معرفی بهترین فیلم‌های چینی این دهه (2019 تا 2010)

وقتی صحبت از فیلم‌های چینی می‌شود، چیزهای خاصی به خاطرمان می‌آید. اولین آنها صد در صد هنرهای رزمی است، دومین مورد استاد این هنر بروس لی است و سومین مورد ستاره بین المللی که فیلم های اکشن را به سطح جدیدی وارد کرد، یعنی جکی چان. با اینکه فیلم‌های چینی همچنان در گیشه بین المللی سینما در حال پول در آوردن هستند، فیلم‌های بیشتری وجود دارند که باید آنها را پیدا کرده و از تماشای آنها لذت ببرید. دهه گذشته شاهد افزایش علاقه مخاطبان به چیزی بیش از هنرهای رزمی بوده ایم (این اصلاً به آن معنا نیست که هنرهای رزمی را رها خواهند کرد) و آنها چیز بیشتری برای دیدن می‌خواهند. در اینجا لیستی از بهترین فیلم‌های چینی دهه اخیر را برایتان آماده کرده‌ایم. امیدواریم لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


17. جنگ مواد مخدر ‒ Drug War ‒ 2012

“جنگ مواد مخدر” درباره رابطه بین یک مجرم بانفوذ و یک افسر پلیس است. ستوان ژانگ “تامی چویی” یکی از مالکان بزرگ مواد مخدر را دستگیر می‌کند، این مجرم مدت زیادی است که قانون را دور زده است؛ آنقدر که تنها مجازات او مرگ خواهد بود. البته چویی نمی‌خواهد بمیرد بنابراین با پلیس معامله‌ای می‌کند. او قبول می‌کند که لقمه بزرگتری به آنها بدهد، شریکش را که قدرت بیشتری در این کسب و کار دارد. چویی آزاد می‌شود تا درباره او خبر بیاورد، اما با گذشت زمان ژانگ به او مشکوک شود.

همچنین بخوانید: لیست انیمه ۹ تا از بهترین انیمه‌های چینی به انتخاب پروشات


16. یک زندگی ساده ‒ A Simple Life ‒ 2011

“یک زندگی ساده” داستان مردی را به تصویر می‌کشد که پس از اینکه خدمتکارش با اوضاع سختی روبرو می‌شود، رفتارش با او تغییر می‌کند. چون قرن‌هاست برای نسل‌های مختلف خانواده راجر لیونگ کار می‌کند. او کارگری فداکار بوده است، اما حالا وضعیت سلامتیش رو به وخامت می‌باشد. زمانی که او سکته کرده و درخواست می‌کند در آسایشگاه بستری شود، راجر وظیفه خود می‌داند که از او مراقبت کند و نیازهایش را برطرف کند. حالا درک جدیدی بین آنها شکل گرفته است و راجر از دیدگاه متفاوتی زندگی را می‌بیند.


15. زمانی برای پیامدها ‒ A Time for Consequences ‒ 2015

هیچ لیستی از فیلم‌های چینی بدون یک فیلم اکشن کامل پر از هنرهای رزمی کامل نیست. “زمانی برای پیامد” که نام دیگر آن “منطقه شکار 2” است، به‌خوبی در این لیست جای می‌گیرد. این فیلم دنباله‌ای از فیلم فوق العاده موفق سال 2005 می‌باشد که مسیری جدید و داستانی کاملاً متفات از فیلم قبلی برای شخصیت اصلی دارد. داستان درباره پلیسی است که جایگاه او به خطر افتاده و به زندان تایلند فرستاده می‌شود. درحالی که تلاش می‌کند راهی برای فرار از آنجا پیدا کند، در جریان نقشه‌ای کثیف قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: نگاهی به بهترین فیلم های سینمای چین در سال 2018


14. تابوت در کوهستان ‒ The Coffin in the Mountain ‒ 2014

زندگی برای گردآوری چیزهای مختلف با هم، روش خاصی دارد. ممکن است متوجه این موضوع نشویم اما اتفاقاتی که برای ما می‌افتد ممکن است زندگی دیگران را نیز تحت تأثیر قرار دهد. “تابوت در کوهستان” یک اتفاق ناگوار را از دیدگاه سه فرد مختلف به تصویر می‌کشد تا به شما نشان دهد چطور چیزی که برای یک نفر عالی است می‌تواند برای فردی دیگر بد باشد. یکی از شخصیت‌ها مردی است که نمیخواهد کاری به کار پدر مجرمش داشته باشد. اما بعد از اینکه به طور تصادفی مردی را به قتل می‌رساند، تصمیمش عوض می‌شود. داستان بعدی زنی است که قربانی خشونت خانگی است و تصمیم می‌گیرد شوهرش را به قتل برساند. داستان سوم درباره یک روستایی ساده است که پسرش در این آشفته بازار درگیر می‌شود.


13. پیانو در یک کارخانه – The Piano in a Factory ‒ 2010

مثبت اندیشی برای گذراندن زمان‌های سخت بسیار مهم است. همچنین باعث می‌شود ذهنتان خالی باشد و کمک می‌کند در هنگام فشار تصمیمات منطقی بگیرید. اگر چنین چیزی را در زندگی خود کم دارید و به دنبال منبعی برای الهام گرفتن هستید، پس باید به زندگی چن گیلیان، استاد “پیانو در کارخانه” نگاهی بیندازید. در سال 1990 فیلم از ماجرایی غم انگیزی برای چن شروع می‌شود. او نه تنها شغلش را از دست می‌دهد، همسرش نیز او را ترک می‌کند و سراغ مردی ثروتمندتر می‌رود. هنگامی که زمان طلاق فرا می‌رسد، حضانت دخترشان به موضوعی رقابتی تبدیل می‌شود. برای اینکه مشخص شود کدام یک از آن‌ها می‌تواند نیازهای دخترشان را بهتر تأمین کند، از آنها خواسته می‌شود که برای او پیانو تهیه کنند.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش دوم)


12. مردی به نام ایپ 2 ‒ Ip Man 2 ‒ 2010

ایپ، هنرمندی افسانه‌ای در زمینه هنرهای رزمی است و برای تخصصش در هنر وینگ چون کونگ فو، معروف است، او همچنین توسط استادان مشهوری از جمله بروس لی تعلیم دیده است. برای اولین بار در سال 2008 وقایع زندگی او با “مردی به نام ایپ” با بازی “دانی ین” به تصویر کشیده شد. این فیلم در سطح بین المللی به موفقیت رسید و از آن زمان دنباله‌های زیادی برای آن ساخته شد که یکی از آنها در ماه دسامبر 2019 منتشر خواهد شد. “مردی به نام ایپ 2” راه فیلم موفق اول خود را ادامه می‌دهد و فیلمی کاملاً اکشن ارائه می‌کند، که نقطه نظر جدیدی از زندگی این مرد که در تلاش بود هنر رزمی وینگ چون را زنده نگه دارد، ارائه می‌دهد. این بار او باید با هنرمندان رزمی دیگر در هنگ کنگ مواجهه کند.


11. کایلی بلوز ‒ Kaili Blues ‒ 2015

سخت است که مشخص کنیم “کایلی بلوز” در واقع چه ژانری دارد. در حالی که هاله‌ای از رازآلودگی با خود به همراه دارد، مشخص نیست که شخصیت آن در دریای جنایت غرق شده، یا در حال بهبود است. همچنین جریانی پنهان نیز وجود دارد که نیازمند درک عمیق‌تری می‌باشد. ما عاقبت شخصیت اصلی را می دانیم اما چه چیزی او را وادار به این کار می‌کند؟ طبیعت اطراف او، لایه دیگری به فیلم اضافه می‌کند. شخصیت اصلی مردی است که زندگی پر از جنایت گذشته خود را کنار گذاشته و حالا در یک کلینیک ساکت مشغول به کار است. زمانی که متوجه می‌شود خواهر زاده‌اش وارد راهی شده که او را به دنیای گذشته خودش می‌کشاند، تصمیم می‌گیرد با او ملاقات کند. سپس در طول راه درس‌های زیادی یاد خواهید گرفت.

همچنین بخوانید: 40 فیلم برتر ژاپنی در تاریخ سینما (بخش اول)


10. شکست ناپذیر – Unbeatable ‒ 2013

“شکست ناپذیر” داستان مردی را به تصویر می‌کشد که پس از اینکه استاد کسی می‌شود که الگوی او بود، هدف زندگیش را دوباره کشف می‌کند. چینگ فای زمانی قهرمان بوکس بود اما این موفقیت چشمش را کور کرد و زمانی که به مشکلات مالی بر خورد، به دنیای جرم و جنایت وارد شد. او که از پس پس دادن وام بر نمی‌آید و بدهکار شده، حتی تا بیرون شهر هم تعقیب می‌شود اما به ماکائو می‌رود. حالا در تلاش است که با کار کردن با تاکسی خرج خود را تأمین کند، اما روزی با جوانی برخورد می‌کند که بوکسوری تازه کار است و به راهنمایی نیاز دارد.


9. ممکن است کوه‌ها در هم بریزند ‒ Mountains May Depart ‒ 2015

“ممکن است کوه‌ها در هم بریزند” بر سه مرحله حیاتی زندگی یک زن تمرکز دارد. بخش اول آن در سال 1999 آغاز می شود، زمانی که او باید تصمیمی بگیرد چه چیزی بر زندگیش تأثیر دارد. آیا باید با مردی که علاقه‌ای به او ندارد اما می‌تواند وضعیت مالی او را تغییر دهد، ازدواج کند؟ یا به ندای قلبش گوش کند و با مردی ازدواج کند که او را دوست دارد، اما وضعیت مالی خوبی ندارد؟ او که در دوراهی عشق و زندگی مانده، تصمیم سختی می‌گیرد. مرحله دوم و سوم بر ازدواج او و رابطه ناسازگار او با پسرش می‌پردازد.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش سوم)


8. بگذار گلوله‌ها پرواز کنند ‒ Let the Bullets Fly ‒ 2010

“بگذار گلوله‌ها پرواز کنند” فیلمی اکشن-کمدی است که در عصر سردار و در سال 1920 اتفاق می افتد. داستان از جایی شروع می‌شود که مردی به نام “ما بانگده” در قطاری به سمت شهر گوست راهی است که قرار است فرماندار آنجا باشد. با این وجود، انحراف قطار باعث مرگ بادیگارد و مشاور مورد اعتماد او می‌شود. زمانی که متوجه می‌شود همه این‌ها نقشه راهزنان بوده، برای زنده ماندن راهی پیدا می‌کند. او به رئیس راهزنان می‌گوید که فرماندار مرده و اینکه او مشاور فرماندار است و اگر رئیس راهزنان فرماندار شهر شود، او می‌تواند در مسائل مالی به او کمک کند.


7. نه ژا ‒ Ne Zha ‒ 2019

این انیمیشن ماجرایی-تخیلی، به دومین فیلم پرفروش چین تبدیل شد. همچنین اولین انیمیشن چینی است که در گروه بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی زبان راه پیدا کرد، البته نامزد نشد. این انیمیشن بر اساس رمانی به نام “تفویض خدایان” ساخته شده، یکی از آثار کلاسیک چینی که دنیایی از خدایان و شیاطین ایجاد می‌کند. پایه داستان نیروی شیطانی است که در حال ایجاد موازنه است. دو مهره وجود دارد، هر کدام از آنها این ماهیت خوب و بد را دارند و نه ژا همانی است که خوب است. با این حال، اتفاقی رخ می‌دهد و ناجی دنیا به شیطان تبدیل می‌شود.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش دوم)


6. بلبل ‒ The Nightingale ‒ 2013

شهرهای چین بسیار زیبا و غافلگیرکننده هستند. چین که بیشترین جمعیت روی زمین را دارد، زندگی شهری آن کاملاً الکتریکی و قدرتمند است. بسیاری از فیلم‌های چینی از این سناریو استفاده می‌کنند اما تقابلی معکوس در بخشی از کشور وجود دارد که بیشتر از خود شهر وسوسه کننده می‌باشد. “بلبل” در حالی که شما را به تأمل درباره زندگی و خانواده سوق می‌دهد، این بخش را به نمایش می‌گذارد. داستان درباره مردی است که به همراه نوه‌اش سفری را آغاز می‌کند تا به قولی که به همسرش داده بود عمل کند. تنها همسفر دیگر آنها پرنده‌ای است که در قفس است.


5. زغال سنگ، یخ نازک ‒ Black Coal, Thin Ice ‒ 2014

فیلم‌های جنایی مخصوصا در رابطه با قتل‌های رازآلود فیلم موردعلاقه هالیوود است. با این وجود، سینمای آسیا در این زمینه تواناتر است و می‌تواند فیلم‌های تاریک را تیره‌تر جلوه دهد. اگر فیلم‌های کره‌ای را تماشا کنید، متوجه منظور ما می‌شوید. سینمای چین نیز با ساخت فیلم‌هایی مانند “زغال سنگ، یخ نازک” خود را جلودار این عرصه معرفی می‌کند. زنجیره اتفاقات در سال 1999 اتفاق می افتد، زمانی که یک افسر پلیس در هنگام دستگیری یک قاتل سریالی، از یک تیراندازی مهیب جان سالم به در می‌برد. او هیچوقت موفق نمی‌شود که بر آسیب روحی به جا مانده غلبه کند و پس از چند سال متوجه می‌شود همان قتل‌ها دوباره در حال اتفاق افتادن هستند.

همچنین بخوانید: 30 فیلم برتر آسیایی در قرن 21 (بخش اول)


4. عزیزترین ‒ Dearest ‒ 2014

کودک ربایی یکی از شایع‌ترین جنایات در چین است. این مشکل از زمان‌های قدیم وجود داشته است و علی‌رغم قانون‌های سرسختانه‌ای که در طول سال‌های گذشته اعمال شده‌اند، این موضوع باز هم برای پدر و مادران یک کابوس است. “عزیزترین” بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است که در آن پسربچه‌ای ربوده می‌شود و پدر و مادر او بدون توقف به دنبال او می‌گردند. همچنان که شاهد کشمکش‌های آنان هستیم، با وضعیت هولناک حاضر در کشور نیز آشنا می‌شویم و همچنین شاهد سرنوشت کودکان و کودک ربایان نیز خواهیم بود. در انتها، شخصیت‌ها و احساسات آنها باهم رودررو می شوند.


3. پس لرزه – Aftershock ‒ 2010

زلزله سال 1976 که در تانگشان اتفاق افتاد بسیار مخرب بود و جان تقریباً 250,000 تن از مردم را گرفت. “پس لرزه” از این موضوع استفاده می‌کند تا داستان دختری را بگوید که از زمانی که با برادرش در آپارتمانشان زندانی می‌شوند زندگیش کاملاً تغییر می‌کند. این فیلم تحسین منتقدان را دریافت کرد و در گیشه سینما نیز فروش خوبی داشت. در شب رخداد زلزله دخترک و برادر دوقلویش در آپارتمانشان زیر آوار زندانی می‌شوند، و در زمان نجات مادرشان به آنها خبر می‌دهد که می‌تواند تنها یکی از آنها را نجات دهد. او با قلبی شکسته و غمگین پسرش را انتخاب می‌کند؛ اما آن دختر زنده می‌ماند و توسط خانواده‌ای دیگر به فرزندخواندگی پذیرفته می‌شود. سال‌ها بعد، فانگ دنگ تصمیم می‌گیرد کشف کند که چه اتفاقی برای مادر و برادرش افتاد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی که احتمالا تماشا نکرده اید


2. زیر درخت هوترون ‒ Under the Hawthorn Tree ‒ 2010

بزرگ‌ترین سرمایه گذاری “ژانگ یومو” با بازی درخشان “مت دمون” در “بزرگ‌ترین دیوار” (The Great Wall) به تصویر در آمد. که فاجعه‌ای کامل بود و حتی باعث شد برخی استعداد کارگردان را زیر سؤال ببرند، اما تنها در صورتی اینطور فکر خواهید کرد که کارهای دیگر این کارگردان را تماشا نکرده باشید. همه اشتباه می‌کنند، درست است؟ اگر می‌خواهید کارهای بهتری از یومو را تماشا کنید، باید با “زیر درخت هوترون” شروع کنید. این فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده، در زمان انقلاب فرهنگی در چین اتفاق افتاده است. در حالی که کشور در حال تغییری بزرگ در ایدئولوژی خود است، در بین دو فرد از جوامع متفاوت عشقی شکوفه می‌کند.


1. ذره‌ای گناه ‒ A Touch of Sin ‒ 2013

به همان اندازه که چین پهناور است، تاریخ و سیاست آن دچار تحولات عظیمی شده است. به ندرت وضعیت کنونی کشور آنقدر واضح که در “ذره‌ای گناه” به تصویر کشیده شده، در فیلمی نمایش داده می‌شود. این فیلم به کارگردانی “جیا ژانگکه” که معمولاً در فیلم‌هایش اکتشاف و بوروکراسی را دخالت می‌دهد ساخته شده و مجموعه‌ای از چهار داستان می‌باشد. هر کدام از آنها روی این تمرکز می‌کنند که چه چیزی ممکن است به نظر یک خارجی عملی خشونت آمیز تلقی شود، اما ارتباط بین داستان‌ها به آن بافتی مناسب می‌دهد. از خیابان‌های شلوغ شهر تا محیط آرام حومه شهر، این فیلم کشور چین را به گونه‌ای متفاوت به تصویر می‌کشد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های کره ای این دهه (2019 تا 2010)


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. سجاد

    مرداد 3, 1399

    با سلام. در مورد فیلم ip man اشتباه نوشتین. ایپ استاد بروس لی بود نه شاگردش. لطفا اصلاح کنید.

    پاسخ