راهنمای سفر به روسیه

روسیه یک کشور بزرگ، پهناور و زیباست که گردشگران بی‌شماری را به خود جلب می‌کند. ارائه یک راهنمای گردشگری برای چنین کشور پهناوری آسان نیست، اما تلاش می‌کنیم تا بهترین راهنما را ارائه بدهیم.

نقاطی که حتماً باید از آن دیدن کنید

سنت پترزبورگ (ST.PETERSBURG)

سنت ‌پترزبورگ برای مدت 200 سال پایتخت این کشور بود و از سال 1918 پایتخت این کشور به مسکو تغییر کرد. بنابراین تمام شکوه و جلال فرهنگ روسیه، کانال‌ها، پل‌ها، ساختمان‌های زیبا، در این شهر گردآمده و آن را به ونیز روسیه تبدیل نموده است. بهترین زمان برای سفر به این کشور ماه‌های ژوئن تا جولای است که روس‌ها آن را شب‌های سپید می‌نامند (باید از قبل همه‌چیز را رزرو کنید). در این ایام شب‌ها کوتاه است. بنابراین می‌توانید در گرگ‌ومیش شب پیاده‌روی کرده، پل‌های متحرک را تماشا کنید و به انتظار طلوع خورشید بنشینید. همچنین می‌توانید قایق‌سواری در کانال‌های آبی را نیز تجربه کنید.

برای سفر به اطراف سنت پترزبورگ باید حداقل یک روز زمان صرف کنید. در این زمینه گزینه‌های زیادی پیش رو دارید (درگذشته اقامت گاه‌های اشرافی زیادی در اطراف شهر وجود داشت)، اما بهترین آن پترهوف (Peterhof) است. این ورسای روسی دارای یک پارک بزرگ و زیبا، قصرها و بیش از 100 فواره است. حتماً از آن دیدن کنید.

مسکو (MOSCOW)

حتماً باید از پایتخت این کشور دیدن کنید. پس از دیدن جاذبه‌های مسکو (میدان سرخ، کاخ کرملین، کلیسای جامع مسیح، کلیسای جامع باسیل، نمایشگاه‌های هنری در گالری ترتیاکوفسکایای، ساحتمان دانشگاه در Vorobyovy Gory) به پارک‌های مسکو (پارک گورکی از همه معروف‌تر است)، بلوارها (برای مثال بلوار Chistiye Prudiy که به معنای “برکه تمیز” است) و بلوارهای دیگر که در نزدیکی برکه‌ها است (بلوار Patriarshy Prudiy با معماری استالین احاطه شده است)، هم سری بزنید. اگر وقت دارید به قسمت‌های قدیمی شهر مسکو (Zamoskvorechie, Khitrovka) بروید و حال و هوای دوران قدیم را تجربه کنید.

حلقه طلایی

مسکو و سنت پترزبورگ شهرهای خوبی هستند اما بیشتر تحت تأثیر غرب قرارگرفته‌اند. اگر واقعاً می‌خواهید فرهنگ مسکو را تجربه کنید باید به مجموعه شهرهای حلقه طلایی در اطراف مسکو بروید. این مسافرت حداقل دو روز طول می‌کشد که البته به مسیر و محدودیت زمانی شما بستگی دارد. ازجمله معروف‌ترین شهرهای حلقه طلایی عبارت‌اند از سرگیف پوزاد (Sergiev Posad)، یاروسلاول (Yaroslavl)، روستوف (Rostov)، ولادیمیر (Vladimir) و سوزدال (Suzdal). سفر با اتوبوس یا قطار بسیار ارزان است اما در این صورت باید یک فرد محلی شما را همراهی کند. اگر بودجه‌تان کافی است می‌توانید از تور استفاده کنید.

کازان (KAZAN)

اگر برای گشت‌وگذار در روسیه فرصت کافی دارید و می‌خواهید از همه‌جا دیدن کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سمت شرق بروید. از شهر کازان حتماً دیدن کنید. البته شاید این شهر به تصور شما از روسیه شباهت نداشته باشد (شاید حتی برای یک فرد روسی هم عجیب باشد). این شهر مرکز جمهوری تاتارستان است که هنوز بخشی از روسیه بوده اما همانند یک کشور مستقل است (آن‌ها زبان، رئیس‌جمهور، مذهب و غذای مخصوص به خود را دارند). با دیدن این شهر متوجه خواهید شد که روسیه یک کشور چند فرهنگی است. در پیاده‌روی خیابان Bauman پیاده‌روی کرده، سپس از داخل کاخ کرملین کازان می‌توانید مسجد Qol-Şarif را ببینید. همچنین، با صرف غذا در سقف رستوران هتل ماریوت (Marriott Hotel) می‌توانید مسجد و کاخ را تماشا کنید. اگر یک روز دیگر فرصت دارید به جزیره Sviyazhsk سفر کنید، که یک شهر زیبا در دل جزیره قرار گرفته است (این سفر با اتومبیل دو ساعت طول می‌کشد).

کامچاتکا (KAMCHATKA)

سفر به این شهر کمی پرهزینه است زیرا مسافت آن طولانی است. کامچاتکا شهر طبیعت است، آتش‌فشان‌ها، دره آتش‌فشان‌ها، بهارهای گرم، امواج اقیانوسی و سواحلی که با ماسه‌های آتش‌فشانی احاطه شده اند. مطمئن باشید این جاذبه‌ها را در هیچ کجا نخواهید دید. زیرا می‌توانید ماجراجویی کنید: سوار هلیکوپتر شوید، به شکار خرس بروید، و از غذاهای دریایی بازار محلی دیدن یا خریداری کنید. بهترین زمان برای سفر به اینجا فصل پاییز است.

کارهایی که باید در روسیه انجام دهید

به تماشای باله بروید

باله روسی در جهان معروف است پس حتماً از آن دیدن کنید. در مسکو به تئاتر Bolshoy بروید و در سنت پترزبورگ بلیت تئاتر Maryinsky را خریداری کنید. در صورت امکان از قبل بلیت رزرو کنید زیرا بلیت‌های آن به‌سرعت فروخته می‌شود.

سونای روسی را امتحان کنید

سونای روسی را با سونای فینیقی یا حمام ترکی اشتباه نگیرید. در اینجا فقط بدن خود را نمی‌شویید بلکه یک مراسم حمام را به‌جا می‌آورید. سونای روسی به‌شدت مرطوب و داغ است و با سوزاندن شاخ و برگ گرم نگه داشته می‌شود. اگر زمستان است، بهترین راه برای خنک شدن در سونا این است که از سونا خارج شده و به درون یخ بپرید.

ماسلنیتسا (MASLENITSA)

طی این فستیوال به مدت یک هفته پنکیک خورده می‌شود. در این فستیوال مترسک ماسلنیتسا به نشانه پایان زمستان و آغاز بهار، سوزانده می‌شود. ازآنجایی‌که ماسلنیتسا 40 روز پیش از عید پاک جشن گرفته می‌شود بنابراین تاریخ مشخصی ندارد و هرساله تاریخش تغییر می‌یابد. اگر نتوانستید از این فستیوال دیدن کنید، فیلم “آرایشگر سیبری” را تماشا کنید.

شنا در برف و ماهیگیری

اگر در فصل زمستان از روسیه دیدن کردید نگران نباشید زیرا می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. برای مثال در روز تعمید مسیح در یخ شنا کنید. حتی اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید اما ارزش تماشا کردن را دارد. یکی از کارهای دیگر این است که در یخ ماهی گیری کنید.

جشن 9 مه و رژه در شهر

بسیاری از کشورها پایان جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد اما روسیه این جشن را با شدت بیشتری برپا می‌کند. در همه شهرها ارتش رژه می‌رود و جانبازان و سربازان جنگ با گل و تشکر تقدیر می‌شوند. در پایان روز آتش‌بازی انجام می‌شود.

خوراکی‌های روسیه

سوپ کلم (SHCHI)

این سوپ روسی از کلم تازه یا پخته تهیه می‌شود.

پلمنی (PELMENI)

این کوفته‌ها از خمیرهای بسیار نازک تهیه می‌شوند. گوشت داخل آن می‌تواند متفاوت باشد و یا حتی از ماهی استفاده نمود. اگر در رستوران نمی‌توانید تصمیم‌گیری کنید پلمنی سیبریایی را انتخاب کنید و از آن‌ها بخواهید تا آن را با نوعی خامه‌ترش که آن را Smetana می‌نامند، سرو کنند.

ترشی

در روسیه ترشی‌های سبزیجات یافت می‌شود: قارچ (انواع مختلف قارچ)، گوجه‌فرنگی، خیار، تره‌فرنگی وحشی، شاه‌ماهی شور. اگر می‌خواهید در آنجا ودکا بنوشید بهتر است پس‌ازآن یک چیز ترش مصرف کنید که‌ترشی ها بهترین انتخاب محسوب می‌شوند.

پنکیک

پنکیک‌های روسی با پنکیک‌های دیگر فرق دارند. پنکیک‌های روسی خیلی نازک هستند و درصورتی‌که با خاویار سرو شوند، دلتان ضعف می‌رود.

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی در روسیه بسیار محبوب است. سیب‌زمینی سرخ‌کرده با قارچ سرخ‌شده در خامه‌ترش را حتماً امتحان کنید. در فصل پاییز که قارچ‌ها به‌تازگی چیده شده‌اند، طعم بسیار دل‌چسبی دارند.

غلات (KASHA)

انواع مختلف غلات پخته‌شده بسیار خوشمزه هستند. می‌توانید غلات را به همراه توت برای صبحانه سرو کنید، یا اینکه آن را به همراه گوشت یا کدوحلوایی به‌عنوان یک وعده غذایی مصرف کنید.

راهنمای فرهنگی سفر به روسیه

همه خارجی‌ها برای سفر به این کشور به ویزا نیاز دارند. خود را برای ترجمه زبان آن‌ها آماده کنید. گرچه نسل جوان روسیه به انگلیسی تسلط دارند اما بیشتر جمعیت روسیه به زبان انگلیسی مسلط نیستند. اما نام بیشتر خیابان‌ها و علائم به زبان سیریلیک هستند. بنابراین خود را برای آهسته حرف زدن و یادگیری عبارات روسی، آماده کنید. روسی‌ها زیاد لبخند نمی‌زنند، مگر اینکه با شما دوست شوند.

سفر ارزان به روسیه

در فرودگاه سوار تاکسی نشوید. زیرا به‌محض اینکه وارد ساختمان فرودگاه می‌شوید راننده تاکسی‌ها به سمت شما هجوم می‌آورند. هرگز سوار این تاکسی‌ها نشوید زیرا نه‌تنها گران هستند، بلکه ممکن است چون خارجی هستید سرتان کلاه برود. در مسکو سوار قطار شوید، در شهرهای دیگر می‌توانید سوار اتوبوس شوید و به مرکز شهر بروید. یا سوار مترو شوید. در شهرهایی که مترو دارند (مسکو و سنت پترزبورگ) حتماً سوار مترو شوید. متروهای این شهرها علاوه بر ارزان و سریع بودن بسیار شیک و تمیز هستند. بنابراین حتی می‌توانید در ایستگاه مترو هم گشت‌وگذار کنید.

آیا شما تابه‌حال به روسیه سفر کرده‌اید؟ اگر اینطور است تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم