده که بیمار شده است وارد داستان می‌شوند و هرکدام ماجرای خاص خودشان را دارند اما داستان سریال زمانی اوج می‌گیرد که این خانواده همه در کنار هم زیر یک سقف باشند. سریال “وراثت” ساخته “جس آرمسترانگ” کمدی سیاهی است که بسیار تاثیرگذار است و داستان گیرا و زیبایی دارد. وراثت سریالی معتاد کننده، بسیار لذت بخش و هوشمندانه است.


11. ترس – 2018 – The Terror

داستان این سریال از رمانی تاریخی به همین نام نوشته‌ی دن سیمونز الهام گرفته است و ماجرای سرنوشت شوم گروه دریانورد بریتانیایی را روایت می‌کند که برای یافتن مکانی مرموز، راهی دریا می‌شوند. گروه بازیگران سریال “ترس”& گروهی استثنایی از بازیگران توانا است و سریال با اینکه در ژانر ترسناک قرار دارد مانند دیگر آثار شبکه BBC درامی با پرستیژ است که به اندازه کافی دیوانگی و وحشت هم با خود دارد. سریال “ترس” سریالی ترسناک و زیبا است که برخی از صحنه‌هایش جز ترسناک‌ترین صحنه‌هایی است که تا به امروز به بینندگان تلوزیون نشان داده شده است. کارگردانی و نویسندگی این سریال لایق برنده شدن جوایز مختلف است. داستان سریال ترس راجع به تمایلات تاریک انسان‌ها نسبت به دوگانگی و خودتخریبی و حرص و طمع و آسیب‌پذیری انسانها در مواجه با طبیعت و نیروهای طبیعی غیر قابل فهم است.


12. مجنون – 2018 – Maniac

سریال “مجنون” می‌خواهد کاری کند که ما در این دنیا کمتر احساس تنهایی کنیم و با توجه به روشی که نسبت به داستان‌گویی دارد در این کار موفق شده است. “کری فاکانگا” کارگردان این سریال است و “جونا هیل”، اما استون و “جاستین ثرو” بازیگران این سریال هستند. سریال “مجنون” با روایت کردن داستانی در دنیایی خیالی نگاهی همدردانه به سلامت روان، آسیب‌های روانی، دوستی، عشق و قدرت درمان‌های روانشناختی دارد. داستان سریال داستان دو فرد 30 و چند ساله است که در یک کلینیک بستری هستند و دکترها برای یافتن راهی جدید برای درمان آسیب‌های عمیق روحی و روانی روی آنها آزمایش‌هایی انجام می‌دهند. این دو نفر به دست دکترها وارد رویاهای ساختگی‌ای می‌شوند که برای کمک به رشدشان برنامه‌ریزی شده‌‌اند. سوالی که تماشاگر هنگام تماشای این سریال از خود می‌پرسد این است که آیا تکنولوژی واقعا دوست ما است و آیا ما می‌توانیم به جای جداسازی خودمان از دیگران، روابط عمیقی با آنها برقرار کنیم یا نه؟


13. شکارچی ذهن – 2017 – Mindhunter

سریال “شکارچی ذهن” ساخته‌ی “دیوید فینچر” است و راجع به ماموران اف بی آی است که با قاتلان سریالی مصاحبه می‌کنند و مانند این است که شاهد نسخه سریالی فیلم “زودیاک” (Zodiac) باشیم. تمرکز فصل اول سریال روی شوم بودن افکار قاتلان بود و شخصیت قاتل در مرکز داستان بود. در فصل دوم بار روایت از دوش “هولدن فورد” برداشته شد و داستان پلیس‌ها و شخصیت‌های دیگر هم در خلال سریال روایت می‌شود و این داستان‌ها لحن غم‌انگیز سریال را بیشتر می‌کند. در فصل دوم سریال اعتماد به نفس این را پیدا کرد که داستان سریال را از قاتلان به سمت مامورانی ببرد که مجرمان را درک می‌کنند اما از درک کردن و فهمیدن زندگی خود عاجزند. “شکارچی ذهن” با سبک سرد و بدبینانه دیوید فینچر در فیلمسازی یکی از درخشان‌ترین آثار تلوزیونی دهه اخیر است.


14. خانم میزل شگفت‌انگیز – 2017 – The Marvelous Mrs. Maisel

این سریال داستان زنی به نام میج میزل که زنی خانه‌دار در دهه 50 میلادی است را روایت می‌کند. خانم میزل آرزو دارد که استند آپ کمدین شود؛ چیزی که در آن دوران تقریبا غیرممکن بود. میج استعداد کمدین بودن را دارد ولی سریال با اینکه بسیار خنده‌دار است راجع به پیچیدگی‌های شخصیتی میج هم هست. او زنی است که می‌خواهد در حرفه‌ای که تا به آن روز مختص مردان بوده موفق شود، پدر و مادرش از او می‌خواهند با یک مرد یهودی ازدواج کند و سر  و سامان بگیرد و او باید در عین زندگی با شوهری که به او خیانت می‌کند، دو فرزندش را هم بزرگ کند. خانم میزل شگفت‌انگیز معجونی از داستان‌های زیبا و طراحی صحنه و لباس چشم‌نواز است. سریال سریالی پرانرژی است و در عین احساساتی بودن بانمک و بامزه است.


15. سفید پوست‌های عزیز – 2017 – Dear White People

سریال “سفید پوست‌های عزیز” نگاهی کنایه‌آمیز به جامعه آمریکا دارد و در عین حال ماجرایی را روایت می‌کند که همه مردم در همه جای جهان با آن روبرو هستند: پیدا کردن هویت شخصی و ساختن راه مخصوص به خود. این داستان در دانشگاه‌های تراز اول آمریکا اتفاق می‌افتد؛ جایی که نژادپرستی همیشه زیر پوستش جریان دارد. این سریال داستانی بامزه و احساساتی راجع به بی‌عدالتی، تعصبات فرهنگی و فعالیت‌های سیاسی در هزاره سوم دارد و با چنان صداقت بی‌رحمانه‌ای واقعیت‌ها را بازگو می‌کند که گاهی در حال خندیدن دوست داریم رویمان را از سریال برگردانیم.

سایر بخش‌های این مطلب را در لینک‌های زیر بخوانید:

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش دوم

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش سوم

لیست ۶۰ تایی بهترین سریال‌های این دهه (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹) – بخش آخر


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم