معرفی 10 فیلم جذاب و دیدنی درباره کودکی در تاریخ سینما که باید تماشا کنید

کودکی تجربه نابی است که به کمک سینما می توانیم دوباره با آن رودررو شویم. سینما توانسته با کمک نور و سایه دوران کودکی ما را که برای هر کدام مان بهترین دوران زندگی است، به تصویر بکشد. زیرا می تواند با خلق هر تصویر ما را به ذهنیت شخصیت های مختلف و تفکر برانگیز وارد کند. اگر بخواهیم از کل فیلم های کودکانه لیستی تهیه کنیم یک لیست تمام نشدنی به دست می آید. در این لیست فیلم هایی را معرفی می کنیم که نشانگر لذت، معصومیت و حتی هراس کودکی هستند. این شما و این لیستی از برترین فیلم ها درباره کودکی. با پروشات همراه باشید.


10. بازی های ممنوعه – Forbidden Games – 1952

می گویند کودکی لذت بخش ترین دوره زندگی هر فرد است، اما افرادی که از دو جنگ جهانی زنده مانده اند، حرف دیگری دارند. درام فرانسوی انسانی “بازی های ممنوعه” تخیل کودکی را نشان می دهد که دردها را کنار میزند. دو کودک معصوم، پالت و میشل، در میانه جنگ جهانی دوم گیر افتاده، باهم دوست شده و به ساده ترین شکل ممکن لذت می برند، مانند بازی دفن کردن حیوانات مرده. گویی نسبت به مرگ در اطراف شان آگاه هستند اما نمی توانند با مفهوم مرگ، ویرانی و نابودی ارتباط برقرار کنند، بنابراین جهان خود را خلق می کنند که در آن برای موجودات مرده مراسم ختم می گیرند. “بریژیت فوسی” (پالت) و “جرجس پوجولی” (میشل) در نقش های خود درخشیده و با وجود سن کم شان توانستند درک عمیقی از نقش شان را نشان دهند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر تاریخ سینما با محوریت جنگ ویتنام


9. قلمرو طلوع ماه – Moonrise Kingdom – 2012

“وس اندرسون” فیلمساز برای خلق جهان های آرمان شهری با شخصیت های کودک شهرت دارد. اما در این فیلم کودکان نه تنها قهرمان داستان بوده بلکه ساخت فیلم را برعهده دارند. دو عاشق جوان (12 ساله) از خانه فرار کرده و دوستان و چند بزرگسال به دنبال شان می روند تا از تکرار یک تراژدی شکسپیری پیشگیری کنند. مناظر زیبا با وجود فیلمبرداری و موسیقی متن دیدنی می شود. هرچیزی که از فیلم های “وس اندرسون” انتظار داشته باشید در این فیلم وجود دارد، از شخصیت های جذاب گرفته تا راوی های مختلف و حس اطمینان. این فیلم حتی تا پایان با شما همراه بوده و در قلب تان می نشیند.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر درباره جنگ جهانی دوم در تاریخ سینما


8. ویلی وانکا و کارخانه شکلات ‌سازی – Willy Wonka and the Chocolate Factory – 1971

این فیلم برای تمام کودکان عاشق شیرینی و شکلات در سراسر جهان یک فیلم به یاد ماندنی است. “چارلی باکت” پسربچه ای است که تمام روز به فکر شکلات بوده و هر شب والدین فقیرش نمی توانند حتی دانه ای شکلات به او بدهند. شانس زمانی به او روی می آورد که بلیت رفتن به کارخانه شکلات سازی و دریافت شکلات برای کل زندگی اش به عنوان جایزه را دریافت می کند. این تجربه منحصر به فرد نه تنها برای او فرصتی بزرگ بوده بلکه چیزهایی مانند اهمیت دادن، بخشش و دوست داشتن را به او یاد می دهد. اگر بتوانید از زاویه دید یک کودک فیلم را تماشا کنید، یک تجربه لذت بخش و سرگرم کننده خواهد بود. بزرگسالان هم می توانند از فضای موزیکال آن لذت ببرند. “رولد دال” نویسنده کتاب فیلمنامه را نوشت.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۴۰ فیلم مستقل برتر تاریخ سینمای جهان


7. سری فیلم های هری پاتر – The Harry Potter Series

درباره چندگانه ای که برای بیش از یک دهه در جهان طوفان به پا کرده چه می توان گفت؟ گویا رویای تمام کودکان به حقیقت تبدیل شده. نسخه سینمایی رمان پرفروش “جی.کی. رولینگ” درباره جادوگر جوانی که هویتش را شناخته و در کنار همکلاسی هایش در مدرسه جادوگری هاگوارتز ماجراجویی می کند، دیدنی است. “هری پاتر” نه تنها یک چندگانه سینمایی بلکه یک تجربه میلیاردی است. کارگردان این چندگانه “کریس کلمبس” در تبدیل نمودن یک داستان جادویی به یک فیلم موفق عمل کرد. بخشی از محبوبیت فیلم مدیون حضور ستاره هایی مانند “دنیل ردکلیف“، “اما واتسون“، “روپرت گرینت” و “رابرت پتینسون” است.

همچنین بخوانید: 25 تفاوت میان فیلم‌های هری پاتر و کتاب‌های آن


6. جادوگر شهر از – The Wizard of Oz – 1939

“جادوگر شهر از” اکنون پس از 78 سال هنوز می تواند توجه کودکان و بزرگسالان را جلب کند. نقطه قوت این فیلم در نمایش معصومیت و کودکی بی غل و غش است. هر بار که فیلم را تماشا کنید در روایت روان کودکانه غرق می شوید. این فیلم به شکل موزیکال و ساده ای درباره زندگی و رویارویی با آن به شما درس می دهد. داستان درباره شخصیت دوروتی با بازی “جودی گارلند” است که اجرای زیبایی داشته و شخصیت های گلیندا، جادوگر مهربان، شیر بزدل، مترسک و مرد حلبی نیز اجرای او را دیدنی تر می کنند. در اینجا جادوگر استعاره ای بر یک فرد قابل اطمینان است که می توانیم ترس ها و رویاهایمان را با او درمیان بگذاریم.

همچنین بخوانید: 10 فیلم کلاسیک برتر هالیوود از ژانرهای مختلف


5. اشک ها و لبخندها – The Sound of Music – 1965

“جولی اندروز”، آهنگ Do-Re-Mi، پیراهن های کودکانه دوخته شده از پرده، مناظر زیبای استرالیا و راهبه هایی که سربازهای آلمانی را گمراه می کنند، تنها بخشی از ویژگی های جالب این فیلم هستند. هرکس که این فیلم را دیده باشد این چیزها را به یاد می آورد. داستانی از عشق و صبر و پیروزی خوبی بر بدی ها. فیلم آنقدر زیباست که شما را به خوبی ها و مهربانی ها سوق می دهد. ماریا، پرستاری جوان، باید از فرزندان یک بیوه جوان به نام کاپیتان جرج ون تراپ که سختگیر است، مراقبت کند. با ورود او به خانه فضای خانه آنها عوض شده و کودکان و حتی کاپیتان از حضور او لذت می برند. موسیقی عنصر منجسم کننده این خانواده بوده و در شرایط سخت و فرار از شر نازی ها به این خانواده کمک می کند. “اشک ها و لبخندها: داستانی کودکانه با ملودی های شنیدنی است.

همچنین بخوانید: معرفی 25 فیلم برتر موزیکال و رقص در تاریخ سینما


4. مری پاپینز – Mary Poppins – 1964

یکی دیگر از فیلم های “جولی اندروز” در این لیست که باید تماشا کنید. هیچکس نمی تواند تاثیر او بر دوران کودکی نسل های پیشین و لذت آنها را انکار کند. “مری پاپینز” از جهاتی شبیه فیلم “اشک ها و لبخندها” است، نه تنها شخصیت اصلی یک زن است که همه را در کنار هم قرار می دهد، بلکه با کمک عنصر جادو زندگی روزمره همه را تغییر می دهد. چه می شد اگر می توانستیم با کمک جادو تمام مشکلات مان را حل کنیم؟ این فیلم به ما نشان می دهد که با انجام کارهایی می توانیم مانند جادو تمام مشکلات را حل کنیم. این فیلم ساخت شرکت دیزنی با جلوه های زیبایش در 13 قسمت اسکار نامزد جایزه شد.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های کمپانی دیزنی که در سال 2019-2020 اکران خواهند شد


3. کنار من بمان – Stand By Me – 1986

این اقتباس سینمایی از داستان “استیون کینگ” داستانی از روزهای کودکی است که گویی همه چیز عالی به نظر می رسید. چهار کودک حین پیاده روی جسد کودکی را میبینند که حین چیدن تمشک با قطار تصادف کرده. اما آنها نمی دانند این حادثه کوچک یک تجربه سرنوشت ساز است و آخرین باری است که در کنار هم به پیاده روی و گشت و گذار رفته اند. این فیلم از دید کودکانی که سعی می کنند خود را بزرگ نشان دهند، زندگی روستایی آمریکا را نشان می دهد. کلمات قادر به توصیف این فیلم نیستند و باید خودتان آن را تجربه کنید. صحنه ای که چهار دوست در توهین به مادر یکدیگر رقابت می کنند دیدنی است. یکی از معدود فیلم هایی است که بر ذهن، روح و جسم تان تاثیر می گذارد.

همچنین بخوانید: معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند


2. چهارصد ضربه – The 400 Blows – 1959

کارگردان خوش نام فرانسوی، “فرانسوا تروفو” در فیلم نخست خود “چهارصد ضربه” شخصیت آنتونی دوینل را معرفی کرد. بدون شک این شخصیت از زندگی شخصی او و دوران کودکی اش الهام گرفته شده است. این شخصیت که به خوبی توسط “ژان ‌پیر لئو” ایفا شد، از کودکی بیرون آمده و دوست دارد زندگی خود را داشته باشد. در صحنه ای درباره مرگ مادرش دروغ می گوید تا به مدرسه نرود. این صحنه الهام بخش “زاویه دولان” برای فیلم “من مادرم را کشتم” (I Killed My Mother) بود. هر نمای فیلم در فیلم سازی استادانه بوده و دوران ساده کودکی را به شما یادآوری می کند.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای فرانسه (بهترین فیلم های سینمای فرانسه)


1. پسرانگی – Boyhood – 2014

هنگامی که این اثر دیدنی “ریچارد لینکلاتر” جایزه اسکار بهترین فیلم سال 2014 را به “بردمن” (Birdman) واگذار کرد، بسیاری از قلب ها شکسته شده و در سراسر جهان درباره صحنه های فراموش نشدنی این فیلم مقاله نوشتند. فیلم های “ریچارد لینکلاتر” همیشه متفاوت هستند، اما “پسرانگی” توانست به دنیای فیلمسازی معنای جدیدی ببخشد. ساخت این پروژه 11 سال طول کشید زیرا باید به دوران کودکی یک مرد جوان می پرداخت. “الار کولترین” حدود 13 سال از عمر خود را به این فیلم اختصاص داد و نتیجه آن یک داستان دیدنی از زندگی و شادمانی و ناامیدی آن است.

همچنین بخوانید: 25 فیلم زیبای تاریخ که تماشای آن ها حس خوبی به شما می دهد


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. گل

    فروردین 24, 1400

    ممنون از سایت سازنده های مطالب آثار را در اختیار ما مردم می گذارند ممنونیم 😊

    پاسخ

  2. عباس

    فروردین 16, 1400

    بهترین فیلمی که راجع به کودکان دیدم پروژه فلوریدا بود. هر چند فیلمایی مثل 400 ضربه و قلمرو طلوع ماه و پسرانگی رو از این لیست دوست داشتم.

    پاسخ