7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “نابودگر” (Terminator)

برخی فیلمسازان فیلم‌هایی خوبی می‌سازند و از آن راضی نیز هستند. آن‌ها می‌دانند که محصولشان به اندازه کافی ارزش هنری و سرگرمی دارد که بینندگان آنها را دوست داشته و تماشا خواهند کرد. با این وجود، چند تای آن‌ها واقعاً مرزها را رد کردند یا سهمی در کمک به هنر داشته‌اند و به دنیا چیزی کاملاً جدید که تا به حال دیده نشده است ارائه کرده‌اند؟ تعداد زیادی نیست، درست است؟

تنها تعداد معدودی از کارگردانان وجود دارند که در فیلمسازی کار درستی انجام داده‌اند و هنر را به کشف پتانسیل‌های عمیقش سوق دادند. وقتی در مورد چنین رؤیایی در دنیای فیلمسازی صحبت می‌کنیم، در بین نام‌هایی که به ذهن می‌رسند، نام “جیمز کامرون” هرگز فراموش نمی‌شود. کامرون همیشه سعی داشته تا در فیلم‌هایش چیزی جدید را ارائه کند، از فیلم‌های او می‌توان “نابودگر”، یا “آواتار” (Avatar) که تاریخ ساز شد و حتی “تایتانیک” (Titanic) فیلمی که “لئوناردو دیکاپریو” و “کیت وینسلت” را به موفقیت رساند، را نام برد.

“نابودگر” در دنیای سرگرمی، فیلمی مهم محسوب می‌شود، علاوه بر صحنه‌های اکشن پر هیجان آن، این فیلم دنیایی از سفر در زمان را طراحی کرده و ما را با این واقعیت که چطور ماشین‌ها یا هوش‌های مصنوعی قادرند دقیق باشند و در آینده‌ای نزدیک از انسانها نیز پیشی می‌گیرند، آشنا می‌کند. حتی “آندره تارکوفسکی” نیز تحت تأثیر این فیلم قرار گرفت و گفت “چشم اندازی از آینده و ارتباط بین انسان و سرنوشتش، به عنوان نوعی هنر، مرز سینما را سوق می‌دهد”. اگر از تماشای “نابودگر” لذت برده‌اید، می‌توانید فیلم‌هایی را که در این لیست برایتان آماده کردیم را نیز تماشا کرده و لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


7. ارتقا ‒ Upgrade ‒ 2018

این فیلم که چیزی از یک جواهر کم ندارد، در سال 2018 منتشر شد اما به آن اندازه که شایسته بود، مورد تحسین قرار نگرفت. این فیلم به کارگردانی “لی وانل” (کارگردان فیلم موفق “اره” (Saw) و سری “توطئه آمیز” (Insidious))، در دنیای آینده اتفاق میفتد که تکنولوژی در تمام جنبه‌های زندگی انسان نفوذ کرده است. شخصیت اصلی این دنیای کاملاً وابسته به ماشین، فردی تکنولوژی گریز به نام “گری تریس” (لوگان مارشال گرین) می‌باشد. وقتی گری و همسرش مورد آزار برخی مزدوران قرار می‌گیرند، زندگی او کاملاً تغییر می‌کند، در این حادثه همسش به قتل رسیده و خود او فلج می‌شود. گری که مشتاق است انتقام همسرش را بگیرد، با میلیاردری به نام “ارون کین” آشنا می‌شود، او درباره یک ایمپلنت به نام “ریشه” با او صحبت می‌کند؛ این دستگاه می‌تواند به او کمک کند تا زندگیش را در کنترل خود بگیرد و قدرتی فراتر از تصورش به او خواهد داد. اما گری درباره تاثیرات منفی این دستگاه بر روانش خبر ندارد. این فیلم سرعت خوبی دارد و شامل صحنه‌های اکشن فوق العاده ای می‌باشد. طرفداران فیلم‌های علمی-تخیلی باید حتماً آن را تماشا کنند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر آرنولد شوارتزنگر که باید تماشا کنید


6. پلیس آهنی ‒ RoboCop ‒ 1987

یکی از مشهورترین فیلم‌های علمی-تخیلی “پلیس آهنی” به کارگردانی “پال ورهوفن” می‌باشد. ماجرا در دیترویت آینده اتفاق میفتد و درباره پلیسی به نام “الکس مورفی” می‌باشد که پس از یک درگیری فیزیکی با مجرمان بیمار می‌شود. جالب اینجاست که به جای دولت، یک شرکت بزرگ شهر را اداره می‌کند، حالا که آمار جرائم رو به افزایش است و شهروندان از وضعیت موجود ناراضی می‌باشند، این شرکت تصمیم می‌گیرد الکس را به پلیسی رباتی به نام پلیس آهنی تبدیل کند و او را بر سر مجرمان نازل کند.

این فیلم علاوه بر سرگرم کننده بودن، درباره اینکه چطور نظام سرمایه‌داری در آینده زندگی همگان را تحت کنترل می‌گیرد و همچنین درباره ویران شهری که می‌سازد، زیر سؤال بردن هویت و تأثیر رسانه‌ها بر ادراک عمومی صحبت می‌کند. “پلیس آهنی” با بودجه‌ای نه چندان زیاد ساخته شد اما محبوبیت آن باعث شد که به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی سال 1987 تبدیل شد و همچنین دنباله‌ای نیز برای آن ساخته شد.

همچنین بخوانید: مقایسه ابرقهرمان های سینما: مرد آهنی در برابر مرد عنکبوتی. کدام یک قویتر است؟


5. یادآوری کامل ‒ Total Recall ‒ 1990

“یادآوری کامل” اثری دیگر از “پاول ورهوفن” ستاره فیلم “نابودگر” یعنی “آرنولد شوارتزنگر” را در نقش اصلی خود به عنوان یک کارگر ساختمانی به نام “داگلاس کویید” دارد. او مدام رویای رفتن به سیاره مریخ را دارد. داگلاس که به دنبال پاسخی است، با شرکتی به نام “ریکال” آشنا می‌شود که ایمپلنت‌های حامل خاطرات به مردم می‌فروشد و او نیز یکی از این ایمپلنت‌ها را خریداری می‌کند. یک مشکل فنی در ایمپلنت باعث می‌شود که داگلاس فکر کند سربازیست که با حاکم ظالم سیاره مریخ “کوهگان” در حال جنگ است.

داستان از اینجا شروع شده و ما را به سفری می‌برد که تا به حال هرگز نرفتیم. به جرات می‌توان گفت که در بین فیلم‌های زیادی که از شوارتزنگر دیدیم، “یادآوری کامل” فیلمی است که بخاطر مفهوم، داستان و مسیری که دارد واقعاً برجسته است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های اکشن سال 2019


4. دنیای غرب ‒ Westworld ‒ 1973

همه ما سریال “دنیای غرب” که از شبکه HBO پخش می‌شود را می‌شناسیم که پس از انتشارش در دنیا طوفانی به پا کرد. اما، آیا می‌دانید که این سریال از فیلمی با داستان مشابه که در سال 1973 منتشر شد، الهام گرفته است؟ جالب اینجاست که نویسنده مشهور آمریکایی فیلم‌های علمی-تخیلی و مهیج “مایکل کریکتون” هم نویسنده و هم کارگردان این فیلم می‌باشد.

داستان “دنیای غرب” در پارکی تفریحی اتفاق میفتد که کاملاً شبیه به آمریکای وسترن گذشته طراحی و ساخته شده تا مشتریان مانند آنچه همیشه در فیلم‌ها دیدند، از لذت‌ها و هیجانات غرب بهره ببرند. مردمانی که در این پارک تفریحی زندگی می‌کنند ربات‌هایی اندرویدی هستند که شبیه به انسان می‌باشند. دو دوست به نام “بیلن” (جیمز باردن) و “مارتین” (ریچارد بنجامین) وارد این دنیا می‌شوند تا از هیجانات آن بهره مند شوند، اما وقتی که یکی از ربات‌ها با بازی “یول برینر” بلین را به قتل می‌رساند، در افسانه‌ای تیره و مخرب درگیر می‌شوند. این مفهوم حتی امروز هم تازگی دارد، بنابراین این فیلم در سال 1973 یکی از سرگرم کننده‌ترین موضوعات دنیا را داشته است. قابل ذکر است که برینر به عنوان یک ربات اندروید، عملکردی بسیار دقیق داشته، چرا که در طول فیلم مجبور بود به شکلی ربات گونه و با دقت زیاد حرکت می‌کرد.

همچنین بخوانید: 35 فیلم برتر ژانر وسترن در تاریخ سینما


3. فرا ماشین ‒ Ex Machina ‒ 2014

یکی از فیلم‌های سینمایی خوب درباره ربات‌های اندرویدی که تا به حال ساخته شده است، این محصول سال 2014 که اولین اثر کارگردانی “الکس گارلند” است، می‌باشد. داستان فیلم درباره “کالب”، کارمند یکی از بزرگترین شرکت‌های موتور جستجوگر در دنیا می‌باشد که در رقابتی برنده می‌شود و اجازه دارد که در ملک خصوصی صاحب شرکت چند روزی را بگذراند. زمانی که به آنجا می‌رسد، متوجه می‌شود که باید به همراه یک ربات اندرویدی دارای هوش مصنوعی به نام “اوا” در آزمایشی منحصر به فرد شرکت کند. کار کالب این است که بر نحوه کار اوا نظارت کند و قابلیت‌های او در زمینه‌های مختلف را بسنجد.

برخلاف انتظار کالب و رئیسش “ناتان باتمن” (اسکار آیزاک)، این هوش مصنوعی واکنش احساسی زیادی داشت. همین که در داستان در مفهوم هوش مصنوعی و ربات‌های اندرویدی پیش می‌رویم، با مشکلات بزرگی روبرو می‌شویم، اگر یک ربات اندرویدی قادر باشد که نسبت به وضعیت‌های انسانی واکنش احساسی داشته باشد یا مانند انسان‌ها درد را احساس کند، آیا آنها را به عنوان موجودات حساسی که حقوق اجتماعی-سیاسی دارند، قبول می‌کنیم؟

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های جنایی که در سال 2018 اکران شدند


2. بلید رانر ‒ Blade Runner ‒ 1982

شخص دیگری که به اندازه “جیمز کامرون” سزاوار عنوان رویاساز می‌باشد “ریدلی اسکات” است. جدا از فیلم‌های موفق زیادی که او ساخته است اگر اسکات پس از ساخت “بیگانه” (Alien)، “بلید رانر”، بازنشسته می‌شد، هنوز هم به عنوان شخصیت مورد احترام دنیای هالیوود می‌بود. “بلید رانر” یک فیلم در ژانر تخیلی بی‌قانون است که در دنیای آینده اتفاق میفتد و در آن انسانها و ربات‌های انسان‌گونه در کنار یگدیگر زندگی می‌کنند. این ربات‌های هوش مصنوعی کاملاً شبیه به انسانها هستند و چنان پیچیده‌اند که تشخیص دادن آنها از انسانها کار مشکلی است. این ربات‌ها به سیارات دیگر فرستاده می‌شدند تا در موقعیت‌های آسیب‌زا کار کنند، اما به طرز شگفت آوری تعدادی از آنها شورش کرده و یاغی شدند. در این زمان مسئولان پلیس‌هایی را انتصاب کردند تا این ربات‌ها را از بین ببرند. این پلیس‌ها را “بیلد رانر” می‌نامند.

این فیلم درباره یک بلید رانر به نام “ریک دکارد” می‌باشد. او با یکی از این هوش‌های مصنوعی در تماس نزدیک قرار می‌گیرد، به قدری که در رابطه با هویت خود دچار تردید می‌شود. “بیلد رانر” فیلمی خوش ساخت است که هم سرگرم کننده می‌باشد و در عین حال به طور عمیق به مسائل فلسفی می‌پردازد. اسکات در ساخت این فیلم به مقدار زیادی از عناصر نئو نوآر استفاده کرده است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های علمی-تخیلی این دهه (2019 تا 2010)


1. لوپر ‒ Looper ‒ 2012

“لوپر” فیلمی به نویسندگی و کارگردانی “رایان جانسون” و نقش آفرینی “بروس ویلیس“، “جوزف گوردون” و “امیلی بلانت” می‌باشد. فیلم در زمانی در آینده اتفاق میفتد که در آن مردم عادی در زمانی باز می‌گردند که می‌خواهند کشته شوند. قاتل شناخته شده‌ای به نام “لوپر” در گذشته وجود دارد که این افراد را می‌کشد و این روند هیچ پیامدی نیز برای او ندارد. شخصیت مرکزی داستان یک لوپر به نام “جوی پیر” (ویلیس) می‌باشد. او به عنوان یک لوپر، در حرفه‌اش موفق بوده اما مشکل اینجاست که روزی خود آینده او به گذشته فرستاده می‌شود تا او را بکشد. این فیلم در روایت خود مملو از شگفتی است و همین باعث شده که به داستانی علمی-تخیلی، مهیج و مشکوک تبدیل شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های جیسون استاتهام، ستاره بی چون و چرای سینمای اکشن


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. Masood

    آبان 28, 1400

    سلام و تشکر بابت مطالب و سایت مفیدتون
    یک سری فیلم ها هستند مثل ترمیناتور یا اولین خون و … که هر از چند گاهی دلمون برای دیدنشون تنگ میشه لطفا این قبیل فیلم ها را هم معرفی کنید فیلم هایی که ماندگار شده اند و همیشه جذاب هستند

    پاسخ