لیست بهترین فیلم‌های کمپانی دیزنی در این دهه (2010 تا 2019)

اگر سهم بزرگ کمپانی مارول که حدود 40% از فروش این تابستان بوده را هم در نظر بگیرید، باز هم کمپانی دیزنی در صدر قرار دارد که تنها با دو فیلم “مالفیسنت: معشوقه شیطان” (Maleficent: Mistress of Evil) و “منجمد 2” (Frozen 2) به همراه چند اثر دیگر از دیزنی و یک اثر سینمایی مورد انتظار دیگر در سال آینده، میزان بینندگان افزایش پیدا خواهد کرد. اصل کلام این است که فکر نمی‌کنیم دیزنی در هیچ سال دیگری به اندازه امسال در گیشه سینما فروش داشته و از حالا به بعد این میزان بیشتر نیز خواهد شد.

در مسیر اصلی هالیوود هیچگونه خیابانی وجود ندارد که تحت تاثیر میکی موس قرار نگرفته باشد و هیچکدام از رقبای آن به اندازه‌ای قدرتمند نیستند که تاثیر دیزنی را از بین ببرند. البته به جز پیکسار که پیشرفت‌هایی داشت. تک‌تک پیشرفت‌های دیزنی در این دهه اتفاق افتاد و به دیزنی اجازه داد تا در رأس رقابت قرار بگیرد. همچنین دیزنی با ساخت لایواکشن‌ها، فیلم‌هایش را بازسازی کرد و با کسب فناوری‌های لازم به عملکرد خوب خود ادامه می‌دهد.

به دلایل منطقی فیلم‌های MCU، جنگ ستارگان و فاکس در این لیست قرار داده نشدند، خصوصاً به این دلیل که دیزنی تنها به عنوان توزیع کننده آنها عمل می‌کند. برعکس، فیلم‌های پیکسار در این لیست قرار داده شده‌اند، چرا که دیزنی نقش تولیدی نیز در آن دارد. درنتیجه، در اینجا لیستی از بهترین فیلم‌های دیزنی در این دهه را برایتان قرار داده‌ایم. با پروشات همراه باشید.


16. دیو و دلبر ‒ Beauty and the Beast

ممکن است دیزنی از سالها قبل به ساخت لایو اکشن‌هایی از انیمیشن‌هایش پرداخته باشد، اما اگر بخواهیم فیلمی را معرفی کنیم که قدرت بازسازی‌ها را نشان دهد، این همان فیلم است. در حالی که انتشار این فیلم در سال 2016 با تاخیر همراه بود، اما این “دیو و دلبر” بود که در زمانی کوتاه میلیاردها دلار به فروش رسید، بینندگان زیادی را در سرتاسر جهان جذب خود کرد و برای تولید و طراحی فوق العاده لباسش نامزد دو جایزه اسکار شد. داستانی متفاوت، بله این فیلم چیزهای جدیدی برای عرضه داشت، و زمانی که پایان یافت به دلیل وجود عناصر کلیشه‌ای در آن مورد انتقاد قرار گرفت، اما مرکز اصلی داستان همین کلیشه ها بودند. شاید مجبور باشیم دهه‌ها برای یک داستان بیدار کننده منتظر باشیم، اما تا آن زمان، این بازگوی بصری متحیر کننده از داستانی کلاسیک می تواند رضایت تان را جلب کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های ژانر فانتزی تاریخ سینما که باید تماشا کنید


15. کتاب جنگل ‒ The Jungle Book

قبل از “انتقامجویان: پایان بازی” (Avengers: Endgame) این فیلم بزرگترین فیلم سینمایی مورد انتظار هالیوود در هند بود، این فیلم به قدری جذاب بود که در عرض 3 هفته پس از انتشار در تمام خانه‌ها دیده شد. جاذبه آن مشخص است، اما به عنوان فیلمی فراتر از انتظار، آن را دستاوردی تکنیکی نادر می‌نامیم، و یک خصیصه کامل مانند این، سینما را دگرگون کرده، که “شیر شاه” (The Lion King) این موضوع را ثابت کرد.


14. شیرشاه ‒ The Lion King

زنده کردن این انیمیشن سالها پس از ساختن نسخه انیمیشنی حماسی و کلاسیک سال 1994 آن با انتقادات بسیاری همراه بود. نظر منتقدان مبنی بر اینکه این لایو اکشن شبیه به یک برنامه مستند حیات وحش از شبکه BBC بوده و کمبود احساسات در آن مشاهده می‌شده درست بوده، و حتی ممکن است برخی بگویند این فیلم تنها با نوستالژیک بودنش و تمام سر و صداهایی که انتشار آن به وجود آورد، توانست یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا شود. با این حال، در آخر به این نتیجه رسیدیم که تمام انتقادهایی گه درباره آن می‌شود درست بوده و تمام احساس خوبی که از آن می‌گیریم از همان اولین نسخه این فیلم نشات می‌گیرد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه شیرشاه (The Lion King)


13. علاءالدین ‒ Aladdin

در پی انتشار این فیلم تمامی اخبار مربوط به آن پر از ابهام و تردید بود، از عوامل تا پیش نمایش آن و غیره. با اینکه این فیلم در سطح جهانی میلیاردها دلار فروش داشته، اما  بینندگان و منتقدان در این باره دو جبهه مخالف داشتند. مطمئناً “علاء الدین” فیلمی بار ارزش برای سینما است، باید همین تصور را داشت، و بینندگانی که این فکر را داشتند، در آخر از این فیلم خوششان آمد.

جلوه‌های بصری، آهنگ‌ها، و همه چیزهای دیگر، لایو اکشن بودن آن را توجیه می‌کند و همه اینها روی صفحه سینما طور دیگری جلوه می‌کنند، که این موضوع باعث شد کسانی که این فیلم را در خانه تماشا کردند کمی ناامید شوند. با ورود به جنبه‌های اصلی این فیلم، باید بگویم که هیچ جایگزینی برای “رابین ویلیامز” وجود نداشته، اما غول چراغ جادوی “ویل اسمیت” در اینجا بسیار برجسته و فریبنده بود. این فیلم در حال حاضر یکی از بازسازی‌های خوب دیزنی به شمار می‌آید.


12. رالف خرابکار ‒ Wreck it Ralph

این فیلم انتظاراتی را که از “بازیکن شمار یک آماده” (Ready Player One) داشتیم را برآورده نکرد، اما “رالف خرابکار” با داشتن نوستالژی، ابتکارات جدیدی در دنیای بازی‌های ویدیویی از یاد رفته و دوستی بعید “رالف” با “وانلوپ” تجسمی از همه چیزهایی است که دیزنی با فیلم‌های انیمیشنی خود به وجود می‌آورد، حتی اگر چیزهای کمی از آن زمانها را به یاد بیاورید، حتماً کاری می‌کند که در هنگام تماشای آن زمان خوبی را سپری کنید. در واقع، دنباله این فیلم نیز بسیار جذاب است، ولی متاسفانه در این لیست قرار نگرفت.

همچنین بخوانید: معرفی 10 انیمیشن جذاب و دیدنی شبیه انیمیشن بالا (UP)


11. موآنا ‒ Moana

“موآنا” داستان سفر شجاعانه دختری با اراده قویست، او ابتدا دختر رئیس یک قبیله در روستایی پلینیزیایی است که سپس توسط دریا انتخاب می‌شود تا به امید یافتن شئ عرفانی، “موآیی” و یک الهه را پیدا کند. داستان او و سفرش از همان ابتدا باعث شد که “موآنا” در بین شاهزاده‌های دیزنی متفاوت باشد، و در کل، انیمیشن، جلوه‌های بصری فوق العاده، شخصیت‌های عالی، داستان الهام بخش و آهنگ‌هایی به یادماندنی که جزو امضاهای موسیقیایی دیزنی می‌باشد، تا حد زیادی باعث موفقیت فیلم شد.


10. گیسو کمند ‒ Tangled

“گیسو کمند” از آن دسته داستان‌های شاهزاده و پریان بازگو شده است که کاملاً با آن موافق هستیم، زیرا هم گیرایی نسخه اصلی خود را داشته و هم خود در آن ابتکار به خرج داده و به آن زیبایی بخشیده است. این فیلم که بر اساس افسانه آلمانی “راپونزل” ساخته شده توسط “برادران گریم” می‌باشد، حالا به زبان مشترکی تبدیل شده است، “گیسو کمند”  پیچیدگی‌هایی به سبک امضای دیزنی را نیز نشان می دهد. طراوت رابطه بین “راپونزل” و “فلین رایدر” از بهترین نمونه‌هایی است که از دیزنی تماشا کرده‌ایم، و باعث شده این فیلم در هر بار تماشای آن شیرین باشد. این موضوع را نمی‌توان برای آثار زیادی از دیزنی بیان کرد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کمپانی دیزنی که در سال 2019-2020 اکران خواهند شد


9. شگفت انگیزان 2 ‒ Incredibles 2

خانواده ابرقهرمان پس از یک فاصله چهارده ساله دوباره بازگشت تا در میان جالب‌ترین فیلم‌های سال قرار بگیرد. البته، ممکن است طرفداران وفادار به نسخه اول آن اعلام کنند که این نسخه به اندازه نسخه اول که در صدر فیلم‌های انیمیشنی قرار دارد، خوب نبوده، اما باید بگویم که این نسخه به اندازه نسخه اول عالیست. دیزنی و پیکسار و بیشتر عوامل نسخه اول که روی این نسخه نیز کار می‌کردند، کار بزرگی انجام دادند، خصوصاً صداپیشگان، آن‌ها با اینکار اطمینان حاصل کردند که با گذشت زمان، از گیرایی و زیبایی فیلم کاسته نشود. این موضوع، و اینکه “جک” یک ستاره کامل بوده و تمام بینندگان را محو خود کرد، باعث شده که این نسخه، به اندازه نسخه اول با ارزش و موفق باشد.


8. شش قهرمان بزرگ ‒ Big Hero 6

حالا دیگر از زمانی که دیزنی فیلم‌های انیمیشنی می‌ساخت، دهه‌ها می‌گذرد، اما هنوز نتوانسته‌ایم در بین آنها شخصیتی پیدا کنیم که به اندازه “بیمکس” این ربات تپل، دوست داشتنی باشد. در واقع، رابطه پرهیاهوی او با “هیرو”، شخصیت اصلی فیلم، از حوزه‌های اصلی فیلم است که آن را به چیزی فراتر از یک فیلم انیمیشنی تبدیل کرده است، و کتابی کمیک از آن ساخته شده که در شهر خیالی “سانفرانسوکیو” اتفاق میفتد، که آن هم بسیار عالی می‌باشد. این فیلم از همه نظر موفق بوده است.

همچنین بخوانید: رده بندی تمام فیلم های کمپانی دیزنی که در سال 2018 اکران شدند


7. نجات آقای بنکس ‒ Saving Mr. Banks

در این فیلم “تام هنکس” تلاش والت دیزنی در راضی نمودن “پی. آل تراورس” نویسنده برای خلق شخصیت “مری پاپینز” را نشان می دهد، که در آخر به تولید این فیلم از نسخه اصلی “مری پاپینز” سال 1964 دست پیدا می کنند. جالب‌تر اینکه این موضوع در واقع به دستور دختران دیزنی صورت گرفت، که از او قول گرفتند تا بر اساس کتابها فیلمی برایشان تولید کند، و بنابراین، برای بیست سال او را دنبال کردند. در حالی که فیلم حدود دو هفته از سال 1961 را نشان داد، اجرای فوق العاده “تام هنکس” و “اما تامپسون” به عنوان “تراورس” باعث شد که این فیلم در میان بهترین فیلم‌های سال 2013 قرار گیرد.


6. منجمد ‒ Frozen

کم پیش می آید که دیزنی برای یکی از فیلم‌های اصلی خود دنباله بسازد، اما جنونی که پس از انتشار “یخ زده”، خصوصاً در میان جوانترها بر پا شد، موجب اینکار شد. این افسانه مصالحه دو خواهر را نشان می‌دهد که یکی از آنها قدرتی جادویی یخی دارد. استقبال بینندگان از این فیلم با هیچ فیلم دیگری از دیزنی قابل مقایسه نبود. درنتیجه این موضوع موجب شد مخاطبان به سمت سینماها هجوم ببرند و عشقشان را به این فیلم نشان دهند، درنتیجه فیلم حدود 1.3 میلیارد دلار فروش داشت. محصولات و ویدیوهای “رهایش کن” بازدید زیادی داشتند، و باعث شدند که این فیلم به یکی بهترین فیلم‌های انیمیشنی دنیا تبدیل شود.

همچنین بخوانید: 10 پرنسس محبوب دخترها در دنیای انیمیشن های دیزنی


5. داستان اسباب بازی 4 ‒ Toy Story 4

“داستان اسباب بازی 4” بسیار خوب است، اما در مقایسه با فیلم برتر “داستان اسباب بازی 3” احساسی نبوده و البته این چیزی از زیبایی آن کم نمی‌کند. این انیمیشن بی نقص است: با نگاه کردن به شخصیت‌های سه بعدی که همه‌شان با رنگ‌های مختلف در تصویر ظاهر می‌شوند و به ماجراجویی می‌پردازند، تحت تأثیر قرار خواهید گرفت.  هر گونه صحنه بی ربط به ندرت رخ می‌دهد، و علیرغم انرژی فوق العاده در روند فیلم، این فیلم درباره خوبی فراموش کردن و رها کردن، درباره دوستی، درباره وفاداری و هدف گذاری صحبت می‌کند و پایانی کاملاً دیدنی دارد. پیکسار سعی کرد پایانی مانند “داستان اسباب بازی 3” فراهم آورد که واقعاً مرا پریشان کرد، و توانست کمی به آن نزدیک شود.


4. زوتوپیا ‒ Zootopia

“زوتوپیا” چیزی را ساخت که  فکر می‌کردیم فقط پیکسار قادر به انجام آن می‌باشد: دنیایی فوق العاده و خیالی به همراه شخصیت‌های عجیب و غریب و قابل باور و صحنه‌هایی احساسی که در خلال شوخی‌هایش قلب تان را تحت تاثیر قرار می دهد. واقعاً دشوار است که انیمیشنی بتواند پس از صحنه مربوط به تنبلی و شوخی با فیلم “پدر خوانده” برای ده دقیقه کامل بیننده را به خنده وا دارد. همه چیز از خود انیمیشن تا عملکرد فوق العاده صداپیشگان “جیسون بتمن” و “جنیفر گودوین”، تا ساخت دنیایی جدید، همگی درجه یک بودند. همچنین بخوانید: 7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم مالیفیسنت (Maleficent)


3. کوکو ‒ Coco

رنگ‌های فوق العاده‌ای که در هر صحنه از “کوکو” با آن مواجه می‌شوید، می‌تواند شما را به شدت هیجان زده کند، خصوصاً اگر فیلم را در سینمای سه بعدی تماشا کرده باشید. زوایای فرهنگی نیز به زیبایی در این فیلم نمایش داده شده است، اما وزن احساسی که “کوکو” درباره خانواده، اشتیاق و از همه مهمتر موسیقی دارد، باعث می‌شود بخواهید بارها آن را تماشا کنید.


2. داستان اسباب بازی 3 ‒ Toy Story 3

حتی اگر دهه‌ها بگذرد، صحنه پایانی فوق احساسی و خوش ساخت آن فراموش نمی‌شود. نه اینکه فیلم صحنه جذاب دیگری نداشته باشد، اما آن صحنه که “اندی” با عروسک‌هایش خداحافظی می‌کند تا به کالج برود، صحنه‌ای است که تا ابد در قلب‌ها حک شد. این تنها دوران کودکی “اندی” نبود که در آن روز به پایان رسید، بلکه دوران کودکی ما نیز بود. باور کنید، نمی‌خواهیم بیش از حد احساسی یا فلسفی رفتار کنیم. با اینکه “داستان اسباب بازی 4” نیز زیبا بود، اما به پای این نسخه نمی‌رسد. این دلیلی دیگر برای پایان قطعی یکی از بهترین فیلم‌های دنباله دار بوده است.

همچنین بخوانید: 25 انیمیشن کوتاه برتر کمپانی پیکسار


1. درون و بیرون ‒ Inside Out

بهترین کار دیزنی که پس از دهه‌ها آن را ارائه کرد. حتی مورد دوم و سوم نیز کاری از پیکسار بود، اما باید درباره انیمیشن درخشانی که پس از بهترین انیمیشن یعنی “داستان اسباب بازی” در سال 1995 ساخته شد، صحبت کنیم. تمام طرفداران پیکسار می‌دانند که، این کمپانی در ساخت نسخه‌های اصلی  بهتر است، و این همان گوهر تاجگذاری است. گرچه “وال-ئی” (Wall.E) از نظر احساسی و ابتکار یکی از بهترین های دهه اخیر بوده، حتی اگر روح آن به انیمیشن کمتر دیده شده “موش سرآشپز” (Ratatouille) یا دیگر فیلم‌های پیکسار در آن زمان نزدیک باشد.

این انیمیشن انگیزشی، هوشمندانه و زیباست و خلاقیتی که تقریباً در تمام فیلم‌های پیکسار دیده می‌شود را به بالاترین حد افزایش می‌دهد. نتیجه آن، 95 دقیقه شادی و احساسات خالص، آزاد و انیمیشنی است، و با جرعت میگوییم این فیلم باید برای پرداختن به مفهوم اصلی و تبدیل آن به احساسات مشترک پیکسار و دیزنی، مورد تحسین قرار گیرد. پی نوشت “بینگ بانگ باعث می‌شود زشت گریه کنید”. “او را برای من به ماه ببر”.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (5)

بستن فرم

  1. :)

    خرداد 26, 1400

    مالیفیسنت و کروئلا هم خیلی قشنگ بود:)

    پاسخ

  2. پارسا

    خرداد 20, 1400

    پس روح کوش و رایا و آخرین اژدها

    پاسخ

  3. Arian

    آبان 4, 1399

    به نظر من باید فیلم آنوارد رو هم جزوشون قرار میدادید و به نظرم اگر دامبو و وان اند انلی ایوان رو هم قرار میدادید بهتر از لاین کینگ بود به هرحال این نظر شخصی منه

    پاسخ

  4. Soroush

    آبان 4, 1399

    Descendants پس کو؟

    پاسخ

  5. Mohammad Reza

    آذر 4, 1398

    لطفا همچنین لیستی هم درباره برادران وارنر-پارامونت و یونیورسال هم قرار بدید.

    پاسخ