رده‌بندی برندگان بهترین فیلم جایزه اسکار در دهه اخیر (2010 تا 2019) از بدترین تا بهترین

ایده‌ی رده‌بندی کردن فیلم‌هایی که در نه سال گذشته برنده جایزه اسکار شده‌اند ایده‌ی خوبی است اما به ما یادآوری می‌کند که آکادمی جوایز اسکار در اغلب موارد انتخاب‌هایی بی‌مزه، امن و یا حتی از سر تعصب داشته است و فیلم‌هایی بسیار خوب و لایق را از جایزه محروم کرده است.

برای مثال این فیلم‌ها در دهه‌ی گذشته جایزه‌ای نبرده‌اند: “شبکه اجتماعی”، “درخت زندگی”، “او”، “لینکلن”، “پسرانگی”، “سلما”، “هتل بزرگ بوداپست”، “مکس دیوانه: جاده خشم”، “ورود”، “مرا با نامت صدا کن”، “برو بیرون”، “رما”، “ستاره‌ای متولد شده است” و “پلنگ سیاه”. این‌ها فیلم‌هایی هستند که نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند و حتی اشاره‌ای به فیلم‌های خوبی که حتی در لیست کوتاه نامزده‌ای اسکار هم قرار نگرفته‌اند نشده است.

با این حال، هر ساله جوایز اسکار توجه همه علاقه‌مندان به سینما را جلب می‌کند و همه امیدوارند فیلم‌های بزرگی را در میان نامزدها و برنده‌ها ببینند. به هرحال در دهه گذشته فیلم‌های بزرگی هم برنده جایزه اسکار شده‌اند و جایزه فیلمنامه‌نویسی به فیلمنامه‌نویسان بزرگ و جاه‌طلبی داده شده است. در لیست زیر بهترین و بدترین فیلم‌هایی که برنده این جایزه شده اند را شاهد هستیم. با پروشات همراه باشید.


9. کتاب سبز – 2018 – Green Book

فیلمی که شایسته برنده شدن بود : “ستاره‌ای متولد شده است” (A Star Is Born)

فیلم “کتاب سبز” فیلمی خوش ساخت است. نقش‌آفرینی‌ها محکم و شایسته تقدیر هستند (ماهرشالا علی عالی است و ویگو مورتسنن خیره کننده است) و حال و هوای فیلم زیبا و دوست داشتنی می‌باشد. فیلم ریتم خوبی دارد و در لحظه درست اطلاعات درست را به بازیگر می‌دهد و عواطف او را به‌خوبی تحریک می‌کند. اما رابطه فیلم “کتاب سبز” با  واقعیت دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم خوب نیست. داستان فیلم داستان مرد سفیدپوست نژادپرستی است که به واسطه دوستی با مردی سیاه‌پوست از نژادپرستی‌اش کاسته می‌شود. مشاهده لایه‌های عمیق نژادپرستی در جامعه کشورش مانند (هتل‌ها و میکده‌های مخصوص سیاه‌پوستان) باعث تغییری در عقاید و رفتار او می‌شود. در انتهای فیلم مخاطب از اینکه می‌بیند مردی تنها و سیاه‌پوست به مهمانی در خانه مرد سفیدپوست دعوت شده و این دو با هم دوست شده‌اند حس خوبی پیدا می‌کند و گمان می‌کند که مشکل نژادپرستی حل شده است.

در دنیای واقعی داستان اینگونه نیست. مهربان بودن با یکدیگر بدون شک خیلی خوب است اما مشکل نژادپرستی با مهربان بودن با یکدیگر حل نمی‌شود. جنبش حقوق بشر جنگی تمام عیار در برابر نژاد پرستی نهادینه شده در جامعه بود و تازه این جنبش‌ها بعد از عمومی شدن مدارس، رستوران‌ها و اماکن عمومی برای سیاه‌پوستان به راه افتادند. اشتباهی که فیلم “کتاب سبز” کرده این است که به بهای دادن حس خوب به مخاطب در پایان فیلم به مشکلات واقعی نژادپرستی در جامعه آمریکا بی‌توجهی کرده است. فیلم “بلکککلنزمن” (BlacKkKlansman) در کنار فیلم “کتاب سبز” نامزد جایزه اسکار بود و موفق به دریافت جایزه نشد در حالی که این فیلم مشکلات نژادپرستی واقعی را هدف گرفته بود. اگر فیلم “کتاب سبز” صرفا به خاطر اشاره کردن به نژادپرستی در جامعه آمریکا برنده جایزه اسکار شده است، یکی از بدترین انتخاب‌های دهه گذشته محسوب می‌شود.


8. آرتیست – 2011 – The Artist

فیلمی که شایسته برنده شدن بود: “درخت زندگی” (The Tree of Life)

فیلم “آرتیست” فیلمی سرگرم‌کننده و جالب است. اما عجیب است که این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد شده است ولی بعد از برنده شدن نه کارگردان و نه بازیگران این فیلم نتوانستند یک بار دیگر در گروه نامزدهای اسکار قرار بگیرند. نقش اول فیلم را  ژان دوژاردن به‌عنوان ستاره فیلم‌های صامت به زیبایی ایفا کرده است؛ برینس بژو هم در نقش دختر عاشق پیشه‌ی فیلم‌های صامت عالی ظاهر شده و سگی که در فیلم حضور دارد هم بانمک و بامزه است. اما فیلم”آرتیست” قابلیت این را ندارد که با گذشت زمان همچنان تازه و دوست‌داشتنی باقی بماند. این فیلم فیلمی دوست‌داشتی و لذتبخش و سرگرم‌کننده است اما هیچ اثر خاصی از خودش به جا نمی‌گذراد.


7. سخنرانی پادشاه – 2010 – The King’s Speech

فیلمی که شایسته برنده شدن بود: “شبکه اجتماعی” (The Social Network)

پیدا کردن نکات منقی در فیلمی به خوش ساختی و روانی “سخنرانی پادشاه” سخت است. اما فیلم “شبکه اجتماعی” هم چیزی از شاهکار کم نداشت. فیلم “دیوید فینچر”، “شبکه اجتماعی”، تا آخرین مراحل کسب جایزه بالا آمد اما نهایتا این “سخنرانی پادشاه” به کارگردانی “تام هوپر” بود که جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگر مرد را از آن خود کرد. “سخنرانی پادشاه” به هیچ وجه فیلم بد یا بد ساختی نیست اما از آن دسته فیلم‌هایی است که به خاطر احساساتی که در تماشاگران برمی‌انگیزاند برنده جایزه می‌شوند و حس و حالی که به منتقدان می‌دهند باعث می‌شود آنها کارگردانی، تم‌های داستانی و تاثیرات اجتماعی فیلم‌های دیگر را نادیده بگیرند.


6. بردمن – 2014 – Birdman

فیلمی که شایسته برنده شدن بود: “پسرانگی” (Boyhood)

فیلم “بردمن” مانند آهنگ جذاب و جالبی است که محتوی خاصی ندارد. “الخاندرو گونسالس اینیاریتو” کارگردان و “امانوئل لوبزکی” مدیر فیلمبرداری با همکاری هم فیلمی ساخته‌اند که چنان زیبا و تمیز ساخته شده که به نظر تنها یک شات به هم پیوسته می‌آید. اما به اعتقاد برخی داستان فیلم از هماهنگی و پختگی مورد نیاز بر خوردار نیست و فیلم خالی از محتوی است. در حالی که به اعتقاد برخی دیگر این فیلم به زیبایی هرچه تمام‌تر به موضوعاتی مانند از دست رفتن نیرو و شهرت، تاثیر مخرب دنیای خیالی و ساختگی بر افراد مشهور و تلاش و دست و پا زدن برای حفظ عزت و نفس و غرور است.


5. آرگو – 2012 – Argo

فیلمی که شایسته برنده شدن بود: “لینکلن” (Lincoln)

فیلم “آرگو” در فصل جوایز ناگهان معروف شد. فیلمی خوش ساخت، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده که کارگردانی “بن افلک” را سر زبان‌ها انداخت و ناگهان او را وارد رقابت با فیلم هایی مثل “دفترچه امید بخش” به کارگردانی “دیوید او راسل”، “لینکلن” به کارگردانی “استیون اسپیلبرگ”، “جانگوی زنجیرگسسته” به کارگردانی “کوئنتین تارانتینو” و “سی دقیقه پس از نیمه شب” به کارگردانی “کاترین بیگلو” کرده است. تقریبا همه این فیلم‌ها وارد ماجراهایی جنجالی شدند اما هیچ کدام به اندازه‌ی “آرگو”درگیر حاشیه‌های بعد از اعطای جایزه اسکار نشدند. به عقیده بسیاری از تماشاگران این فیلم لایق اسکار نبود اما به هرحال “بن افلک” زحمت بسیاری برای ساخت آن کشیده بود و فیلم هم هیجان‌انگیز و سرگرم کننده است.


4. اسپات‌لایت – 2015 – Spotlight

فیلمی که شایسته برنده شدن بود: “مکس دیوانه: جاده خشم” (Mad Max: Fury Road)

فیلم “اسپات لایت” فیلم بسیار خوبی است. “تام مک‌کارتی” درامی هیجان‌انگیز راجع به تحقیقاتی که در پی گزارش کودک آزادی و تجاوز در کلیساهای کاتولیک ایالت بوستون به راه افتاد ساخته است که موجب جنجال‌های سیاسی بسیاری در دهه 70 میلادی شد.

فیلم زمان را هدر نمی‌دهد. ما زندگی خصوصی شخصیت‌های اصلی را نمی‌بینیم و تلاش بی‌جهتی برای تحریک احساسات تماشاگران نسبت به شخصیت‌های اصلی نشده است. موضوع اصلی فیلم جنگ سخت و تمام عیار روزنامه‌نگاران علیه ظلم و سانسور است. گروه بازیگران فیلم با تمام توان و احساسات خود نقش‌آفرینی می‌کنند و این فیلم با قدرت داستان و بازیگرانش بود که از شاهکاری همچون “مکس دیوانه: جاده خشم” پیشی گرفت و پیروز شد.


3. شکل آب – 2017 – The Shape of Water

 فیلمی که شایسته برنده شدن بود: “مرا با نامت صدا کن” (Call Me By Your Name)

داستان فیلم “گی‌یرمو دل تورو” داستان نظافتچی ناشنوایی است که در آزمایشگاهی فوق امنیتی کار می‌کند و عاشق موجود عجیب دریایی می‌شود و او را از آزمایشگاه می‌دزدد. این فیلم جز فیلم‌های عجیب و غریب سینما به حساب می‌آید و با این حال برنده بهترین فیلم اسکار هم شده است. زیبایی‌های بصری این فیلم جز بهترین کارهای دل تورو هستند و نقش‌آفرینی بازیگران هم خیره‌کننده است اما نقطه قوت این فیلم داستان آن است که نشان می‌دهد بیگانه بودن و خارجی بودن در آمریکا چه حسی دارد. اگر معلول، سیاه‌پوست یا همجنس‌گرا باشید، در کشور غریب هستید و سیستم کشور هر روز بر علیه شما کار می‌کند.


2. دوازده سال بردگی – ۲۰۱۳ – ۱۲Years a Slave

فیلمی که شایسته برنده شدن بود: “دوازده سال بردگی” (۱۲Years a Slave)

در سال 2013 حرفی سر زبان‌ها افتاده بود که ممکن است فیلم “دوازده سال بردگی” برنده اسکار نشود زیرا کسی طاقت دیدنش را ندارد. درست است که تماشای این فیلم دشوار است اما هدف سازندگان این فیلم هم همین بوده است. “استیو مک‌کوئین” نویسنده و کارگردان این فیلم در این داستان واضح و دردناک با جزییات بسیار سعی دارد تماشاگران را به جای برده‌ها بگذارد. کارگردان با تماشاگران شوخی ندارد و اگر قرار است راجع به برده‌داری حرف بزند، آن را زیباسازی نمی‌کند و به همان زشتی‌ای که واقعا بوده نشانش می‌دهد.

موضوع فیلم دردناک است اما تمام تکیه‌ی آن بر تحریک احساسات غم و ناراحتی در تماشاگران نیست. تصویربرداری فیلم دقیق و زیبا است، نقش آفرینی‌ها به اندازه و دقیق هستند و موسیقی فیلم بسیار هماهنگ با موضوع آن است. این فیلم فیلمی پیشرو است که با هدف قرار دادن تفاوت‌های بین افراد سعی در نشان دادن واقعیت دارد.


1. مهتاب – 2016 – Moonlight

فیلمی که شایسته برنده شدن بود: “مهتاب” (Moonlight)

هنوز هم سخت است که باور کنیم “مهتاب” برنده بهترین فیلم اسکار شد. بعد از برنده شدن فیلم‌هایی که سعی در عادی نشان دادن مسائل جدی بشری دارند به جای شاهکارهای سینما، سخت است باور کنیم که فیلم مستقلی که راجع به زندگی یک پسر سیاه‌پوست است برنده جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار شده است. علی‌الخصوص که رقیب این فیلم، فیلمی موزیکال راجع به دست‌یابی به رویاهای مشهور شدن در هالیوود بود. فیلم هایی مانند این معمولا جایزه بهترین فیلم را نمی‌گیرند ولی فیلم “بری جنکینز” با داستان زیبا و بازیگران قوی و توانایش توانست به این جایزه دست پیدا کند. برنده شدن فیلم”مهتاب” برای همیشه یکی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین اتفاقاتی است که در آکادمی اسکار افتاده است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Dvrpnh

    دی 6, 1398

    فیلم شکل اب فیلم چندش اوریه و اصلا وقتتون رو براش نزارید /:

    پاسخ