لیست دیدنی‌ترین اجراهای بازیگران در فیلم‌های معروف از سال 2010 تاکنون

بازیگری نوعی تناسخ است. زیرا با این کار به زیر جلد شخصیت دیگر رفته و باید مانند او رفتار و عملکرد داشته باشید. این کار می تواند خوشایند، تکان دهنده، لذت بخش، خسته کننده و گاهی اوقات هشیار کننده باشد، گاهی اوقات هم ممکن است برای بازیگر تجربه دشواری را به همراه داشته باشد. بازیگری یک هنر است و درحالی که جهان پر از بازیگران مختلف است، عده کمی می توانند بر تماشاگر تاثیر عمیق داشته باشند. سال های 2010 تا 2019 از این نظر بسیار غنی بوده و برای اینکه با بهترین اجراهای ده سال اخیر آشنا شوید آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد، با پروشات همراه باشید.


25. سورشا رونان (بروکلین – Brooklyn – 2015)

شکی نیست که “سورشا رونان” یکی از بهترین بازیگران زن امروز محسوب می شود. او که در سن 13 سالگی نامزد جایزه بهترین بازیگر مکمل زن شد، همگان را متقاعد کرد که با افزایش سن رشد بیشتری خواهد داست. دومین نامزدی او در اسکار به خاطر حضور در فیلم “بروکلین” بود. داستان درباره یک زن جوان ایرلندی است که به امید یافتن کار و حمایت از خواهر و مادرش به آمریکا می رود. آلیس که در ابتدا یک دختر بی اعتماد به نفس و خجالتی است، به تدریج در مقابل چشمان تماشاگر رشد می کند و جایگاه خود را به دست می آورد. رونان می تواند بیننده را با خود همراه کرده و به پلی میان بیننده و شخصیت تبدیل شود، به همین دلیل اجرای جذابی دارد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه لیدی برد (Lady Bird)


24. مایکل کیتون (بردمن – Birdman – 2014)

فیلم “بردمن (یا فضیلت غیره منتظره جهل)” ساخته “الخاندرو اینیاریتو” پر از مضامین مختلف است که با کنار هم قرار دادن همه آنها می توانید به یک معنای واحد دست پیدا کنید. این فیلم که جایزه بهترین فیلم اسکار را دریافت کرده هم کارگردانی خوبی داشته و هم اجراهای بی نظیری. “ادوارد نورتون“، “اما استون” و “زک گالیفیناکیس” از جمله بازیگران مکمل این فیلم هستند اما اجرای “مایکل کیتون” در نقش یک ستاره هالیوودی روبه فراموشی که می خواهد یک بار دیگر بدرخشد، دیدنی است. او برای تحتت تاثیر قرار دادن مخاطب اجراها را به خوبی انجام داده و به همین دلیل همیشه مخاطب را گیج و مبهوت می کند.


23. جرد لتو (کلوب خریداران دالاس – Dallas Buyers Club – 2013)

“جرد لتو” یکی از آن بازیگرانی است که آنقدر در نقش شان فرو می روند که تا مدت ها پس از پایان فیلم با شخصیت زندگی می کنند. چنین اجراهایی بر شخصیت تاثیر روانی داشته و احتمالا به همین دلیل درباره نقش هایش حساس است. با این حال با موفقیت به جلو رفته و اجراهای دیدنی تر اجرا می کند. او در یکی از بهترین اجراهای زندگیش نقش رایون را ایفا کرد، یک زن تراجنسیتی مبتلا به ایدز که با اجرای دیدنی او فراموش می کنید این شخصیت واقعی نیست. او دیگر رایون است، نه “جرد لتو”.

همچنین بخوانید: ۱۰ کارگردان نابغه ای که به دنیا آمدند تا این ۱۰ فیلم را بسازند!


22. برد پیت (درخت زندگی – The Tree of Life – 2011)

“ترنس مالیک” به دلیل ساخت فیلم هایی با زمینه فلسفی درباره روابط انسانی شهرت دارد. این فیلم ها معمولا بعد عرفانی هم داشته و اگر بخواهیم بهترین اثر او را نام ببریم بی شک “درخت زندگی” خواهد بود. داستان درباره زندگی یک مرد است و توسط او به زایش و حیات جهان پیرامون و بشریت پرداخته می شود. “جسیکا چستین” و “شان پن” نقش های مکمل را برعهده داشته و این “برد پیت” است که در نقش اصلی می درخشد. او در یکی از بهترین نقش آفرینی های خود با کمترین دیالوگ ممکن می درخشد.


21. ادل اگزارکوپولوس (زندگی ادل – Blue Is the Warmest Colour – 2013)

در این درام عاشقانه از “عبداللطیف کشیش” به نام “زندگی ادل” یا “آبی گرم ترین رنگ است” “ادل اگزارکوپولوس” نقش نوجوانی را ایفا می کند که پس از آشنایی با نقاشی به نام اما (لئا سیدو) زندگی اش دستخوش تغییر می شود. ادل آرام و تودار 15 ساله متوجه می شود به زنان تمایل داشته و درباره گرایش جنسیتی خود تردید دارد تا اینکه “اما” وحشی و رها بودن را به او نشان می دهد. ادل در نوزده سالگی توانست این نقش را به زیبایی ایفا کرده و نقاط ضعف و قوت، تردیدها و حساسیت های این شخصیت را به خوبی به نمایش بگذارد. او به دلیل این اجرا جایزه نخل طلا را دریافت کرد و جوان ترین بازیگر زنی است که تا به حال این جایزه را به خانه برده است.

همچنین بخوانید: معرفی 14 فیلم جذاب و دیدنی شبیه زندگی ادل (Blue is the Warmest Color)


20. یالیتزا آپاریچیو (روما – Roma – 2018)

“روما”، شاهکار “آلفونسو کوارون” مکزیک او را نمایش می دهد. داستان درباره پیشخدمتی است که در زندگی مشکلاتی داشته و خانواده ای که از آنها مراقبت می کند نیز به مشکل دچار هستند. در خارج از این خانه و در بیرون، یعنی مکزیک نیز مشکلاتی در جریان است. “آپاریچو” نقش کلئو، زنی را ایفا می کند که بر مشکلات زندگی فائق آمده و می تواند آنچه را که از دست داده تاب بیاورد. گرچه این اولین نقش او بود اما توانست درک عمیقی از نقش خود را نشان داده و نامزد اسکار شود.


19. جی.کی.سیمونز (ویپلش – Whiplash – 2014)

“ویپلش” از “دیمین شزل” داستان یک درامر جوان (مایلز تلر) است که مدرس بی رحمی دارد. درحالی که بسیاری از مردم نمی توانند این مدرس را تحمل کنند، او ثابت می کند که اینطور نیست. زیرا خودش هم سلطه جو بوده و این همکاری به رقابت بر سر قدرت تبدیل می شود تا یکی از آن دو کمال خود را نشان دهد. درحالی که “تلر” در نقش اندرو اجرای درخشانی دارد، درپایان فیلم به “جی.کی.سیمونز” تعلق دارد که جذابیت زیادی به این نقش بخشیده و تماشاگر را عصبی می کند.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما درباره دانشجویان کالج


18. بری لارسون (اتاق – Room – 2015)

بری لارسون” شاید اکنون چهره یک چندگانه میلیارد دلاری باشد اما پیش از تبدیل شدن به کاپیتان مارول در فیلم های درام قدرت بازیگری خود را نشان داد. اگر “بخش کوتاه مدت شماره 12” (Short Term 12) نشان دهنده استعداد او بود، “اتاق” نشان می دهد که با قدرت بازیگری او می توان شاهد چه اثری بود. او نقش زنی را ایفا می کند که به مدت هفت سال در اتاقی زندانی بود. او در سن هفده سالگی ربوده شده و از آن دوران با دنیای بیرون ارتباط ندارد. پسر پنج ساله اش تنها دلیل او برای زنده ماندن بوده و اکنون به خاطر او باید برای فرار راهی پیدا کند.


17. دانیلا وگا (یک زن شگفت انگیز – A Fantastic Woman – 2017)

با وجود نادیده گرفته شدن بازیگران زن و مرد تراجنسیت در هالیوود، انتخاب “دانیلا وگا” در این لیست کمی انقلابی به نظر می رسد. بلکه در برخی فیلم ها شخصیت های تراجنسیت بوده اند و بازیگرانی مانند “جرد لتو” و “ادی ردمین” در آن زیبایی درخشیده اند، اما هنوز هم بازیگران تراجنسیت در یافتن نقش با مشکل مواجه  هستند، حتی در هنگام انتخاب نقش های تراجنسیت. حتی با اجرای بازیگران خوب در این نقش ها بازهم همیشه مشکلی وجود دارد. به نظر می رسد همیشه تصور می کنیم آنها درک نادرستی از شخصیت داشته و آن را به ما منتقل می کنند. شاید به همین دلیل اجرای “دانیلا وگا” در فیلم “یک زن شگفت انگیز” تا این اندازه درخشان بود. میان او و شخصیتیش هیچ مانعی وجود نداشت و او اجرای بی نظیری را ارائه می دهد.

همچنین بخوانید: لیست گران قیمت ترین بازیگران زن جهان در حال حاضر


16. پاتریشیا آرکت (پسرانگی – Boyhood – 2014)

فیلم “پسرانگی” از “ریچارد لینکلاتر” یک درام دیدنی است که ساخت آن دوازده سال طول کشید و مانند شخصیت ها خود داستان هم به مرور شکل گرفت. تعهد تیم و بازیگران به این فیلم باعث موفقیت آن شد. درحالی که داستان درباره شخصیت میسون ایوانز جونیور از “الار کولترین” است، این شخصیت الیویا از “پاتریشیا آرکت” بود که توجه بیننده را جلب نمود. او نقش یک مادر مجرد را ایفا می کند که در زندگی مشکلاتی داشته و می خواهد میان زندگی مادری و شخصی خود تعادل ایجاد کند. آرکت برای نقش خالصانه خود جایزه اسکار دریافت کرد.


15. الیویا کلمن (سوگلی – The Favourite – 2018)

“الیویا کلمن” حقیقتا ملکه است که به خاطر بازی در کمدی سیاه “سوگلی” در نقش “یورگوس لانتیموس” جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. دستان درباره جنگ قدرت میان سه زن است که توجه مخاطب را دریافت می کند. درحالی که “اما استون” و “ریچل وایس” بهترین نقش های خود را ارائه می دهند این “الیویا کلمن” در نقش ملکه آن است که چشم ها را خیره می کند. در بسیاری از لحظات به او می خندیم اما حقیقتا یک شخصیت تراژیک است. از اینکه در زندگی عزیزان و دوستداران حقیقی خود را ندارد و می ترسد دلمان برای او می سوزد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی که داستان زندگی بازیگران فیلم را نشان می دهند


14. گری الدمن (تاریک ترین لحظات – Darkest Hour – 2017)

“گری الدمن” یکی از بهترین بازیگران دوره خود است که مدت ها از جایزه اسکار دور مانده بود. او نقش های متنوعی ایفا کرده، از دراکولا و سیریوس بلک تا نقش نورمن استانسفیلد. در پایان هم با اجرا در نقش وینستون چرچیل در این فیلم از “جو رایت” توانست به جایزه اسکار برسد.


13. گلن کلوز (آلبرت نابز – Albert Nobbs – 2011)

گلن کلوز” تا به حال هفت بار نامزد اسکار شده است. او هر بار چنان اجرایی داشته که نمی توان از آن چشم برداشت. تماشای اجرای او در “آلبرت نابز” یکی از این تجربه هاست. او در این فیلم نقش خدمتکار هتل موریسون را ایفا می کند. در قرن نوزده دوبلین، زنان با پنهان نمودن هویت خود کار می کردند. کلوز نقش نابز را با چنان جذابیتی ایفا می کند و برای کار کردن از زندگی معمولی خود می گذرد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم هایی که با موضوع فرار از زندان ساخته شده اند


12. تیلدا سوئینتن (باید درباره کوین صحبت کنیم – We Need to Talk About Kevin – 2011)

تیلدا سوئینتن” طی سال ها نقش های مختلفی را اجرا کرده است. از فیلم های مستقل تا آثار پرفروش، این بازیگر در هر فیلمی که حضر داشته نقش خود را با دقت و حساسیت ایفا کرده است. او در “باید درباره کوین صحبت کنیم” نقش مادر نوجوانی را ایفا می کند که همکلاسی خود را کشته است. او در نقش اوا درد و رنج تمام مادرانی را که در پرورش فرزند خود به مشکل برخورده اند را به خوبی به نمایش می گذارد. شاید این والدین مجرم واقعی گناهان فرزندان خود هستند.


11. ماریون کوتیار (دو روز، یک شب – Two Days, One Night – 2014)

ماریون کوتیار” برنده جایزه اسکار در فیلم “دو روز، یک شب” نقش ساندرا بیا، زنی را که در یک هفته کارهای غیرممکن را انجام می دهد، اجرا می کند. او باید چهارده همکار خود را راضی کند که امتیاز جدید شرکت را قبول نکنند، زیرا در ازای آن ساعت کارشان افزایش یافته و کارشان سخت تر می شود. ساندرا یک شخصیت آسیب پذیر است که از بیماری روانی رنج برده و در شرایط پرفشاری دارد. کوتیار باعث می شود نه تنها با او همدردی کرده بلکه ما را با خود همراه می کند که تجربیات او را داشته باشیم.

همچنین بخوانید: 10 بازیگر که در نقش جنس مخالف به خوبی ظاهر شدند


10. جیک جیلنهال (شبگرد – Nightcrawler – 2014)

در بین بازیگرانی که یکی پس از دیگری می درخشند باید نام “جیک جیلنهال” دیده شود. او طی سه دهه نقش خود را هوشمندانه ایفا کرده و آنها را به خوبی نمایش داده است. او در “شبگرد” نوازنده ای است که شب ها در شب گشته و فیلم وقایع خشن را ضبط می کند. نقش لوئیس بلوم یک نقش تاریک و انسانی است که در آن خودتان را میبینید. این بازیگر از این نقش استقبال کرده و آن را به بهترین شکل ممکن ایفا می کند.


9. کیسی افلک (منچستر در کنار دریا – Manchester By the Sea – 2016)

“منچستر در کنار دریا” نمایش غم و درد است و در یک ماجراجویی احساسی تماشاگر را با خود همراه می کند. “کیسی افلک” نقش لی چندلر را ایفا می کند، مردی با غمی بزرگ که تسلیم شده و منتظر روز مرگش است. اما در آن زمان هم تراژدی دیگری آغاز شده و باید بازهم با آن کنار آماده و مسئولیت برادرزاده 16 ساله اش را به عهده بگیرد. افلک برای این نقش جایزه اسکار را دریافت کرد. او توانسته غم درون خود را در چشم هایش پنهان نماید و با عمق صدای خود دردش را نشان دهد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های اکشن سال 2019


8. جسیکا چستین (سی دقیقه پس از نیمه‌شب – Zero Dark Thirty – 2012)

فیلم “سی دقیقه پس از نیمه شب” از “کاترین بیگلو” به داستان اوسامه بن لادن سازمان سیا می پردازد. “جسیکا چستین” نقش مایا، تحلیلگر آژانس مخفی را بازی می کند. یک تحلیلگر باهوش که باید با کلیشه های جنسیتی مبارزه کرده و جدی گرفته شود. برای اولین بار او در حالی میبینیم که بر روی پرونده ای در سال 2003 کار کرده و در وقایع مختلفی درگیر می  شود که سرانجام به پایان داستان میرسیم. چستین درد و تنهایی و شخصیت خود را نشان می دهد و شغلی را انجام می دهد که باعث می شود هیچ زندگی خارج از آن نداشته باشد.


7. لئوناردو دی کاپریو (گرگ وال استریت – The Wolf of Wall Street – 2013)

لئوناردو دی کاپریو” شاید برای فیلم “بازگشته” جایزه اسکار را دریافت کرده باشد، اما با حضور در فیلم “گرگ وال استریت” “مارتین اسکورسیزی” توانست خود را اثبات کند. او در این فیلم نقش “جردن بلفورت” سهام دار را ایفا می کند که با کلک و کلاهبرداری ثروتمند شده و آخر همه را از دست می دهد. این فیلم پنجمین همکاری این دو بوده و نشانه درخشش آنها در کنار هم است. بلفورت “دی کاپریو” جالب و سرگرم کننده است و شخصیت فریبکار و دوگانه او را نشان می دهد.

همچنین بخوانید: 10 فیلم جذاب و دیدنی لئوناردو دی کاپریو که لایق اسکار بودند


6. ناتالی پورتمن (قوی سیاه – Black Swan – 2010)

“دارن آرنوفسکی” طی سال ها فیلم هایی ساخته که نه تنها برای تماشاگر تجربه خاصی خلق کرده بلکه عنصر روانی جذابی را به او نشان می دهد که شاید هرکسی جرات نمایش دادن آن را نداشته باشد. در این تریلر روان شناسانه، با کمک یک شخصیت رقصنده مرزهای کمال و جنون را نشان می دهد. فیلم تا حدی آزاردهنده بوده و اجرای “ناتالی پورتمن” دیدنی است. او نقش قهرمان زن تراژیک را ایفا می کند که شیفتگی و پارانویای او شما را درگیر خود می کند. او به حق جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.


5. کیت بلانشت (جاسمین غمگین – Blue Jasmine – 2013)

“کیت بلانشت” با دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن برای این فیلم ثابت کرد یکی از بهترین های این تجارت است. نه اینکه پیش از این نقش های خوبی ایفا نکرده باشد، او برای فیلم “هوانورد” (The Aviator) اسکار بهترین بازیگر زن مکمل و برای فیلم “الیزابت” (Elizabeth) هم نامزد اسکار شد. در همان سال نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی و مکمل شد و بنابراین درباره استعداد او شکی وجود ندارد. با این حال نقش ژانت فرانسیس باعث شد بتواند این نقش را در آغوش بگیرد و احساسات و عواطفش را نشان دهد.

همچنین بخوانید: 8 فیلم برتر سینما با موضوع اسکیت‌بردینگ


4. واکین فینیکس (جوکر – Joker – 2019)

جوکر یکی از محبوب ترین ویلن های سینماست، به خصوص پس از اجرای “هیث لجر” در فیلم “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) “کریستوفر نولان“. او به خوبی تاریکی و شرارت نهفته در این شخصبت را نشان داد و به همین دلیل پس از اعلام حضور “واکین فینیکس” در این نقش همه هیجان زده بودند و شکی وجود ندارد که او هم در این نقش درخشید.


3. دنیل دی-لوئیس (لینکلن – Lincoln – 2012)

دنیل دی-لوییس” یکی از بهترین بازیگران تاریخ است که در نقش هایش فرو می رود و طوری اجرا می کند که گویی با تماشای شخصیت قطعا او را می شناسید. او در “لینکلن” نقش آبراهام لینکلن را ایفا می کند و آخرین ماه های زندگی این رئیس جمهور را نشان می دهد. لینکلن یکی از آن شخصیت هایی است که تاکنون توسط بازیگران مختلفی ایفا شدخ است. حتی شاید شخصیتی باشد که در تلویزیون و سینما نقشش بیشترین اجرا را داشته است. اما هیچکس نتوانسته به اندازه “دنیل دی-لوئیس” پیچیدگی و عمق شخصیت او را نشان دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره کودکی در تاریخ سینما


2. واکین فینیکس (استاد – The Master – 2012)

انسان به هدف نیاز دارد. او باید به چیزی یا به کسی وصل بوده و به خاطر آن رو به جلو برود و عقب ننشیند. فردی کوئل، قهرمان “استاد” چنین فردی است. او آنقدر خشن و ظالم بوده و به استادش وفادار است که دیگران از بودن در اطراف آن ها می ترسند. با این حال در زندگی تجربه های بدی داشته که بر شخصیتش تاثیر گذاشته است. “واکین فینیکس” با چنان شور و اشتیاقی این شخصیت را نشان می دهد که گویی خودش فردی است.


1. امانوئل ریوا (عشق – Amour – 2012)

ریوا یکی از موفق ترین بازیگران زن فرانسه است و طی حرفه خود استعدادش را ثابت کرده است. او در سن 85 سالگی مسن ترین نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شد و این افتخار را به دلیل بازی در فیلم “عشق” به دست آورد. آن با همسرش جرج زندگی کرده و هردوی آن ها معلم های بازنشسته پیانو هستند و در آپارتمان شان زندگی می کنند. سپس سکته کرده و سمت راست بدنش فلج می شود. او نمی خواهد به خانه سالمندان برود و همسرش قول داده از او مراقبت کند. فیلم عشق و وفاداری آن دو به هم را نشان داده و اجرای او یک اثر دیدنی را خلق می کند.

همچنین بخوانید: برترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما با موضوع عشق یک طرفه


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (3)

بستن فرم

  1. taha

    اردیبهشت 4, 1399

    مستر سکانسکی که بین دیوارو پنجره هی راه میره یکی از بهترین سکانس های تاریخه لعنتی خیلی خوبه

    پاسخ

  2. Karim

    آذر 8, 1398

    بازی رابرت دنیرو در فلین بودن هم خیلی عجیب و محیر العقول بود…

    پاسخ

  3. فاطمه

    مهر 19, 1398

    چه لیست کمر شکنی بود. هر کدوم از فیلم هاش هفته ها ادم رو درگیر میکنن

    پاسخ