بیوگرافی کامل “کیت بلانشت” (Cate Blanchett‌) از کودکی تا به امروز

نام: “کیت بلانشت”

تاریخ تولد: 14 می 1969 (24 اردیبهشت 1348)

سن: 50 سال

قد: 1.75 ساانتی متر

حرفه: هنرپیشه استرالیایی سینما و تئاتر

وضعیت تأهل: متأهل

بیوگرافی “کیت بلانشت”

“کیت بلانشت” یکی از بازیگران با استعداد هالیوود است که جوایز با ارزشی دریافت کرده است. پس از بازی در نقش “ملکه الیزابت اول” در فیلم “الیزابت” (Elizabeth) و “الیزابت: عصر طلایی” (Elizabeth: The Golden Age) و همچنین نقش رهبر پریان در سری “ارباب حلقه‌ها” (Lord of the Rings) و “هابیت” (Hobbit) و نقش‌های بسیار دیگری، بینندگان عاشق او شدند.

کاترین آلیس بلانشت که میلیون‌ها نفر او را به نام “کیت بلانشت” شناخته و عاشقانه دوست دارند، در ملبورن و در بهار سال 1969 دیده به جهان گشود.

کیت بلانشت و مادرش

پدر او “رابرت دویت بلانشت” افسر نیروی دریایی اهل تگزاس بود. او پس از استعفایش، عاشق معلمی به نام “جون” شد که در ملبورن زندگی می‌کرد و به خاطر عشقش به استرالیا نقل مکان کرد و حرفه تجارت تبلیغاتی را برای خود برگزید. این زوج صاحب سه فرزند شدند: ابتدا باب، و پس از او کیت به دنیا آمد. پس از اینکه فرزند سومشان “جنویو” به دنیا آمد، رابرت بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت.

حالا دیگر مسئولیت نگهداری از کودکان بر عهده جون بود. در آن زمان کیت 10 سال داشت. غمی که خانواده تحمل کرده بود و مشکلات مالی آنها موجب شد که کیت خیلی زود رشد کند. مادرش بیرون از خانه کار می‌کرد و کیت از خواهر کوچکترش نگهداری و خانه را مرتب می‌کرد.

همانطور که بلانشت بعدها بیان کرد، او علاقه خاصی به مدرسه تئاتر داشت، اما چون به شغلی ثابت نیاز داشت که مادرش را پشتیبانی کند، به همین دلیل، این موضوع بر رویایش غلبه کرد. کیت وارد یکی از دانشگاه‌های ملبورن شد و در آنجا رشته اقتصاد را برگزید، اما دنیای اعداد و ارقام برای بلانشت غریب بود در نتیجه به ندای قلبش گوش فرا داد و درس خواندن را رها کرد. او که از این کارش وحشت کرده بود، تصمیم گرفت تا در انگلستان سفر کند.

کیت بلانشت در جوانی

پس از این سفر، بلانشت دیگر پولی نداشت و به مصر سفر کرد. برای اینکه پول به دست بیاورد، به‌عنوان سیاهی لشکر در یک پروژه فیلم عربی شرکت کرد. گویی زندگی، خود برای بلانشت نشانه‌ای فرستاده بود که کدام مسیر را برگزیند.

بلانشت به محض اینکه به ملبورن بازگشت، به یک موسسه تئاتر وارد شد. او با لذت هر چه تمام‌تر به تحصیل پرداخت و در سال 1992 با موفقیت فارغ‌التحصیل شد.

حرفه “کیت بلانشت” از سکوی تئاتر شروع شد؛ او از همان ابتدا موفق بود. بلانشت پس از فارغ التحصیلی، در کمپانی تئاتر سیدنی پذیرفته شد و با نمایش “دختران برتر” (Top Girls) شروع به کار کرد.

کیت در سال 1993، از منتقدان تئاتر سیدنی جایزه بهترین بازیگر زن و بهترین تازه وارد را برای بازی در نقش پرانگیزه “اولنا” دریافت کرد.

بلانشت واقعاً تئاتر را دوست داشت، اما چون مشغول بازی در فیلم‌های سینمایی بود، مجبور شد کار در تئاتر را تمام کند. در اواسط سال 1990، به این بازیگر پیشنهاداتی شد تا در پروژه‌های تلوزیونی استرالیایی مختلفی شرکت کند. کیت برایش سخت بود که بین تلویزیون و تئاتر که نمایش‌هایی مانند “هملت” (Hamlet)، “فیبی عزیز” (Sweet Phoebe)، “غول کور می‌رقصد” (The Blind Giant is dancing) و “طوفان” (The Tempest) در آن اجرا می‌شد، یکی را انتخاب کند. پس از پایان فصل تئاتر، بلانشت از تئاتر مرخصی گرفت.

این بازیگر در سال 1990 دوباره به تئاتر بازگشت. او در تئاتر اولد ویک در لندن، به انجام دو اجرا پرداخت: “فراوان” (Plenty) و “مونولوگ‌های واژن” (The Vagina Monologues). نمایش دوم با حضور”جولیان مور“، “کیت وینسلت“، “گیلیان اندرسون” و “ملانی گریفیت” انجام شد.

دومین مرخصی او 5 سال طول کشید. پس از آن، “کیت بلانشت” به عنوان نقش اصلی در نمایش “هدا گابلر” که از کتابی نوشته “هندریک ایبسون” اقتباس شده بود، بازی کرد.

فیلم‌های او

کار “کیت بلانشت” در بازیگری در فیلم‌های سینمایی، با موفقیت از خانه‌اش یعنی استرالیا شروع شد. این بازیگر در سال 1997، در سه پروژه شرکت کرد. او در فیلم “جاده بهشت” (Paradise Road) نقش پرستار “سوزان مکارتی” را ایفا کرد. برای کارش در فیلم کمدی رمانتیک “خدا را شکر او لیزی را ملاقات کرد” (Thank God He Met Lizzie) اولین جوایز خود را دریافت کرد: جایزه AFI بهترین بازیگر زن و جایزه انجمن منتقدان فیلم استرالیا.

کیت بلانشت در فیلم اسکار و لوسیندا

سومین فیلمی که برای کیت خوش شانسی آورد “پروژه آمریکایی” (American project) بود. کارگردان “گیلیان آمستردام” اصرار داشت که این بازیگر ناشناس در آمریکا باید، نقش مربوطه را بر عهده بگیرد. ابتدا تهیه کننده مخالفت کرد، اما چون کارگردان اصرار داشت، تسلیم شد. این گونه بود که بلانشت در اولین فیلم هالیوودی خود، یعنی فیلم تاریخی-ملودراماتیک “اسکار و لوسیندا” (Oscar and Lucinda) ایفای نقش کرد.

این فیلم در ابتدا برای مخاطبان زیادی خلق نشده بود، و سود کمی داشت؛ با 12 میلیون دلاری که خرج فیلم شد، تنها 2 میلیون دلار سود کرد. با این حال، منتقدان به توانایی این بازیگر استرالیایی پی بردند.

بلانشت زمانی که در سال 1998 نقش “الیزابت اول” را در پروژه تاریخی “شخار کاپور” با “جوزف فاینز”، “جفری راش” و “ونسان کسل” همکاری کرد، در سطح جهانی مشهور شد. فیلم “الیزابت” (Elizabeth) برای این بازیگر افتخارآمیز بود و موجب شد برای اولین بار نامزد جوایز پرافتخار اسکار، گلدن گلوب و بفتا شود. پس از انتشار این فیلم، رسانه‌ها درباره فیلم و ایفای نقش بلانشت، مقاله‌های زیادی منتشر کردند.

کیت بلانشت در فیلم الیزابت

این بازیگر استرالیایی خیلی زود در بسیاری از کارهای موفق هالیوود ظاهر شد: فیلم ملودرام “شوهر ایده آل” (“An Ideal Husband)، فیلم کمدی “هدایت هواپیما” (Pushing Tin)، فیلم ترسناک “آقای ریپلی با استعداد” (The Talented Mr. Ripley) و فیلم درام “مردی که گریه کرد” (The Man Who Cried) که بلانشت در آن نقش رقاص کاباره‌ای “لولا” را ایفا کرد. تمامی این پروژه‌ها در میان بینندگان و منتقدان فیلم محبوب بوده‌اند.

فیلم رازآلود ترسناک “هدیه” (The Gift)، که این بازیگر در آن نقش “آنابل” پیشگو را ایفا کرد، نظرات مثبت زیادی دریافت نکرد. با این حال، این فیلم فروش خوبی داشت و سازندگان فیلم چیزی حدود 44 میلیون دالار دریافت کردند. با تمام اینها، بیشتر منتقدان متفق القول بودند که بازی حرفه‌ای بلانشت بود که باعث محبوبیت این فیلم شد.

این بازیگر استرالیایی در سه گانه “ارباب حلقه‌ها” نیز به ایفای نقش پرداخت و با بازی زیبایش در نقش “گالادریل”، ملکه پریان موجب لذت همگان شد.

کیت بلانشت در فیلم ارباب حلقه ها

همزمان با اولین فیلم از این سه گانه نمادین، فیلم “شارلوت گری” (Charlotte Gray) که درباره اعمال انجام شده توسط یک مأمور مخفی زن می‌باشد، منتشر شد.

پس از ایفای نقش در چند فیلم معمولی که بینندگان چندان دوست نداشتند، او در پروژه‌های جدیدی نظیر “ورونیکا گرین” (Veronica Guerin)، “گمشده” (The Missing)، و “زندگی در آب با استیو زیسو” (The Life Aquatic with Steve Zissou) شرکت کرد. البته فیلم بیوگرافی “هوانورد” (The Aviator) اثر “مارتین اسکورسیزی” یکی از برجسته‌ترین کارهایی بود که بلانشت در آن نقش عشق “هوارد هیوز”، که یک دخترباز، کارگردان و خلبان بود را بازی کرد. بازی در این فیلم برای بلانشت جایزه اسکار و دریگر جوایز ارزشمندی را به ارمغان آورد.

در سال 2007، کیت دوباره با نقش “الیزابت اول” در فیلم “الیزابت: دوران طلایی” بازگشت. این فیلم جدید باعث شد نامزر دریافت جوایز با ارزشی بشود.

این بازیگر در فیلم “مورد عجیب بنجامین باتن” (The Curious Case of Benjamin Button) نقش فوق العاده‌ای را ایفا کرد. او نقش معشوقه شخصیت “برد پیت” را بازی کرد. این فیلم درباره مردی به نام “بنجامین باتن” می‌باشد که وقتی به دنیا آمد شبیه به مردی 80 ساله بود، و وضعیت سلامتی او نیز چندان خوب نبود. با این حال، با گذشت زمان او به مردی جوان و خوشتیپ تبدیل شد.

دومین جایزه اسکار برای “کیت بلانشت” با فیلم محبوب “یاسمن غمگین” (Blue Jasmine) اثر کارگردان نابغه “وودی آلن” همراه شد. منتقدان اعتقاد داشتند که این کار یکی از بهترین ایفای نقش‌های “کیت بلانشت” بوده و او برای این کار جایزه اسکار و دیگر جوایز مهم را دریافت کرد.

بلانشت در سال 2012، در فیلم “هابیت: سفری غیر منتظره” (The Hobbit: An Unexpected Journey) بار دیگر نقش ملکه پریان “گالادریل” را ایفا کرد. این بانوی زیبا در دو قسمت دیگر این فیلم نیز به ایفای نقش پرداخت.

“کیت بلانشت” صداپیشگی را نیز امتحان کرد و در فیلم انیمیشنی “چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2” (How to Train Your Dragon 2) صداپیشگی شخصیت “والکا” را بر عهده گرفت.

بلانشت در سال 2015 در فیلم سینمایی “کارول” (Carol) به ایفای نقش پرداخت. نقش‌های اصلی توسط کیت و بازیگر تازه کار هالیوود “رونی مارا” ایفا شد. این فیلم در جشنواره کن انتشار یافت و موجب شد بلانشت نامزد دریافت جایزه‌های مهمی شود.

کیت بلانشت در فیلم کارول

این بازیگر مشهور، در افسانه “سیندرلا” (Cinderella)، نقش مادرخوانده بدجنس شخصیت اصلی را بازی کرد. سپس، کیت توانایی فوق‌العاده خود را در فیلم “مانیفست” (Manifesto) به نمایش گذاشت، که در آن بیانیه‌های زیادی را روخوانی کرد. چون او در حال روخوانی متن خاصی بود، در نتیجه خود به خود بخشی از شخصیت‌ها بود؛ در کل، بلانشت 13 شخصیت را ایفا کرد.

زندگی شخصی او

برای کسانی که عاشق شایعه و رسوایی هستند، کیت فرد خسته‌کننده‌ای است. این بازیگر حتی یک رسوایی هم ندارد. کیت در دسامبر سال 1997، با نمایشنامه نویس و تدوین گر فیلم “اندرو اوپتون” ازدواج کرد؛ این زوج قبل از آن به مدت یک سال با هم قرار می‌گذاشتند. کیت و اندرو در فیلمبرداری یک فیلم سینمایی با هم آشنا شدند و از آن موقع هرگز از هم جدا نشدند.

آپتون ردی خوشتیپ یا نابغه نیست. با این حال، با توجه به رسوایی‌های زیادی که در هالیوود جریان دارد، این زوج رابطه خوبی با یکدیگر دارند. این زوج به دلیل علاقه مشترکشان در ادبیات با یکدیگر صمیمی شدند. اندرو همیشه پشتیبان همسرش بوده و هرگز با حسادت‌های بیخود سد راه او نشده است.

بلانشت و اپتون سه پسر دارند؛ “دشویل جان”، “رومن رابرت”، و “اینیتوس مارتین”. کوچک‌ترین آنها در سال 2008 به دنیا آمد. در بهار 2015 آن‌ها دختری به نام “ادیث ویویان پاتریشیا” را به فرزندخواندگی قبول کردند.

کیت بلانشت به همراه خانواده 

“کیت بلانشت” نماد هالیوود است. او هیچگونه عادت بدی ندارد، پیلاتس انجام می‌دهد و به بازی تنیس می‌پردازد. او حتی هر از گاهی به “سم زدایی جامع” نیز می‌پردازد. “سم زدایی جامع” نوعی رژیم است که در آن برای مدت 21 روز گوشت قرمز، محصولات لبنی، میوه‌ها، نشاسته، الکل و شکلات از غذا حذف می‌شوند.

پوست سفید و ماتیک قرمز نشانه‌های این بازیگر هستند. او به باشگاه نمی‌رود و معتقد است که کودکان بهترین باشگاه فیتنس هستند. به علاوه، او در صحنه‌های فیلمبرداری به اندازه کافی فعالیت دارد.

در اینستاگرام صفحه‌ای وجود دارد که عکس‌های این بازیگر در آن پست می‌شوند. با این وجود، هیچگونه تاییدی نیست که این صفحه از آن خود او باشد، بنابر این ممکن است توسط طرفدارانش مدیریت شود.

“کیت بلانشت” در حال حاضر

در مارس سال 2017، کارگردان “ترنس مالیک” پروژه‌ای جالب به نام “آواز به آواز” (Song to Song) را به اجرا در آورد که در آن دو مثلث عشقی در جریان است. “کیت بلانشت” در نقش “آماندا”؛ “ناتالی پورتمن“، “رونی مارا”، “مایکل فاسبندر“، “رایان گاسلینگ” و دیگر بازیگران در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

در پاییز 2017، بلانشت نقش “هلنا” الهه مرگ را در فیلم سینمایی “ثور” بازی کرد که خود ثور را به چالش کشید. زمانی که این زن توانست “مولنیر” چکش خدای قدرتمند را بشکند، اوضاع برای “اودین” سخت شد.

در سال 2018، بینندگان 4 فیلم سینمایی با بازی “کیت بلانشت” مشاهده کردند.

در آپریل، “کیت بلانشت”، “ساندرا بولاک“، “آن هاتاوی” و “سارا پولسون” در فیلم جنایی “هشت یار اوشن” (Ocean’s 8) ایفای نقش کردند. این فیلم درباره “دبی اوشن” خواهر “دنی اوشن” می‌باشد که به تازگی از زندان آزاد شده است. او گروهی تشکیل می‌دهد تا گردنبند “دافنه کلاگر” را در جشن موزه هنری متروپلین بدزدد.

در فیلم ماجراجویی”موگلی” (Mowgli) این بازیگر صداپیشه شخصیت “کایی” می‌باشد.

جدا از نقش مار و دزد، “کیت بلانشت” در فیلم تخیلی- ترسناک “خانه‌ای با ساعتی روی دیوارهایش” (The House with a Clock in Its Walls) نقش جادوگری را ایفا می‌کند که باید ساعتی را پیدا کند که زمان پایان دنیا را نشان می‌دهد. “جک بلک” و “اون واکارو” نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

بعدها، بلانشت در فیلم کمدی “کجا رفتی، برنادت” (Where’d You Go, Bernadette؟) در نقش اصلی، بازی می‌کند.

قسمت سوم “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم” (How to Train Your Dragon) در فوریه سال 2019 منتشر شد و کیت بار دیگر صدا پیشه “والکا” بود.

فیلم شناسی

  • اسکار و لوسیندا ‒ Oscar and Lucinda ‒ 1997
  • الیزابت ‒ Elizabeth ‒ 1998
  • ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه ‒ The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring ‒ 2001
  • هوانورد ‒ The Aviator ‒ 2004
  • الیزابت: عصر طلایی ‒ Elizabeth: The Golden Age ‒ 2007
  • مورد عجیب بنجامین باتن ‒ The Curious Case of Benjamin Button ‒ 2008
  • هابیت: سفر غیرمنتظره ‒ The Hobbit: An Unexpected Journey ‒ 2012
  • یاسمن غمگین ‒ Blue Jasmine ‒ 2013
  • سیندرلا ‒ Cinderella ‒ 2015
  • کارول ‒‒Carol ‒ 2015
  • مانیفیست ‒ Manifesto ‒ 2015
  • ثور: رگناروک ‒ Thor: Ragnarok ‒ 2017
  • موگلی ‒ Mowgli ‒ 2018
  • هشت یار اوشن ‒ Ocean’s 8 ‒ 2018
  • خانه‌ای با ساعتی روی دیوارهایش ‒ The House with a Clock in Its Walls ‒ 2018

تصاویری از کیت بلانشت


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم