معرفی بهترین فیلم های آفریقایی-آمریکایی این دهه (2019 تا 2010)

2010 دهه بسیار عالی برای فیلم ها و شخصیت های اصلی آفریقایی – آمریکایی بوده است. این فیلم ها پا فراتر از مرزهای زیادی برای افراد سیاهپوست گذاشته اند، و بر مشکلاتی مثل برده داری و نژادپرستی تمرکز کرده اند، همچنین در سفرهایی به درون خود و اکتشافات جنسی نیز پا گذاشته اند. در اینجا برایتان لیستی از بهترین فیلم های آفریقایی – آمریکایی، با تعدادی از برندگان و نامزدهای بهترین تصویربرداری در طی سال های (2019-2010) را آماده کرده ایم، امیدوارم کمال لذت را ببرید. با پروشات همراه باشید.


20. منفور ‒ pariah ‒ 2011

این فیلم درباره دختری آفریقایی – آمریکایی به نام “الایک” است. او یک همجنسگرا است اما تصمیم گرفته است این موضوع را برای خانواده اش مطرح نکند. او علاقه ای ندارد لباس های آنچنانی بپوشد و با لباس های گشاد خود راحت است. او دوست دختری دارد که  بسیار او را دوست دارد. با اینحال، مادرش او را تایید نمی کند. او می خواهد “الایک” به کلیسا برود و با دخترانی رفت و آمد کند که تاثیر خوبی روی او می گذارند. پدر او در این مورد نظری ندارد، اما او برای خود مشکلاتی دارد که باید آنها را حل کند. زمانی که او با دختری که قرار است او را سر به راه کند، میخوابد، همه چیز تغییر می کند.

همچنین بخوانید: 20 فیلم تاثیرگذار درباره زنان با اراده و شجاع


19. آخرین مرد سایه در سانفرانسیسکو ‒ The Last Black Man in San Francisco ‒ 2019

” آخرین مرد سایه در سانفرانسیسکو ” یک رونمایی خودزندگی نامه ای مانند از زندگی “جیمی فیلز” که به عنوان اولین کار او توسط “جو تالبوت” کارگردانی شده است. فیلز در نقش نسخه ای خیالی از خود است که در منطقه خلیج استفرانسیسکو زندگی می کند. روزی، زمانی که با بهترین دوستش “مونت” در حال پرسه زدن در اطراف شهر بودند، درباره خانه ای که توسط پدربزرگش ساخته شده بود و حالادر تصرف افرادی است که حتی نمیتوانند از آن مراقبت کنند، صحبت کرد. او با کمک “مونت” سعی می کند تا خانه را پس بگیرد که این موضوع آن دو را به مسیر اکتشاف خود هدایت می کند.


18. اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند ‒ If Beale Street Could Talk ‒ 2018

فیلم ” اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند” در دهه 1970 اتفاق می افتد و درباره مردی است که برای جرمی که مرتکب نشده است دستگیر می شود و کشمکش های همسرش برای تبرئه کردن او را نشان می دهد. “تیش ریورز” و “فونی هانت” به نیویورک نقل مکان می کنند تا زندگی جدیدی را با هم شروع کنند. آنها برای پیدا کردن آپارتمانی برای اجاره دچار مشکل می شوند، آن هم تنها به خاطر نژاد و رنگ پوستشان. تعصب یک پلیس باعث می شود که “فونی” به جرم تجاوز دستگیر شود. بهانه او که توسط نامزد و بهترین دوستش تایید می شود، مورد قبول واقع نمی شود و زمانی که قربانی او را به عنوان متجاوز تشخیص می دهد، اوضاع بدتر هم می شود. با این حال، “تیش” حقیقت را می داند و تا زمانی همه از آن باخبر نشوند، ساکت نمی شود.

همچنین بخوانید: پیش بینی برترین فیلم های اسکار سال 2020


17. لوس ‒ Luce ‒ 2019

فرار کردن از گذشته کار سختی است، با این حال برخی افراد سعی می کنند این کار را انجام دهند. خصوصا آنهایی که توسط شخص دیگری شانسی برای زندگی بهتر به آنها داده می شود. هیچکس بهتر از “لوس” نمیتوانست اهمیت ادامه این زندگی را بفهمد. او یک سرباز کودک در منطقه جنگ زده اریترا بوده است. زمانی که او توسط “پیتر” و “امی ادگار” به فرزندخواندگی قبول می شود، زندگیش تغییر می کند. آنها “لوس” را از هر چیزی بیشتر دوست دارند، و عملکرد تحصیلی درخشانش در مدرسه باعث می شود که آن ها به او افتخار کنند. با این حال، زمانی که یکی از معلم های مدرسه به “ادگار” ها می گوید که “لوس” یک سخنرانی مشکل ساز نوشته است، نگرانی آنها شروع می شود.


16. نقطه کور سازی ‒ Blindspotting ‒ 2018

“کولین هوسکینز” یک تبهکار است که تحت آزادی مشروط قرار گرفته است. تنها سه روز دیگر تا پایان حبس باقی مانده و “کولین” قسم میخورد که دیگر به هیچ دردسری نیفتد. اگرچه، زمانی که او شاهد گلوله خوردن یک مرد آفریقایی- آمریکایی بیگناه توسط یک پلیس سفید پوست می شود، دردسر خود، او را پیدا می کند. او بر سر دوراهی است که این موضوع را گزارش کند یا در دلش نگه دارد. در همین زمان بهترین دوست او “مایلز” نیز در حال عبور از یک بحران هویت است که منجر به ایجاد شکافی بین این دو شده است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر درباره نازی ها در تاریخ سینما


15. خدمتکاران ‒ The Help ‒ 2011

یکی از فیلم های برتر “خدمتکاران” است که دست اندرکاران و بازیگران با استعدادی مانند “ویولا دیویس”، “اکتاویا اسپنسر“، “اما استون“، “جسیکا چستین” و “برایس دالاس هاوارد” دارد. بر اساس کتابی با همین نام نوشته “کاترین استاکت”، فیلم در دهه 1960 در جکسون، میسیسیپی اتفاق می افتد. “آیبلین کلارک” به عنوان خدمتکار یک خانواده سفید پوست مشغول به کار است. در حالی که او عاشق کودکی است که باید از او مراقبت کند، باید هر روز ناعدالتی هایی برای نژادپرستی را تحمل کند. زمانی که نویسنده مشتاق “اوگنیا فلان” به او نزدیک می شود تا مانند دیگر خدمتکاران داستان خود را به او بگوید، در رابطه بین کارفرمایان و خدمتکاران تغییری جدی ایجاد می شود.


14. سلما ‒ Selma ‒ 2014

“سلما” به کارگردانی “اوا دوورنی” رویدادهایی را دنبال می کند که درباره راهپیمایی های مربوط به حق رای از سلما تا مونتوگومری در سال 1965 است.  این فیلم بر عدم صلاحیت دولت برای تایید ممانعت از حق رای آفریقایی – آمریکایی ها و نیز جنایات انجام شده علیه آنها توسط سازمان های نژادپرستانه مانند “کو کلاکس کلان” تاکید دارد. در این فیلم که نامزد جایزه اسکار شد بازیگران”دیوید اوویلو” در نقش “مارتین لوترکینگ”، “تام ویلیکینسون” در نقش “رئیس جمهور لیندون جانسون”، “کارمن اجوگو” در نقش “کورتا اسکات کینگ”، “تسا تامپسون” در نقش “دیانه نش”، “تیم راث” در نقش “جورج والنس” و “اوپرا وینفری” در نقش “انی لی کوپر” ایفای نقش می کنند.

همچنین بخوانید: حقایق جالب و خواندنی درباره تسا تامپسون + تصاویر


13. پلنگ سیاه ‒ Black Panther ‒ 2018

دنیای سینمایی مارول، پادشاه خود را به شکل پلنگی سیاه پیدا کرد. این ابرقهرمان ابتدا در “کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی” معرفی شد، جایی که او تلاش می کند انتقام مرگ پدرش را بگیرد و به تیم “مرد آهنی” ملحق می شود. “پلنگ سیاه” از ادامه رویدادهای آن فیلم شروع می شود. “تی چلا” به کشورش باز می گردد تا تاج و تخت برحق خود را پس بگیرد. او توسط رهبر با وفا و درنده ی دورا میجای حمایت می شود. خواهرش “شوری” یک نابغه مسئول فناوری است و مسئول استفاده از “ویبرانیوم” برای حفظ امنیت “واکاندا” است. زمانی که رازی از گذشته پدرش نمایان می شود، ادعای او بر تاج و تخت زیر سوال می رود.


12. جانوران حیاط وحش جنوب ‒ Beasts of the Southern Wild ‒ 2012

“جانوران حیاط وحش جنوب” که نامزد جایزه های اسکار زیادی شد، در مکانی تخیلی به نام “بث تاب” اتفاق می افتد. نقش اصلی داستان یک دختر 6 ساله به نام “هاش پاپی ” است. زمانی که یک طوفان به محل زندگی او نزدیک می شود، او باید کاری برای نجات ساکنان انجام دهد، آن هم در حالی که باید از پدر مریضش نیز مراقبت کند. در حین حال یک سری موجودات ماقبل  تاریخ به نام “اوروچ ها” در حال ایجاد مشکل هستند. “هاش پاپی” باید رازی درباره مادرش را نیز حل کند. شخصیت اصلی توسط “کونزانی والیس” ایفای نقش شده، او جوان ترین بازیگریست که نامزد جایزه بهترین بازیگر زن در سن 9 سالگی شده است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر اقتباسی از کتاب‌ها


11. ارقام پنهان ‒ Hidden Figures ‒ 2016

زنان همیشه در محل کار خود با بی عدالتی های زیادی مواجه شده اند. زمانی که صحبت از اعتبار می شود، تاریخ هرگز با آنها مهربان نبوده است. این وضعیت حتی برای زنان سیاه پوست مشکل تر هم بوده است. “ارقام پنهان” داستان سه زن را به تصویر می کشد که نقش اساسی در برنامه فضایی آمریکا ایفا کرده اند، اما در مقایسه با همکاران مرد خود هنوز با اعتبار و شناخته شده نیستند. داستان براساس کتاب غیر تخیلی نوشته “مارگوت لی شترلی” است و توسط “تاراجی پی هنسون” ، “اکتاویا اسپنسر” و “جنیل مونه” در نقش های اصلی ایفای نقش می شود.


10. پاسگاه فروتویل ‒ Fruitvale State ‒ 2013

“اسمار گرنت” یک پسر 22 ساله بود که به طرز مرگباری توسط یک پلیس گلوله میخورد، درحالی که همه در تلاش بودند که آن را مخفی کنند، از تمامی این موضوع فیلم گرفته شد و این فیلم در همه جا پخش شد که باعث اعتراضاتی علیه تعصب و وحشیگری پلیس ها در برابر آمریکایی – آفریقاییان صورت گرفت. در این فیلم “مایکل بی جردن” نقش اصلی را برعهده دارد و آخرین روز زندگی “گرنت” را به تصویر می کشد. دیگر بازیگران “کوین دوراند” و “چد مایکل” هستند که نقش پلیس ها را برعهده دارند.

همچنین بخوانید: ۱۷ فیلم برتر سینما درباره فوتبال آمریکایی


9. جانوران بدون کشور ‒ Beasts of No Nation ‒ 2015

این فیلم بر اساس رمانی با همین نام نوشته “اوزیلا اویلا” ساخته شده و درباره پسری جوان در کشوری جنگ زده در آفریقا است. نه تنها جنگ او را از خانه و خانواده اش جدا کرده، بلکه او به خانه جنگ یالاری بی رحم فرستاده شده که پسران جوان را به عنوان جنگجویان گوریلی خود تربیت می کند. “آگو” شخصیت اصلی فیلم، یک سری اتفاقات را پشت سر می گذارد که شجاعت ذهنی او را به چالش می کشد، در حالی که او باید هم از نظر فیزیکی، هم جنسی و هم از سو استفاده ها جان سالم به در ببرد. ممکن است در پایان زنده بماند، اما رهایی و بی گناهیش چیزی است که او هرگز نمیتواند دوباره آن را به دست آورد.


8. حصارها ‒ Fences ‒ 2016

این فیلم بر اساس نمایشنامه ای (که برنده جایزه پولیتزر شد) توسط “آگوست ویلسون”، درباره مردی است که به دلیل نژادپرستی زندگیش در جلوی چشمش نابود می شود، و حالا تهدید می کند که رویاهای پسرش را که ممکن است فرصت های بهتری در اختیار داشته باشد را خراب کند. ستاره های فیلم “دنزل واشنگتن” و “ویولا دیویس” هستند که نقش شخصیت های اصلی را بر عهده دارند. این فیلم نامزد چندین جایزه اسکار شد و “دیویس” نامزد جایزه اسکار بهترین نقش مکمل زن شد.

همچنین بخوانید: ۱۱ فیلم برتر سینما با موضوع دزدان دریایی


7. جانگوی زنجیر گسسته ‒ Django Unchained ‒ 2012

“جانگوی زنجیر گسسته” به کارگردانی “کوئنتین تارانتینو” داستان برده ای است که با کمک یک جایزه بگیر، سفری را برای پیدا کردن همسرش شروع می کند، در عوض جایزه بگیر از او میخواهد که در دستگیری دو مرد که حکمشان را دارد به او کمک کند. این فیلم پر از ستارگان است، ستارگانی مانند “جیمی فاکس”، “کریستوف والتز”، “لئوناردو دی کاپریو“، “کری واشنگتون” و “ساموئل ال جکسون“. این فیلم نامزد 5 جایزه اسکار شد و “والتز” در آن برنده جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد شد.


6. بلکککلنزمن ‒ BlackKklansman ‒ 2018

“بلکککلنزمن” بر اساس یک داستان واقعی احمقانه است که یک پلیس آفریقایی- آمریکایی جوان را در مرکز خود دارد. او جاه طلب و سرشار قدرت است و میخواهد با تمام نیروی پلیس به دنبال “ککک” برود. او برای مدتی طولانی توسط مافوق هایش عقب کشیده می شد، اما سپس در نهایت با وانمود کردن به سفید پوست بودن، او موفق می شود که عضوی از سازمان شود. این فیلم به کارگردانی “اسپایک لی”، ستارگانی مانند “دیوید واشنگتن”، “آدام درایور” و “توفر گریس” را دارد.

همچنین بخوانید: 20 فیلم برتر تاریخ درباره بردگی


5. برو بیرون ‒ Get Out ‒ 2017

“برو بیرون” به کارگردانی “جردن پیل” درباره یک پسر آفریقایی – آمریکایی است که در یک ملک دور افتاده، والدین دوست دخترش را ملاقات می کند، که همه چیز در آنجا تغییر می کند. در این فیلم برنده جایزه اسکار ستارگان “دنیل کالویا”، “آلیسون ویلیامز”، “بردلی ویت فورد”، “کاترین کینر” و “کالب لندری جونز” ایفای نقش می کنند. در مرکز داستان “کریس” یک عکاس، و دوست دخترش “رز” قرار دارند. در حالی که “کریس” برای ملاقات با والدین “رز” کمی نگران است، او و خانواده اش کاملا خونسرد هستند. با اینکه آنها دوستانه برخورد می کنند، “کریس” چیزی درباره آنها احساس می کند.


4. 12 سال بردگی – Twelve Years a Slave – 2013

این فیلم بر اساس شرح حالی با همین نام “سلیمان نورثوپ”، ستارگان این فیلم “چیویتل اجیوفور”، “مایکل فاسبندر”، “لوپیتا نیونگو” و “بندیکت کامبربچ” هستند. این فیلم که در سال 1841 اتفاق می افتد، از جایی شروع می شود که دو مرد سفیدپوست “سلیمان” را برای کاری به عنوان یک نوازنده فریب می دهند. آنها او را می ربایند و با خود به جنوب می برند، و در آنجا او را مجبور می کنند که به عنوان یک برده زندگی کند. او از یک خانواده به خانواده دیگر فرستاده می شود، و در تمام این مدت امید دارد که راهی پیدا کند تا دوباره به شمال و به خانواده اش برگردد. “12 سال بردگی ” برنده جایزه اسکار بهترین تصویر برداری، همراه با بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه پرستیژ (The Prestige)


3. مهتاب ‒ Moonlight ‒ 2016

“مهتاب” سه مرحله در زندگی نقش اصلی “شایرون” را نشان می دهد. او یک آفریقایی- آمریکایی است، خانواده فقیری دارد، مادرش معتاد مواد مخدر است و او با مادرش مشکل دارد و به دلیل همجنسگرا بودنش توسط دیگران تحقیر می شود. او یک مربی به نام “خوان” پیدا می کند که جای پدر نداشته اش را پر می کند. او یک دلال مواد مخدر است اما چون “شایرون” را در وضعیت دشواری دید، به او اهمیت می دهد. راهنمایی او بر کودکی، نوجوانی و همینطور بزرگسالی “شایرون” کمک می کند. این فیلم که برنده جایزه اسکار شد ستاره های مانند “ماهرشالا علی”، “جنل مونی”، “جارل جرومی”، “نائومی هریس” و “تراونته روز” دارد.


2. کتاب سبز ‒ Green Book ‒ 2018

بر اساس داستانی واقعی، فیلم “کتاب سبز” که برنده جایزه اسکار شد، ستارگانی از جمله “ویگو مورتنسن” و “ماهرشالا علی” را در میان نقش های اصلی خود دارد. این فیلم در اوایل 1960 اتفاق می افتد، درباره رابطه بین یک پیانیست جاز “دان شرلی” و “فرانک واللونگا” که برای مدت کوتاهی یک راننده و بادیگارد بوده است را به تصویر می کشد. “شرلی” برای برگزاری توری به جنوب سفر کند، و به کسی نیاز دارد که هم از وسایلش مراقبت کند و هم در جنوب که پر از نژادپرستی است، از او محافظت کند. (از جاهای دیگر بیشتر). در حالی که “واللونگا” علاقه ای به آفریقایی- آمریکایی ها ندارد، او اینکار را قبول می کند، اما تنها به این دلیل که به پول نیاز دارد. وقتی که آنها وقت بیشتری با هم می گذرانند، “شرلی” روی لطیف تر و بچه گانه تر همراه خود را نیز دید و فرانک هم شاهد کشمکش های زندگی او خواهد بود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه کتاب سبز (Green Book)


1. امواج ‒ Waves ‒ 2019

“امواج” داستان یک خانواده آفریقایی- آمریکایی است که پدر خانواده فردی سلطه گراست که میخواهد پسر دبیرستانیش به یک کشتی گیر حرفه ای تبدیل شود. زمانی که او جاه طلبی های بلندپروازانه پدرش را می بیند، فشاری بر او وارد می شود که هم زندگی او و هم دیگر اعضای خانواده اش را تغییر می دهد. چیزی که در “امواج” جالب توجه است این است که با خانوده ی آفریقایی – آمریکایی مانند دیگر خانواده ها رفتار می کند. منظور این است که “امواج” می توانست فقط درباره یک خانواده سفید پوست، یا یک خانواده آسیایی باشد، با همان نتیجه ای که حالا گرفته است.

“امواج” درباره خشونت یا خشم یا نفرت نیست. درباره عشق است. درباره اندوه است. درباره پشیمانی است. اما بیش از هر چیز دیگری، درباره بخشش است. شخصیت های فیلم در و ناامیدی زیادی را تجربه می کنند، اما در آخر متوجه می شوند تنها راه کنار آمدن با احساساتی مانند فقدان و اندوه طاقت فرسا، بخشش است.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. ها

    فروردین 6, 1401

    جای فیلمdope خالیه تو لیست

    پاسخ