10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “غبرستان حیوانات خانگی” (Pet Sematary)

گروه خوانندگان پانک راک آمریکایی به نام “رومانز” در آهنگ پرطرفدار خود می گویند: “نمیخوام توی قبرستون حیوانات خونگی دفن بشم، نمیخوام دوباره زندگی کنم” و در اینجا به رمان ترسناک “استیون کینگ” در سال 1983 اشاره می کنند. “غبرستان حیوانات خانگی” از زمان انتشارش توسط افراد زیادی خوانده شد و در این سه دهه دو بار فیلمی از آن اقتباس شده است. ایده اولیه این رمان از سال 1978 شروع شد، زمانی که “کینگ” به محل تحصیل خود، دانشگاه مین در اورونو بازگشت تا یک سال به عنوان قدردانی برای تحصیلات در آنجا، تدریس کند.

خانواده کینگ در مین، در جاده ی پر رفت و آمدی در اورینگتون خانه ای اجاره کردند، جایی که بسیاری از حیوانات خانگی در هنگام عبور از خیابان کشته شدند. کودکان محله برای اینکه مراسم خاکسپاری مناسبی برای آنها برگزار کنند، در زمینی در نزدیکی خانه کینگ برای آنها قبرستانی ساختند. پس از اینکه او نوشتن رمانش را تمام کرد، با خود فکر کرد که شاید زیاده روی کرده، چون هم همسرش “تابیتا” و هم دوست نویسنده اش “پیتر استراب” هر دو موافق بودند که فضای این رمان بیش از حد تاریک است و همین از لذت بخش بودن آن می کاهد. این کتاب در نهایت با پیشنهاد همسرش ، به ناشران “دابل دی” ارائه شد و دیدارهای نهایی هم انجام گرفت. موفقیت نهایی این کتاب باعث شد کینگ تعجب کند که چطور با اینکه موضوع کتاب تاریک است اما هم خوانندگان آمریکایی و هم خوانندگان انگلیسی آن را دوست داشته اند. انگار که بگویید، هیچ چیز کارساز نیست و ارزش آن را ندارد، منکه باور نمیکنم. کینگ حتی اعلام کرده است که در بین تمام کتاب هایی که نوشته است، “قبرستان حیوانات خانگی” از همه بیشتر او را می ترساند!

فیلم “غبرستان حیوانات خانگی” ساخت سال 2019 دومین فیلم اقتباس شده از کتاب اصلی کینگ است، یعنی پس از فیلم ساخت “مری لمبرت” که در سال 1989 منتشر شد. ستارگان فیلم “جیسون کلارک”، “ایمی اسمیتز” و “جان لایتگو” هستند، اقتباس اخیر از این کتاب در مقاله ای در سایت روتن تومیتوز امتیاز جدیدی کسب کرد. نظری که منتقدان همگی با آن موافق بودند این بود “گاهی ساخت دوباره بهتر است” که اشاره صریحی به تبلیغات فیلم یعنی “گاهی مرده بهتر است” دارد.

داستان “غبرستان حیوانات خانگی” درباره خانواده شخصیت اصلی “لوئیس کرید” است که به خانه ای در حومه لودلو، مین نقل می کند. فرضیه اصلی داستان از وجود قبرستانی (نام اثر با غلط املایی به طور غبرستان نوشته می شود) مشتق می شود که زمینی است برای دفن حیوانات خانگی محله و ظاهرا مردگان موجود در این قبرستان می توانند به زندگی بازگردند. عنصر ترس موجود در فیلم/ رمان برای اولین بار این گونه ایجاد می شود، زمانی که دختر کرید “ال” گربه مرده اش “چرچ” را در این قبرستان دفن می کند، تا بتواند دوباره او را زنده ببیند. چرچ که حالا عصبانی تر و وحشی شده است، اولین نمونه ماوراالطبیعی فیلم است، که داستان را به سمت افسانه ای وحشتناک و دوگانه از مرگ و زندگی می کشد. سعی کردیم در این لیست، به اختصار فیلم هایی را به اشتراک بگذاریم که داستان و مفهومی شبیه به این فیلم داشته باشند. امیدواریم لذت ببرید. با پروشات همراه باشید.


10. مه ‒ The Mist ‒ 2007

“فرانک دارابونت” به دلیل فیلم های اقتباسی زیادی که از رمان های “استیون کینگ” ساخته است، شبیه به او تلقی می شود. او در سال 1994 با اقتباس از رمان “استیون کینگ” به نام “ریتا هیروث و رستگاری شاوشنگ” فیلم “رستگاری شاوشنگ” (The Shawshank Redemption) را ساخت که در حال حاضر در لیست 250 فیلم برتر سایت imdb از اولین ها است، دارابونت دو فیلم دیگر با آن فضا ساخته است که “مسیر سبز” (The Green Mile) و فیلم اخیر او “مه ” هستند. عوامل آن “توماس جین”، “مارسیا گی هاردن”، “ساموئل ویتور” و “توبی جونز” هستند، داستان مه درباره اعضای شهری کوچک به نام بریجتون در مین است که بعد از طوفانی که شب گذشته رخ داد برق آن منطقه دچار مشکل می شود، و در روز بعد در یک سوپرمارکت یکدیگر را ملاقات می کنند تا مواد مورد نیاز خود را بردارند. در حالی که آنها برای بقای خود در تلاشند، باید با یک مه ماورا الطبیعی که شهر را در بر میگیرد و هیولاهای شروری به نام لوکرافتین ها (برگرفته از نویسنده داستان های ترسناک “اچ. پی. لوکرفت”) نیز دست و پنجه نرم کنند. گرچه این فیلم در ظاهر یک فیلم هیولایی به نظر می رسد اما در بطن خود به تقلای روان شناسانه انسان در مواجهه با شرایط می پردازد.

همچنین بخوانید: معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند


9. میزری ‒ Misery ‒ 1990

یکی دیگر از اقتباس های دیدنی از کارهای “استیون کینگ”، “میزری” است که فیلمی روان شناختی- ترسناک ساخته “راب راینر” با بازی ستارگانی چون “جیمز کان”، “کتی بیتس”، “لورن باکال”، “ریچارد فارنزورث” و “فرانسیس اشترنهاگن” محسوب می شود. بیتس با بازی در نقش “انی واکیز” روانی برنده جایزه اسکار شد، واکیز زنی است که رمان نویس مشهور “پاول شلدون” (با بازی جیمز کان) را اسیر کرده و او را وادار می کند که درباره زندگیش داستانی بنویسد. پویایی عجیب و غیرعادی بین شلدون و طرفدار پروپاقرصش انی واکیز، باعث می شود بینندگان میخکوب این فیلم شوند و تجربه ای متفاوت داشته باشند. علی رغم وجود فرضیه ای ماورا الطبیعی، بر خلاف دیگر فیلم های این لیست، “میزری” همان اندازه ترس، غیرقابل پیشبینی بودن، و اضطراب که بیشتر رمان های استیون کینگ ارائه می دهند را دارد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم سال 2019 که بینندگان دوست داشتند اما نظر منتقدان را جلب نکردند


8. جان مالکوویچ بودن ‒ Being John Malkovich ‒ 1999

“جان مالکوویچ بودن” تنها فیلم غیراقتباسی در این لیست است. با اینکه ممکن است فیلم های زیادی وجود داشته باشند که از نظر داستان و روایت به “غبرستان حیوانات خانگی” شباهت بیشتری داشته باشند، “جان مالکوویچ بودن” فیلمی است که حسی از “دگرگونی” دارد، درحالی که بیشتر فیلم های دیگر این لیست روی “ترس” تمرکز می کنند. فیلمنامه نویس مشهور “چارلی کافمن”، و کارگردان “اسپایک جونز” با این فیلم کارشان را آغاز کردند و ستارگان این فیلم “جان کیوساک“، “کامرون دیاز“، “کاترین کینر”، “جان مالکوویچ” و “چارلی شین” بودند. “جان مالکوویچ بودن” با درونمایه تخیلی، کمدی-درام خود به طوری یکپارچه از عناصر جادویی رئالیسم استفاده می کند تا داستانی خاص درباره درگاهی که به فکر بازیگر واقعی هالیوود جان مالکوویچ راه پیدا می کند را به تصویر بکشد. این فیلم که توسط “فیلم های آمریکا” منتشر شد، نامزد سه جایزه اصلی اسکار شد: بهترین کارگردان جونز، بهترین فیلمنامه اصلی کافمن، و بهترین نقش مکمل زن کینر.

همچنین بخوانید: 6 فیلم جذاب و دیدنی درباره مردانگی که زنان ساخته اند


7. ارواح خبیثه ‒ Poltergeist ‒ 1982

“ارواح خبیثه” که در سال 1982 توسط “استیون اسپیلبرگ” نوشته و تولید شده است، فیلم آمریکایی ماورا الطبیعی و ترسناکی است که توسط “توب هوپر” که فیلم معروف “کشتار با اره برقی در تگزاس” (Texas Chainsaw Massacre) را ساخته، کارگردانی شده است و ستارگان آن “جوبث ویلیامز”، “کریگ تی. نلسن”، “هتر اوروک” و “بیاتریس استرایت” می باشند. “ارواح خبیثه” شامل موضوعات معمول فیلم های ترسناک است که افسانه ای سرگرم کننده و ماوراالطبیعی را روایت می کند که در کوستا ویدای کالیفرنیا اتفاق می افتد. این فیلم در زمان انتشارش موفقیتی تجاری کسب کرد، و در نهایت جزو هشتمین فیلم های ترسناک سال 1982 قرار گرفت و از آن زمان در لیست بهترین یا تاثیرگذارترین فیلم های ترسناک آمریکایی قرار می گیرد. این فیلم به طرز شگفت آور اما موفقی به شما یاد می دهد که چگونه از خانه ای تسخیر شده درس بگیرید، و باید بدانید که “ارواح خبیثه” فیلمی عالی برای آخر هفته تان می باشد.

همچنین بخوانید: تمام 32 فیلم استیون اسپیلبرگ از بدترین تا بهترین


6. آن ‒ It ‒ 2017

یکی دیگر از اقتباس های خوب از رمان های “استیون کینگ”، “موجود” است که هم به عنوان فیلمی ترسناک و هم به عنوان فیلمی قدیمی بسیار عالی است. این فیلم که توسط کارگردان آرژانتینی شناخته شده در سبک ترسناک “اندی موشیاتی” ساخته شده، در تابستان 1989 اتفاق می افتد و داستان هفت کودک در شهری خیالی در دری واقع در مین را به تصویر میکشد که توسط موجودی ناشناس به وحشت می افتند، تنها برای اینکه با شیاطین درونی خود روبرو شوند. بازیگر سوئدی “بیل اسکارشگورد” در بازی در نقش “پنی وایز” دلقک رقاص، کاری فوق العاده انجام داد، و اثبات کرد که در پیشبرد ساختار ترسناک فیلم نقش به سزایی دارد. این فیلم در زمان انتشارش انتقادهای مثبت زیادی دریافت کرد و دنباله ای با عنوان “آن: بخش دو” نیز برای آن ساخته شد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های ابرقهرمانی این دهه (2019 تا 2010)


5. طالع نحس ‒ The Omen ‒ 1976

“طالع نحس” نقطه عطف عظیمی در ژانر وحشت است، و داستان کودکی به نام “دامین” است که توسط سفیر آمریکایی “رابرت ثورن” (با بازی گرگوری پگ) به فرزندخواندگی گرفته شده است، پس از اینکه فرزند نوزادشان به طور ناگهانی در در بیمارستان از دنیا می رود، رابرت بدون اطلاع همسرش این کودک را به فرزندخواندگی قبول می کند. دایمن که ضد مسیح است، در این خانواده ی بانفوذ، با قدرت و ثروت بزرگ می شود. خیلی زود این خانواده دچار مرگ های شوم و اتفاقات نحس می شود. مانند “غبرستان مردگان” حیوانات نقش مهمی در تاثیرگذاری این فیلم دارند و در فیلم نقشی انتگرال گونه دارند. “طالع نحس” از زمان انتشارش در سال 1976 به موفقیت تجاری و انتقادی زیادی رسید، و به عنوان فیلم ترسناکی نمادین در بین سری فیلم های “نحس” موفقیت به دست آورد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم ترسناک دیدنی و جدید که احتمالا تماشا نکرده اید


4. هالووین ‒ Halloween ‒ 1978

فیلم های ترسناک و اسلشر تا هر جا هم که پیش بروند “هالووین” همچنان اصیل باقی می ماند. این فیلم که توسط “جان کارپنتر” خودسر کارگردانی شده است درباره یک قاتل سریالی به نام “مایکل میرز” است که پرستاران بچه ها را در شب هالووین تعقیب کرده و به قتل می رساند، آن هم پانزده سال پس ار اینکه خواهرش “جودیت میرز” را به قتل رساند. این فیلم که در شهر هادنفیلد، در ایلینیوس ساخته شده، درباره “ساموئل لومیس” که یک روان پزشک است می باشد، که در جستجوی بیمار روانیش مایکل میرز است تا هجوم وحشیانه او را قبل از اینکه کشتارش اوج بگیرد، متوقف کند. “هالووین” فیلمی با دنباله های متعدد است که به ساخت داستان پس زمینه ای مناسب از مایکل میرز برای بازی های ویدئویی، کتاب های کمیک، و رمان ها کمک بسیاری کرد. در سال 2006، این فیلم به دلیل برجسته بودن از نظر فرهنگی، تاریخی و یا زیبایی شناسی، برای نگهداری در گنجینه ملی فیلم های آمریکایی توسط کتابخانه کنگره انتخاب شد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع مشکلات روانی


3. جن گیر ‒ The Exorcist ‒ 1973

درباره این فیلم چه بگوییم، که تا به الان گفته نشده؟! “جن گیر” که از رمان ناشناس “ویلیام پیتر بلتی” نوشته شده در سال 1971 اقتباس شده و توسط “ویلیام فریدکین” کارگردانی شد، تنها فیلم پرتاثیر آمریکایی در ژانر ترسناک است. برخورد گناهکارانه فیلم با موضوع وحشتناک و بصری آن فیلم را افسانه ای و فوق العاده کرده است. بنا به گزارشات، در زمان انتشار این فیلم، به دلیل سقط جنین ها و حملات قلبی ناگهانی که بر اثر محتوای ترسناک فیلم اتفاق می افتادند، در بیرون سینماها تعدادی آمبولانس منتظر بودند. پس از اینکه “ریگن” 12 ساله توسط شیاطین تسخیر می شود، مادرش تلاش میکند تا با عملیات جنگیری او را دومباره بازگرداند، این فیلم به عنوان نمونه ای برای دیگر فیلم های آینده قرار گرفت. “جن گیر” اولین فیلم ترسناکی است که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شده است.

همچنین بخوانید: معرفی 17 فیلم ترسناک و عذاب آور که نمی توانید بیش از یک بار تماشا کنید


2. پرندگان ‒ The Birds ‒ 1963

“پرندگان” توسط خود “استاد وحشت” تولید و ساخته شده است، فیلمی ترسناک و مهیج بر پایه داستانی با همین نام نوشته “دافنه دو موریه” است. از آنجا که حیوانات شرور زیادی پایشان به سینما باز شده است، هیچکدام به اندازه “پرندگان” محبوب نبودند. ستارگان فیلم “راد تایلر” و بازیگر همیشگی هیچکاک “تیپی هدرن” هستند، این فیلم درباره یک حمله ناگهانی و غیرقابل توضیح در روزهای متعدد از پرندگان وحشی به مردم بودگا بی، در کالیفرنیا است. هرگز خشم طبیعت به این زیبایی در سلولوید ظاهر نشده بود. در بین موضوعات متعدد موجود در “پرندگان” عشق و خشونت نیز وجود دارد؛ فیلمی که میتوان آن را به عنوان قصیده ای چند وجهی از تمایلات جنسی زن با ضمیمه طبیعت شناخت. در سال 2016، این فیلم برای نگهداری در گنجینه ملی فیلم های آمریکایی توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.

همچنین بخوانید: بیوگرافی کامل آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) و معرفی 25 فیلم برتر او


1. درخشش ‒ The Shining ‒ 1980

“جانی اینجاست!”. نباید از قرار گرفتن “درخشش” در صدر این لیست تعجب کنید. این فیلم که توسط سلطان فیلمسازی آمریکا “استنلی کوبریک” ساخته شده، یکی از بهترین اقتباس ها از “استیون کینگ” بوده است. “جک نیکلسون” که با بازی در نقش “جک تورنس” نویسنده ای مشتاق و یک الکلی در حال بهبودی که موقعیت خود را به عنوان سرایدار فصل تعطیل هتلی خلوت به نام اورلوک می پذیرد، اجرایی قدرتمند از خود ارائه می دهد، باعث می شود این فیلم را ازنظر اختلالات روانی انسانی و پرخاشگری مورد مطالعه قرار دهند. استیون کینگ اقتباس کوبریک را به دلیل وجود عصیان گری ها و آزادی های خلاقانه ای که در فیلم به کار رفت، دوست نداشت. این فیلم که هم توسط منتقدان و هم توسط بینندگان به عنوان یکی از فیلم های عالی و یکی از تاثیرگذارترین فیلم های ترسناک دنیا شناخته شده، در سال 2018، برای نگهداری در گنجینه ملی فیلم های آمریکایی توسط کتابخانه کنگره ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از درخشش گرفته تا ادیسه فضایی: 2001


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم