بیوگرافی کامل “جود لا” (Jude Law) از کودکی تا به امروز

نام: جود لا

تاریخ تولد: 29 دسامبر 1972 (8 دی 1351)

محل تولد: لندن، انگلیس

قد: 1.78 سانتی متر

شغل: بازیگر

وضعیت تأهل: مطلقه

بیوگرافی جود لا

پس از انتشار فیلم‌هایی از جمله “آقای ریپلی بااستعداد” (The Talented Mr. Ripley)، “کوهستان سرد” (Cold Mountain)، “نزدیک‌تر” (Closer)، و “شرلوک هلمز” (Sherlock Holmes)، “جود لا” به ستارهٔ هالیوود تبدیل شد. این بازیگر بااستعداد، دو بار نامزد جایزه اسکار و سه بار نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

او در دسامبر 1972 در لندن به دنیا آمد. پدرش “پیتر لا” به عنوان یک معلم در مدرسه مشغول به کار بود و مادرش “مگی”، معلم انگلیسی بود. “دیوید جود هیورث” دومین فرزند خانواده بود. او یک خواهر بزرگتر به نام “ناتاشا” نیز دارد.

جود لا در کودکی

پدر و مادر “جود لا” عاشق تئاتر بودند و حتی یک نمایش را هم از دست نمی‌دادند. او در شش سالگی روی صحنه شروع به کار کرد و نقش کوچکی را در نمایش کودکان اجرا کرد. در سن 12 سالگی وارد گروه تئاتر ملی موسیقی نوجوانان شد.

این پسر تا سن 14 سالگی، به مدرسه معمولی رفت. اما همکلاسی‌های جود او را مسخره می‌کردند و سپس پدرو مادرش او را به یک مدرسه خصوصی روانه کردند. هم سن و سالانش به دلیل ظاهرش او را دوست نداشتند: چشمان آبی، موی روشن و لبهای رنگ پریده. او شبیه به یک فرشته بود، اما نوجوانان صورت او را “دخترانه” می‌دانستند.

جود لا در نوجوانی

وقتی او 14 ساله شد، اولین فیلم خود را بازی کرد؛ از او دعوت شده بود که در طرح اولیه برنامه‌ای برای نوجوانان به نام “پول توجیبی” (Pocket Money) نقشی کوچک بازی کند. وقتی 17 ساله شد، نقش داماد را در “خیاط گلوسستر” (The Tailor of Gloucester) بازی کرد. شروع موفقیت آمیز او باعث شد مدرسه را ترک کرده و به عنوان یک بازیگر کار کند. علاوه بر آن، به جود پیشنهاد شده بود در برنامه تلوزیونی محبوب “خانواده‌ها” (Families) نقش یک نوجوان را بازی کند.

فیلم‌های او

بیوگرافی خلاقانه “جود لا” به سرعت پیشرفت کرد: بازیگر جوان هم در سریال‌ها به ایفای نقش می‌پرداخت و هم در تئاتر نمایش بازی می‌کرد. او در نمایش “پیگمالیون” ایفای نقش کرد و به عنوان اولین تور خود به ایتالیا رفت.

جود لا در جوانی

در سال 1991، این بازیگر 19 ساله بار دیگر در صحنه ظاهر شد. او در یک قسمت مجموعه تلویزیون درباره شرلوک هلمز بازی کرد. در همان زمان، “جود لا” در صحنه تئاتر لندن رفت و “سریع‌ترین ساعت دنیا” را بازی کرد. این نمایش به عنوان یکی از بهترین نمایش‌ها در سال 1992 انتخاب شد و بازیگران در مرکز توجه منتقدان و تئاتر بینان قرار داشتند.

دو سال بعد، لا در فیلم مهیج “خرید” (Shopping) به کارگردانی “پاول اندرسون” نقش اصلی را به‌دست آورد. با این حال، این فیلم در گیشه با شکست مواجه شد. اما مهارت‌های بازیگری جود تا حد زیادی افزایش کرده بود و حالا دیگر می‌توانست در نقش اول فیلم‌ها ایفای نقش کند.

اما “جود لا” در تئاتر موفق شد. او در نمایش‌های “مرگ فروشنده” (Death of a Salesman) و “ارکیده برفی” (The Snow Orchid) ایفای نقش کرد. این بازیگر در تراژدی-کمدی “بدترین والدین” (Les Parents terribles) برهنه ظاهر شد. این نقش تقریباً جنجالی بود که باعث شد نامزد جایزه لورنس اولیور شود.

جود لا در نمایش هملت

در سال 1995، این بازیگر صاحب جوایز پراعتبار زیادی شد. برای نقش خود در “ناسازگاری” (Indiscretion) نامزد جایزه تونی و جایزه‌ ایان چارلسون شد. لازم به ذکر است که این نمایش انگلیسی در برادوی نشان داده شده بود. شریک زندگی لا بازیگر معروف “کتلین ترنر” مشهور در این نمایش حضور داشت.

این بازیگر نقش‌های موفقی هم در سینما داشت. او در فیلم ملودراماتیک “دوستت دارم، دوستت ندارم” (” I Love You, I Love You Not) و فیلم “بنت” (Bent) بازی کرد که آزارهای همجنسگرایان را در آلمان نازی توصیف می‌کند.

جود لا در فیلم وایلد

پس از این فیلم‌ها، “جود لا” توجه کارگردانان مشهور را به خود جلب کرد. این بازیگر به بازی در فیلم “وایلد” (Wilde) دعوت شد، که در سال 1997 منتشر شد. جود نقش عشق اسکار وایلد “لرد آلفرد داگلاس” را ایفا کرد. نقش نویسنده را بازیگر انگلیسی مشهور “استفن فری” بازی کرد. این فیلم برای بازیگر جوان ما شهرت به ارمغان آورد و باعث شد در دنیای سینما شناخته شود.

در سال 1997، جود تصمیم گرفت یک شرکت فیلمسازی بسازد که برای تقریباً هفت سال کار کرد. موسسان شرکت، به غیر از جود و همسرش “سادی فراست”، همکاران انگلیسی او “ایوان مک گرگور” و “شان پرتوی” بودند. این شرکت فیلمسازی، فیلم‌های محبوبی از جمله “اگزیستنز” (existenz)، “اونینگ ماهاونی” (Owning Mahowny) و “کاپیتان اسکای و دنیای فردا” (Sky Captain and the World of Tomorrow) را تولید کرده است.

جود لا در شرلوک هلمز

موفقیت در سرزمین مادریش راه را برای ورود به هالیوود گشود؛ در مدت زمان کوتاهی، “جود لا” در چندین فیلم ایفای نقش کرد. در فیلم مهیج “گاتاکا” (Gattaca) او نقش یک فرد فلج و ناتوان به نام “جرومی مورو” را ایفا کرد. در این فیلم، ستارگان مشهور هالیوودی “اوما تورمن” و “ای‌تان هاوک” نیز ایفای نقش کردند. لازم به ذکر است که این فیلم نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد اما بینندگان آن را دوست نداشتند و “گاتاکا” در گیشه سینما ناموفق بود.

“جود لا” پس از بازی در ملودرام جنایی “نیمه شب در باغ خوب و بد” (Midnight in the Garden of Good and Evil) به کارگردانی “کلینت ایستوود” و فیلم رمانتیک کمدی “موسیقی از اتاق دیگر” (Music from Another Room) در هالیوود مشهور شد. این فیلم‌ها در سال 1990 منتشر شدند و این بازیگر در هالیوود شناخته شد.

بهترین نقش آفرینی‌ها

سال 1999 برای این بازیگر سالی پر از موفقیت بود. او در فیلم روانشناختی مهیج “آقای ریپلی بااستعداد” (TheTalented Mr. Ripley) به کارگردانی “آنتونی مینگلا” در نقش “گرینلیف” بازی کرد. نقش شخصیت اصلی در این فیلم “تام ریپلی” توسط “مت دمون” ایفا شد. هنرپیشه جوان “گوئینت پالترو” نقش اصلی دیگر این فیلم را ایفا کرد. “دیکی گرینفیلد” (لا) مغرور اما به طور باورنکردنی جذاب، قلب بینندگان آمریکایی را به تسخیر خود در آورد. این فیلم به فیلمی پرفروش در گیشه تبدیل شد و چیزی بیش از 80 میلیون سود به همراه داشت. “جود لا” نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب شد.

جود لا در فیلم آقای ریپلی بااستعداد

پیروزی جود او را به نقطه اوج هنرش در سینما رساند. از این لحظه به بعد، او تنها در پروژه‌هایی ایفای نقش کرد که او را در جایگاه یک بازیگر هالیوودی تقویت می‌کرد. در سال 2001، فیلم “هوش مصنوعی” (A.I. Artificial Intelligence) منتشر شد، که “جود لا” برای آن نامزد جایزه گلدن گلوب شد. فیلم “کوهستان سرد” (Cold Mountain) ساختهٔ “آنتونی مینگلا” در سال 2003 منتشر شد و برای این بازیگر انگلیسی نامزدی جایزه اسکار، گلدن گلوب و بفتا را به ارمغان آورد. فیلم‌های “هوانورد” (The Aviator)، “الفی” (Alfie)، “نزدیک‌تر” (Closer)، “همه مردان پادشاه” (All the King’s Men)، “تعطیلات” (The Holiday) و “شب‌های بلوبری من” (My Blueberry Nights) نیز به همان اندازه موفق بوده‌اند. در فیلم درام روانشناختی “نزدیک‌تر” به کارگردانی “مایک نیکولز”، “جود لا” به همراه “جولیا رابرتز“، “ناتالی پورتمن” و “کلایو اوون” به ایفای نقش پرداخت.

جود لا در فیلم نزدیک تر

در سال 2009 فیلم احساسی ساخته “گای ریچی” به نام “شرلوک هلمز” منتشر شد. “رابرت داونی جونیور” در نقش شرلوک و جود در نقش واتسون به ایفای نقش پرداختند. “ریچل مک آدامز” در نقش “آیرن آدلر” دوست داشتنی بازی کرد. سه سال بعد دنبالهٔ آن، “شرلوک هلمز: بازی سایه‌ها” (Sherlock Holmes: A Game of Shadows) منتشر شد.

در سال 2011 “جود لا” در فیلم برنده اسکار ساخته “مارتین اسکورسیزی” اسطوره “هوگو” (Hugo) نقشی کمرنگ ایفا کرد و در سال 2012 در اقتباس جدید “آنا کارنینا” (Anna Karenina) به کارگردانی “جو رایت” بازی کرد. این بازیگر بریتانیایی نقش “الکسی کارنین” را بازی کرد و “کیرا نایتلی” نیز نقش همسر او را ایفا کرد. این نمایش در پاییز 2012 برگزار شد و در روسیه در ژانویه سال 2013 منتشر شد.

در بین فیلم‌های موفق او در این دوره، جود لای جذاب در فیلم‌های “عوارض جانبی” (Side effects)، “دام همینگوی” (Dom Hemingway) و “جاسوس” (Spy) به ایفای نقش پرداخت.

در سال 2014، این بازیگر انگلیسی با بازی در فیلم ماجراجویی مهیج “دریای سیاه” (Black Sea) به کارگردانی “کوین مک دونالد” طرفداران خود را خوشحال کرد، که او در این فیلم در کنار ستارگان روس مانند “گریگوری دوبریگین” و “کنستانتین خابنسکی” به ایفای نقش پرداخت.

سال 2016 برای طرفداران این هنرپیشه هالیوودی پر از سورپرایز بود. بینندگان بازیگر مورد علاقه خود را در سریال “پابلو سورنتینو” به نام “پاپ جوان” (The Young Pope) در نقش “پاپ” دیدند. لا به همراه “دنی کیتون” و “سیلویو اورلاندو” به ایفای نقش پرداخت. در سال 2016 در فیلم “نابغه” که توسط “مایکل گراندیج” کارگردانی شد، “جود لا”، “کولین فیرث” و “نیکول کیدمن” نقش اصلی را بر عهده داشتند.

در سال 2017، “جود لا” دوباره در پروژه‌ای جدید شرکت کرد، که قرار است بخش دیگری از شکوه را نصیب سازندگان و بازیگران آن کند. این فیلم ماجراجویانه توسط “گای ریچی” ساخته شده و نام آن “آرتور شاه: افسانه شمشیر” (King Arthur: Legend of the Sword) می‌باشد. “چارلی هانمن” در نقش شاه آرتور، ستاره چشم آبی انگلیسی ما در نقش پادشاه سلتیک پادشاه وورتیگم بازی می‌کند.

زندگی شخصی

در فیلمبرداری “خرید” (Shopping)، “جود لا” با همسر آینده‌اش “سادی فراست” ملاقات کرد. این زوج پسری به نام “رافرتی” و یک دختر به نام “آیریس” دارند. این بازیگر برای بازی در نقش “لوسی” در فیلم “دراکولا” (Dracula) شناخته شده است و بعد به یک زن خانه دار تبدیل شد، درحالی که حرفه شوهرش به سرعت در حال پیشرفت بود. جود به دلیل اینکه در حرفه‌اش به سرعت در حال پیشرفت کردن بود، زمانی برای وقت گذراندن با خانواده نداشت. شایعاتی درباره درباره رابطه او با “نیکول کیدمن” به ازدواج او پایان داد. این زوج علیرغم داشتن فرزند سومشان “رودی” در سال 2003 از یکدیگر جدا شدند.

جود لا و کاترین هاردینگ

این مرد چشم آبی زیباروی تنها نبود. پس از طلاق، او رابطه‌ای را با “سینا میلر” آغاز کرد. اما این بازیگر مشهور عشقش را به خیانت محکوم کرد و مدعی شد که جود با پرستار بچه‌هایش رابطه دارد.

این بازیگر انگلیسی شروع به قرار گذاشتن با “سامانتا بورک” مدل کرد. آنها در سال 2009، صاحب دختری به نام “سوفیا” شدند. چند ماه بعد، “سینا میلر” و جود دوباره رابطه خود را شروع کردند. روابط آنها تنها یک سال به طول انجامید و سرانجام در اوایل سال 2011 به پایان رسید.

در بهار سال 2014، “جود لا” دوباره در صدر خبرهای هالیوود قرار داشت؛ او با “کاترین هاردینگ” خواننده تازه کار که 18 سال از او کوچکتر است وارد رابطه شد. این زوج در لندن یکدیگر را ملاقات کردند و با هم به جمهوری چک سفر کردند، جایی که لا در فیلم “جاسوس” به ایفای نقش پرداخت. اما تا آخر فیلم رابطه آنها نیز به پایان رسید. در مارس 2015، هاردینگ دخترشان را به دنیا آورد. این زوج قصد ندارند بار دیگر با یکدیگر رابطه‌ای آغاز کنند.

جود لا و فیلیپا کوهن

به نظر می‌رسد که زنان الهام‌بخش این مرد جذاب هستند. زمانی نه چندان دور، درباره قرار گذاشتن “جود لا” با یک روانشناس 29 ساله به نام “فیلیپا کوهن” اطلاعاتی پخش شد. عکاسان متوجه شدند که این زوج با یکدگر سوار ماشین شدند. به گفته آنها این بازیگر دوباره عاشق شده است.

گفته می‌شود که “جود لا” به فوتبال علاقمند بوده و طرفدار دیرینه تاتنهام است. او هرگز فرزندان خود از ازدواج‌های گذشته را فراموش نکرده و به موفقیت‌های آنان افتخار می‌کند. دختر او آیریس لا به چهره کمپین تبلیغاتی برند انگلیسی تبدیل شده است. پیش از این گزارش شده بود که “رفتری لا” اولین قدم موفقیت آمیز خود را در زمینه مدلینگ آغاز کرد.

در اینستاگرام، تعداد زیادی از عکس‌های آیریس با پدرش وجود دارد. این دختر اغلب عکس‌های قدیمی خانوادگی را منتشر می‌کند.

فیلم شناسی

  • خانواده‌ها ‒ Families ‒ 1990
  • ماجراهای شرلوک هلمز ‒ The Adventures of Sherlock Holmes ‒ 1990
  • وایلد ‒ Wilde ‒ 1997
  • آقای ریپلی بااستعداد ‒ The Talented Mr. Ripley ‒ 1999
  • هوش مصنوعی ‒ I. Artificial Intelligence ‒ 2001
  • شب‌های بلوبری من ‒ My Blueberry Nights ‒ 2007
  • شرلوک هلمز ‒ Sherlock Holmes ‒ 2009
  • دریای سیاه ‒ The Black Sea ‒ 2014
  • جاسوس ‒ Spy ‒ 2015
  • نابغه ‒ Genius ‒ 2016
  • پاپ جوان ‒ The Young Pope ‒ 2016
  • شمشیر شاه آرتور ‒ The Sword of King Arthur ‒ 2017

تصاویری از جود لا


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. حامد

    آبان 16, 1398

    پس فیلمای بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ چی؟
    ریپو من یکی از بهترین فیلماشه ک نگفتید

    پاسخ