بررسی گوگل وای فای: آینده این روترها

ما همیشه با روترها مشکل داریم اما توجه نمی‌کنیم که مشکل از روترها نیست. در حقیقت مشکل از دریافت‌کننده‌های بی‌سیم کوچک و ضعیف موجود در گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت هاست که نمی‌توانند سیگنال‌های موجود را شناسایی کنند. اینجا اهمیت گوگل وای فای مشخص می‌شود. نسل جدیدی از روترها که ممکن است مشکلات را حل کند.

گوگل وای فای به‌عنوان “مش سیستم روتر” شناخته می‌شود. به این معنا که اولویت این روتر ارسال سیگنال‌های قوی از یک نقطه نیست، بلکه می‌خواهد با ارسال سیگنال‌ها از نقاط مختلف، یک مکان را با امواج وای فای قوی تحت پوشش قرار دهد. این روش واقعاً هوشمندانه است، اما آیا کارایی لازم را دارد؟

طراحی کوچک و بهینه

گوگل وای فای تنها سیستم مش موجود در بازار نیست، Netgear Orbi, Linksys Velop, D-Link Covr, newcomer Eero و سیستم‌های دیگری وجود دارند، اما قطعاً می‌توان این سیستم را بهینه‌ترین و ساده‌ترین سیستم دانست. به همین دلیل می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل مناسب در نظر گرفته شود.

گوگل وای فای شبیه یک توپ هاکی سفید به قطر 106 میلی‌متر، ارتفاع 69 میلی‌متر و وزن 340 گرم است. روتر و مش نقاط وای فای به هم شبیه هستند، هرکدام که به پهنای باند شما وصل شوند به‌عنوان روتر و بقیه به‌عنوان نقاط در نظر گرفته می‌شوند.

گوگل وای فای می‌تواند در بیشتر خانه و دفاتر استفاده شده و به‌عنوان بسته‌های تکی، دو و یا سه عددی خریداری شوند. به گفته گوگل آخرین نسخه این وای فای بیش از 4500 مترمربع را تحت پوشش قرار می‌دهد. باید گفت که گوگل وای فای دومین روتر بی‌سیم شرکت است که برخلاف روتر اولیه OnHub (ساخته شده توسط TP-Link) برای استفاده خانگی طراحی شده است.

سخت‌افزار – کاربرد

دلیل کوچک و بهینه بودن گوگل وای فای این است که همانند روترهای دیگر قرار نیست تکنولوژی بیش‌ازحد لازم را ارائه داده و یا مسافت زیادی را تحت پوشش قرار دهد. یک مش شبکه لازم نیست چنین امکاناتی داشته باشد. این گوگل وای فای ها از نسخه AC1200 2×2 پشتیبانی می‌کنند، درحالی‌که روترهای دیگر از نسخه‌های 3×3 AC1750 و AC1900 پشتیبانی می‌کنند. البته ازآنجایی‌که نسخه AC1200 هنوز سرعت‌های بی‌سیم بالاتر از 500 مگابیت را پشتیبانی می‌کند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد، اگرچه ممکن است برخی از کاربران مشتاق بخواهند از سیستم‌های دیگر استفاده کنند.

علاوه براین، این سیستم از MU-MIMO، پرتو، TPM، و دو پورت Gigabit Ethernet پشتیبانی می‌کند که هر ماژول دارای پورت USB نوع C برای انرژی است. باید توجه داشت که گوگل وای فای فاقد یک مودم یکپارچه است، بنابراین به‌جای اینکه جایگزین روتر موجود شود، به آن متصل خواهد شد، به این معنا که از یکی از پورت‌های Ethernet استفاده خواهد کرد و پورت دیگر بدون استفاده خواهد ماند. این قابلیت هم برای کاربران معمولی کافی است، اما کاربران مشتاق امکانات بیشتری می‌خواهند. البته این سیستم از WPS پشتیبانی نمی‌کند (که برای آن‌هم راه‌حلی معرفی خواهد نمود)، اما از WPA2 پشتیبانی می‌کند.

نصب – نرم‌افزار عالی

اگرچه سخت‌افزار این سیستم بهینه و ساده است، گوگل امیدوار است که نرم‌افزار آن توجه کاربران را به خود جلب کند. گوگل وای فای تصور کاربران نسبت به شبکه وای فای را تغییر می‌دهد.

از طریق پورت Ethernet گوگل وای فای خود را به روتر موجود وصل نموده، اپلیکیشن گوگل وای فای را نصب کرده و کد QR نقطه‌ای که به آن متصل شدید را جستجو کنید. از شما خواسته می‌شود که برای این نقطه یک نام و رمز عبور انتخاب کنید. سپس باید طبق دستورالعمل‌ها نقاط موجود دیگر را نیز اضافه کنید.

سپس بقیه مراحل توسط اپلیکیشن گوگل وای فای انجام می‌شود. سپس نقشه شبکه خود، دستگاه‌های متصل شده، نقاط گوگل وای فای و تمام ابزار ساده برای بررسی عملکرد شبکه، در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اگر برخی از اتصالات دچار مشکل باشند، به شما هشدار داده می‌شود.

پس از نصب و راه‌اندازی گوگل وای فای باید همه‌چیز را کنترل کنید. می‌توانید از حالت‌های “وای فای مهمان” (به اشتراک‌گذاری وای فای با افراد دیگر بدون WPS) و “وای فای خانواده” (تنظیم وای فای برای دستگاه‌های خاص) استفاده کنید. اگرچه “هاب کنترل” برای کنترل دستگاه‌های اینترنت اشیا، در حال حاضر اندک است، اما گوگل در تلاش است تا آن را افزایش دهد.

گوگل رمز عملکرد خود را استفاده از “Network Assist” می‌داند. درنتیجه به‌طور خودکار کانال‌های شبکه شما را رصد می‌کند. یک الگوریتم خودکار سیگنال‌های موجود را دریافت نموده و دستگاه شما را به قوی‌ترین نقطه ممکن متصل می‌کند. درحالی‌که در روترها و سیستم‌های قبلی ممکن است سیگنال‌های قوی را از دست بدهید. زیرا دشوار است که مرتب سیگنال‌های خود را به‌طور دستی تغییر دهید، درنتیجه مجبور هستید از یک سیگنال ضعیف استفاده کنید، درحالی‌که سیگنال‌های قوی موجود هستند. بنابراین این ویژگی گوگل وای فای یک گام بزرگ محسوب می‌شود.

در اینجا هم کاربران مشتاق و حرفه‌ای ممکن است علاقه‌مند باشند که با سیستم‌های حرفه‌ای و تخصصی‌تر خود این تنظیمات را به‌طور دستی وارد کنند، اما به‌هرحال برای کاربران معمولی یک پیشرفت به شمار می‌رود.

عملکرد – پوشش دهی وسیع، سرعت مناسب

در هنگام بررسی گوگل وای فای متوجه می‌شوید که گوگل به گفته خود عمل کرده است. البته شاید این سیستم سریع‌ترین روتر موجود نباشد اما پوشش دهی وسیع را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای شروع می‌توانید گوگل وای فای را با یک روتر باکیفیت AC1900 مانند D-Link DIR-880L مقایسه کنید. در بررسی دقیق، روتر D-Link با سرعت 600-700 مگابیت در شبکه داخلی، بسیار سریع‌تر از سرعت 500-550 مگابیتی گوگل وای فای است. درحالی‌که روترهای قبلی به‌سرعت یک گیگا بیت نزدیک می‌شوند، می‌توان سرعت گوگل وای فای را یک سرعت مناسب برای کاربران عادی در نظر گرفت.

اما مزیت برتر گوگل پوشش دهی آن است. روتر D-Link در فاصله 600 مترمربعی ضعیف خواهد شد، اما گوگل وای فای 250 مگابیتی در این فاصله قابل‌استفاده است. ویژگی دیگر گوگل وای فای “Priority Device” است که به شما اجازه می‌دهد تا یکی از دستگاه‌های موجود برای سه یا چهار ساعت سرعت بیشتری را دریافت نموده و در اولویت قرار گیرد. این ویژگی در شرایطی که یک دستگاه مشغول دانلود ویدیو یا انجام فعالیت خاص است، مفید خواهد بود.

بااین‌حال گوگل وای فای کامل نیست. شاید در اتصال دستگاه به نقطه مناسب ضعیف عمل کند. این حالت در تصویر زیر به‌خوبی مشخص است که Google Pixel XL (چپ) به نقطه گوگل وای فای اتاق پذیرایی متصل شده، درحالی‌که Galaxy S8 (راست) با سرعت ضعیف 2.4GHz هنوز به ماژول ورودی متصل است. این حالت بر روی سرعت اینترنت تأثیر می‌گذارد (207.3 مگابیت برخلاف 61.7 مگابیت) و حدود چند دقیقه طول می‌کشد تا Galaxy S8 هم به اینترنت متصل شده و سرعت هردو دستگاه برابر شود.

بنابراین چگونه می‌توان گوگل وای فای را با روترهای دیگر مقایسه نمود؟ این سیستم از روترهای موجود ساده سریع‌تر بوده اما به‌هرحال عملکرد روترهای بزرگ‌تر مانند Linksys Velop و بخصوص Netgear Orbi بهتر است. قیمت؟ مسلماً قیمت آن روترها بالاتر است.

ارزش گوگل وای فای – یک معامله به‌صرفه

تا به اینجا مطمئناً متوجه شده‌اید که گوگل وای فای در تلاش است تا در مقایسه با روترهای موجود، عملکرد و پوشش دهی مناسبی را ارائه دهد. و خوشبختانه این سیستم با قیمت مناسب ارائه می‌شود:

  • گوگل وای فای – یک بسته (129 دلار)، دو بسته (229 دلار) و سه بسته (229 دلار)

برای مقایسه می‌توان گفت که یک بسته سه عددی Eero 499 دلار هزینه دارد، درحالی‌که قیمت دو بسته از روتر Netgear Orbi یا Linksys Velop حدود 400 دلار است. بنابراین برای بیشتر کاربران گوگل بهترین انتخاب محسوب می‌شود.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم