لیست دیدنی‌ترین اجراهای بازیگران در فیلم‌های ژانر ترسناک از سال 2010 تاکنون

فیلم‌های ژانر وحشت اغلب زمینه را برای نقش‌آفرینی‌های به‌یادماندنی برای بازیگران فراهم می‌کنند. شاید این فیلم‌ها جوایز اسکار زیادی را دریافت نکرده باشند، اما زمانی که هر کدام از ما به اجراهای به‌یادماندنی بازیگرانی مانند جک نیکلسون در درخشش، مایا فارو در بچه رزماری، آنتونی هاپکینز در سکوت بره‌ها فکر می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چنین بازیگری‌های فوق‌العاده‌ای نتیجه این است که این بازیگران خارق‌العاده خود را تمام و کمال وقف ژانر وحشت کرده‌اند.

ژانر وحشت دردهه اخیر حضور پررنگی در سینماهای جهان داشته است. از فیلم‌های مستقل در ژانر وحشت که ساخت آنها با پیشرفت تکنولوژی در تصویربرداری دیجیتال ممکن شده گرفته، تا فیلم‌های وحشت استودیویی، موفقیت فیلم‌های این ژانر در کنار فیلم‌های ابرقهرمانی و فیلم‌های سری جنگ ستارگان در باکس آفیس حتمی است. در نتیجه مشخص است که در این دهه شاهد بسیاری از نقش‌آفرینی‌های مثال‌زدنی در فیلمهای ژانر وحشت بوده‌ابم. سینمای ژانر وحشت برخی از بهترین و بزرگترین بازیگران حال حاضر جهان را به خود جذب کرده و آنها هم بعضی از بهترین اجراهایشان را در این فیلم‌ها به نمایش گذاشته‌اند.

در لیست زیر برخی از به‌یادماندنی‌ترین اجراها و هیجان‌انگیزترین و غافلگیرکننده‌ترین داستان‌ها آورده شده‌اند. این چهره‌های ترسیده و فریادکش برای سال‌ها در ذهن طرفداران ژانر وحشت خواهد ماند. با پروشات همراه باشید.


1. چویی مین سیک – من شیطان را دیدم – 2010 – I Saw the Devil

سینمای کره جنوبی در دهه 2000 به موفقیت چشم‌گیری دست یافت و “کیم جی-وون” در سال 2010 با ساختن فیلم “من شیطان را دیدم” موفقیت سینمای کشورش در دهه بعد را نیز تضمین کرد. این فیلم یکی از خشن‌ترین و ترسناک‌ترین فیلم‌ها با داستان انتقام جویی است. “لی بیونگ-هان” در این فیلم در نقش پلیسی بازی می‌کند که دوست دختر حامله‌اش به دست یک قاتل سریالی کشته شده و حالا او برای دستگیری این قاتل به قلمرو تاریک ذهن و روح خودش وارد می‌شود و بازی موش و گربه‌ی خونینی با این قاتل به راه می‌اندازد. “لی” نقش خود را بسیار چشم‌گیر بازی کرده است اما نقش‌آفرینی “چوی مین-سیک” در نقش یک قاتل سادیستیک و روانی به نام “کیونگ جول” است که فیلم “من شیطان را دیدم” را به یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های سینما بدل کرده است.

“چوی-مین” شخصیت “کیونگ جول” را به عنوان هیولایی نفرت‌انگیز و بی‌رحم بازی کرده است. او بسیار وحشت‌انگیز بوده اما بسیار باهوش است و مانند هر جامعه‌ ستیز دیگری به جنون نزدیک است و هر لحظه از قلمرو سلامت عقلی دور و دورتر می‌شود. “چوی مین-سیک” با شخصیت “کیونگ جول” یکی شده است. در بازی او درد جسمی، لذت‌های ممنوعه و شکست‌ناپذیری “کیونگ جول” با هنرمندی به تماشاگر نشان داده می‌شوند. “کیونگ جول” غیر قابل توقف است و عنصر پیش‌بینی ناپذیری و تضادهای عاطفی در نقش‌آفرینی “چوی-مین” او را به یکی از وحشت‌انگیزترین و کابوس‌آفرین‌ترین شخصیت‌های سینمایی تبدیل کرده است.


2. لین شی – مجموعه فیلم‌های توطئه‌آمیز – 2011 تا 2018 – The Insidious Franchise

چه کسی فکرش را می‌کرد “لین شی” ستاره بازیگر مجموعه فیلمی بشود که “پاتریک ویلسون” و “رز بیرن” هم در آن نقش‌آفرینی می‌کنند؟ اما به همه ثابت شده که بازی پر انرژی و غافلگیر کننده‌ی “لین شی” در نقش “آلیس راینر” یکی از نقاط قوت مجموعه فیلم “توطئه آمیز” است و یکی از دلایل موفقیت این فیلم‌ها در باکس آفیس است. آلیس شخصیت گرم و پرانرژی‌ای دارد و با اینکه قدرتمند است، از نیروهای تاریکی که باید با آنها روبرو شود می‌ترسد. حضور او در میانه‌ی ترس و وحشت فیلم آرامش بخش و تسکین دهنده است.


3. جان بویگا – حمله به بلوک – 2011 – Attack the Block

“جان بویگا” با بازی در فیلم‌های “جنگ ستارگان” به یک فوق ستاره تبدیل شده است؛ اما قبل از بازی در فیلم‌های “جنگ ستارگان”، با بازی در فیلم علمی-تخیلی “حمله به بلوک”، به کارگردانی “جو کرنیش”، شناخته شد. این فیلم داستان گروهی از نوجوانان ساکن غرب لندن را نشان می‌دهد که با حمله‌ی گروهی از موجودات فضایی مواجه می‌شوند. “جان بویگا” نقش پسری به نام موزس را بازی می‌کند که تلاش می‌کند گروهش را در جنگ بین آدم‌ها و موجودات فضایی راهنمایی کند.

بویگا با شخصیت شوخ، جذاب و دوست‌داشتنی که در فیلم‌های “جنگ ستارگان” بازی کرده است شناخته می‌شود ولی بازی او در نقش موزس بسیار متفاوت بود. او آدمی جان سخت و ساکت است آدمی سریع و فرز و بداخلاق است اما احساست انسانی عمیقی دارد که او را برای رهبری یک گروه در چنین فیلمی مناسب می‌سازد. “حمله به بلوک” یکی از فیلم‌هایی است که تماشاگر کشف شدن یک سوپر استار را در آن می‌بیند و بویگا از این امکان استفاده کرده و نقش موزس را با عمق بخشیدن به آن و برقراری ارتباط عمیق با دیگر بازیگران به یکی از قهرمانان کلاسیک سینما تبدیل کرده است.


4. اسی دیویس – بابادوک – 2014 – The Babadook

نقش‌آفرینی “اسی دیویس” در نقش “املیا” در فیلم “بابادوک” یکی از ترسناک‌ترین نقش‌آفرینی‌هایی است که بر اساس غم و غصه و تاثیرات طولانی مدت افسردگی پرداخته شده است. شخصیت‌ها و حتی هیولای فیلم به قدری واقعی ساخته شده‌اند که همدردی تماشاگر را برمی‌انگیزند و فیلم را ترسناک‌تر هم می‌کنند. این فیلم اولین فیلم ساخته‌‌ی “جنیفر کنت” است و داستان “املیا” (با بازی اسی دویس) را روایت می‌کند که مادری مجرد است و پس از مرگ خشن شوهرش به‌سختی مشغول بزرگ کردن پسرش می‌باشد و در عین حال، در حال سقوط به قعر افسردگی است و برای نجات خودش دست و پا می‌زند.

صدای آرام و گوش‌نواز دیویس خشم و درد درونی او را پنهان می‌کند و دیویس این خشم و درد را با قدرت در همه صحنه‌های فیلم به نمایش در می‌آورد. فرقی نمی‌کند که دیویس در حال بازی در صحنه‌هایی باشد که غم و غصه‌اش را نشان می‌دهد یا صحنه‌هایی که وحشت و شوکه شدنش را، بازیگری و نقش‌آفرینی او همیشه به اندازه و دقیق است. کنت از طراحی فوق‌العاده و خلاقیتش در خلق موجودات ترسناک به‌عنوان نمادی برای بیماری‌های روانی استفاده کرده است که املیا و پسرش را تهدید می‌کند. نقش‌آفرینی دیویس در هماهنگی با اعتماد به نفس کنت در کارگردانی است و باعث شده که این دو نفر بتوانند وحشت و ترس تنها زندگی کردن و معلم خود بودن و همچنین قدرت مقابله با هیولاهایی که هرکسی در زندگی خودش دارد را به خالص‌ترین شکل ممکن به تصویر در بیاورند.


5. سامانتا رابینسون – جادوگر عشق – 2016 – The Love Witch

این فیلم یکی از معدود فیلم‌هایی است که بازیگری و نقش‌آفرینی عوامل و شخصیت‌پردازی‌شان از خود فیلم زنده‌تر و بهتر است. فیلم “جادوگر عشق” به کارگردانی “آنا بیلر”، فیلمی مستقل، کمدی و در عین حال وحشتناک است. آنا بیلر علاوه بر کارگردانی و نویسندگی فیلم طراحی صحنه و لباس‌های آن را هم بر عهده داشته و حتی لباس‌های شخصیت‌ها را هم خودش با دست دوخته است. با اینکه طراحی لباس و گریم شخصیت‌های فیلم یکی از بزرگترین نقاط قوت فیلم است، بازی “سامانتا رابینسون” در نقش جادوگر عشق هم به همان اندازه مهم و زیبا است و نباید فراموش شود. او برای ایفای نقش شخصیت “الانی” که جادوگری است که با استفاده از قدرت‌هایش مردها را اغوا می‌کند، مجبور به پیاده کردن دقیق ظرائفی بوده که کارگردان از او می‌خواست. بلیر از رابینسون دقت بیش از اندازه و ژست گرفتن‌های خاصی را برای ایفای این نقش می‌خواست ولی رابینسون در این فیلم علاوه بر زیبا و با وقار بودن، کاریزماتیک و بامزه هم هست.


6. بیل اسکارشگورد – آن و آن: بخش دوم – 2017-2019 – IT and IT: Chapter Two

“بیل اسکارشگورد” برای بازی در نقش دلقک دیوانه و جانی فیلم “آن” در فیلم “اندی موشیاتی” که اقتباسی از رمان “آن” نوشته‌ی “استیون کینگ” بود، از بازی تیم کری، یکی از بزرگترین بازیگران فیلم‌های ژانر وحشت در دهه های گذشته، الهام گرفته است و به نوبه‌ی خود یکی از بهترین اجراها و بازی‌ها در ژانر وحشت را انجام داده است. اسکارشگورد برای بازی در نقش دلقک این فیلم به حدی تلاش کرده که توانسته بعدهای تازه و ترسناک‌تری به این شخصیت ببخشد و او را از دلقک کتاب ترسناک‌تر کند.


7. دنیل کالویا – برو بیرون – 2017 – Get Out

“برو بیرون”، اولین فیلم به کارگردانی “جوردن پیل”، انگشت روی برخی از تنش‌زاترین، دردناک‌ترین و سرکوب شده‌ترین مسائل نژادی گذاشته است و به وسیله داستان سرگرم‌کننده قصد در ترسیم پرتره‌ای از چهره واقعی رفتار جامعه‌ی آمریکا با سیاه‌پوستان دارد. فیلم “برو بیرون” اولین فیلم ترسناکی بود که به حق جایزه بهترین فیلم نامه اورجینال را دریافت کرد اما بازی “دنیل کالویا” در نقش جوانی ترس خورده و میخکوب شده از وحشت بود که توانست جایزه اسکار را برای پیل به ارمغان بیاورد. کالویا در نقش “کریس واشینگتون” آرام آرام بیننده را با لایه‌های زیرین فیلم آشنا می‌کند و باعث می‌شود بینندگان فیلم علاوه بر وحشت از داستان، وحشتی وجودی و عمیق را هم تجربه کنند. قدرت بازیگری و هنر او در صحنه پایانی فیلم مشخص می‌شود؛ جایی که از او خواسته شده با ثابت نشستن نهایت ترس و وحشت را در چهره‌اش نمایش دهد و کالویا به‌زیبایی از عهده‌ی این وظیفه بر آمده است و توانایی‌های خودش را تمام و کمال به همه ثابت کرده است.


8. نیکلاس کیج – مندی – 2018 – Mandy

نیکلاس کیج بازیگری است که می‌تواند هر فیلم سطح متوسطی را با هنرمندی و استعداد خود در بازیگری به یکی از موفق‌ترین فیلم‌ها تبدیل کند و به همه ثابت کند که چه بازیگری با استعدادی است. اما او بازیگری است که برای بازی در هر فیلمی وقت ندارد و به همین دلیل زمانی که یک کارگردان بتواند او را برای بازی در فیلمش راضی کند، مشخص می‌شود که داستان و شخصیت‌پردازی آن فیلم قوی بوده و توانسته زمینه‌ای را برای ظهور استعدادهای دیوانه‌وار و با ارزش نیکلاس کیج فراهم کند.

“پانوس کاسماتوس” درسال 2018 با ساختن فیلم نفس‌گیر و مسحور کننده “مندی”، توانست به بهترین وجه از این استعدادهای نیکلاس کیج استفاده کند. او نقش مردی به نام رد میلر را بازی می‌کند که مردی با زندگی عادی است و با زنی به نام مندی (با بازی خیره کننده آندره آ یسبرو) زندگی می‌کند. اما زندگی او با حمله‌ی گروهی شیطانی به هم می‌ریزد و انتقام گرفتن از آن گروه تنها انگیزه او در زندگی می‌شود. نقطه قوت این فیلم منطبق بودن ماجرای فیلم و توانایی‌های نیکلاس کیج است. داستان فیلم به همان اندازه دیوانه‌وار است که بازی قوی و قدرتمند نیکلاس کیج و نتیجه فیلمی با ریتم تند و نفس گیر شده است.

همچنین بخوانید: ۱۰ فیلم برتر نیکلاس کیج که باید تماشا کنید


9. تونی کولت – موروثی – 2018 – Hereditary

به‌ندرت پیش می‌آید که اجرای بازیگری بتواند مأیوسانه‌ترین و بدترین احساسات انسانی را در قالب شخصیتی که همدردی همه را برانگیزد در بیارود و به تماشاگر عرضه کند و بازی “تونی کولت” در فیلم “موروثی” دقیقا همین است. “آری استر”، نویسنده و کارگردان این فیلم، کولت را به تاریک‌ترین نقطه‌های مرگ و غم و غصه، احساس گناه و خشم، بیماری‌های روانی و ناگفته‌های دنیای مادرانه برده است و کولت موفق شده است از پس همه این چالش‌های بی‌رحمانه و تاریک بربیاید.

تونی کولت نقش “آنی گراهام” را بازی می‌کند. زنی که در حال تجربه کردن سوگواری است اما از کابوسی به کابوس دیگر کشیده می‌شود. از دست دادن از پی از دست دادن و وحشت از پی وحشت برای او سر می‌رسد تا اینکه او چنان غرق در ترس و دیوانگی می‌شود که تماشای فیلم را برای مخاطب دشوار می‌کند. اما با توجه به توانایی آستر و خود کولت او چنان به آرامی به قلمرو جهنم وارد می‌شود که برای همه باورپذیر و ترسناک است. بازی او، احساس شرم و ترس او برای همه آشنا است و مطمئنا برای زمانی طولانی در ذهن همه تماشاگران باقی می‌ماند.


10. جیمی لی کرتیس – هالووین – 2018 – Halloween

در این فیلم بینندگان چهل سال بعد از اتفاقات اولین فیلم هالووین در سال 1978 درباره لاری را میبنند که اکنون مادر و مادربزرگ شده است ولی هیچ وقت اتفاقات چهل سال قبل را فراموش نکرده و هنوز باور نکرده است که آن شب وحشتناک تمام شده است. او تمام زندگی‌اش را در وحشتی روانشناختی و دست و پا زدن برای بقا سپری کرده است و مرد نقاب به صورت را فراموش نکرده است. کرتیس کاملا خود را وقف این نقش کرده و مشخص است که این شخصیت را دوست دارد و برای او احترام زیادی قائل است و با دقت بسیار سعی دارد اختلال پس از حادثه را در قالب رفتارهای این شخصیت به همه نشان دهد. در این فیلم به کارگردانی “دیوید گوردون گرین” به موضوعاتی مانند اضطراب و احساس گناه و حتی تاثیرات مواد مخدر پرداخته می‌شود.


11. فلورنس پیو – میدسامر – 2019 – Midsommar

“آری استر”، کارگردان فیلم “موروثی”، باز هم با فیلم “میدسامر” به سینمای وحشت بازگشت. این فیلم هم به همان اندازه آزاردهنده و نشان دهنده‌ی سقوط به دیوانگی و شکنجه عاطفی است. و آری استار یک بار دیگر هم بازیگر نقش اول زن فیلمش را به یکی از بهترین بازیگران ژانر وحشت تبدیل کرده است. این بار نوبت “فلورنس پیو” است که در داستان وحشت‌انگیز فیلم استر به ستاره تبدیل شود. پیو در نقش دنی بازی می‌کند. زنی جوان که از تراژدی‌ای شخصی ناراحت است و به سختی می‌تواند خودش را سرپا نگه دارد زمانی که او با دوست پسرش به سفری در سوئد می‌رود، رابطه‌شان به هم می‌خورد و از آن به بعد همراه با اتفاقات ناخوشایند و ترسناکی که برای او می‌افتد، دنی به دره‌ی وحشت و دیوانگی سقوط می‌کند و تماشاگر را هم با هنر بازیگری خود به این جنون می‌کشاند.


12. لوپیتا نیونگو – ما – 2019 – Us

بدون شک “جوردن پیل” و “آری استر” دو نفر از بزرگترین کارگردانان جدیدی بودند که در این دهه به ژانر وحشت وارد شدند و تعجبی ندارد که فیلم ها و بازیگرانشان از بهترین‌های این ژانر باشند. پیل خود بازیگری توانا است و توانسته است توانایی خودش در بازیگری را به بازیگران فیلم‌هایش هم انتقال دهد. در دومین فیلم “جوردن پیل” به نام “ما”، او به لوپیتا نیونگو، بازیگر برنده جایزه اسکار، دو نقش داده است. نقش ادلاید ویلسون و همزاد او رد.

وحشت فیلم پیل از شکاف بین ملت‌ها سرچشمه می‌گیرد. جایی که مردم خودشان دشمن خودشان هستند و این مسئله در داستان در قالب آدم‌هایی که همزادهای ترسناک‌شان در زیر زمین زندگی می‌کنند و برای کشتن و تصاحب دارایی‌های آنها لحظه شماری می‌کنند نمایش داده شده است. همزادها برای به دست آوردن زندگی‌ای که هرگز نداشته‌اند حاضرند دست به هرکاری بزنند. نیونگو نقطه تلاقی این دو دنیا است. زنی که در دنیای بیرون زندگی کرده و زنی که برای بیرون آمدن از زمین و تجربه‌ی  زندگی حاضر به کشت و کشتار است. نیونگو در نقش رد ترسناک است و صدایش به تنهایی می‌تواند موجب کابوس دیدن تماشاگر شود. در نقش آدلاید او بیشتر ترسیده است تا ترسناک اما هر دو نقش بسیار خوب پرداخته و اجرا شده‌اند. هرکدام از این نقش‌ها به‌تنهایی شایسته تقدیر بودند و در کنار هم به یکی از مثال‌زدنی‌ترین نقش‌آفرینی‌ها در ژانر وحشت تبدیل شده‌اند.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. Siyavash

    آذر 9, 1398

    فومنی جان این مقاله صرفا یه ترجمه-س از منبعی که آخر مطلب ذکر شده…بازیام دم دستی نیستن و تو جهان خودشون و به نسبت خودشون واقعا تحسین برانگیزن…

    پاسخ

  2. فومنی

    آذر 9, 1398

    متشکروخسته نباشیدخانم اکیما. باکمال احترام برای نگارنده گرامی به نظربنده بیشترفیلمهایی که نام برده شدن آثاری با بازیهایی دم دستی ومعمولی هستندکه اگربناباشد عنوان (دیدنی ترین) به آنها گفته شودفیلمهای به مراتب بهتر وبابازیگرانی قوی ترهستندکه فیلمهایی مانند Us-Midsommar-Get Outو…درمقابل شان بحساب نمی آیند.

    پاسخ

    • زهرا اکیما در پاسخ به فومنی

      آذر 9, 1398

      سلام جناب فومنی، خیلی ممنون 🌷
      درباره فیلم Us کاملا باهاتون موافقم چون به نظر منم جالب نبود؛ اما خب چون خیلی موردتوجه قرار گرفت (که واقعا نمیدونم چرا؟!!) توی این لیست قرار گرفته.

      پاسخ