لیست بهترین فیلم‌های ناتالی پورتمن؛ ستاره با استعداد سینمای هالیوود

وقتی فیلم “لئون: حرفه ای” (Léon: The Professional) در سال 1994 اکران شد، نقش آفرینی ناتالی پورتمن 12 ساله در نقش یک قاتل مزدور همانند نقش آفرینی جودی فاستر 13 ساله در نقش یک فاحشه در فیلم “راننده تاکسی” (Taxi Driver) در سال 1976 جنجال و هیاهو به پا کرد. “ناتالی پورتمن” در این فیلم چنان آگاهی، بلوغ و قدرت احساسی عمیقی را به نمایش گذاشت که حتی برای بازیگران باتجربه و بزرگ تر هم سخت بود. از همان زمان به بعد مشخص شد که “پورتمن” اصلا از آن بازیگران خردسالی نیست که به فراموشی سپرده شود. اکنون بیست و چهار سال از اکران فیلم “لئون” گذشته است و “ناتالی پورتمن” به یکی از بزرگترین بازیگران نسل خودش تبدیل شده است. در این مقاله به معرفی ده نقش آفرینی برتر او خواهیم پرداخت. با پروشات همراه باشید.


11. لوسی در آسمان – 2019 – Lucy in the Sky

فیلم “لوسی در آسمان” براساس یک داستان واقعی ساخته شده است و داستان کاپیتان “لیسا نواک” با بازی ناتالی پورتمن، بازیگر برنده جایزه اسکار را روایت می‌کند که در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۴۰۰ کیلومتر از هیوستون به اورلاندو را با یک چاقو و اسلحه برای به‌ دست آوردن دوباره عشق سابق خود که ویلیام اوفلین نام داشت، طی کرد و پس از تهدید به گروگان‌گیری و قتل رقیب عشقی خود، دستگیر و سپس توسط ناسا اخراج شد. این داستان، یکی از بزرگ‌ترین جنجال‌های سازمان ناسا در مورد سلامت روحی و روانی فضانوردان خود در طی یک دهه گذشته بوده است.

این فیلم در پاییز 2019 اکران شد و با اینکه تصور می‌شد استقبال گسترده‌ای از آن خواهد شد، با نمرات پایین منتقدان مواجه شد و در گیشه هم موفق نبود. همچنین بسیاری از طرفداران معتقد بودند که پورتمن برای باز در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار خواهد شد که این اتفاق هم برای او رقم نخورد.


10. وکس لوکس – 2018 – Vox Lux

فیلم برادی کوبرت داستان گزنده ی شهرت و بدنامی بود. نقش آفرینی قوی دو تن از بازیگران این فیلم نقطه قوت این فیلم به شمار میرود. “رفی کسیدی” در نقش نوجوانی “سلستا” متولد شدن یک ستاره موسیقی پاپ از دل اتفاقات ناراحت کننده را به مخاطب نشان میداد. “کسیدی” میدید که معصومیت اش در دنیایی که خودشیفتگی بیشتر از هر چیز دیگری ارزش دارد، چگونه از دستش میرود. “ناتالی پورتمن” در نیمه دوم فیلم نقش سلستای بزرگسال را بازی میکرد که سوپر استاری فوق العاده مشهور بود ولی از درون آدمی بی اعتماد به نفس و معتاد به مواد مخدر بود. البته چنین شخصیت هایی در دنیای سینما جدید نیستند اما پورتمن با تمام توان جلوه های بیرونی و درونی این شخصیت را بازی میکند. بازی او در این نقش چنان قوی است که به نظر میرسد او در حال تعریف کردن داستان زندگی خود در این دنیای دیوانه وار است. بازی ناتالی پورتمن نقطه ی قوت این فیلم است که خالی از اشکال در بقیه ی جنبه هایش نیست.


9. هرجا جز اینجا – 1999 – Anywhere but Here

اتفاق ناراحت کننده ای که در زندگی همه مان می افتد این است که وقتی نوجوانیم دوست داریم زودتر بزرگ شویم و وارد دنیای بزرگسالان شویم و وقتی بزرگ شدیم مدام دنبال راهی هستیم که به دنیای نوجوانی برگردیم. داستان این فیلم داستان نوجوانی گیج و تنها به نام “آن” با بازی “ناتالی پورتمن” است که نه تنها باید بار بزرگ شدن خودش را به دوش بکشید بلکه باید مانند یک بزرگسال مراقب مادرش (با بازی ساندرا سراندن) هم باشد. زنی که درک درستی از زندگی ندارد و بی هدف از این رابطه به آن رابطه میرود. “ناتالی پورتمن” در ایفای نقش چنین افرادی مهارت دارد؛ افرادی که از بیرون تحت فشار هستند و به نظر میرسد همه چیز را تحت کنترل دارند اما از درون در حال فروپاشی اند. “آن” آرزو دارد که زودتر بزرگ شود اما مانند مادر خود نشود. اما میدادند که بسیار به مادرش وابسته است و دوستش دارد و به همین دلیل هم احساس تنهایی میکند. شیوه ی برخود پورتمن با این دو مسئله چیزی است که باعث شد او با این نقش آفرینی راه را برای نقش آفرینی های آینده اش هموار کند.


8. کوهستان سرد – 2003 – Cold Mountain

نقش آفرینی کوتاه “ناتالی پورتمن” در این فیلم بسیار تاثیرگذار و زیبا است. او نقش یک زن تنها را بازی میکند که شوهرش در جنگ داخلی آمریکا مشغول خدمت است. رابطه عاطفی کوتاه او با “جود لا” در این فیلم بسیار احساساتی تر و زیباتر از رابطه عاطفه اصلی فیلم بین “جود لا” و “نیکول کیدمن” است. این ماجرای عاطفی کوتاه در فیلم نشان میدهد که چطور افراد در دوران جنگ برای آرام شدن به یکدیگر پناه میبرند. “ناتالی پورتمن” به خوبی ماهیت غم انگیز این نقش را فهمیده و در اجرایش آن را نشان داده است.


7. وی مثل وندتا – 2005 – V for Vendetta

اگرچه “ناتالی پورتمن” در فیلم خواهران واچوفسکی نقش خشن و انقلابی ای ندارد اما به جای خود قهرمانی قوی و ضد سیستم است که حاضر به فدا کردن همه چیز برای هدف خود است. پا گذاشتن او روی خواسته ها و احساساتش برای موفقیت در این نقش آفرینی اش او را به یکی از قهرمانان ترسناک سینمایی بدل کرده است.


6. نابودی – 2018 – Annihilation

فیلم “نابودی”، نقطه مقابل فیلم “ورود” (Arrival) است. فیلمی که داستان وارد شدن فضایی ها به زمین و توانایی انسان ها در ارتباط برقرار کردن با آن ها را نشان میدهد. داستان فیلم راجع به گروهی است که به قلمرو ای از زندگی فضایی ها وارد میشوند که تاکنون کسی به آن پا نگذاشته است. “ناتالی پورتمن” نقش زنی زیست شناس را بازی میکند که در این ماموریت خطرناک حضور دارد. او کسی است که سعی دارد رفتار حرفه ای خودش را حتی در سخت ترین شرایط حفظ کند. “ناتالی پورتمن” در لحظاتی کوتاه موفق میشود زندگی قبلی و روحیات شخصیت اش را به ما نشان بدهد.


5. ایالت گلستان – 2004 – Garden State

“ناتالی پورتمن” در این فیلم نقش دختری آزاد و رها، پر انرژی و با روحیات خاص را بازی میکند که وارد زندگی مردی افسرده میشود و زندگی او را دگرگون میکند. اگرچه نقش او و خود فیلم تا حدی کلیشه ای هستند، “ناتالی پروتمن” موفق میشود مقدار زیادی انسانیت و معقولیت به نقش اش ببخشد. اگرچه ما میدانیم چنین اتفاقاتی در زندگی عادی برای کسی نمی افتد اما نمیتوانیم نقش آفرینی دوست داشتنی “ناتالی پورتمن” را دوست نداشته باشیم.


4. نزدیک تر – 2004 – Closer

این فیلم مانند فیلم های قبلی کارگردانش، “مایک نیکولاس”، راجع به سختی ها و سردرگمی های روابط عاطفی در دنیای مدرن است. “ناتالی پورتمن” کمترین زمان حضور در فیلم را در بین دیگر بازیگران دارد. او نقش یک رقاص را بازی میکند که مرد روشنفکری 40 و چند ساله را (با بازی جود لا و کلایو اوسن) عاشق خود میکند. نقش او یکی از قسمت های مهم فیلم است. قسمتی که به میانسالی و گرایش به عشق جوانی میپردازد. پورتمن توانسته این نقش را با پیچیدگی احساسی بازی کند و آسیب های روانی شخصیت را به خوبی به مخاطب نشان دهد.


3. لئون: حرفه ای – 1994 – Léon: The Professional

نوشتن یک فیلمنامه با محوریت یک شخصیت کودک و امید به اینکه بازیگری که نقش آن کودک را بازی میکند موفق به درک آن شخصیت شود کار سختی است. اما “ناتالی پورتمن” توانست در سنین کودکی اش چنین کار سختی را انجام دهد. وقتی اولین بار او را در فیلم میبینیم او سعی دارد که آدم قوی ای به نظر برسد اما مشخص است که او تنها یک کودک است ولی بعد از کشته شدن برادرش روح او آسیب میبیند و به آدم دیگری تبدیل میشود. او از لئون رمز و راز آدمکشی را یاد میگیرد و کم کم به هیولایی تبدیل میشود اما در نهایت رابطه ی عاطفی خاصی با لئون پیدا میکند. ایفای چنین نقشی توسط یک کودک کاری بسیار سخت است. نقش بسیار لایه به لایه است و با این همه، “ناتالی پورتمن” به زیبایی از پس ایفای آن بر می آید.


2. جکی – 2016 – Jackie

تا به ایجا مشخص شده که بهترین نقش های “ناتالی پورتمن” آن هایی هستند که از بیرون آرام و خونسرد و از درون دچار تلاطم و خشم و فروپاشی هستند. در نتیجه بهترین گزینه برای پورتمن ایفای نقش “جکی کندی” تنها چند روز بعد از ترور شوهرش است. این فیلم با کارگردانی “پابلو لارائین” به یکی از زیباترین فیلم ها راجع به مسئله ی غم و تنهایی تبدیل شده است. “ناتالی پورتمن” نقش جکی را در قالب زنی که هرگز اجازه نمیدهد افراد دیگر رنجی که در خلوت خودش تحمل میکند را ببینند، به تصویر کشیده است.


1.قوی سیاه – 2010 – Black Swan

“قوی سیاه” ساخته “دارن آرنوفسکی” فیلمی دیوانه کننده و خشن در ژانر روان شناختی است که چنان داستان سرایی میکند که اگر نقش آفرینی بی پروای “ناتالی پورتمن” نبود، کل جهان داستانی اش میتوانست هر آن فرو بریزد. “ناتالی پورتمن” نقش رقاص باله ای را ایفا میکند که  آدم منزوی ای است و سودای موفقیت های بسیار بزرگ را در سر دارد. انگار آرنوفسکی و پورتمن به تنهایی در حال انجام کاری هستند که مکمل کار یکدیگر است. “ناتالی پورتمن” مثل همیشه موفق به به اوج رساندن بار احساسی فیلم با نقش آفرینی خود میشود. او برای بازی خیره کننده اش در این فیلم، برنده جایزه اسکار شده است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم