معرفی بهترین فیلم‌های جنایی این دهه (2019 تا 2010)

ژانر جنایی جذابیت خاصی دارد که هرگز از بین نمی‌رود. همانطور که انسانها پرورش یافتند، جنایت‌های آنان نیز تکامل یافته است. چیزی وجود ندارد که توسط شرارت انسان لکه دار نشده باشد، و علی‌رغم جهش‌های فکری، فلسفی و علمی که توسط آنها انجام گرفته است این تخلف چیزی است که نمی‌توانند آن را رها کنند. شاید این موضوع، یکی از عناصر اصلی پیکربندی آنهاست و شاید به همین دلیل است که ما به این شدت به داستان‌های جنایی جذب می‌شویم.

دهه گذشته با داستان‌هایی تاریک و تاریک‌تر و جنایاتی شیطانی‌تر شاهد خلق دوباره این ژانر بوده است. علاوه بر آن، فیلمسازان با تمرکز بیشتر به داستان، نه تنها خود مجرمین بلکه قربانیان قوانین را تغییر داده‌اند. روانشناسی قربانیان و مجرمین به بخش مهمی از روایت فیلم تبدیل شده است؛ همین موضوع است که باعث می‌شود طرفدار این ژانر بودن هیجان انگیز باشد. در اینجا برایتان لیستی از بهترین فیلم‌های این دهه را آماده کرده‌ایم، امیدواریم لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


15. بیوه‌ها ‒ Widows ‒ 2018

“بیوه‌ها” عواملی پرستاره از جمله “وایولا دیویس”، “الیزابت دبیکی”، “میشل رودریگز” و “سینتیا ارویو” دارد. همچنین ستاره‌های دیگر فیلم “کالین فارل”، “دنیل کالویا”، “جان برنثال” و “لیام نیسون” می‌باشند. داستان درباره گروهی از بیوه‌هاست که دور هم جمع می‌شوند تا دست به سرقتی استادانه بزنند. همه چیز از آنجا شروع می‌شود که شوهران این خانم‌ها از دنیا می‌روند و یک مجرم خطرناک ادعا می‌کند که همسران این بیوه‌ها پولی از او دزدیده و آن را مطالبه می‌کند. ورونیکا (دیویس) برای اینکه این بدهی را پرداخت کند، با همسران باند شوهرش ارتباط برقرار می‌کند. نقشه این است که آخرین دزدی که شوهرش برنامه ریزی کرده بود را انجام دهند، شاهکاری که خودش هرگز نمی‌توانست آن را انجام دهد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر درباره نازی ها در تاریخ سینما


14. فاکس کچر ‒ Foxcatcher ‒ 2014

“فاکس کچر” با بازی “استیو کارل”، “چنینگ تیتوم” و “مارک روفالو” در نقش اصلی بر اساس داستانی واقعی که در دهه 80 اتفاق افتاده است ساخته شد. برادران شولتز، مارک و دیو در مرکز داستان قرار دارند. در حالی که هر دوی آنها قهرمانان کشتی هستند، برادر کوچک گمان می‌کند که زیر سایه شهرت برادرش قرار گرفته است. زمانی که “جان ای دو پونت” فردی علاقمند به کشتی به مارک نزدیک می‌شود و به او پیشنهاد می‌دهد که به تیم “فاکس کچر” او در یک مرکز آموزشی خصوصی ملحق شود، همه چیز تغییر می‌کند. خیلی زود، دیو هم درگیر می‌شود و تنش بین این سه نفر افزایش می‌یابد و در آخر شکلی تراژدی و هولناک به خود می‌گیرد. “فاکس کچر” یکی از بهترین فیلم‌های سال بوده و در اسکار سال 2015 نامزد جوایز متعددی شد.


13. اوقات خوش ‒ Good Time ‒ 2017

“اوقات خوش” با بازی “رابرت پتینسون” داستان مردی است که وادار می‌شود پا به دنیای جنایت بگذارد چرا که مجبور است آزادی برادرش را تأمین کند. نقش اصلی مردی به نام “کانی نیکاس” است. او برادری به نام “نیک” دارد که به او کمک می‌کند تا از بانک سرقت کند. در حالی که کانی باتجربه‌تر است، برادرش از ناتوانی رنج می‌برد که همین باعث می‌شود برای این کار مناسب نباشد. پس از سرقت، اوضاع خراب می‌شود و نیک دستگیر می‌شود اما کانی فرار می‌کند. کانی که برای کشیدن برادرش به چنین کاری با احساس گناه احاطه شده، ایده‌های مختلفی به ذهنش خطور می‌کند تا او را از زندان فراری دهد اما در این راه با مشکلات غیرمنتظره‌ای روبرو می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم برتر نئو نوآر در تاریخ سینما


12. پیرمرد و تفنگ ‒ The Old Man and the Gun ‒ 2018

“پیرمرد و تفنگ” که بر اساس واقعیت ساخته شده، درباره استاد فرار از زندان، “فراست تاکر”، است که عاشق دزدی از بانک است. نه برای اینکه به پول نیاز دارد، بلکه بخاطر اینکه این کار برای او بسیار هیجان‌انگیز و جالب است. فارست 18 بار با موفقیت از زندان فرار کرده است. این فیلم موش و گربه‌ای به طور مساوی هم جنایی است و هم متأثر کننده. “پیرمرد و تفنگ” فیلمی است که هالیوود از مدت‌ها قبل ساخت آن را متوقف کرد. در حال حاضر فیلم‌هایی با موضوع سرقت بیشتر درباره خشونت، خون و خونریزی و هیجان هستند. به همین دلیل فیلم “لاوری” چنین جایگاهی دارد؛ او به جذابیت سوژه‌های خود می‌پردازد تا داستانی ترکیبی از شوخ طبعی، عشق و نوستالژی خلق کند.


11. حیوانات شب‌زی ‒ Nocturnal Animals ‒ 2016

“حیوانات شب‌زی” دارای دو بخش است، یعنی داستانی درون داستانی دیگر، که هر دوی آنها به صورت یکپارچه و در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در انتها شما با احساس وحشت و بی‌قراری تنها خواهید ماند. ستارگان این فیلم “امی ادمز” و “جیک جیلنهال” در نقش شخصیت‌های اصلی ایفای نقش می‌کنند، و “مایکل شنون”، “آرون تایلر- جانسون” و “آرمی همر” در نقش بازیگران مکمل به ایفای نقش می‌پردازند. آدامز در نقش “سوزان مورو”، صاحب یک گالری است که دستخطی از رمان جدید همسر سابقش دریافت می‌کند. داستان دو قسمت موازی دارد که در یکی از آن زندگی واقعی سوزان و دیگری رخدادهای رمان نمایش داده می‌شود و این قسمت دوم است که داستانی پردردسر از مردی است که همسر و دخترش را به دلیل ارتکاب جرمی وحشتناک از دست می‌دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر اسکارلت جوهانسون که باید تماشا کنید


10. قلمرو حیوانات ‒ Animal Kingdom ‒ 2010

“قلمرو حیوانات” به کارگردانی “دیوید می‌شد” ساخته شده و ستارگان آن “بن مندلسون”، “گای پیرس”، “جیمز فرش‌ویل”، “جکی ویور” ،”سالیوان استیپلتون” و”جوئل اجرتون” می‌باشند. این فیلم داستان مردی جوان را روایت می‌کند که پس از یک تراژدی روی کاملاً جدید از خانواده پرجمعیت خود کشف می‌کند. شخصیت اصلی “جاشوا”ی 17 ساله است که پس از مرگ مادرش، جز زندگی با مادربزرگش چاره دیگری ندارد. با اینکه مادربزرگ زنی دوست‌داشتنی است، اما معلوم می‌شود که او رئیس تشکیلاتی جنایی است. یکی از پسران او مواد دلالی می‌کند، در حالی که بقیه آنها به سرقت مسلحانه می‌پردازند. ماموران پلیس به دنبال او هستند و با دقت خانهٔ جدیدی که جاشوا در آن زندگی می‌کند را زیرنظر دارند. پس از اینکه یکی از مهمترین اعضای گروه گلوله می‌خورد، تنش بین افراد گره و ماموران بیشتر و بیشتر شده و این نوجوان خود را در وسط این ماجرا پیدا می‌کند.


9. رودخانه ویند ‒ Wind River ‒ 2017

“رودخانه ویند” با بازی “جرمی رنر” و “الیزابت اولسن” توسط “تیلور شریدان” که برای نوشتن “سیکاریو” (Sicario) و “اگر سنگ از آسمان ببارد” (Hell or High Water) شناخته شده است، نوشته و ساخته شده است. این داستان که در منطقه اختصاصی سرخ پوستی رودخانه ویند در وایومینگ رخ می‌دهد، با مرگ دختری 18 ساله شروع می‌شود. “کوری لمبرت” جسد یخ زده او را در برف پیدا می‌کند، و به دلیل مشکوک بودن مرگ او، “جین بنر” مأمور تازه کار اف بی آی برای حل این پرونده اعزام می‌شود. بنر از کمک لمبرت استفاده می‌کند تا جغرافیای مکان را درک کند، لمبرت که افراد محلی به خوبی گرم می‌گیرد به بنر توجهی نمی‌کند. زمانی که شدت وحشیانه بودن این جرم مشخص شده و بازرسان به یک افشاگری تکان دهنده می‌رسند، داستان کم کم شروع می‌شود.

همچنین بخوانید: ۱۷ فیلم برتر سینما درباره فوتبال آمریکایی


8. قراضه آبی ‒ Blue Ruin ‒ 2013

“قراضه آبی” داستان مردی را روایت می‌کند که زمانی‌که متوجه می‌شود قاتل پدر و مادرش آزاد در دنیا می‌چرخد، تصمیم می‌گیرد سفری را با هدف انتقام شروع کند. پدر و مادر “دوایت آدامز” در ماشینشان به ضرب گلوله کشته شدند. قاتل آنها “وید کللند” دستگیر شده و به زندان می‌رود. دوایت روزهای خود را به عنوان یک ولگرد بی هدف می‌گذراند، تا اینکه 20 سال بعد وقتی وید از زندان آزاد می‌شود، ناگهان هدفی پیدا می‌کند. حس خشم و نفرت در درون او ریشه می‌کند و او تصمیم می‌گیرد تا وید را بگیرد. مواجهه دوایت با ویت موجب می‌شود که دوایت او را به قتل برساند. حال او تلاش می‌کند تا از آن فرار کند اما خانواده وید به تعقیب او می‌پردازند. این موضوع باعث شروع چرخه‌ای از انتقام می‌شود که هر کس می‌خواهد دیگری را بکشد. در انتها، همه متوجه می‌شوند که چرا گفته می‌شود، اگر به دنبال انتقام می‌روید باید دو قبر حفر کنید.


7. اگر سنگ از آسمان ببارد ‒ Hell or High Water ‒ 2016

این فیلم که نامزد جایزه اسکار شد ستارگانی مانند “کریس پاین”، “بن فاستر” و “جف بریجز” نقش‌های اصلی آن هستند. پاین و فاستر نقش دو برادر را برعهده دارند که وقتی پولشان تمام می‌شود برای پرداخت وامی که پس از مرگ مادشان گرفتند، تصمیم می‌گیرند به یک سری سرقت دست بزنند. “توبی” برادر کوچکتر است که طرح سرقت را می‌چیند و از برادر بزرگترش “تانر” که فردی بی احتیاط است، باهوش‌تر است. بی احتیاطی او باعث می‌شود که نقشه‌ای با طرحی عالی خراب شود که این کار به دو تکاور تگزاسی “مارکوس همیلتون” و “آلبرتو پارکر” مهلت می‌دهد تا آنها را دستگیر کنند. در حالی که تکاوران نزدیک آنها هستند، این دو برادر باید راهی برای فرار پیدا کنند و تا حد ممکن سر خود را پایین نگه دارند. اما اشتباه تانر موجب دردسر شده و باعث شروع موش و گربه بازی می‌شود.

همچنین بخوانید: ۱۱ فیلم برتر سینما با موضوع دزدان دریایی


6. زندانیان ‒ Prisoners ‒ 2013

اولین فیلم انگلیسی زبان “دنیس ویلینو” از ستارگانی مانند “هیو جکمن“، “جیک جیلنهال”، “وایولا دیویس”، “ماریا بلو”، “پاول دانو” و “ترنس هاوارد” استفاده می کند. همه چیز از ربوده شدن دو دختر جوان که در نزدیکی خانه‌شان دزدیده شدند، شروع می‌شود. کارآگاه “لوکی” تحقیقات خود را آغاز می‌کند که او را به مردی به نام “الکس جونز” می‌رساند. به دلیل نبود مدرک کافی و استدلال علیه جونز، لوکی او را آزاد می‌کند. “کلر دور” پدر یکی از دختران، از این موضوع خشمگین شده و تصمیم می‌گیرد که اگر پلیس قرار نیست کاری کند، خودش دست به کار شود. فیلم با ایجاد این معما داستانی به ما تحویل می‌دهد که با جلو رفتن داستان شخصیت‌ها در موقعیتی پیچیده در جایگاه اخلاق گرفتار می‌شوند.


5. سیکاریو ‒ Sicario ‒ 2015

“سیکاریو” نوشته “تیلور شریدان” و به کارگردانی “دنی ویلنوو” فیلمی جنایی است که ستارگانی مانند “امیلی بلانت“، “بنیسیو دل تورو”، “جاش برولین” و “ویکتور گاربر” در آن ایفای نقش می‌کنند. بلانت در نقش “کیت ماکر” مأمور اف بی آی است که هجوم به خانه یک کارتل مواد مخدر مکزیکی را رهبری می‌کند و خشونت غیرقابل وصف را به شکل جسدهای پنهان شده در دیوار کشف می‌کند. خیلی زود، خبر می‌رسد که نیروهای دایره عدالت و نیروهای دایره دفاع آماده‌اند که علیه کارتل اقدام کنند و ستوان آنها را در هدف قرار دهد. از کیت دعوت می‌شود تا بخشی از تیم باشد  و با این فکر که قرار است این مجرمان به سزای اعمال خود برسند بی‌درنگ قبول می‌کند. با این حال، خیلی زود متوجه می‌شود که برای اجرای عدالت باید بهایی پرداخت و این بار او کسی است که برای پرداخت این بها انتخاب شده است.

همچنین بخوانید: 5 فیلم برتر ابرقهرمانی که از کتاب های کمیک اقتباس نشده اند


4. دختر گمشده ‒ Gone Girl ‒ 2014

هیچ کس ژانر جنایی را مانند “دیوید فینچر” درک نمی‌کند. این کارگردان در روان مجرم خود کاوش می‌کند و شخصیت اصلی خود را به سمت قسمت تاریک آن نزدیک می‌کند. در “دختر گمشده” او از افسانه پیچیده عشق “گیلین فلین” که در این رمان نشان داده شده، استفاده می‌کند. داستان درباره “نیک اون” و همسرش ایمی است. آن‌ها رابطه‌ای عاشقانه داشتند که با گذشت زمان تلخ و تلخ‌تر شد. پس از کشمکشی بی پایان بین آنها، نیک به آینده‌اش و راه فرار از آن فکر می‌کند. اما سپس، ایمی ناپدید می‌شود. او نمی‌داند که ایمی کجا رفته و چه بلایی بر سرش آمده است اما مشکل او زمانی شروع می‌شود که تمام مدارک علیه او پیدا می‌شوند و او به عنوان مجرم در نظر گرفته می‌شود.


3. رانندگی ‒ Drive ‒ 2011

این فیلم با بازی “رایان گاسلینگ” و “کری مولیگان” در نقش اصلی، درامی جنایی به کارگردانی “نیکولاس ویندینگ رفن” است. بازیگران دیگر “اسکار آیزاک“، “برایان کرانستون“، “کریستینا هندریکز” و “رون پرلمن” هستند. “رانندگی” که بر اساس کتابی با همین نام نوشته “جیمز سالیس” ساخته شده، داستان مردی را روایت می‌کند که در روز یک راننده معمولی و در شب یک راننده آدم فراری‌ها است. او عاشق همسایه‌اش “ایرین” می‌شود و با پسر او ارتباطی نزدیک پیدا می‌کند. با این وجود، با بازگشت شوهر ایرین، رابطه آنها به خطر میفتد. همسر ایرین به دلیل داشتن مشکلات قبلی با یک گنگستر آلبانیایی، مجبور است سرقتی انجام دهد و راننده نیز درگیر آن می‌شود. زمانی که سرقت به خوبی پیش نمی‌رود، اوضاع برای تمام کسانی که درگیر بودند، به بدترین شکل ممکن پایان می‌یابد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های سال 2020 + تریلر و خلاصه داستان


2. دختری با خالکوبی اژدها ‒ The Girl with the Dragon Tattoo ‒ 2011

این فیلم که بر اساس رمانی با همین نام نوشته “استیگ لارسن” ساخته شد، یک درام جنایی دیگر به کارگردانی “دیوید فینچر” است. در این فیلم “دنیل کریگ” در نقش “مایکل بلومکویست” یک روزنامه نگار است که در حال حل کردن راز ناپدید شدن زنی که بیش از چهار دهه پیش رخ داده است. بلومکویست از کمک یک هکر به نام “لیزبت سنلندر” با بازی “رونی مارا” استفاده می‌کند. هر دوی آنها که زمان سختی را در زندگی خود سپری می‌کنند، بیشتر و بیشتر درگیر این پرونده می‌شوند و متوجه می‌شوند که این موضوع با قتل‌هایی مشابه که طی چند دهه صورت گرفته است، ارتباط دارد. با نزدیک شدن به جواب این معما خطر پیرامون آنها افزایش می‌یابد.


1. مرد ایرلندی ‒ The Irishman ‒ 2019

تعداد انگشت شماری از کارگردانان وجود دارند که موفق به ساخت ژانری مخصوص خودشان شده‌اند. “مارتین اسکورسیزی” همین کار را با فیلم‌های جنایی انجام داده است. او برخی از بهترین کارهای خود را در ژانر جنایی ارائه کرده و با شخصیت‌هایی که در  اعماق ذهنتان ماندگار می‌مانند، در دنیای جرم و جنایت غوطه ور می‌شود. او دوباره این کار را با “مرد ایرلندی” انجام می‌دهد و این بار حتی در مقیاسی بزرگتر از قبل. بازیگران فیلم خود به تنهایی قابل تحسین هستند و این فیلم به همان اندازه که از اسکورسیزی انتظار دارید، زیبا و جذاب می‌باشد. این فیلم بر اساس خاطرات “چارلز برندت”، ستارگانی مانند “رابرت دنیرو“، “آل پاچینو” و “جو پشی” دارد. دنیرو در نقش “فرانک شرین” یک اوباش آدمکش است که درگیری خود با خانواده “بوفالینو” در ناپدید شدن “جیمی هوفا” را بازگو می‌کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های عاشقانه این دهه (2019 تا 2010)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم