معرفی بهترین فیلم‌های غم‌انگیز این دهه (2019 تا 2010)

فیلم یا هر گونه روایت داستانی، تا زمانی که باعث ایجاد احساسی در شما نشود، موفق نیست. فیلم خوب باید بتواند باعث ایجاد واکنشی در شما شود. تمامی داستان‌ها خلق شده‌اند تا احساسات مختلفی را در شما برانگیزند. در حالی که برخی از آنها باعث می‌شوند خوشحال شوید و احساس خوبی داشته باشید، برخی دیگر موجب ناراحتی‌تان شده و قلب‌تان را سنگین خواهند کرد. معیارهایی که باعث ناراحتی افراد می‌شود، به اندازه معیار های شادی و سردرگمی یا حتی سرگرمی گسترده است. این لیست شامل فیلم‌هایی بسیار غمگین است که شما را به گریه خواهند انداخت. این شما و این هم غم انگیزترین فیلم‌های دهه اخیر با پروشات همراه باشید.


14. هرگز رهایم نکن ‒ Never Let Me Go ‒ 2010

داستان‌هایی بر این پایه که دختر و پسر داستان قبل از رسیدن به رابطه عاشقانه‌شان باید بمیرند، بارها و بارها در سینما استفاده شده است تا اندوه در قلب بینندگان برانگیخته شود. چه بیماری لاعلاج باشد و یا خانواده‌ها ترجیح دهند که فرزندانشان بمیرند اما با هم نباشند، داستان عشق بی فرجام دو عاشق همیشه ناراحت کننده است. “هرگز رهایم نکن” چنین داستانی دارد اما مشکلات آن فقط برای شخصیت‌های اصلی نیست بلکه برای اخلاقیات و انسانیت است. داستان درباره دنیایی است که در آن برخی کودکان پرورش داده می‌شوند تا تنها اعضای خود را به دیگران اهدا کنند تا طول عمر آن افراد افزایش یابد. “کیتی” و “تامی” در یک مدرسه شبانه روزی عاشق یکدیگر می‌شوند، اما قبل از اینکه بتوانند آن را بیان کنند “روث” وارد ماجرا می شود.

همچنین بخوانید: معرفی 18 فیلم غم انگیز تاریخ سینما


13. من و ارل و دختر در حال مرگ ‒ Me and Earl and the Dying Girl ‒ 2015

وقتی با کسی دوست می‌شویم، خصوصا کسی که به طور طبیعی با او ارتباط برقرار می‌کنیم، به آینده نگاه می‌کنیم و آنها را مانند حالا در کنار خود می‌بینیم تا حتی در زمان هشتاد سالگی به بالا. داشتن دوستی طولانی مدت نیازمند عشق، فداکاری و درک متقابل است و این که فردی وجود داشته باشد که شما را از درونتان بشناسد. این موضوع سوالاتی مطرح می‌کند که آیا حاضرید با فردی دوست شوید که می‌دانید زمان زیادی را با شما دوست نخواهد ماند؟ آیا حاضرید به کسی وابسته شوید که بیماری مرگباری دارد؟ “گرگ گینز” پس از اینکه مشخص می‌شود که “ریچل” مبتلا به سرطان است، مجبور می‌شود با او وقت بگذراند. هر چه آنها بیشتر به هم نزدیک می‌شوند، گرگ سعی می‌کند روحیه ریچل را بالا ببرد اما در عین حال خود را برای فقدانی که به زودی اتفاق خواهد افتاد نیز آماده می‌کند.


12. نامه‌هایی از پارگو ‒  Letter from Prague ‒ 2016

یکی از روش‌های راوی برای به گریه انداختن بینندگان، ایجاد نامه‌ای از شخصیتی مرده است. به تمام فیلم‌هایی که باعث گریه‌تان شدند فکر کنید، تمام بخش‌های خاصی که موجب اشک ریختنتان شدند را به خاطر بیاورید و خواهید فهمید که بیشتر مواقع آن، وجود نامه‌هایی از شخصیت های مرده داستان بوده است. یا حداقل پیامی از عشقی که شخصیت اصلی احتمالا دیگر او را ملاقات نخواهد کرد. حالا به فیلمی فکر کنید که تماما به یک سری از نامه‌هایی نوشته شده توسط معشوق شخصیت اصلی و تلاش آن برای کشف سمتی کاملا متفاوت از فرد فوت شده تمرکز کند. در فیلم “نامه هایی از پارگو”، زنی مطلقه سفری را برای رساندن نامه مادرش شروع می کند و در عوض، او را بهتر می‌شناسد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه غم انگیز در تاریخ سینما


11. پسر زیبا ‒ Beautiful Boy ‒ 2018

از دست دادن فرزند بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای هر کسی بیفتد. درد آن چند برابر است چرا که آن کودک از شما به وجود آمده و بخشی از وجود و روح شما بوده است. به همین دلیل است که پدر و مادرها تا جای ممکن در کنار فرزندان خود می‌مانند، حتی اگر کودک سعی کند خود یا آنها را آزار بدهد. “پسر زیبا” کشمکش‌های مردی را نشان می‌دهد که در تلاش است تا پسرش را رها نکند. این فیلم که بر اساس داستانی واقعی نوشته شده است، ستارگانی مثل “استیو کارل” و “تیموتی کالمت” در نقش “دیوید” و “نیک شف” به عنوان پدر و پسر را در خود جای داده است. زمانی که نیک به مواد مخدر معتاد می‌شود، دیوید تمام راه های ممکن را امتحان می‌کند تا او را بهتر کند. مشخص می‌شود که این مسئله قرار نیست به آسانی حل شود. این موضوع چیزی است که باید هر دوی آنها برای مدتی طولانی با آن مبارزه کنند.


10. کودک رنگین کمانی ‒ The Rainbow Kid ‒ 2015

“کودک رنگین کمانی” افسانه‌ای الهام بخش است، اما ریشه سفر فوق‌العاده شخصیت اصلی آن با رخدادهایی غم انگیز همراه است. شخصیت اصلی داستان پسری به نام “یوجین” است. او مبتلا به سندروم داون است که این موضوع باعث می‌شود بیشتر تحت آزار دیگران قرار گیرد. “دیلن هارمن” در به تصویر کشیدن یوجین ایفای نقشی درخشان از خود نشان می‌دهد و ما را با رفتار بی‌عاطفه کودکان دیگر روبرو می کند. گاهی اوقات، بی رحمی آنان باعث می‌شود بفهمیم که کودکان می توانند حتی بدتر از بزرگسالان باشند. خوشبختانه، زمان زیادی طول نمی‌کشد و ما شاهد آن خواهیم بود که یوجین جستجویی را شروع می‌کند که به او درسی مهم از زندگی می‌دهد.

همچنین بخوانید: لیست غم انگیزترین فیلم هایی که در سال 2018 اکران شدند


9. ستاره‌ای متولد شده‌است ‒ A Star is Born ‒ 2018

هر زمان که “ستاره ای متولد شده” بازسازی می‌شود، تبدیل به موفقیتی در صنعت فیلم‌های عاشقانه معاصر می‌شود که به شدت با بینندگان ارتباط برقرار می‌کند. داستان همان است، همیشه همان بوده. در واقع، داستان تنها درباره عشقی کلیشه‌ای است و با این وجود، می‌تواند هر بار قلبتان را بشکند. چیزی در بی‌گناهی و آسیب پذیری دختر داستان وجود دارد که جوهر عشق را تسخیر کرده و آن را به نمایشی کاملا احساسی و گریه آور تبدیل می‌کند. سپس جنبه‌ای از رشد یکی در هنگام سقوط دیگری نیز وجود دارد، عامل قابل ارتباط بودن که با هر نسخه به دلیل رقابت فزاینده دنیای ما افزایش یافته است و دیدن اینکه عشق همیشه با درد همراه است، آن را بهتر نمی‌کند.


8. هنوز آلیس ‒ Still Alice ‒ 2014

زندگی اشکال بی‌پایانی از ما را نشان می‌دهد اما در انتها، تنها یک پرسش مطرح می‌شود، آیا مرگ قبل از رسیدن ما به پیری و انجام حقه خود ما را با خود می برد؟ در سال‌های جوانی ما سعی می‌کنیم به طور کامل زندگی کنیم و تا جای ممکن از مرگ اجتناب کنیم، اما همچنین نمی‌خواهیم به پیری برسیم چرا که این مقطع از زندگی، مشکلات خاص خودش را به همراه دارد. آلزایمر یکی از رایج ترین بیماری‌های دوران پیری و یکی از بدترین بیماری‌هاست. زیرا زمانی‌که دیگر بیماری‌ها بدنمان را از بین می‌برند، این بیماری یکی از مهمترین چیزها را نابود می‌کند، خاطراتمان. تماشای شخصیت “آلیس هولند” از “جولیان مور” که در دوران پیری خود از آلزایمر رنج می‌برد، بسیار ناراحت کننده است.

همچنین بخوانید: 15 فیلم غمگین اما تاثیرگذار در تاریخ سینمای جهان


7. بخت پریشان ‒ The Fault in Our Stars ‒ 2014

چه چیزی ناراحت کننده‌تر از یک عاشقانه محکوم به مرگ! “بخت پریشان” با بازی ستارگانی مانند “شیلین وودلی” و “انسل الگورت” اقتباسی از رمان پرفروش “جان گرین” می‌باشد. این فیلم داستان “هیزل گریس لنکستر” و “آگوستوس واترز” را روایت می‌کند، دو نوجوان مبتلا به سرطان که در گروه حمایتی یکدیگر را ملاقات می‌کنند. آنها که می‌دانند زمان زیادی ندارند، سعی می‌کنند تا به کامل‌ترین شکل ممکن زندگی کنند. زمانی که عشق بین آنها شکوفه می‌کند، مجبورند با افسردگی مرگ قریب الوقوع خود کنار بیایند. این فیلم با تسلیم شدن آگوستوس در برابر بیماری پایان می‌یابد، اما او نامه‌ای برای هیزل باقی می‌گذارد و در آن از او می‌خواهد که تا آخرین دقایق زندگیش را به خوبی بگذراند.


6. پاسگاه فروتویل ‒ Fruitvale Station ‒ 2013

مایکل بی جردن” در این فیلم زندگی “اسکار گرنت” را به تصویر می‌کشد، مردی که به دلیل یک سوء تفاهم توسط پلیس کشته می‌شود. با این حال، مشخص است که چیزی بیشتر از یک سوء تفاهم در این موضوع دخیل بوده است. بر اثر تعصب نژادی که این ماموران از خود نشان دادند، زندگی یک جوان گرفته می‌شود. در روزهای پایانی زندگی اسکار ما موقعیت او را شاهد هستیم؛ اینکه وضعیت چگونه بود و می‌توانست چگونه باشد و آگاهی ما از اتفاق افتادن این حادثه، باعث می‌شود حتی بیشتر با او همدردی کنیم، چرا که می‌دانیم علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که او می‌کند، قرار نیست پایان خوبی را تجربه کند. متاسفانه، چنین رخدادهایی حتی الان هم اتفاق میفتند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه بخت پریشان (The Fault In Our Stars)


5. شیر ‒ Lion ‒ 2016

دلیل آنکه این فیلم تاثیر زیادی روی بینندگان می‌گذارد اصالت آن است، اینکه می‌دانیم حتی در تخیل هم چیزهایی وجود دارند که ریشه در واقعیت دارند. این فاکتور ارتباطی در فیلم‌های بیوگرافی حتی بیشتر نیز وجود دارد چرا که مشکلاتی که شخصیت داستان با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، ساختگی نیستند؛ تمامی آنها در واقعیت برای کسی اتفاق افتاده‌اند. در هنگام تماشای “شیر” دانستن این موضوع است که دیدن این فیلم را سخت می‌کند. این فیلم بر اساس زندگی “سارو بیرلی” ساخته شده است، که زمانی‌که تنها پنج سال داشت از خانواده‌اش جدا می‌شود. در نهایت یک خانواده استرالیایی از او مراقبت می‌کند، اما فکر درباره خانواده واقعیش همچنان ذهن او را مثل خوره می‌خورد. 25 سال بعد، او تصمیم می‌گیرد آنها را پیدا کند.


4. کوکو ‒ Coco ‒ 2017

“کوکو” که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشنی شده است، به همان اندازه که شما را به خنده وا می‌دارد، باعث می‌شود به گریه بیفتید. داستان با الهام گرفتن از روز تعطیلات مردگان در فرهنگ مکزیک، درباره پسرکی به نام “میگل” است که تصادفا وارد دنیای مردگان می‌شود و باید قبل از بسته شدن دروازه دو دنیا، راهی برای بیرون آمدن پیدا کند. در حالی که فیلم در ابتدا از عشق پسرکی به موسیقی شروع می‌شود، در ادامه به عشق مردی نسبت به دخترش می‌رسد. سیمای این داستان که از فرهنگ مکزیک نشات می‌گیرد، مرگ پایانی مرده‌ای که توسط زندگان فراموش می‌شود را نشان می‌دهد، که نه تنها باعث می‌شود برای “هکتور” ناراحت شوید، بلکه باعث می شود فکر کنید چقدر ممکن است طول بکشد تا این مرگ شوم به شما برسد که باعث می‌شود شعر “مرا بخاطر بسپار” معنای عمیق‌تری داشته باشد. اگر این فیلم نتواند شما را ناراحت کند، پس قطعا شما فردی بسیار شاد هستید.

همچنین بخوانید: 12 انیمه غم انگیز و تماشایی در تاریخ انیمه‌سازی


3. ولنتاین غمگین ‒ Blue Valentine ‒ 2010

پس از اینکه اولین مرحله پرشور از عشق به پایان می‌رسد، آزمون واقعی رابطه شروع می‌شود. در آن زمان است که ما شروع به درک آن فرد و خودمان می‌کنیم و در این زمان است که رابطه معنایی معقولانه‌تر به خود می‌گیرد. “ولنتاین غمگین” بر داستان دو عاشق تمرکز دارد که پس از سالها عاشقی از یکدیگر خسته می‌شوند. “رایان گاسلینگ” در نقش “دین” کسی که از دبیرستان ترک تحصیل کرده است که با “سیندی” (میشل ویلیامز) یک دانشجوی سابق دکتری ملاقات می‌کند. دین که به تازگی از رابطه‌ای بیرون آمده، ثابت می‌کند فرد مناسبی برای اوست. آنها عاشق یکدیگر می‌شوند، ازدواج می‌کنند و صاحب یک فرزند می‌شوند و یک سگ هم می‌گیرند. داستان چندین سال بعد اتفاق می‌افتد، زمانی که تاریخ انقضای حیات ازدواجشان به پایان می‌رسد.


2. منچستر کنار دریا ‒ Manchester by the Sea ‒ 2016

بیان شادی آسان است؛ بیان غم نیز آسان است. هم عشق و هم نفرت هم از راهی خود را بروز می‌دهند، مهم نیست چقدر سخت تلاش کنید تا آنها را مخفی کنید. که به همین دلیل است بیشتر راویان از این احساسات برای ساخت داستان شخصیت‌شان استفاده می‌کنند. از طرف دیگر اندوه، امری کاملا متفاوت است. چطور فردی سوگوار را به تصویر خواهید کشید؟ آیا آنها همواره گریه می‌کنند، یا تمام روز در را به روی خود می‌بندند و در اتاق تاریک خود را حبس می‌کنند؟ آیا به راحتی موقعیت خود را می‌پذیرند و زندگی خود را ادامه می‌دهند، یا اراده خود را برای زندگی از دست داده و دست به خودکشی می‌زنند؟ جواب هیچکدام ولی همه است. ممکن است به نظر نرسد، اما فرد سوگوار تمام این احساسات را تجربه می‌کند. آنها احساس پوچی و در عین حال مغلوب بودن می‌کنند و اگر فیلمی باشد که بتواند این احساسات تلخ را با ظرافت به تصویر بکشد، آن “منچستر کنار دریا” است.

همچنین بخوانید: 35 انیمیشن برتر تاریخ سینما


1. عشق ‒ Amour ‒ 2012

یکی از چیزهایی که هر کسی می‌خواهد، این است که فردی را پیدا کند که تمام زندگی خود را با او بگذراند. در زمان درد و غم، بیماری و سلامتی، همه داستانی عاشقانه می‌خواهند که مرگ آنها را از یکدیگر جدا کند. تماشای زوجی مسن که علی‌رغم تمام تفاوتهایشان، سال‌هایی پر از عشق را با یکدیگر گذرانده‌اند، باعث می‌شود آرزو کنید چنین چیزی برای شما نیز اتفاق بیفتد. در “عشق” ما چنین زوجی را در مرکز داستان مشاهده خواهیم کرد. “جورجس” و “آنه لارنت” در گذشته معلم موسیقی بودند و در دهه 80 سالگی خود بازنشست شدند. آنها در آپارتمانی در پاریس زندگی می‌کنند و در یک صبح معمولی، ناگهان آنه دچار سکته مغزی می‌شود که پس از آن از سمت راست بدنش فلج می‌شود. وضعیت او همچنان رو به وخامت می‌رود و این جورجس است که باید از او پرستاری کند. اما او تا چه مدت می‌تواند این کار را انجام دهد؟ او تا چه مدت می‌تواند همسرش را در این وضعیت مشاهده کند؟


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. آریو

    آبان 10, 1398

    دو تا نکته:
    یکی اینکه فکر کنم مورد دوازده پراگ‌ـه
    یکی دیگه اینکه بنظرم لیست میتونست فیلمای غمگین‌تری معرفی کنه…
    مثلا با کوکو فقط بغض کردم؛ اما نتونستم تا آخر five feet apart دووم بیارم…
    حالا فقط کوکو رو گفتم چون از فیلمای لیست فقط کوکو و مورد ۱۴ رو دیده بودم… شاید بقیه ی فیلمها هم همینطور باشن…

    پاسخ