توضیح کامل نقشه سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones)

قدرت هر داستان فانتزی، مخصوصا داستان های قرون وسطی، از دنیا و شخصیت های آن ناشی می شود. خوشبختانه “بازی تاج و تخت” با خلق یک دنیای فانتزی فراتر از تخیل ما و اقتباس از داستان های “جرج آر.آر.مارتین” توانسته به هردوی این نقطه قوت ها دست یابد. در حقیقت، شاید تنها سری داستان های فانتزی دیگری که از لحاظ گستره دنیای تخیلی و جادویی و وسعت داستان ها با “بازی تاج و تخت” قابل مقایسه باشد، سری فیلم های “ارباب حلقه ها” (The Lord of the Rings) از “پیتر جکسون” است. زیرا این سری فیلم ها نیز دو عنصر لازم برای برتر بودن، از جمله اساطیر و افسانه ها را دارد که آن را به یک فیلم دیدنی تبدیل کرده است.

درحالی که محبوب ترین سریال این سیاره در فصل پایانی خود صحنه های جنگ و نبرد را نیز به رخ کشید، فکر کردیم شاید بهتر باشد به دنیای تخیلی “بازی تاج و تخت” و خانواده های سلطنتی آن نگاهی بیندازیم. مسلما فضای صحنه های اکشن طی فصل های مختلف محدودتر شده و به خانواده های زنده مانده منجر شد که برای رسیدن به تاج و تخت مبارزه می کردند، اما ابتدای سریال به دلیل نمایش جهان وسیع و گسترده خود مورد توجه قرار گرفت.

در دنیای تاج و تخت نیز درست مانند سیاره کوچک ما، جداسازی های جغرافیایی به وجود مردم مختلف، فرهنگ های مختلف، شرایط زندگی مختلف و آب و هوای مختلف می انجامد. این سریال طی هشت فصل بیشترین تعداد شخصیت را نمایش داده و بودجه بالایی نیاز داشته است، البته بدون توجه به وجود اژدهای رایانه ای. امیدواریم تا به اینجا برای بحث پیرامون جغرافیای این سریال آماده باشید. در اینجا نمی خواهیم درباره اولین ساکنان این سرزمین و نحوه پیدایش آنها صحبت کنیم، در اینجا می خواهیم مناطق جغرافیایی مختلف و جداسازی ها و عواقب ناشی از آن را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


مقدمه ای بر نقشه: قاره ها

“جرج آر.آر. مارتین” برای انتخاب مناطق و تاریخچه تخیلی مناطق داستان فانتزی خود وقت و زمان بسیار زیادی را صرف نمود. همانطور که مشخص شد، زمانی که به نقشه دنیای “ترانه یخ و آتش” مارتین نگاهی می اندازید، متوجه می شوید وستروس (که قسمت اعظم داستان دنیای تاج و تخت در آن رخ می دهد) کمتر از یک چهارم دنیای داستان را به خود اختصاص می دهد. بزرگ ترین قاره این دنیا اسوس است، که توسط دریای نارو جدا شده، درحالی که شرق از کوهستان بون بالاتر بوده و قاره های جنوبی نیز دست نخورده باقی مانده اند، حتی در کتاب های جرج. آر.آر.مارتین این موضوع نشان می دهد که مردم وستروس به دنیای خارج از هفت اقلیم چندان فکر نمی کنند. با وجود چهار ناحیه مجزا، باید طبق مسیری مناطق مختلف این نواحی روی نقشه را بررسی کنیم.

اسوس (Essos)

بزرگ ترین قاره روی نقشه “دنیای شناخته شده” و خویشاوند اسوس، اوروسیا نام دارد. این منطقه در شرق وستروس و جدا از دریای نارو می باشد. کرانه غربی سرزمین بزرگ توسط نه شهر آزاد که شهرهای تجاری نام دارند، مشخص می شوند. ویژگی های جغرافیایی این مناطق از شهرهای ساحلی و جزایر و سرزمین های دیگر متفاوت بوده و مناطق جنگلی و تپه ها این تمایز را به وجود می آورند. دو شهر مهم تاریخی اسوس که در شکل گیری این جهان نقش اساسی دارند عبارتند از آندلوس باستانی که زادگاه آندولسی ها بوده و در کنار این شهرها و والریای ویران شده هم گروهی از جزایر متروک قرار دارد.

تا به وسط قاره سرزمین پهناور دریای دوتراکی قرار دارد که قبیله بزرگ و قوی دوتراکی ها در واس دوتراک قرار دارند. به سمت شرق برهوت “صحرای سرخ” قرار داشته و سمت شمال شرق نیز بزرگ ترین رشته کوه های جهان به نام کوهستان بون قرار دارند. این رشته کوه ها مناطق غربی و مشهور اسوس را از مناطق تقریبا ناشناخته شرق جدا می کنند. اکنون می خواهیم به نقش این مناطق در سریال اشاره کنیم.

شهرهای آزاد  (The Free Cities)

با نگاهی به نه شهر آزاد اسوس شامل لوراث، براوس، پنتوس، میر، تیروش، لیس، وولانتیس، نورواس و کوهور، متوجه می شوید تمام آنها شهرهای بندری و مسیرهای تجاری مهم بوده و به همین دلیل یک قطب فرهنگی به شمار می روند، به جز کوهور که جنگلی بوده و نورواس که شهری است. در سریال درباره این دو شهر اطلاعاتی ارائه نشده و تنها می دانیم که پس از سقوط والریا به همراه شهرهای دیگر آزاد و مستقل شده اند. به جز برخی از شخصیت های فرعی سریال که به برخی از این شهرها تعلق داشتند، سریال بر براوس تا شمال، پنتوس در میانه و ولانتیس در جنوب تمرکز می کند که تمام شان شهرهای ساحلی هستند. از بین این سه، براوس بیش از بقیه نمایش داده شده و معمولا توسط مجسمه بزرگ تایتان شهر براوس در خلیج نشان داده می شود.

این شهر که ابتدا به عنوان سرزمین فراریان والریا ساخته شد به سرعت به یکی از ثروتمندترین مراکز تجاری جهان بدل شد. این همان جایی است که آریا به مدت چند ماه در خانه سیاه و سفید در فصل 5 تمرین می کند. یکی دیگر از مشخصه های این شهر بانک آهنی براوس است که به امپراتوری های مختلف وستروس پول قرض داده و البته همان جایی است که به سرسی وام می دهد تا گلدن کمپانی، گروهی از تجار شمشیر را با کشتی گریجوی به وستروس بیاورد، که البته فیل ها در آن جای ندارند.

در رابطه با دو شهر دیگر باید گفت پنتوس همان جایی است که سفر دنریس از آنجا آغاز می شود، همان جایی که در نزدیکی معبد ایلیریو موپاتیس و نزدیک به شهر اصلی پنتوس با کال دروگو ازدواج می کند. این همان جایی است که تیریون پس از فرار از نبرد و کشتن پدرش به همراه واریس به آنجا پناه می برد و سپس به میرین می روند تا دنریس را ملاقات کرده و حمایت او را دریافت کنند. ولانتیس هم شهری به سمت جنوب است که واریس و تیریون در مسیر رفتن به میرین در آنجا توقف می کنند و تیریون توسط سرجورای تبعیدی دزدیده شده و به نزد دنریس برده می شود.

والریا (Valyria)

در سریال به شمشیر و زبان والریایی ها پرداخته شده است، مخصوصا در فصل های پایانی که شمشیر، سلاح و خنجرهای والریا می توانند وایت واکرها و وایت ها را سلاخی کنند. این جزیره زادگاه سلسله تارگرین بود که پیش از رفتن به وستروس به دنبال فتح آگون و تسلط بر هفت اقلیم وستروس، در آن سکونت داشتند.

این سرزمین با آتشفشان های خود شناخته می شود که گروهی از کشاورزان در آن چندین تخم اژدها یافته و با پرورش این اژدهاها و استفاده از آنها در جنگ توانستند به قدرتمندترین افراد جهان تبدیل شوند و تسلط خود را تا به اسوس گسترش دهند، با این حال انفجار آتشفشان ها و نابودی والریا این شهر، مردان قدرتمند آن و اژدها را نابود کرد و تمامی شان را به فراموشی سپرد.

آندلوس (Andalos)

تاریخچه اندولس از لحاظ تاثیر آن بر آینده وستروس مهم است، گرچه شاید در سریال به آن چندان اشاره نشده باشد. اینجاست که تاریخچه آندلوس آغاز شده و بر سرنوشت هفت تن تاثیر می گذارد: پدر، مادر، خدمتکار، شاه، مبارز، اسمیت و غریبه. از اینجا آندلوس قسمت اعظم قلمروهای اولین مردان وستروس را تحت تاثیر قرار داده و باور هفت تن را گسترش می دهد. این سرزمین پر از تپه ها و سرزمین های هموار است و مناطق ساحلی و شهرهای آزاد اسوس را از دریای دوتراکی و جنگل های کوهر جدا می کند.

خلیج اسلیور (Slaver’s Bay)

خلیج اسلیور جز شهرهای کمتر شناخته شده اسوس است که در جنوب اسوس و در شمال دریای دوتراکی قرار گرفته و همانطور که از نامش پیداست مرکز تجارت بین المللی برده بوده است. این خلیج از لحاظ جغرافیایی از باریک شدن خلیج گریف از دریای سامر در جنوب شکل گرفته است.

شهرهای اولیه خلیج عبارتند از آستاپور، یونکای و میرین که همگی در تلاش دنریس برای از بین بردن بردگی در خلیج و آزاد نمودن این ناحیه پیش از قدرت گرفتن در میرین، جز مناطقی بوده که از آن رد شده و سپس در سریال اینطور نشان داده شده آن را به خلیج اژدها تغییر نام می دهند. اینجا همان جایی است که در پایان فصل 6 دنریس از گریجوی به وستروس فرار می کند.

کارث (Qarth)

کارث شهری در اسوس جنوبی است که در فصل دوم “بازی تاج و تخت” نمایش داده شده و به عنوان برترین شهر تاریخ، سیزدهمین مرکز فرمانروایی است. این شهر از لحاظ جغرافیایی از سه طرف دیوار کشیده شده و با صحرا احاطه شده و در سمت چهارم آن هم دریایی برای تجارت است که همین موضوع آن را به یکی از ثروتمندترین شهرهای اسوس تبدیل می کند.

زمانی که دنریس و دوتراکی ها از سفر در صحرای سرخ خسته شده اند به کارث می روند. ابتدا مقامات شهر به آنها اجازه ورود نمی دهند، اما سپس زارو خوان داکسوس که با همکاری یکی از جنگجوها به نام پیات پری، می خواهد جنگجوی دیگری را به قتل برساند، به دنریس اجازه ورود داده و سپس اژدهای دنریس را از آن خود می کند و بقیه داستان را هم خودتان می دانید.

وائس دوتراک (Vaes Dothrak)

وائس دوتراک مرکز غیررسمی دوتراکی هاست که اغلب به صورت قبیله ای و در اطراف دریای دوتراکی زندگی می کنند. این شهر زادگاه کال دروگو و داش کالین و مقبره زنان مقدس و بیوه های کال، در مرکز برهوت اطراف دریای دوتراکی قرار داشته و در ورودی آن دو اسب نر قرار دارند.

این شهر یک مرکز مهم تجاری است که بازار خود را دارد و کال ها در آنجا با قبایل دیگر ملاقات می کنند. در داخل این شهر شمشیر کشیدن بر روی دوتراکی های دیگر ممنوع است.

وستروس (Westeros)

وستروس جایی است که قسمت اعظم رخدادهای سریال و کتاب در آن رخ می دهد. اولین ساکنان این شهر را فرزندان جنگل می نامیدند، که البته در سریال به آنها چندان پرداخته نمی شود. آنها بودند که صورت های خدایان باستانی را بر روی درخت ها حکاکی کردند، مانند صورتک وینترفل که خدایان باستان هم نام دارد. سپس انسان های اولیه آمدند و میان آنها درگیری شد اما با ورود دیگران (که سپس وایت واکرها و وایت ها نام گرفتند) باهم صلح کردند. سپس در جریان “شب طولانی” که طی آن دیوار ساخته شد و از قسمت شمال فضا را کاملا محدود و منزوی کرد، آن قسمت از سایر قسمت ها که سکونتگاه وحشی ها بود، مجزا گردید. سپس اهالی اندل از آندلوس به آنجا حمله کرده، نیوفیث را راه اندازی نموده، فرزندان جنگل گریخته و به جاهای دیگر پناه بردند.

سرانجام این ناحیه شاهد پیشرفت هفت اقلیم بود که در گذشته همیشه درحال مبارزه بودند، تا اینکه فتح آگون توسط اژدها از والریا تمام این هفت قلمرو را تحت حکومت او متحد کرد، البته به جز دورن را، زیرا تمام آنها سوگند وفاداری یاد کردند. براساس افسانه کتاب و سریال، تخت آهنین با تابش آتش اژدها بر شمشیرهای شاه در زمان سلطه آگون ساخته شد. سیر وقایع نمایش داده شده در سریال و کتاب دوران پس از شورش رابرت باراتئون در برابر “شاه دیوانه” را نشان می دهد و آریس تارگرین و جیمی لنیستر عنوان شاه کش را دریافت کردند. سپس به توصیف هفت اقلیم می رسیم.

شمال

شمال بزرگ ترین ناحیه/قلمرو در وستروس است که توسط استارک ها که نگهبان های شمال هستند و در قصر وینترفل سکونت دارند، اداره می شود. این ناحیه در تمام ایام سال سرد بوده و به دلیل داشتن دیوار و مجزا بودن از سایر قسمت ها شناخته می شود. شمال با وجود صخره های بزرگی به نام “گردنه” که خاندان مهم “رید” و خادم استراک ها بر آن حکومت دارند، از سایر قسمت ها جدا می شود. گرچه با نگاهی به سریال متوجه می شوید قلعه دیگری به نام “موت کایلین” هم در سریال بارها اشاره شده است. بندر سفید نیز یکی از بندرهای مهم شمال و به سمت جنوب غرب قرار دارد که مسیر تجاری مهم شمالی ها می باشد.

غیر از خاندان استراک و رید (کمی به سمت جنوب)، خاندان مهم دیگر در شمال، که همگی پیش از شورش خاندان بولتون خادم استارک ها بودند، عبارتند از خاندان بولتون، آمبر و کاراستارک، که پس از “نبرد حرامزاده‌ها” سرنوشت شان عوض شد. رفته رفته دیوار یخی و جادویی سراسر ناحیه را پوشانده و مردان دیوار هم باید با نگهبانی از آن از دیوار محافظت نمایند.

کسل بلک و ایست واچ کنار دریا دو نقطه قدرتمند دیوار هستند که در سریال به نمایش درآمده و برج سایه نیز جز نقاط قدرتمند محسوب می شود. زمستان های آن سوی دیوار از زمستان های مناطق جنوبی تر شمال سوزناک تر است. گرچه بخش هایی از این سرزمین هنوز ناشناخته است، اما قبایل وحشی که مردمان شمال آن ها را وحشی ها می نامند، در آن سرزمین پراکنده اند و از قوانین هیچ حاکمی تبعیت نمی کنند. مکان مشهوری به نام “هاردهوم” که در نبرد به آن اشاره شد یکی از سکونتگاه های این قبایل وحشی است. یکی از اهداف فیلم مبارزه مردمان این سرزمین با “شاه شب” (Night King) است که می خواهد به سمت شمال یورش کرده و کل جهان را به زمستان ابدی تبدیل کند، همین موضوع باعث شده که منطقه آن سوی دیوار را “سرزمین زمستان ابدی” بنامند.

جزایر آهنین (The Iron Islands)

غربی ترین مناطق از بین مناطق شناخته شده این دنیا گروهی از جزایر هستند که زادگاه آیرون بورن، پرستش کننده خدای غرق شده می باشند. این منطقه تحت حاکمیت خاندان گری جوی بوده که مقرشان پایک است که به عنوان تنها مکان نمایش داده شده برای آیرون بورن در سریال دیده می شود. اعضای مهم خاندان گری جوی هم عبارتند از بالون، تئون، یارا و یورون گری جوی.

گری جوی ها و آرون بوردن ها از نظر قدرت دریایی از خاندان دیگر جلوتر بوده و دلیل آن هم نزدیکی شان به دریاست. این سریال ساکنان جزیره را به عنوان افرادی که در هفت اقلیم کمترین ایمان را داشته نشان می دهد. آنها در گذشته به دزدی دریایی می پرداختند که احتمالا پیش از قربانی دادن تئون در قسمت آخر بود و این موضوع در کتاب وجود نداشت.

ریورلند (The Riverlands)

از لحاظ استراتژیک سرزمین های ریورلند در در بین سرزمین های هفت اقلیم کم حاصل ترین هستند، زیرا به جای نزدیکی به مناطق جغرافیایی مهم مانند دریا یا کوهستان، با سه رودخانه احاطه شده اند که منظره بسیار زیبایی خلق کرده است.

از جمله مکان های مهم ریورلند عبارت است از “هارنهال” که جز بزرگ ترین قصرهای وستروس است و به دلیل افسانه هایی درباره تسخیر شدنش (روح هارنهال)، کسی در آن زندگی نمی کند. ریورران، خانه اجدادی خاندان تولی، مکان بزرگ شدن کتلین استارک و لیزا آرین، توئینز، جایگاه خاندان مهم دیگر در ریوران و فریز، جایگاه زدواج سرخ، از مکان های مهم دیگر در این سرزمین هستند.

ویل (The Vale)

سرزمین ایری (Eyrie) خاستگاه خاندان آرین است، تنها خاندان مهم ویل در شرق ریورلند که این منطقه به دلیل احاطه شدن توسط کوهستان ها پربارترین قسمت هفت اقلیم است و به دریا هم راه دارد. این مکان یک سازه جغرافیایی جالب است که صخره ها کاملا قلعه را تحت پوشش قرار داده اند و شاید بالا رفتن از صخره های خطرناک تنها راه رسیدن به قلعه باشد.

سریال با مرگ جان آرین، رهبر خاندان آرین و همدست شاه رابرت باراتیون آغاز می شود. این مکان همچنین با وجود سیاهچاله هایی که سلول های آسمان نام دارد و یک سمت آن رو به آسمان باز است و شیوه خاص اعدام که افراد را به داخل صخره ها پرتاب می کنند، شناخته می شود. رابین آرین و مادرش لیزا آرین که بعدها توسط پیتر بیلیش از صخره ها به پایین پرت شد این قلعه را تحت سلطنت خود دارند.

وسترن لند (The Westerlands)

این سرزمین که در گذشته توسط لنیسترها کنترل می شد، به دلیل ذخایر بالای فلزات، به خصوص طلا شهرت داشته و لنیسترها قسمت اعظم ثروت خود را از آن به دست می آورند. این منطقه در قسمت انتهای غربی وستروس و در کنار دریا بوده و از سمت جنوب به ریورلند، از شمال به ریچ و از غرب به کرانزلند راه دارد.

سه مکان مهم وسترن لند که در روایت های لنیسترها نقش اساسی دارد عبارتند از: لنیس پورت، بندر ساحلی که با وجود تجارت های فراوان به افزایش ثروت لنیسترها کمک می کند؛ کسترلی راک، قلعه بزرگ لنیسترها که در سریال به آن اشاره شده؛ و قلعه کاستامر که قلعه دفاعی خاندان رین بوده و در شورش علیه لنیسترها ساخته شد. سپس توئین لنیستر و “باران کستمر” به آن حمله شد.

ریچ (The Reach)

ریچ سرزمینی است که به سمت جنوب وسترن لند قرار داشته و با هم مرز بودن با دورن، جزایر جنوبی وستروس را شکل می دهد. این سرزمین با دشت های سرسبز احاطه شده و یادآور بهار است. از جمله خاندان های مهم این قسمت عبارتند از تیرل ها که جز ثروتمندترین خاندان وستروس بوده، در های گاردن فرمان روایی داشته و در فصل 7 دیگر اثری از آنان نیست؛ تارلی ها که پس از اعدام دیکون و رندیل تارلی توسط دنیریس ها، سامول رهبری شان را برعهده دارد و خانه اجدادی شان در هورن هیل است.

مکان مهم دیگری در منطقه الد تاون است که جز بزرگ ترین و قدیمی ترین شهرهای وستروس بوده و سیتادل، مرکز فرمانروایان تمام وستروس در آنجا قرار دارد. سامول هم برای آموزش به آنجا می رود.

دورن (Dorne)

دورن از لحاظ فرهنگی جذاب ترین و مقبول ترین منطقه در سراسر وستروس است که جنوبی ترین نقطه وستروس بوده و پیش از وقایع فصل هفتم مارتل ها بر آن حکمرانی می کردند. این سرزمین به عنوان تنها قلمرویی است که در مقابل حمله آگون مقاومت کرده و از دو طرف توسط دریا و از سمت شمال به ریچ ختم می شود.

اهالی دورن از لحاظ فرهنگی گرایش های جنسی مختلف، فرزندان نامشروع و آزادی را پذیرفته و از این نظر با دیگر ساکنان وستروس متفاوت هستند. یکی از جالب ترین اهالی این سرزمین اوبرین مارتل است، که نماد کامل خاندان خود و شهرش می باشد. مسلما می دانیم داستان آنها چگونه به پایان رسید.

استورم لند (The Stormlands)

استورم لند به دلیل نزدیکی به دریا و امواج های خشن شهرت داشته و قلعه نظامی آن نیز خاستگاه خاندان باراتئون است. رنلی باراتئون حکومتش را از آنجا آغاز کرده و سپس با سایه صورت استانیس باراتئون کشته شد.

این مکان در کرانه غربی وستروس و در جنوب سرزمین شاه قرار دارد و به دو نقطه دریایی مهم، دریای دورن از سمت جنوب و دریای نارو از سمت شرق نزدیک است. قلعه آن نیز با دیوارهای سی متری احاطه شده تا قلعه را از شر موج های دریا محافظت کند. شخصیت مهم دیگری از این منطقه برین تارث است که زادگاه او جزیره تارث می باشد. جزیره تارث از استورم لند به سمت شرق و دریا قرار دارد.

کرانزلند (The Crownlands)

کرانزلند از دو ناحیه مهم در وستروس تشکیل شده است: دراگون استون و سرزمین شاه. به طور کلی این منطقه در راستای ساحل وستروس و خلیج بلک واتر قرار داشته و از جنوب به استورم لند و ریورلند و از شمال به ویل راه دارد. گرچه همه ما می دانیم سرزمین شاه جایگاه فعلی خاندان وستروس است و پایتخت وستروس محسوب می شود، دراگون استون جایی است که آگون پیش از آغاز حمله و پس از فرار از والریا در آنجا پناه گرفت و سپاه قدرتمندی تشکیل داد. پس از نابودی والریا به همراه اژدهای باقی مانده به نزدیکی سرزمین شاه رفت تا حمله به هفت اقلیم را آغاز نماید و البته بعدها نام آن را به هفت اقلیم تغییر داد.

در طی داستان سریال و پس از شکست سخت استانیس در نبرد بلک واتر، در دراگون استون خود را آماده می کند تا بعدها به سمت شمال برود. در ادامه سریال و در فصل هفت میبینیم که دنریس با ورود به دراگون استون آنجا را زادگاه خود می داند.

از سوی دیگر درحالی که سرزمین پادشاه با وجود حاکم و بندرگاه شهری ثروتمند است، اما زاغه های اطراف شهر، پایین شهر و آلودگی های آن شهر را آلوده می کند. سازه های مهم این منطقه عبارتند از قلعه سرخ که سکونتگاه خانواده سلطنتی و تخت آهنین بوده و اکنون ویران شده است.

شرق و جنوب دوردست

در بالای کوهستان بون در اسوس و جنوب والریا مناطقی قرار دارند که حتی در کتاب هم به آن اشاره نشده، چه برسد به سریال. شهرهای مهم شرق عبارتند از آسشای، خاستگاه زن سرخ موی ملیساندر. این مکان به دلیل وجود جادوی سیاه، آسمان تیره و مخوف، کم جمعیت است. شهرهای شرقی دیگر عبارتند از ایبن و ییتی که “جرج آر.آر.مارتین” آن را مانند آسشای تاریک دانسته و حتی معتقد است که باسیلیسک در آن سکونت دارد. جنوب دنیای شناخته شده دست نخورده باقی مانده و در کتاب آن را سوتوریسو و اولتوس می نامند. جرج آر.آر. مارتین هم آن را ترا اینکوگنیتا می نامد.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (10)

بستن فرم

  1. علیرضا حمیدی

    شهریور 20, 1402

    من خیلی راغب این بودم که بدونم این اسم هایی که داخل نقشه هست اسم فعلی ش رو هم بدونیم اینجوری بهتر بود به نظر من

    پاسخ

  2. Mti

    تیر 28, 1402

    ایکاش با اشارهٔ کمتر به وقایع رخ داده تو هر سرزمین، کمتر زمینهٔ اسپویل رو فراهم میکردین، تا افرادی که هنوز کامل سریال رو ندیدن اما برای دونستن نقشه‌ کنجکاو هستن رکب نخورن

    پاسخ

  3. اردا

    مرداد 30, 1400

    به پای نقشه سرزمین میانه ارباب حلقه ها نمیرسه

    پاسخ

    • Mahnaz در پاسخ به اردا

      آذر 10, 1401

      سلام دوست عزیز .ارباب حلقه ها سه گانه .مینی سریاله ده ساعته س در سه قسمت بنظر من از گات هم جذاب اره و نیشه ده بار دیدش و باز هم تکراری تشه
      اما بتازگی سریالی ازش ساختن که یک فصلش منتشر شده ولی سریالش بشدت ضعیفه
      کارگردانش هم همین کارگردان گات هست

      پاسخ

  4. فرزاد

    دی 14, 1399

    درود سریال بازی تاج و تخت ادامه داره یا نه ؟
    آیا سریالی همچون هست معرفی کنید سپاس

    پاسخ

    • Maker در پاسخ به فرزاد

      دی 14, 1399

      هیچ سریالی با اون کیفیت تولید نشده ( در ژانر خودش ) اسپین آفش هم هاوس آف دارگچن هست که سال دیگه منتشر نمیشه

      پاسخ

  5. نورا

    مهر 19, 1399

    خب اگه میشه ونت رو نیز توضیح بدید ممنون ازتون

    پاسخ

  6. محمد

    شهریور 23, 1399

    سلام مطالب خوب بود اگر بخواهیم نقشه را بررسی کنیم شبیه یک کرگدن یا دوتا فیل است یا یک کرگدن از جنوب و یک فیل از شمال است

    پاسخ

  7. اسلام

    تیر 8, 1399

    ممنون از توضیحاتتون، کاش میشد با یک انیمیشن و میکس صدا روی تصاویر، این دنیای خیالی رو بیشتر معرفی میکردین.

    پاسخ

  8. محمد

    مهر 26, 1398

    بسیار عالی
    هر کی سریال گات رو ندیده و میخواد ببینه اول باید نقشه هاشو نگاه کنه تا متوجه جزئیات سریال بشه
    منم بار اول که سریال رو نگاه کردم زیاد متوجه نمیشدم واسه همین رفتم نقشه هاشو نگاه کردم و فهمیدم چی به چیه و رفتم دوباره از اول نگاه کردم

    پاسخ