لیست بهترین فیلم‌های اسپانیایی زبان در دهه اخیر (2019 تا 2010) که نباید از دست بدهید

سینمای اسپانیا فیلمسازان بزرگی دارد. این کشور برای مدت زمانی طولانی در صنعت سینما فعال بود و بازیگران زن و مرد بزرگی را به هالیوود بخشیده است. این فیلم‌ها در جوایز و فستیوال‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل در نتفلیکس هم توجه به فیلم‌ها و سریال‌های اسپانیایی زبان افزایش یافته است. به همین دلیل استقبال از فیلم‌های اسپانیایی زبان افزایش یافته و فیلم‌های این لیست دلیل این جذابیت را ثابت می‌کنند. در اینجا لیستی از فیلم‌های اسپانیایی زبان دهه اخیر را به شما معرفی می‌کنیم. با پروشات همراه باشید.


18. قصه‌های وحشی – 2014 – Wild Tales

فیلم اسپانیایی “قصه‌های وحشی” یکی از بی‌نظیرترین آثار سینمایی ساخته‌شده در دهه‌ی اخیر است که با روایت متفاوت خود بیننده را شگفت‌زده می‌کند. این فیلم که از شش داستان مختلف تشکیل شده، به داستان‌هایی می‌پردازد که تاکید خاصی بر خوی وحشی‌گری انسان‌ها داشته و ما را به فکر فرو می‌برد. این فیلم که در سال ۲۰۱۴ تولید و اکران شد، نه تنها مورد توجه سیل عظیمی از مخاطبان قرار گرفت، که تحسین و تمجید منتقدان بسیاری را نیز به خود جلب کرد. تا جایی که در جشنواره فیلم کن نامزد شش جایزه شد و دست آخر هم اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را به‌دست آورد.


17. خواب عمیق – Sleep Tight – 2011

برخی از افراد دوست دارند دیگران را نیز مانند خود بدبخت کنند. آنها نمی توانند شادی دیگران را تحمل کنند و در جهنمی کردن زندگی آن ها تردید می کنند. شخصیت اصلی فیلم “خواب عمیق” یکی از این افراد است. سزار معتقد است که دیگران شادی را حس نکرده و به همین دلیل نمی‌خواهد آدم های اطرافش شاد باشند. بنابراین به راحتی دیگران را ناراحت می کند، تا اینکه به کلارا برمی‌خورد. کلارا فرد سرسختی است و سزار برای قبول کردن این چالش آماده است. بنابراین باید این چالش را پشت سر بگذارد.

همچنین بخوانید: 33 فیلم برتر اسپانیایی زبان که باید ببینید


16. جسد – The Body – 2012

زمانی که یک نگهبان تصادف کرده و به کما می رود، جیمی پنای کارآگاه باید درباره پرونده تحقیق کند. او متوجه می شود که نگهبان از مرده شورخانه بازمی گشته و در آنجا هم جسد یک تاجر ثروتمند گم شده است. همسر زن که از او جوان تر است، از تصادف باخبر می شود و رفتار عجیب او شک پنا را برمی انگیزد. به نظر می رسد مرد از مرگ همسر چندان ناراحت نشده و نشانه‌های دیگر نیز از قاتل بودن او حکایت دارد. با برداشته شدن هر لایه داستان یک کشف هولناک به دست می‌آید.


15. زندگی با چشمان بسته آسان است – 2013 – Living Is Easy with Eyes Closed

همه لیستی از شخصیت های مشهور دارند که دوست دارند یک بار در زندگی آنها را ملاقات کنند. حتی اگر لیستی در بین نباشد، حتما نامی را در نظر دارید. در سال 1966 یک معلم انگلیسی تصمیم گرفت “جان لنون” را ملاقات کند. رویای او زمانی عملی می شود که متوجه می شود “جان لنون” در زندگی او مشغول ضبط است. بنابراین او سفری جاده‌ای را آغاز می‌کند. این ماجراجویی برای او به تجربه جالبی بدل شده و به معنای زندگی و رویاها پی می‌برد.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر لهستانی در تاریخ فیلم سازی این کشور


14. رویا و سکوت – Dream and Silence – 2012

اگر کسی را که دوست دارید کاملا فراموش کنید چه می شود؟ آیا دوست دارید حافظه تان را پاک کنید تا غم آن شما را آزار ندهد؟ یا دوست دارید با این درد زندگی کنید تا لحظات خوب فراموش نشوند؟ والنتی در زمان تصادف با دخترش اما بود، خودش به کما رفت، اما دخترش زنده نماند. پس از به هوش آمدن گویی همه چیز خوب است، غیر از حافظه اش. او نگران دخترش نیست، به زودی مشخص می شود که او دخترش را از یاد برده، گویی او هرگز وجود نداشت.


13. مهمان نامرئی – The Invisible Guest – 2016

“مهمان نامرئی” با یک قتل آغاز می شود. آدرین دورا در رابطه ای حضور داشت و ماه ها پس از جدایی ایمیلی دریافت کرده با این مضمون که باید در هتلی حضور یابد. با رسیدن به آنجا کسی او را بیهوش کرده و با بیدار شدن جسد معشوقه اش را در اتاق کناری میبیند. پیش از اینکه به ماجرا پی ببرد پلیس سر رسیده و اتاق که از درون قفل شده آدرین را قاتل نشان می‌دهد، بنابراین او را دستگیر می‌کنند. اما او نمی تواند برای جرم دیگری به زندان برود، بنابراین یک کارآگاه استخدام می‌کند.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۱۰ شاهکار برتر سینمای روسیه (بهترین فیلم های سینمای روسیه)


12. لجن‌زار – Marshland – 2014

داستان قتل های ترسناک که در سال 1980 رخ می دهد. پدرو سوآرز و جوان رابلز کارآگاه باید درباره ناپدید شدن دو خواهر تحقیق کنند. آن دو در فستیوال شهر ناپدید شده‌اند و پدرو نگران است این موضوع با شرایط سیاسی یا اجتماعی شهر ارتباط مستقیم داشته باشد. در ابتدای تحقیق متوجه می شوند دختران تصویر کاملا متفاوتی داشتند، والدین آنها را دختران خوبی می دیدند، درحالی که به نظر دوستان و مردم دیگر افراد جالبی نبودند. داستان زمانی پیچیده تر می شود که جسد مورد تجاوز قرار گرفته و شکنجه شده آنها یافت می‌شود.


11. دختر جادویی – Magical Girl – 2014

“دختر جادویی” با صحنه های کنش و واکنش آغاز شده و ادامه یافته و به همین دلیل به تماشای ادامه آن جلب می شوید. دختر لوئیس سرطان خون دارد و تنها چیزی که می خواهد این است که لباس شخصیت انیمه موردعلاقه‌اش، “یوکیکو دختر جادویی” را داشته باشد. مشکل اینجاست که این لباس گران بوده و برای داشتن آن باید به کارهای خطرناک دست بزند. او به زنی به نام باربارا برمی خورد که روانی بوده و در ازدواجش مشکل دارد. مرد از باربارا می خواهد پول را جور کند، اما باربارا هم تصمیم می‌گیرد از او درخواست دیگری داشته باشد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای فرانسه (بهترین فیلم های سینمای فرانسه)


10. پنهان شده –  Hidden Away – 2014

“پنهان شده” داستان رفا و ابراهیم است. آنها از دنیاهای متفاوتی آمده و به هم جذب می شوند. درحالی که رفا یک نوجوان اسپانیایی ساده از طبقه متوسط است، ابراهیم یک فراری مراکشی است. درحالی که رفا به فکر انجام کارهایی است که دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد، ابراهیم درحالی که هرروز با نژادپرستی مواجه می‌شود باید مراقب رفتارهایش باشد تا به کشورش بازگردانده نشود. این فیلم با پرداختن به این مضامین و هویت جنسی آنها به رابطه دو پسر می پردازد. آنها پیش از اینکه عاشق هم باشند باید موانعی را پشت سر بگذارند.


9. ترومن – Truman – 2015

جولیان از بیماری روانی رنج برده و مدت هاست درگیر آن است. تنها همراه او سگی وفادار به نام ترومن است. جولیان که می داند درمانی وجود ندارد می خواهد به مرگ یاری تن دهد. در این زمان است که دوست قدیمی‌اش به سراغ او می‌آید. توماس مدت‌ها پیش به کانادا رفته بود و جولیان یادش نیست آخرین بار کی او را ملاقات کرد. با این حال پس از مدت کوتاهی مجددا به هم نزدیک می‌شوند. با این حال زمانی که جولیان درباره تصمیم مرگ یاری با او صحبت می کند توماس مخالف است. این فیلم به دوستی آن دو و روابط آنها می پردازد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره خودکشی و مرگ


8. 100 متر -2016 – 100Meters

اگر تصور می کنید زندگی هرگز عادلانه نبوده و همیشه شما را متوقف می کند، باید بیشتر فکر کنید. بهتر است به خود و عادت هایتان بیشتر فکر کنید. اگر برای حرکت به الهام گرفتن نیاز دارید “100 متر” را تماشا کنید. فیلمی براساس داستان واقعی که نشان دهنده عزم و اراده است. زمانی که مشخص می شود رامون به ام اس مبتلاست، پزشکان به او می گویند در عرض یک سال شرایطش آنقدر بد می شود که حتی نمی تواند 100 متر راه برود. او تصمیم می‌گیرد با شرکت در مسابقه ای شامل شنا، دوچرخه سواری و دو قدرت خود را نشان دهد.


7. چیکو و ریتا – Chico and Rita – 2010

“چیکو و ریتا” یک فیلم انیمیشن است که به داستان عشق رمانتیک و دشواری های جدایی می پردازد. در اواخر سال های 1940 در هاوانا، یک نوازنده جوان پیانو به نام چیکو با زنی به نام ریتا آشنا می‌شود که صدای بی نظیری دارد. این استعداد به همکاری آن دو منجر شده که بعدها به رابطه ای عاشقانه بدل می‌شود. با این حال کنار هم بودن آنها آسان نیست. داستان آنها از پاریس به فرهنگ شهر نیویورک وارد می‌شود. در این شک و تردید موسیقی عشق شان را زنده نگه می‌دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم برتر موزیکال و رقص در تاریخ سینما


6. حتی باران – Even the Rain – 2010

ضبط فیلم کار دشواری است، بنابراین فیلمسازان برای کاهش مخارج باید راه های هوشمندانه ای را در پیش بگیرند. یکی از این راه ها یافتن مکانی مناسب برای فیلمبرداری است. فیلمبردار مکزیکی، سباستین، فیلمنامه هوشمندانه ای دارد که به موضوع رفتن کلمب به جهان جدید و ارتباط با بومی ها مربوط است. او و تهیه کننده اش کاستا، پس از فکر کردن، تصمیم می گیرند به بولیوی، فقیرترین کشور آمریکای جنوبی بروند. دستمزد ارزان و یافتن مکانی مناسب در این کشور آسان است. اما آنها یادشان رفته به انقلاب بولیوی که به رهبری بازیگر اصلی‌شان است، فکر کنند.


5. نان سیاه – Black Bread – 2010

در دوران آشوب پس از جنگ داخلی اسپانیا، “نان سیاه” با یک قتل آغاز می شود. پسری 11 ساله جسد یک مرد و پسر او را می یابد. پلیس ها به سراغ پدر پسرک می روند زیرا پدر و آن مرد برای مدت ها رقیب عشقی هم بودند. سپس شرکای تجاری هم شدند. با بازداشت پدر، اندرو به مزرعه مادربزرگ می رود تا با او زندگی کند. سپس با عمه هایش آشنا می شود که هرکدام مشکلات خود را دارند. اما تمرکز اصلی بر خانم مانوبنز است، زنی قدرتمند که ممکن است بتواند به پدر او کمک کند. سوال اینجاست که او در عوض چه می خواهد؟

همچنین بخوانید: 15 فیلم غمگین اما تاثیرگذار در تاریخ سینمای جهان


4. چروک ها – Wrinkles – 2011

فیلمی براساس کتاب کمدی به همین نام از “پاکو روکا” که در ابتدای آن امیلیو توسط پسرش به خانه سالمندان برده می شود. به او گفته می شود که در آنجا خوشحال خواهد بود، اما امیلیو متوجه نمی شود چطور غریبه ها بهتر از پسرش می توانند او را خوشحال کنند. اما اکنون که آنجاست باید همه چیز را مرتب کند، زیرا به آلزایمر هم مبتلاست. سالمند دیگری به نام میگوئل می خواهد به او کمک کند. او برای مدت ها در آنجا بوده و می داند کارها چطور پیش می رود. به زودی دوست دیگری به آنها ملحق شده و آنها برای فرار از آنجا نقشه می‌کشند.


3. پوستی که در آن زندگی می‌کنم – The Skin I Live In – 2011

فیلمی اقتباسی از رمانی به نام Mygale از “تیری جانکوئت” با حضور “آنتونیو باندراس” در نقش اصلی، که با تصادفی که به مرگ همسر دکتر رابرت لجارد منجر می شود، آغاز شد. زن در تصادف سوخته و از آن زمان دکتر خودش را وقف جراحی پلاستیک می کند تا پوستی مصنوعی بسازد. گرچه کارش انقلابی است، اما به دلایل اخلاقی نباید به این کار ادامه دهد. آنچه که همکارانش نمی‌دانند این است که او در حال حاضر بر روی زنی که در خانه اسیر کرده آزمایشاتش را انجام می‌دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 15 فیلم زیبا که با مرگ شخصیت اصلی داستان پایان می‌یابند


2. بیوتیفول – Biutiful – 2010

فیلمی به کارگردانی “الخاندرو اینیاریتو” برنده جایزه اسکار و با حضور “خاویر باردم” در نقش اصلی. در مرکز داستان مردی به نام اکسبل قرار دارد که به همراه دو فرزندش در بارسلونا زندگی می کند. زنش به دلیل بیماری روانی و اعتیاد به الکل از خانواده جدا شده است. اکسبل از فرزندان مراقبت کرده و درگیر مهاجران غیرقانونی است. او بین مردگ و زندگی دست و پنجه میزند. با این حال زمانی که متوجه می شود به بیماری مرگباری دچار شده هیچ کدام از این ها اهمیت ندارند. اکنون پیش از هرکار دیگری و حتی پیش از درمان باید برای آینده فرزندانش نگران باشد.


1. سفیدبرفی – Blancanieves – 2012

اگر داستان‌های پریان را دوست دارید و همچنین عاشق فیلم‌های سینمایی سیاه و سفید و سکوت مطلق آنها هستید که احساسات را نشان می‌دهند، این فیلم را تماشا کنید. “پابلو برگر” که به دلیل ساخت فیلم‌هایی چون Abracadabra و Mamá شهرت دارد، به دوره سینما صامت بازگشته و با نمایش سال‌های 1920 اندلس، داستان سفیدبرفی و هفت کوتوله را نمایش می‌دهد. به شما هشدار می‌دهیم اگر عاشق داستان‌های دیزنی با پایان شادشان هستید، برای تماشای این نسخه خودتان را آماده کنید.

همچنین بخوانید: 25 فیلم سیاه و سفید تاریخ سینما که باید بارها تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. فومنی

    مهر 21, 1398

    ازپیشنهادات خوبتان متشکرم…سینمای کشورهای اسپانیش زبان بدلیل فرهنگ خانواده دوستی وتشابهات فرهنگی دیگر که بین ما واونا مشترکه همیشه درایران طرفدار داشته وفکرمی کنم برای تکمیل لیست شماحتی فیلم(همه می داننداصغرفرهادی)که اثری زیبا ومطرح بود رانیز می تونستیدذکرکنین…بااینحال ازتوجه تون به تولیدات غیرهالیوودی خصوصا سینمای اروپاوآمریکای لاتین متشکرم.

    پاسخ