نوعی ماهی که خود را کلنی می کند

برای اولین بار دانشمندان نوعی ماهی یافته‌اند که قادر است خود را کلنی یا شبیه‌سازی کند. این ماهی نوعی ماهی پرتغالی است که برای این کار باید یک تخم را برباید.

دانشمندان زمانی که بر روی گونه Squalius alburnoides تحقیق می‌کردند به‌نوعی ماهی برخوردند که در میان 261 عدد ماهی، کاملاً کپی ژنتیکی پدر خود بود. گونه Squalius alburnoides از دو نوع ماهی ترکیب شده که یکی از آن‌ها اکنون منقرض شده است.

این زایش مثالی از آندروژنز یا زایش جنس نر بدون حضور ماده است. زایش جنس بدون حضور جنس نر بکرزایی نامیده می‌شود. سال‌های سال بود که تصور می‌کردیم آندروژنز غیرممکن است. البته این پدیده در برخی از مورچه‌ها و حلزون‌ها دیده می‌شد، بااین‌حال این نوع ماهی اولین جاندار مهره‌داری است که آندروژنز در آن دیده می‌شود.

ازآنجایی‌که این فرایند بسیار پیچیده است، هنوز از چگونگی انجام آندروژنز مطلع نیستیم. اما ممکن است چنین باشد: جاندار نر میزان دو برابر موردنیاز، اسپرم تولید می‌کند. سپس یک تخم دزدیده و ژن‌های آن را حذف می‌کند. شاید هم اسپرم در حد طبیعی است اما سلول تخم از ابتدا خالی است. یا اینکه دو اسپرم یک تخم بدون ژن را بارور می‌کنند.

دلیل رایج نبودن این روش تولیدمثل این است که با کلونی کردن خود، تنوع ژنتیکی این گونه‌ها کاهش می‌یابد. اگر تمام گونه‌ها ازنظر ژنتیکی مشابه باشند، در آن صورت در صورت وقوع تغییرات بزرگ محیطی ممکن است تمام گونه‌ها از بین بروند.

لورا رأس (Laura Ross) زیست‌شناس تکاملی دانشگاه ادینبرگ به این دانشمند می‌گوید: “در بیشتر موارد این نوع عجیب از تولیدمثل زمانی اتفاق می‌افتد که دو گونه شبیه به هم در تاریخچه تکامل جانداران باهم جفت‌گیری نموده و اتفاق عجیبی در پی آن رخ می‌دهد.”

شاید این موضوع جالب‌ترین مورد از تاریخچه تکامل جانداران نباشد اما به‌احتمال‌زیاد نشان می‌دهد که جانداران بسیاری می‌توانند به‌تنهایی تولیدمثل کنند.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم