بیوگرافی کامل ویلم دفو (Willem Dafoe) از کودکی تا به امروز

نام: ویلم دفو

تاریخ تولد: 22 جولای 1955 (30 تیر 1334)

سن: 64 سال

محل تولد: اپیتون، ایالات متحده

قد: 178 سانتی متر

حرفه: هنرپیشه، نمایشنامه نویس، تهیه کننده، مدل

وضعیت تأهل: متأهل

بیوگرافی ویلم دفو

انسان می‌تواند هر چیزی را فرا بگیرد، خواندن، نقاشی کردن، آشپزی، خانه سازی، رانندگی، انجام بازی‌های ورزشی و خیلی چیزهای دیگر. همچنین گفته می‌شود که اکثریت مردم تمایل دارند که برخی فعالیت‌های خاص را انجام دهند، گفته می‌شود که این افراد برای آن کار خاص زاده شده‌اند. این تفکر برای “ویلم دفو”ی آمریکایی، بازیگر خوشتیپ سینما که کاریزمایی انکار ناپذیر دارد نیز صحت دارد.

کودکی و نوجوانی

این بازیگر در 22 جولای سال 1955، در شهر کوچک اپلتون واقع در ریور فاکس 160 کیلومتری جنوب میلواکی، مرکز اجرایی ویسکانسین دیده به جهان گشود.

ویلیام (نام او در هنگام تولد) هفتمین فرزند “ویلیام آلفرد دفو”ی جراح و “موریل ایزابل” پرستار می‌باشد، پیش از او این خانواده پنج دختر و یک پسر داشته است. کوچک‌ترین کودک نیز پسر بود.

شخصیت ویلیام با برادر و خواهرانش متفاوت بود؛ آن‌ها آهسته و پیوسته و آرام بودند، اما بازیگر آینده ما از همان زمان کودکی بسیار فعال و هنرمند بود. بعدها طبیعت مهار نشده او به طور گسترده‌ای آشکار شد؛ چون او به دلیل ضبط فیلم پورن، از مدرسه اخراج شد. همین زمان بود که نام اسکاتلندی “ویلم” روی او گذاشته شد. دفو که اصلیت اسکاتلندی داشته، از نام بیلی که او را صدا می‌کردند خوشش نمی‌آمد.

پس از مدرسه، او به میلواکی رفت و در آنجا در دوره‌های هنرهای نمایشی دانشگاه ویسکونسین نام نویسی کرد. با این وجود، او دوره خود را تمام نکرد و به تور نمایشی X رفت که این تور یکی از قدیمی‌ترین تئاترهای تجربی آمریکایی بود و تا سال 2004 وجود داشت.

ویلم دفو در جوانی

ویلیم به همراه تئاتر X به سرتاسر آمریکا و اروپا سفر کرد و 4 سال بعد در سال 1976 به آمریکا بازگشت و آنجا ماند. در آن زمان، او عضو گروه تئاتر دیگری شد، این گروه توسط “ریچارد شچنر” رهبری می‌شد. بعدها، بازیگرانی به رهبری “الیزابت لکومپت” این گروه اجرایی را ترک کردند تا گروه خودشان یعنی “گروه ووستر” را بنا کنند. دفو تا اواسط سال 2000 عضو گروه ووستر بود. همزمان دیگر فرزندان ویلیام آلفرد دفو و موریل ایزابل در حال تحصیل در زمینه پزشکی و وکالت بودند.

فیلم‌های او

ویلم برای اولین بار در سال 1980 در فیلمبرداری یک فیلم سینمایی شرکت کرد. قرار بود فیلم “دروازه‌های بهشت” (Heaven Gates) اثر “مایکل کیمینو” اولین ایفای نقش او باشد، اما به دلیل مشاجره با کارگردان، سکانس‌های مربوط به دفو از فیلم حذف شد. بعدها، ویلم اعتراف کرد که از این موضوع پشیمان نیست چون این کار به شکستی بزرگ تبدیل شد.

ویلم دفو در فیلم خانه جاده ای 66

شروع کار او دو سال بعد صورت گرفت. دفو در فیلم “بی عشق” (Loveless) نقش سردسته گروه گانگستری موتورسواران به نام “یاغی‌ها” را بازی کرد. دو سال بعد او در فیلمی مشابه به نام “خیابان‌های آتشین” (Streets of Fire) به کارگردانی “والتر وسلی هیل” ایفای نقش کرد.

یک سال قبل، دفو در فیلمی خون آشامی به نام “عطش” (The Hunger) اثر “تونی اسکات” بازی کرد که “دیوید بویی” و “کاترین دنوو” نیز همبازی‌های او بودند. ویلم در سال 1984، برای اولین بار موفق به ایفای نقش اصلی شد، او در فیلم جنایی-کمدی “خانه جاده‌ای 66” (roadhouse 66) به ایفای نقش پرداخت. در سال 1985، او در فیلم سینمایی “زندگی و مرگ در لس آنجلس” (To Live and Die in L.A.) اثر “ویلیام فریدکین”، “جنگیر” (Exorcist)، “ارتباط فرانسوی” (The French Connection) و “ساحره” (Sorcerer).) بازی کرد.

در سال 1986، زمانی که این بازیگر در فیلم سینمایی سه گانه محصول ویتنام به نام “جوخه” (Platoon) اثر “اولیور استون” بازی کرد، به شهرت رسید. دفو نقش دوم یعنی گروهبان “گوردون آلیس” را بازی کرد، که برای آن، برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شد، در حالی که “چارلی شین” نقش اول را در این فیلم بازی می‌کرد.

ویلم دفو در فیلم جوخه

دفو در سال 1988، در فیلم سینمایی “آخرین وسوسه مسیح” (The Last Temptation of Christ) به کارگردانی “مارتین اسکورسیزی” نقش عیسی مسیح را ایفا کرد، که این فیلم از رمان “نیکوس کازانزاکیس” به همین نام اقتباس شده بود. کارگردان “سرجو لئونه” از اینکه دفو که نقش یک موتورسوار، گنگستر و سرباز را بازی کرده، برای ایفای نقش مسیح انتخاب شده، نارضایتی خود را اعلام کرد. بازیگر روس “سرگئی بزروکوف” نیز هنگام بازی در نقش مسیح در فیلم “مرشد و مارگاریتا” (The Master and Margarita) به همین موقعیت دچار شد.

ویلم دفو در فیلم آخرین وسوسه مسیح

1988، با بازی دفو در فیلم “میسی سی پی می‌سوزد” (Mississippi Burning) اثر “آلن پارکر” (“ملاقات نیمه شب” (The Midnight Meat Train)، “قلب فرشته” (Angel Heart)، “زندگی دیوید گیل” (The Life of David Gale)) به سالی منحصر به فرد برای او تبدیل شد. این فیلم درباره فعالان حقوق مدنی واقعی که در ژوئن سال 1964 در می سی سی پی به قتل رسیدند می‌باشد. علاوه بر دفو ستارگانی مانند “جین هکمن” و “فرانسیس مک دورمند” نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

ویلم در سال 1989 در دومین سری فیلم چند گانه ویتنامی با “اولیور استون” همکاری کرد که نتیجه این همکاری فیلم “متولد چهارم جولای” (Born on the Fourth of July) بود. علاوه بر دفو، “تام کروز“، “کیرا سجویک” و “تام برنجر” نیز در این فیلم ایفای نقش کردند.

در این زمان بود که فیلم “بتمن” اثر “تیم برتون” منتشر شد. در ابتدا، قرار بود که اولین ضد قهرمان یعنی “جوکر” توسط دفو ایفا شود، در واقع “سم هام” فیلمنامه‌نویس این نقش را برای دفو ساخت، اما مشکلی به وجود آمد و در نتیجه این نقش به “جک نیکلسون” رسید. دفو در سال 1990 در فیلم “گریان” (Cry – Baby) بازی کرد که “جانی دپ” جوان نقش اصلی را بر عهده داشت.

ویلم دفو و جانی دپ در فیلم گریان

در همان سال، این بازیگر در فیلم “وحشی در قلب” (Wild at Heart) اثر “دیوید لینچ” به ایفای نقش پرداخت. در این فیلم “نیکلاس کیج” و “لورا درن” همبازی‌های او بودند. سال بعد، فیلم “پرواز مزاحم” (Flight of the intruder) اثر “جان میلیوس”، “کونان بربر” (Conan the Barbarian)، “سحرگاه سرخ” (Red Dawn).) منتشر شد. در این کار ستوان “ویرگیل”، “تایگر”، “کول” و “دنی گلاور” و “رزانا آرکت” همبازیان دفو بودند.

در سال 1993، فیلم “اویی ادل” به نام “شهادت بدن” (Body of Evidence) منتشر شد. این فیلم حاوی صحنه‌های حساس زیادی بود و به همین دلیل آن را در ژانر نیمه پورن قرار دادند. علاوه بر دفو “مدونا”، “جولیان مور“، “جو مانتگنا”، “فرانک لانگلا” و “یورگن پروشنو” نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

1994 سالی است که در آن اقتباس “تام کلونی” به نام “تهدید فوری و آشکار” (Clear and Present Danger) درباره مأمور ویژه “جک رایان” با بازی “هریسون فورد” منتشر شد. این فیلم توسط “فیلیپ نویس” کارگردان “نقره” (Sliver)، “شکارچی استخوان” (The Bone Collector) و “نمک” (Salt) ساخته شده است.

دو سال بعد، فیلم “بیمار انگلیسی” (The English Patient) بر اساس رمانی با همان نام اثر “مایکل اونداتج” توسط “آنتونی مینگلا” (“آقای ریپلی با استعداد” (The Talented Mr. Ripley)، “کوهستان سرد” (Cold Mountain).) ساخته شد. این فیلم 9 جایزه اسکار، 6 جایزه بفتا، 4 جایزه گیلد توسط بازیگران، 2 جایزه گلدن گلوب و 1 جایزه گرمی دریافت کرد. “رالف فاینز” و “ژولیت بینوش” بازیگران نقش اصلی بودند.

ویلم دفو در فیلم بیمار انگلیسی

سال‌های 1998 و 1999 سال خوبی برای حرفه دفو بود. فیلم اقتباسی از داستان “ویلیام گیبسون” به نام “هتل رز جدید” (New Rose Hotel) اثر “آبل فرارا” در سال 1998 منتشر شد. دفو در سال 2011 در فیلم “4:44 آخرین روزها در زمین” (4: 44 Last Day on Earth) و در سال 2014 در فیلم “پازولینی” (Pasolini) ایفای نقش کرد.

همبازیان ویلم در این فیلم “کریستوفر واکن” و “آزیا آرجنتو” می‌باشند. او در سال 1999 فیلم “اگزیستنز” (existenz) اثر “دیوید کراننبرگ” (“مگس” (The Fly)، “ویدئودروم” (Videodrome)، “منطقه مرده” (The Dead Zone).) ظاهر شد. “جود لا” و “جنیفر جیسون لی” نقش‌های اصلی فیلم بودند.

ویلم دفو در فیلم قدیسان بوندوک

در سال 1999، فیلم دیگری از دفو منتشر شد، “قدیسان بوندوک” (The Boondock Saints) اثر “تروی دافی”. ویلم نقش مأمور اف بی آی “پاول سیلکر” را ایفا کرد؛ ستارگان دیگر این فیلم “شان پاتریک فلانری” و “نورمن ریدس” که برای نقشش در سریال “مردگان متحرک” (The Walking Dead) معروف است، بودند. دفو به همراه او به ایفای نقش پرداخت.

در سال 2000، فیلم “روانی آمریکایی” (American Psycho) اثر “مری هارون” و فیلم “سایه خون آشام” (Shadow of the Vampire) اثر “ادموند اریس مری” با بازی دفو منتشر شدند. شخصیت خون آشامی “مکس شرک آکا نوسفراتو” با بازی دفو تبدیل یه شخصیتی ترسناک شد، حتی با اینکه قد او 178 سانتی متر است.

ویلم دفو در فیلم مرد عنکبوتی

در سال 2002، “مرد عنکبوتی” (Spider – Man) که شروعی تازه برای فیلم‌های ابرقهرمانی بود، به دنیا نشان داده شد. این پروژه در سال 1986 آغاز شد. این فیلم اقتباسی از داستان‌های کمیک، در مرحله‌ای متفاوت، “جیمز کامرون”، “ام. نایت شیامالان”، “رونالد امریک”، “جان د بونت”، “کریس کولومبوس”، و “دیوید فینچر” را به خود جذب کرد. “سم رایمی” کسی که سه گانه ابرقهرمانی “مرد تاریکی” (Darkman) با بازی “لیام نیسون” را ساخت، نامزد نهایی بود.

قرار بود که “جن سبز” دشمن بزرگ مرد عنکبوتی باشد. بازیگران زیادی برای ایفای این نقش پیشنهاد شدند، در بین آنها “جان مالکویچ” و “نیکلاس کیج” که دفو قبلاً با آنها همبازی بود انتخاب شدند. ویلم به عنوان یک نامزد در نظر گرفته نشده بود، اما او آنقدر به این نقش علاقه پیدا کرده بود که خود از اجرای خودش فیلمبرداری کرد و برای “رایمی” فرستاد که او از کار استادنه دفو قدردانی کرد. در نتیجه، دفو در هر سه قسمت مرد عنکبوتی به ایفای نقش پرداخت.

ویلم دفو در فیلم مرد خندان

پس از همکاری دفو با “سم رایمی”، او در “هوانورد” (2004 The Aviator) اثر “مارتین اسکورسیزی”، “نفوذی” (Inside Man 2006) اثر “اسپایک لی”، “ضد مسیح” (Antichrist 2009) اثر “لارس فون تریه”، “شکنندگان روز” (Daybreakers 2010) اثر “برادران اسپیلبرگ”، “جان کارتر” (John Carter 2010) اثر “اندرو استانتون”، “هتل بزرگ بوداپست” (Grand Budapest Hotel 2014)، اثر “وس اندرسون”، “جان ویک” (John Wick 2014) اثر “چاد استاهلسکی” و “دیوید لینچ” و فیلم‌های دیگر به ایفای نقش پرداخت.

فیلم کوتاه “مرد خندان” (The Smile Man) ارزش آن را دارد که در میان دیگر کارهای او به آن پرداخته شود. این اثر توسط کارگردان روسی “آنتون لانشکو” که در فیلم “اولین تلاش جیمسون” (Jameson first shot) با “کوین اسپیسی” همکاری داشته، ساخته شد. به طور کلی این بازیگر در حدود 200 فیلم به ایفای نقش پرداخته است. به علاوه ویلم هرگز بازی در تئاتر را کنار نگذاشته است.

زندگی شخصی

در سال 1982، همسر ویلم “الیزابت لکومپت” (رهبر گروه تئاتر “ووستر”) پسرشان “جک” را به دنیا آورد. این زوج در ابتدای سال 2000 از یکدیگر جدا شدند.

در مارس سال 2005، دفو با بازیگر ایتالیایی “گایدا کولاگرند” ازدواج کرد کسی که با او در “قبل از اینکه نامی داشته باشد” (Before It Had a Name 2005)، “یک زن” (A Woman 2010) و “پازولینی” (Pasolini 2014) به ایفای نقش پرداخت.

ویلم دفو در امروز

در سال 2017، سه فیلم سینمایی با بازی دفو منتشر شدند. اقتباس از انیمه “دفترچه مرگ” (Death Note) که توسط نتفلیکس منتشر شد، اولین فیلم بود، ویلم نقش “ریوک” خدای مرگ را ایفا کرد.

فیلم بعدی اقتباس از داستان کارآگاهی “قتل در قطار سریع السیر شرق” (Murder on the Orient Express) از “آگاتا کریستی” به کارگردانی “کنت برانا” ساخته شد (کنت نقش دزد دریایی هرکول را ایفا کرد).

ویلم دفو در نقش ریوک

سومین فیلمی که دفو در آن بازی کرد “لیگ عدالت” (Justice League) می‌باشد. این بار، این بازیگر نقش شخصیت کمیک کمپانی DC “نیدیوس ولکو” (جن سبز به کمپانی مارول تعلق دارد) را بازی کرد. همچنین در این فیلم همکار مرد عنکبوتی او “جاناتان کیمبل سیمونز” نیز وجود دارد. می‌توانید عکس‌هایی از فیلمبرداری این فیلم سینمایی در اینترنت را بیابید.

فیلم شناسی

  • بی عشق ‒ Loveless ‒ 1982
  • زندگی کردن و مردن در لس آنجلس ‒ To Live and Die in L.A ‒ 1985
  • جوخه ‒ Platoon ‒ 1986
  • آخرین وسوسه مسیح ‒ The Last Temptation of Christ ‒ 1988
  • شهادت بدن ‒ Body of Evidence ‒ 1993
  • بیمار انگلیسی ‒ The English Patient ‒ 1996
  • قدیسان بوندوک ‒ The Boondock Saints ‒ 1999
  • سایه خون آشام ‒ Shadow of the Vampire ‒ 2000
  • مرد عنکبوتی ‒ Spider-Man ‒ 2002
  • هوانورد ‒ Aviator ‒ 2004
  • نفوذی ‒ Inside Man ‒ 2006
  • ضد مسیح ‒ Antichrist ‒ 2009
  • جان کارتر ‒ John Carter ‒ 2012
  • جان ویک ‒ John Wick ‒ 2014

تصاویری از ویلم دفو


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. فومنی

    آبان 24, 1398

    این بازیگرچقدر شباهت زیادی به ویلیام میسی بازیگر نقش دلال اتوموبیل درفیلم فرگو داره.

    پاسخ