معرفی فیلم “رشته خیال” (Phantom Thread)، روایتی از عشق و اسارت

پیچیدگی روابط انسانی موضوعی است که از اغلب فیلم‌های رمانتیک دور مانده است. فیلم‌های معمولی به ما زن و مردی را نشان می‌دهند که عاشق یکدیگر می‌شوند و با هم زندگی می‌کنند، اما “پل توماس اندرسن” همیشه دست ما را می‌گیرد و فیلمش را همچون ذره‌بینی جلوی چشمان ما می‌گذارد و به ما فرصت دیدن عمق روابط، حقیقت نیازها و واقعیت‌های ارتباط‌های پیچیده‌ی زن و مرد را می‌دهد. در این مقاله به معرفی فیلم زیبای “رشته خیال” پرداخته‌ایم. با پروشات همراه باشید.


  • نام فیلم: “رشته خیال” (Phantom Thread)
  • ژانر: درام، عاشقانه
  • کارگردان: “پل توماس اندرسن” (Paul Thomas Anderson)
  • بازیگران: “دنیل دی-لوئیس”، “ویکی کریپس”، “لسلی منویل”
  • کشور: آمریکا
  • سال تولید: 2017
  • جوایز: اسکار بهترین طراحی لباس
  • امتیاز آی ام دی بی: 7.5/10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91/100

تریلر فیلم

قبل از هرچیز باید این نکته را به یاد داشته باشید که در فیلم “رشته خیال” با داستانی متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی روبرو هستید؛ به‌گونه‌ای که شاید در ابتدا آن را فیلمی نامفهوم بدانید اما در ادامه و با کمی تامل بیشتر، حتما متوجه منحصر به فرد بودن آن خواهید شد. این فیلم از زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار است که محوتان کرده و لذت فیلم را دوچندان می‌کند.

داستان فیلم “رشته خیال” در دهه 50 میلادی و در شهر لندن درجریان است؛ جایی که یک طراح لباس به نام رینولد وودکاک (با بازی دنیل دی-لوئیس) به همراه خواهرش مشغول طراحی لباس برای افراد رده بالای جامعه و خانواده سلطنتی هستند. رینولد مردی بسیار جدی و بداخلاق است که در تنهایی و انزوا به سر می‌برد تا اینکه با دختر جوانی به نام آلما آشنا می‌شود.

آلما در ابتدا دختری ساده و بی‌آلایش به نظر می‌رسد، او بعد از اینکه با رینولد وارد رابطه می‌شود، به‌عنوان یکی از مدل‌های او در خانه‌اش مشغول به کار شده و بعد از مدتی چنان در زندگی رینولد نفوذ می‌کند که باورش حتی برای مخاطب فیلم هم سخت است.

هنر و حرفه‌ی کارگردان فیلم باعث شده تا در سراسر فیلم شاهد نمایش جزئیاتی باشیم که به‌زیبایی در کنار یکدیگر قرار گرفته و صحنه‌هایی ناب و بدیع را به‌وجود آورده‌اند. فیلم در تمام مدتش حالت جادویی و دراماتیک خود را حفظ کرده و با ریتمی آرام و زیبا داستان فردی تنها و البته خوخواه را روایت می‌کند که آرامش خود را در امری بیگانه و غیرعادی پیدا کرده است.

تماشای فیلم “رشته خیال” به کنار گذاشتن عادت‌های سینمایی مخاطب نیر کمک زیادی می‌کند؛ اینکه شاید ما همیشه و یا اغلب اوقات به‌عنوان بیننده از یک فیلم عاشقانه توقع داریم تا داستانی بدون سردرگمی، مستقیم و بدون حاشیه را برایمان روایت کند، امری است که در این فیلم جایی ندارد و هنگام تماشای آن باید کم‌کم این عادت را کنار گذاشته و از دریچه‌ی دیگری به داستان پیچیده و عجیب و غریب آن نگاه کرد.

“دنیل دی لوئیس” یکی از درخشان‌ترین و پخته‌ترین اجراهای خود را در فیلم “رشته خیال” به نمایش گذاشته است. او که برای بازی بی‌نظیرش در این فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، این فیلم را آخرین حضورش در سینما دانست و از حرفه بازیگری خداحافظی کرد. گرچه او جایزه اسکار را به‌دست نیاورد اما استعداد بازیگری‌اش را برای آخرین بار به همه سینمادوستان ثابت کرد.

“رشته خیال” با بازی به‌یادماندنی “دنیل دی لوئیس” تنها یک فیلم نیست، بلکه کلاس روان‌شناسی‌ای زیبا و تماشایی است که چشمان ما را به واقعیت‌های انسانی روشن‌تر می‌کند.

تصاویری از فیلم “رشته خیال”:


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. till lindemann

    آذر 5, 1398

    مطلبی زیبا و آموزنده بود. نگارش این مطالب حکایت از هوش بالای شما و اطرافیان شما دارد. بسیار ممنون ام.

    پاسخ