اگر فیلم “جوکر” (Joker) را دوست دارید این 7 فیلم را تماشا کنید

شخصیت های کتاب کامیک در نیمه پایانی قرن بیستم بخشی از فرهنگ عامه نبودند، بلکه در قرن بیستم و پس از اینکه به کمک تکنولوژی خلق شدند، مورد توجه قرار گرفتند. از میان بسیاری از شخصیت های کتاب کمیک، تنها عده کمی توانستند به اندازه ویلن جوکر در فیلم “بتمن” (Batman) در سراسر جهان به شهرت برسند. او شخصیتی بدون قدرت های قهرمانی است، اما از لحاظ ایجاد آشوب و ویرانی بی رقیب است. بدون شک او یکی از شرورترین ویلن های دنیای تخیل است.

برخلاف اغلب ویلن های کمیک، جوکر مامور ایجاد آشوب است. او معتقد است دنیا شیطانی بوده و همه انسان ها با پوشیدن ماسک خود واقعی شان را پنهان می کنند. هدف او ایجاد آشوب در جهان و نمایش خود واقعی انسان هاست. این همان کاری است که فیلم “جوکر” سال 2019 ساخته “تاد فیلیپس” می خواهد نشان دهد.

داستان “جوکر” درباره یک کمدین ناموفق به نام آرتور فلک است که می خواهد عضو موفقی از جامعه باشد، اما همیشه شکست خورده، کتک خورده و اذیت می شود. شکست های پیاپی او را به لبه رسانده تا اینکه به جنون می رسد. درنتیجه نابودی و آشوب رخ داده و سوالات اجتماعی و فلسفی برای تماشاگر ایجاد می شود. “واکین فینیکس” مانند همیشه با اجرا در نقش دلقک شاهزاده آشوب می درخشد. این فیلم آزاردهده و در عین حال تفکربرانگیز است. اگر فیلم را دیده و دوست دارید، پس دوست دارید آثار دیگر را تماشا کنید. در اینجا می خواهیم بهترین فیلم های شبیه فیلم “جوکر” را به شما معرفی کنیم. با پروشات همراه باشید.


7. برایش مردن – To Die For – 1995

نیکول کیدمن” یکی از قدرتمندترین بازیگران هالیوود از سال های 1980 است که همیشه با حضور در نقش های چالش برانگیز ما را خیره کرده است. فیلم جنایی-کمدی به نام “برایش مردن” از “گاس ون سنت” توانایی کیدمن در ایفای یک شخصیت دیوانه را نشان داده و آن را به خوبی به نمایش می گذارد. داستان درباره زنی به نام سوزان است که برای داشتن حرفه ای در تلویزیون هرکاری می کند. هنگامی که با مقاومت از جانب همسرش مواجه می شود، یک همجنسگرا را فریفته و با کمک او همسرش را می کشد. جنون این زن و شیفتگی او به زیبایی توسط کیدمن به نمایش درآمده  است. حالت مستندگونه این فیلم شخصیت اصلی را ترسناک تر می کند.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر نیکول کیدمن که باید تماشا کنید


6. درخشش – The Shining – 1980

کلمه “نابغه” زیاد استفاده نمی شود، اما اگر فیلمسازی باشد که آن را به خوبی نمایش دهد قطعا “استنلی کوبریک” خواهد بود. هربار کوبریک در اثری دست گذاشته آن را به یک الگو بدل کرده است. “درخشش” اولین تلاش کوبریک در ساخت یک فیلم ترسناک بود و او به کمک این ژانر توانست وحشت زیادی را خلق کند. “درخشش” داستان جک تورانس و خانواده اش است که در زمان تعطیل بودن هتل اورلوک مسئول نگهداری از آن هستند. مراقب پیشین هتل دیوانه شده و کل خانواده اش را در آنجا می کشد و پسر او این موضوع را حس کرده است. چنین اتفاقی برای جم هم رخ داده و او به فضای عجیب آنجا پی می برد. اکنون می خواهد خانواده اش را بکشد و آنها باید از چنگال او فرار کنند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی شبیه درخشش (The Shining)


5. شوالیه تاریکی – The Dark Knight – 2008

با اکران فیلم “شوالیه تاریکی” در سال 2008 علاقه تماشاگر مدرن به شخصیت جوکر افزایش یافت. “هیث لجر” با اجرا در این نقش در فیلم “کریستوفر نولان” این فیلم را به یک اثر محبوب تبدیل کرد. موضوع اصلی فیلم مبارزه نظم و آشوب است. درحالی که بتمن به نماد نظم در جامعه تبدیل شد، جوکر نماد آشوبی بوده که پیوسته از ورود به آن پیشگیری می کنیم. جوکر می گوید: “جنون مانند گرانش است. تنها نیاز دارید کسی شما را هل دهد.” او می خواهد جامعه هویت واقعی خود را نشان داده و برای رخ دادن آن هرکاری می کند. این فیلم را تماشا کرده و ببینید چه کسی نقش جوکر را به زیبایی ایفا کرده است.

همچنین بخوانید: لیست دیدنی‌ترین اجراهای بازیگران در فیلم‌های معروف از سال 2010 تاکنون


4. استاد – The Master – 2012

بی هدفی یکی از دلایل به جنون رسیدن انسان است. هنگامی که زندگی تان بی معناست به خلایی وارد می شوید که راه گریز از آن وجود ندارد. این شرایط شخصیت اصلی فیلم “استاد” از “پل توماس اندرسون” است. فردی (واکین فینیکس) سرباز جنگ جهانی دوم است که پس از تجربه خشونت جنگ دوست دارد به زندگی عادی بازگردد. سپس به دایره داخلی سردسته مافیا وارد شده و برای اولین بار پس از جنگ حس می کنید بخشی از یک پروژه مهم است. فردی که به ظاهر عادی است، هربار که رئیس گروه در مقابل او قرار می گیرد به دشت خشن می شود. داستان درباره حس تعلق است، حسی که فردی و آرتور فلک در جستجوی آن می باشند. اجرای فینیکس، “ایمی آدامز” و “فیلیپ سیمور هافمن” دیدنی هستند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره رستگاری در تاریخ سینما


3. سلطان کمدی – The King Of Comedy – 1983

اگر یک فیلم باشد که “جوکر” از آن الهام گرفته باشد، بدون شک آن فیلم “سلطان کمدی” از “مارتین اسکورسیزی” خواهد بود. “رابرت دنیرو” نقش یک کمدی شکست خورده را ایفا می کند که برای ورود به تلویزیون تلاش می کند. اما کمدی او موردپذیرش قرار نگرفته و تمام تلاش هایش بی مورد است. روپرت که تلاش هایش برای موفقیت به بن بست می خورد، کمدی و مجری برنامه تلویزیونی جری لانگفورد (با بازی کمدین مشهور “جری لوئیس”) را به کمک دوست شکست خورده دیگرش ماشا می رباید. پاپکین که ابتدا یک کمدین ساده و خام است، به تدریج به جنون رسیده و همیشه لبخند احمقانه ای به لب دارد. مهارت “دنیرو” و تجربه “اسکورسیزی” این فیلم را به یک تجربه بی نظیر بدل می کند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های رازآلود تاریخ سینما


2.  پرتقال کوکی – A Clockwork Orange – 1971

فیلم دیگری از “استنلی کوبریک” در این لیست درباره یک نوجوان روانی به نام “الکس دلارج” که به همراه دوستانش در لندن آینده چرخیده و از آزار رساندن به دیگران لذت می برند. آنها یک پیرمرد بیگناه را کتک زده، به زنی که آهنگ “آواز در باران” را می خواند تجاوز کرده، شعارشان خشونت است و در انجام این گناهان هیچ پشیمانی حس نمی کنند. “کوبریک” نشان می دهد که انسان هرچقدر بیشتر و بیشتر در تکنولوژی غرق می شود، از ویژگی های انسانی خود بیشتر و بیشتر فاصله می گیرد.

همچنین بخوانید: طبقه بندی فیلم‌های استنلی کوبریک از درخشش گرفته تا ادیسه فضایی: 2001


1. راننده تاکسی – Taxi Driver – 1976

شاهکار “اسکورسیزی” با نام “راننده تاکسی” یکی از برترین فیلم ها در رابطه با مطالعه شخصیت است. شخصیت اصلی فیلم تراویس بیکل یک کهنه سرباز جنگ ویتنام است که در نیویورک به رانندگی تاکسی مشغول است. او در این ماجراجویی می تواند گوشه و کنار شهر را ببیند. سرانجام او عاشق دختری شده و پس از اینکه برای تماشای پورنو او را به خانه می برد دختر رهایش می کند. او همچنین شاهد شکنجه شدن یک فاحشه دیگر است. تمام این وقایع او را تحت تاثیر قرار داده و او به یک آشوبگر بدل می شود. این فیلم شخصیتی را نشان می دهد که بر اثر آشوب اطراف ویران شده است. محرومیت های موجود در جامعه او را به سوی این جنون می کشاند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع مشکلات روانی


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم