رده‌بندی مجموعه فیلم‌های ترمیناتور از بدترین تا بهترین

پخش فیلم‌های “نابودگر” (Terminator) از سال 1984 شروع شد. تا به امروز شش قسمت از این فیلم‌ها منتشر شده و مدت زیادی از انتشار جدیدترین قسمت این مجموعه یعنی فیلم “نابودگر: سرنوشت تاریک” (Terminator: Dark Fate) نمی‌گذرد. فیلم‌های نابودگر تاثیر بسیار زیادی بر زندگی کاری و شهرت آرنولد شوارتزنگر، بازیگر نقش اول و جیمز کامرون، نویسنده و کارگردان این فیلم‌ها داشتند و با توجه به نقش‌آفرینی به‌یادماندنی آرنولد شوارتزنگر در نقش T-800 از اولین سال‌های انتشارشان قسمت ثابتی از فرهنگ عامه جهانی شده اند.

اما شش فیلم تعداد زیادی است. زمانی که برای تماشای کل فیلم‌ها نیاز است حداقل به سیزده ساعت می‌رسد. به همین دلیل برای راحت تماشا کردن این فیلم‌ها نیاز به راهنمایی داریم که فیلم‌ها را از بدترین تا بهترین رده بندی کند. در لیست زیر می‌توانید ببینید که کدام فیلم‌ها را باید تماشا کنید، کدام فیلم‌ها را تماشا نکنید و کدام را سرسری نگاه کنید. با پروشات همراه باشید.


6. نابودگر: جنسیس – 2015 – Terminator Genisys

فیلم “نابودگر: جنسیس” برای جذب کردن نسل جدیدی از طرفداران ساخته شده بود اما به طرز مفتضحانه‌ای شکست خورد. تصور کنید تونی هاوک برای انجام دادن بهترین حرکات نمایشی دنیا با اسکیت آماده شود اما در میانه راه توسط یک موجود فضایی خورده شود! این تنها یکی از صحنه‌هایی است که باعث شکست خوردن این فیلم شده است.

فیلم با اتفاقات اولین فیلم نابودگر شروع می‌شود. وقتی که کیلی ریس (با بازی جای کورتنی) توسط جان کانر (با بازی جیسون کلارک) به گذشته فرستاده می‌شود تا از سارا کانر (با بازی امیلیا کلارک) در مقابل نابودگر محافظت کند. اما وقتی ریس به زمان گذشته می‌رسد، متوجه می‌شود که سارا خودش به توانایی سفر در زمان دست پیدا کرده است و با کمک ربات T-800 که دوباره برنامه‌ریزی شده (با بازی شوارتزنگر) از خودش در برابر نابودگر محافظت کرده است.

اما “نابودگر: جنسیس” اولین فیلم‌های نابودگر را هم خراب کرده است. این فیلم هم شخصیت T-800 و هم T-1000 را به مسخره‌ترین حالت ممکن از بین برده است. این فیلم در بهترین حالت می‌توانست تبدیل به یک قسمت انیمیشن شود و به عقیده بسیاری از طرفداران و منتقدان، بدترین فیلم نابودگر تا به امروز است.


5. نابودگر 3: خیزش ماشین‌ها – 2003 – Terminator 3: Rise of the Machines

فیلم “نابودگر 3: خیزش ماشین‌ها” را می‌توان فیلم بد خنده‌داری دانست. به نظر می‌رسد تهیه کنندگان این فیلم‌ها تصمیم گرفته بودند که بار دگیر فیلم “نابودگر 2” را بازسازی کنند. تمام صحنه‌های “نابودگر 3” به صحنه‌های “نابودگر 2” شبیه است. بهترین ایده‌ای که این فیلم دارد معرفی شخصیت T-X (با بازی کریستینا لوکن) است که اولین نابودگر زن است. زن بودن نابودگر تنها نکته مثبت است و بقیه تغییرات نابودگر بی‌معنی هستند. مانند توانایی او در بزرگ کردن دست و آتش زدن قسمت‌هایی از بدنش! شاید داشتن چنین توانایی‌ای در سال 2003 جالب و هیجان‌انگیز بود اما دیدنش در دنیای امروز خجالت‌آور است. “نابودگر 3” گران‌ترین فیلم نابودگر است که تا امروز ساخته شده است.


4. نابودگر: رستگاری – 2009 – Terminator Salvation

“نابودگر: رستگاری” که توسط “جوزف مکگینتی” کارگردانی شد، تنها فیلم در میان فیلم‌های نابودگر است که کار جدیدی را در دنیای نابودگر امتحان کرده است. در این فیلم شاهد مبارزه نژاد انسان و اسکای نت‌های رباتی در آینده نزدیک هستیم که در نهایت پایان فیلم را به معجونی از تعاریفی از خیر و شر تبدیل می‌کند.

بهترین ایده‌ای که فیلم ارائه کرده است شخصیت مارکوس رایت (با بازی سم ورتینگتون) است. او فرد خلاف کاری است که ناگهان در دنیای آخر الزمانی آینده بیدار می‌شود و با جان کانر (با بازی کریستین بیل) روبرو می‌شود. مارکوس رایت متوجه نیست که یک ربات است اما تهیه‌کنندگان به دلایل بازاریابی این موضوع را در تریلرهای فیلم لو داده بودند.

“کریستن بیل” شخصیت تعریف نشده و خسته کننده‌ای دارد و “برایس دالاس هاوارد” نقش همسر او به نام کیت را دارد که اولین بار در “نابودگر 3: خیزش ماشین‌ها” به تماشاگران معرفی شد، همین مشکل را دارد. این مشکل تقصیر بازیگران نیست و در طول فیلم مشخص می‌شود که داستان فیلم در اصل برای تمرکز بر شخصیت مارکوس نوشته شده است و کانر را شخصیتی در پس زمینه داستان قرار داده است. فیلم زمان زیادی را برای معرفی شخصیت مارکوس صرف می‌کند اما ناگهان مارکوس را رها کرده و بر شخصیت کانر با بازی بیل تمرکز می‌کند. شاید به این دلیل که کمپانی و سازندگان فیلم از بازی دادن بازیگر بزرگی مانند “کریستن بیل” و ندادن نقش اصلی به او ترسیده بودند. تا قبل از فیلم “نابودگر: رستگاری” همه فیلم‌های نابودگر با درجه R منتشر شده بودند اما این فیلم درجه PG-13 داشت و فیلمی خسته کننده و بی‌رنگ بود. تماشاگران تنها می‌توانند تعداد مشخصی از صحنه‌های مبارزه بین ربات‌های فلزی و خاکستری را تحمل کنند و نشان دادن صحنه‌های طولانی مبارزه بین ربات‌ها بسیار خسته‌کننده و خارج از تحمل بینندگان است.


3. نابودگر: سرنوشت تاریک – 2019 – Terminator: Dark Fate

جدیدترین فیلم نابودگر شروع نا امید کننده‌ای داشت و با ضرری در حدود صد میلیون دلار مواجه شد که البته موضوع ناراحت کننده‌ای بود؛ زیرا این فیلم بهترین فیلم نابودگری بود که در ده سال گذشته منتشر شده بود. در این فیلم زنی که حرفه آدم‌کشی دارد برای کشتن اسکای نت استخدام می‌شود و فیلم بیشتر در ژانر تعقیب و گریز قرار می‌گیرد. اما اینکه این آدمکش برای کشتن اسکای نت دقیقا به اندازه‌ی خود اسکای نت از تکنولوژی‌های رباتیک پیشرفته برخوردار است بسیار احمقانه است.

اما “لیندا همیلتون” به زیبایی دوباره در نقش “سارا کانر” به دنیای نابودگر بازمی‌گردد و بازی “مک کنزی” در نقش دیویس هم بسیار چشم گیر است. همچنین بازی “گابریل لونا” در نقش Rev-9 پلیدی‌های T-1000 را به درستی نشان می‌دهد. صحنه‌های اکشن بسیار فیلم هم هیجان‌انگیز و اکثرا خوش ساخت هستند. علی الخصوص اولین صحنه تعقیب و گریز که به یادماندنی و جالب است. اما صحنه‌هایی که شوارتزنگر در نقش T-800 بازی کرده است جزء صحنه‌های عجیب و بی‌معنی فیلم هستند. مشخص نیست که چرا یک ربات قاتل که برای قتل و خونریزی برنامه‌ریزی شده بود، از آدمکشی انصراف داده، تشکیل خانواده داده و به‌عنوان یک کارمند زندگی آرامی دارد!


2. نابودگر 2: روز داوری – 1991 – Terminator 2: Judgment Day

به‌طور کلی فیلم “نابودگر2: روز داوری” یکی از بهترین فیلم‌های اکشن کل تاریخ است. شاید حتی بهترین فیلم اکشنی که تا به‌حال ساخته شده. این فیلم همه چیز دارد. صحنه‌های مبارزه، ارجاع‌های هوشمندانه به فرهنگ عامه آمریکا، صحنه‌های زد و خورد بین نوجوانان و… . ماجراهای این فیلم 13 سال پس از اولین فیلم نابودگر اتفاق می‌افتند. T-800 (با بازی شوارتزنگر) رباتی است که دوباره برنامه‌ریزی شده است و برای محافظت کردن از جان کانر در دوران نوجوانی‌اش (با بازی ادوارد فرلانگ) به گذشته فرستاده می‌شود. او باید از جان کانر در مقابل ربات آدمکش دیگری به نام T-1000 (با بازی رابرت پاتریک) محافظت کند. این ربات آدمکش از ماده‌ای ساخته شده است که می‌تواند تغییر شکل دهد و خود را به شکل هر انسان دیگری دربیاورد و از اعضای بدن او به عنوان سلاح استفاده کند. او برای کشتن کانر به هر کاری دست می‌زند و از منفجر کردن هیچ چیزی ابایی ندارد. در این فیلم تماشاگران برای اولین بار این سطح از فناوری CGI را در سینما مشاهده می‌کردند و جلوه‌های ویژه سینمایی این فیلم در زمان خودش خارق العاده بودند.


1. نابودگر – 1984 – The Terminator

اولین فیلم از سری نابودگر به کارگردانی “جیمز کامرون” در سال 1984 در ژانر اسلشر و سایبر پانک منتشر شد و به عقیده بسیاری از منتقدان یکی از خلاقانه‌ترین فیلم‌هایی است که تا به امروز ساخته شده است. این فیلم جالب‌ترین فیلم در سری نابودگر است و در حقیقت داستان و فضای ترسناکی دارد.

فیلم  مخاطب را به سال ۲۰۲۹ می‌برد؛ دورانی که در یک جنگ هسته‌ای، ماشین‌ها و روبات‌ها عملاً کنترل زمین را به دست گرفته‌اند و مشغول نابود کردن آخرین انسان‌های باقی‌مانده هستند. نابودگر  (با بازی آرنولد شوارتزنگر) یک ربات انسان‌نما است، به سال ۱۹۸۴ فرستاده می‌شود تا زنی جوان به نام سارا کانر (با بازی لیندا همیلتون) که مادر جان کانر ناجی بشریت در جدال با روبات‌ها خواهد بود را بکشد. به دنبال او نیروهای انسان‌ها نیز یک جنگجوی جوان را به اسم کایل ریس می‌فرستند تا از سارا کانر در مقابل نابودگر دفاع کند. فیلم سرشار از صحنه‌های مبارزه اکشن و داستانی قوی و پرکشش است. این فیلم در زمان خودش یکی از بزرگترین و خلاقانه‌ترین داستان‌های ممکن را بازگو می‌کرد و امروز هم به نوعی به اثری کلاسیک در ژانر علمی-تخیلی تبدیل شده است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. SIAVASH

    بهمن 4, 1399

    واقعا رتبه بندی تون عالی بود، با همش موافق بودم البته به جز رتبه اول
    اینم رتبه بندی از نظر من :

    6#. (2015) Terminator 5 : Genisys
    5#. (2003) Terminator 3 : Rise of Machines
    4#. (2009) Terminator 4 : Salvation
    3#. (Terminator 6 : Dark Fate (2019
    2#. (Terminator (1984
    1#. (Terminator 2 : Judgment Day (1991

    پاسخ

  2. ahad

    آبان 19, 1398

    با عرض پوزش املای درستش، (جان کانر )هست نه کونار وکونارد و اینکه ترمیناتور جنسیس اونقدرها بد نبود ولی فروش پایینی داشت و متاسفانه باز هم این اتفاق داره تکرار میشه .

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به ahad

      آبان 19, 1398

      سلام احد جان،
      بله درسته اشتباه تایپی بود که اصلاح شد،
      جنسیس فیلم خوبی بود ولی چون با استانداردهای فیلم‌های قبلی ترمیناتور فاصله داشت مخاطبا جذبش نشدن،
      مرسی بابت فیدبک

      پاسخ