معرفی بهترین مستندهای سال 2019 که نباید از دست بدهید

فیلم‌ها موجب می‌شوند که به طور موقتی از واقعیت فرار کنیم. آن‌ها ما را به مکان‌هایی می‌برند که تصورش هم برایمان سخت است و به گونه‌ای روی تخیلاتمان اثر می‌گذارند که هیچ چیز دیگری قادر به انجام آن نیست. از طرف دیگر فیلم‌های مستند مانند آیینه هستند. آن‌ها داستانهایی واقعی درباره افراد واقعی هستند و بر ما تأثیر می‌گذارند، اما کاری می‌کنند که در میان شکوه آنها گم نشویم. سال 2019 شاهد ترکیبی از فیلم‌های مستند درباره موضوعات مختلف زندگی افراد متفاوت بوده است. داستان‌هایی درباره کارگران کارخانه‌ها، وضعیت مهاجران، داستان‌هایی از جرائم واقعی و پیشرفت‌های بشر، همگی موضوعات مختلف فیلم‌های مستند بوده‌اند. در اینجا لیستی از بهترین فیلم‌های مستند سال 2019 برایتان آماده کرده‌ایم، امیدواریم لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


15. موضوع ناخواسته همرشولد ‒ Cold Case Hammarskjöld ‒ 2019

“دگ همرشولد” یک دیپلمات سوئدی بوده که به عنوان دومین دبیرکل سازمان ملل آمریکا برگزیده شده بود. او جوان‌ترین فردی بود که به این مقام رسید و دارای شخصیتی مثال‌زدنی بود که پس از مرگش موفق به دریافت جایزه نوبل نیز شد. مرگ او سرشار از ابهامات بود و این فیلم مستند در همین باره ساخته شده است. او در راه بود تا درباره بحران کونگو مذاکراتی به پیش ببرد که در سقوط هواپیما جان باخت. تا سال‌های سال توضیح واضحی از اتفاقات آن روز موجود نبود، اما برخی رویدادهای اخیر این موضوع را تغییر داد. اگر کنجکاوید که درباره این موضوع بیشتر بدانید، حتماً این مستند را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 11 مستند جذاب و الهام بخش که باید تماشا کنید


14. فایر ‒ Fyre ‒ 2019

“بزرگ‌ترین جشنی که هرگز برگزار نشد”، این فیلم مستند شبکه نتفلیکس درباره کلاهبرداری جشنواره “فایر” می‌باشد. همه چیز از موضوعی شروع می‌شود که وعده بزرگترین جشنواره موسیقی تاریخ را می‌داد. قرار بود که این جشنواره در جزیره بوهاما واقع شود و افرادی مانند “کندال جنر” و “بلا حدید” آن را در صفحه اینستاگرام خود تبلیغ کرده بودند. افراد زیادی هزاران دلار پول پرداخت کردند تا در این جشنواره حضور یابند تا در ویلاهای شیک وقت گذرانی کنند و بهترین غذاها را مزه کنند. اما وقتی که جشنواره شروع شد، به فاجعه قرن تبدیل شد. هیچگونه امکانات مناسبی قابل دسترس نبود چه برسد به ویلاهای شیک و دیگر وعده‌هایی که داده شده بود. می‌خواهید بدانید چه اتفاقی افتاد و آن همه پول سر از کجا در آورد؟ پس حتماً این مستند را تماشا کنید.


13. درود بر شیطان؟ ‒ Hail, Satan? ‒ 2019

اگر اولین بار است که نام “مقبره شیطان” را می‌شنوید، پس باید حتماً این مستند را تماشا کنید. این مستند درباره گروهی خداناباور و فعال سیاسی است که به آن چهره‌ای که شما از شیطان دارید محدود نشده‌اند. این فرقه مانند دیگر گروه‌ها نیست که شامل قربانی کردن انسانها یا چیزهای عجیب و ترسناک دیگری باشد. در واقع آنها افرادی یاغی هستند که به دنبال عدالت اجتماعی، برابری و دیگر مسئله‌هایی هستند که هر انسان معقولی نیز از آنها حمایت می‌کند. نامی که برای خود انتخاب کردند برجسته است و هر کسی که این نام را می‌شوند تصویری از آن در ذهن خود رسم می‌کند که به نیت آنها مربوط نیست، اما در کل انتخاب هوشمندانه‌ای بوده است.

همچنین بخوانید: ۱۰ مستند خارق العاده سینما که احتمالا تاکنون ندیده اید


12. ملاقات گورباچوف ‒ Meeting Gorbachev ‒ 2018

این مستند که توسط “ورنر هرزاگ” ساخته شده است، درباره زندگی “مایکل گورباچوف” است و اقدام‌های او که موجب تغییر آینده کشورش شد را به تصویر می‌کشد. او که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد قرن اخیر شناخته می‌شود، کسی است که جنگ سرد را به پایان رساند. برخی این موضوع را جزو دستاوردهای او به شمار می‌آورند و برخی نیز به خاطر این کار از او متنفرند. به همین دلیل او درباره سیاست پشت این موضوع و فکرهایی که برای روسیه کرده و همچنین وضعیت کنونی کشور صحبت‌هایی می‌کند. همچنین، این مستند برخی از رویدادهای مهم قرن بیستم را نیز به تصویر می‌کشد.


11. دوستت دارم، حالا بمیر: ملت علیه میشل کارتر ‒ I Love You, Now Die: The Commonwealth vs Michelle Carter ‒ 2019

اگر بخواهیم درباره تأثیر تلفن بر دنیا صحبت کنیم، این مکالمه ساعت‌ها طول خواهد کشید و به قدری جلو خواهد رفت که برای ادامه صحبت کلمه کم خواهیم آورد. وجود تلفن باعث شد دنیا به جای کوچکتر و تنهاتری تبدیل شود. این موضوع باعث می‌شود که افراد دارای بیماری‌های روانی، آسیب پذیرتر شوند. ماه‌ها و سالها طول می‌کشد تا فردی را از جهنم فکریش بیرون آورد، اما تنها یک متن کوتاه می‌تواند که او را نابود کند. با این وجود، آیا افراد باید در برابر پیام‌هایی که می‌نویسند احساس مسئولیت کنند؟ این موضوع در “دوستت دارم، حالا بمیر” بررسی خواهد شد. پس از اینکه “کونارد روی” مرده در ماشینش پیدا می‌شود، مشخص می‌شود که خودکشی کرده است، پس از مدتی “میشل کارتر” مسئول برانگیختن او شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 مستند جذاب و دیدنی درباره اعتیاد به مواد مخدر


10. از دکتر روت بپرس ‒ Ask Dr Ruth ‒ 2019

“روت وستمیر” یک متخصص مسائل جنسی معروف است، اما این تنها کاری نیست که او از عهده‌اش بر می‌آید. در واقع این کار تنها بخش کوچکی از چیزهایی است که مردم درباره او می‌دانند. او در آلمان نازی زاده شد، “روت” پس از اینکه والدینش را در قتل عام بزرگ از دست داد، زندگی او به سمتی سوق داده شد که باعث می‌شود فیلمی ماجراجویانه از آن تماشا کنید. او از آلمان فرار کرد، به عنوان یک تک تیرانداز آموزش دید و در انتها به یک متخصص مسائل جنسی تبدیل شد، داستان دکتر روت چیزهای زیادی برای عرضه دارد. “از دکتر روت بپرس” سفر فوق العاده او را به تصویر کشیده و تجربیات باورنکردنی او در زندگی را نشان می‌دهد.


9. عشق، آنتوشا ‒ Love, Antosha ‒ 2019

“آنتون یلچین” ستاره‌ای تازه وارد در هالیوود بود که در سال 2016 و در سن 27 سالگی دار فانی را وداع گفت. او در فیلم‌های “پیشتازان فضا” (‘Star Trek series) و “نابودگر: رستگاری” (Terminator: Salvation) ایفای نقش کرده بود. یلچین که در ابتدای حرفه خود بود، هنوز آنچنان مشهور نشده بود، اما بر هنرپیشگان هم بازی خود و فیلمسازانی که با آنها کار کرده بود، تأثیر زیادی گذاشت. این مستند زندگی فوق العاده او و رفتار مشتاقانه‌اش برای یادگیری را به تصویر می‌کشد که موجب شگفت همگان می‌شود. از زندگی کوتاه یلچین می‌توان چیزهای زیادی فرا گرفت و به همین دلیل است که باید “عشق، آنتوشا” را حتماً تماشا کنید. این مستند دست نوشته‌ها و خاطرات او و همچنین موسیقی‌اش را به تصویر می‌کشد. مصاحبه‌هایی که با خانواده، دوستان و همکاران او انجام شد، چگونگی شخصیت او را مشخص کرد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین مستندها درباره طبیعت که دید شما را به جهان تغییر خواهند داد


8. نام من چیست: محمد علی ‒ What’s My Name: Muhammad Ali ‒ 2019

اسطوره بوکس، “محمد علی” کسی است که داستان‌هایش دنیا را شگفت زده کرده و به آن الهام بخشیده است. شاید مبارزه “نام من چیست” یکی از به یادماندنی‌ترین مبارزات در حرفه علی باشد. او زمانی مبارزه کرد که جامعه غرق در جنجال بود (و هنوز نیز هست)، در واقع علی برای ایمان و باورش و بالاتر از همه برای هویتش جنگید. پس از اینکه او مسلمان شد، مردم آمریکا درباره او تغییر عقیده دادند و این مبارزه، به یکی از به یاد ماندنی‌ترین رویدادهای زندگی او تبدیل شد. ما در این مستند، به افکار و باورهای او و همچنین به اعمال او به عنوان یک فعال می‌پردازیم. از همه مهمتر، به میراث او و دلیلی که او به چنین شخص تاثیرگذاری تبدیل شد، پرداخته خواهد شد.


7. لبه دموکراسی ‒ The Edge of Democracy ‒ 2019

“پرتا کوستر” فیلمساز برزیلی، برای ساخت فیلم‌هایی با محوریت زنان قدرتمند، مشهور است. با این وجود، شخصیت‌های فیلم‌های او واقعی هستند و او نیازی ندارد تا چیز جدیدی به فیلم اضافه کند تا شخصیت‌ها بهتر و قوی‌تر به نظر برسند. او در این مستند، به فرضیات دموکراتیک کشورش می‌پردازد و اینکه چگونه سرزمین مادریش با تضادهای سیاسی دست به گریبان است. حالا که تمام دنیا در وضعیت سیاسی اسفناکی قرار دارد و رهبران تمامی کشورها به نابودی کشورشان و حتی دنیا کمر بسته‌اند، “لبه دموکراسی” در سیاست برزیل نوری در تاریکی روشن می‌کند و در طول آن باعث می‌شود بینندگان به مشکلات مشابهی که کشورشان از آنها رنج می‌برد، فکر کنند.

همچنین بخوانید: 20 مستند برتر سینما با موضوع جنایت های واقعی


6. آپولو 11 ‒ Apollo 11 ‒ 2019

فیلم‌های علمی-تخیلی ما را با هیجان ماجراجویی در فضا آشنا کرده‌اند، اما هنوز هم در این باره کمی بیگانگی وجود دارد، چرا که ما دهه‌ها از فناوری که آنها عرضه می‌کنند فاصله داریم. اگر به دنبال چیزی هستید که درونمایه سفر در فضا را در بر داشته باشد، باید حتماً “آپولو 11” را تماشا کنید. این به عنوان مستند تجلیلی از مأموریت آپلو 11 سال 1969 می‌باشد که در تاریخ سفرهای فضایی بسیار قابل توجه بوده است. این مستند کمی متفاوت است چرا که شامل مصاحبه، روایت یا هر چیز دیگری که موجب حواس پرتی شود نمی‌شود. این مستند از ابتدا تا انتها، آرشیوی است که تماماً درباره این مأموریت می‌باشد. این مستند برای عاشقان فضا، تجربه‌ای فوق العاده است.


5. در قلب طلا ‒ At the Heart of the Gold ‒ 2019

دنیای ورزش بسیار رقابتی است. این حوزه نیازمند فداکاری فوق العاه‌ای است و ورزشکاران باید خود را وقف آن کنند تا به اهدافشان دست یابند. آن‌ها تحت فشار زیادی قرار دارند. بنابراین، قرار دادن آنها زیر آزار جسمی و روانی از طریق پزشکشان، چیزی است که آنها را در هم می‌شکند. با توجه به این امر، این بر عهده مسئولان است که از چنین موضوعاتی جلوگیری کرده و امنیت ورزشکاران را تضمین کنند. اما وقتی آن‌ها می‌دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ولی از آن شانه خالی می‌کنند، چه می‌شود؟ وقتی آنها به درندگان قدرت می‌دهند و اجازه می‌دهند که از ورزشکاران جوان سوء استفاده جنسی شود که بیشتر آنها حتی در سنین نوجوانی نیز نیستند، چه اتفاقی میفتد؟ “در قلب طلا” روی بزرگترین رسوایی جنسی تاریخ ورزش تمرکز دارد تا شما را از چنین خطراتی آگاه سازد.

همچنین بخوانید: 10 مستند برتر سال 2018 که شما را میخکوب میکند


4. مسافر نیمه شب ‒ Midnight Traveler ‒ 2019

مهم نیست کجا بروید، در آخر باز به خانه باز می‌گردید. این تنها چیزی است که در زندگی شما ثابت است، خانه پناهگاه امن شماست. اگر آن را از شما بگیرند چه می‌شود؟ اگر به شما گفته شود که دیگر هرگز نمی‌توانید به خانه‌تان باز گردید چه می‌شود؟ اگر بگویند که دیگر خانه‌ای ندارید چه؟ وقتی طالبان برای سر “حسن فاضلی” فیلمساز افغانی، جایزه تعیین کردند، او مجبور شد که خانه‌اش را ترک کند. در این مستند، او مشکلات دشوار پناهندگان و اهمیت حمایت خانوادگی را نشان می‌دهد.


3. کارخانه آمریکایی ‒ American Factory ‒ 2019

این مستند نتفلیکس که توسط تولیدات عالی شرکت “باراک” و “میشل اوباما” ساخته شده، بر پویایی کار در یک کارخانه اتومبیل سازی تمرکز دارد. پس از اینکه GM به دلیل بحران اقتصادی کارخانه را ترک کرد، شرکت مونتاژ جنرال موتور در اوهایو توسط “فویائو” اتخاذ شد. این مستند درباره آشنا شدن کارگران چینی که بیشتر آنها از قبل در شرکت جنرال موتور مشغول به کار بودند، با شیوه زندگی و آموزش آمریکاییان می‌باشد و شوک فرهنگی هر دو طرف را نشان داده و چگونگی تغییر عقیده آمریکاییان را نیز به تصویر می‌کشد. “کارخانه آمریکایی” تضاد شدید بین ایده رویای آمریکایی بین دو حزب را ارائه می‌کند.

همچنین بخوانید: 10 مستند علمی فوق‌العاده زیبا درباره جهانی که در آن زندگی می‌کنیم


2. ملت تک فرزندی ‒ One Child Nation ‒ 2019

سیاست تک فرزندی چین به عنوان یکی از انقلابی‌ترین روش‌های کنترل جمعیت، پیوسته در حال گسترش بود. این کار به مدت 35 سال ادامه داشت و کشور توانست به هدف‌های خود دست یابد؛ می‌توان گفت که این روش برای دیگر کشورهایی که با چنین بحرانی مواجه هستند تکنیکی قابل قبول است. با این وجود، در پس تمام تصاویری که در جهان منتشر شد، تصویری خونین وجود دارد و این مستند قصد دارد تا این موضوع را برایمان روشن کند. پس از اینکه این مستند ناراحت کننده را ببینید، فکرتان درباره کاری که چین برای نجات خود از جمعیتش کرد، تغییر خواهد کرد. زمان زیادی است که ما درباره مشکل افزایش جمعیت به فکر افتاده‌ایم، اما آیا راهی که چین انتخاب کرد، راه درستی بوده است؟


1. برای سما ‒ For Sama ‒ 2019

وقتی از دریچه تلوزیون مشاهده می‌کنیم که جهان در حال نابودیست، به این فکر می‌کنیم که دولت چه زمانی دست به کار خواهد شد؟ چه زمانی سیاستمداران از گذشته درس خواهد گرفت؟ چه زمانی تروریست‌ها از کارهایشان دست بر خواهند داشت؟ اما پس از اینکه تلوزیون را خاموش کردیم، همگان به زندگی خود باز می‌گردیم و به ندرت از جایگاهی که در حال حاضر داریم قدردانی می‌کنیم. ما گرفتاری غیرنظامیان در کشورهای جنگ زده را می‌بینیم، اما به ندرت به اندازه مستند “برای سما” آن را از نزدیک لمس خواهیم کرد. این مستند که در شهر حلب سوریه اتفاق میفتد، پنج سال از زندگی زنی را به تصویر می‌کشد، که تلاش می‌کند تا در کشوری که از هر گوشه‌اش خون و خونریزی جریان دارد، یک زندگی عادی برای خود بسازد. “برای سما” بسیار ناراحت کننده است و احساساتتان را به شدت تحریک می‌کند و دید شما را درمورد چیزهای زیادی تغییر می‌دهد.

همچنین بخوانید: 20 مستندی که زندگی‌تان را دگرگون می‌سازد


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. فومنی

    آذر 11, 1398

    خسته نباشیدخانم باقری عالی بود. ایکاش فیلمهای مستندی که بررسی کردیدبازیرنویس فارسی موجود بود

    پاسخ