7 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم “دانتون ابی” (Downton Abbey)

پس از اینکه “دانتون ابی” در هنگام پخش خود از 2010 تا 2015 به یکی از محبوب ترین مجموعه های تلوزیونی تبدلیل شد، سازندگان آن با ساخت یک فیلم سینمایی برای سرمایه گذاری بیشتر در باب این داستان، از آن شاهکاری خلق کردند. فیلم سینمایی “دانتون ابی” به کسب توجه عامه مردم نائل شد، درست مانند زمانی که نتفلیکس یک پیش نمایش کوتاه از “برکینگ بد” (Breaking Bad) یعنی “ال کامینو” (El Camino) را منتشر کردند. فیلم “دانتون ابی” به خاطر اینکه میلیون ها طرفدار در سراسر جهان چشم انتظار دیدن کرالی ها برای یکبار دیگر هستند، حتما فروش خوبی در گیشه خواهد داشت. اما یک اشکال در کل این سناریو وجود دارد و آن این است- آیا این فیلم برای کسانی که سریال را تماشا نکرده اند نیز مناسب است؟

این فیلم در اصل داستان را از ادامه سریال، شروع می کند و درمورد زمانی صحبت می کند که بیشتر اعضای خانواده کرالی به املاک خودشان باز می گردند تا میزبان پادشاه جورج پنجم و ملکه مری باشند. فیلم به گونه ای نوشته شده که به اندازه کافی همه شخصیت های اصلی را به نمایش می گذارد. اگر از تماشای این فیلم لذت بردید و دوست دارید فیلم های مشابه آن را تماشا کنید، لیست زیر را دنبال کنید. با پروشات همراه باشید.


7. جین ایر ‒ Jane Eyre ‒ 2011

“جین ایر” به قلم “شارلوت برونته” یکی از بهترین رمان های عصر ویکتوریا است که در سال 1997 توسط  “رابرت یانگ” از آن فیلمی ساخته شد. این فیلم درباره شخصیت اصلی داستان است. کسی که برای آگهی درخواست معلم به خانه “ثورنفیلد” می رود. “جین” باید مراقب “ادل” دختر آقای راچستر باشد. در حالی که جین در خانه ثورنفیلد مانده، رفته رفته عاشق آقای راچستر می شود. اما زمانی که در رابطه او را بیشتر می شناسد، با رازهای تاریک معشوقش آشنا می شود. افرادی که میخواهند این فیلم را تماشا کنند، به خاطر داشته باشند که بسیاری از قسمت های کتاب مانند زندگی کودکی جین از فیلم حذف شده است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر اقتباسی از کتاب‌ها


6. نیکلاس نیکلبی ‒ Nicholas Nickleby ‒ 2002

“نیکلاس نیکلبی” مانند “دانتون ابی” درباره زندگی یک خانواده نیست، اما در زمان مشابه با آن قرار دارد،و شرح زندگی مردم انگلیسی اصیل را نمایش می دهد. مخصوصا ظلمی که این افراد به مردم فقیر وارد می کنند تا خودشان زندگی بهتری داشته باشند را به زیبایی به تصویر می کشد. داستان درباره دختری است که پس از مرگ پدرش برای کمک به مادر و خواهرش به خانه عموی خود می رود. به جای کمک کردن به خانواده، عموی او آنها را برای کار به جایی می برد که کارفرمایان از نظر اخلاقی ویران شده اند. در ادامه خواهید دید که “نیکولاس” چگونه موفق می شود زندگی خود و خانواده اش را نجات دهد و نقشه های اهریمنی این افراد را دور بزند. دیالوگ ها به طرز زیبایی از متن اصلی برداشته شده اند و بازی بازیگران عالی است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های عاشقانه قرن 21 که احساسات شما را برانگیخته می‌کنند


5. ونیتی فر ‒ Vanity Fair ‒ 2004

“ریس ویترسپون” در این فیلم به کارگردانی “میرا نایر” بازی می کند که از رمان “ویلیام مکپیث تاکری” اقتباس شده است. داستان فیلم درباره دختری به نام”بکی شارپ” است که همیشه دوست داشته که به طبقات بالاتر انگلیسی ها تعلق داشته باشد و هر کاری برای تحقق رویای خود انجام می دهد. برای اینکار، او مدرسه را ترک کرده و با پسر خانواده سطح بالای کرالی، یعنی “رادن” رابطه ای عاشقانه را آغاز می کند. اما وقتی “رادن” از اموال خانواده اش محروم می شود، مشکلاتی پیش می آید. بعدها  مارکوس استین حامی بکی است؛ اما او خیلی به ماهیت پلید او نیز پی می برد. نظرات انتقادی درباره این فیلم متفاوت است. در حالی که برخی می گویند “نایر” با شرارت موجود در رمان فاصله زیادی دارد، دیگران از کیفیت دیالوگ ها و شوخ طبعی فیلم تعریف می کنند. با اینحال، تنها چیزی که میتوانیم بر آن توافق کنیم این است که “ویترسپون” در این فیلم فوق العاده است.

همچنین بخوانید: معرفی 8 فیلم برتر که از داستان های استیون کینگ اقتباس شده اند


4. دور از اجتماع خشمگین ‒ Far From The Madding Crowd ‒ 2015

“دور از اجتماع خشمگین” داستان زنی را روایت می کند که خواستگارانی از طبقه های مختلف جامعه انگلیسی به خود جذب می کند، هر یک از آنها تلاش میکند تا قلب او را تسخیر کند. در ابتدا، چوپانی به نام “گابریل” که برای کار در مزرعه او استخدام شد؛ سپس یک مرد مجرد بالغ به نام “ویلیام بلادوود”؛ و در آخر جراحی به نام “فرانک تروی”. داستان نگاهی جالب به روابط رمانتیکی که در انگلیس ویکتوریایی شکل می گیرد، داشته و تاثیرات اجتماعی و سیاسی آن را بررسی می کند. “کری مولیگیان” در به تصویر کشیدن شخصیت های اصلی بسیار موفق بوده و برخی منتقدان می گویند او از عملکرد “جولی کریستین” در ایفای همان نقش در اقتباس  سال 1967 رمان “توماس هاردی” پیشی گرفته است.

همچنین بخوانید: 50 فیلم کلاسیک که هر زن باید تماشا کند


3. بری لندون ‒ Barry Lyndon ‒ 1975

هر وقت “استنلی کوبریک” به این ژانر وارد می شود، در آن انقلابی به پا می کند. “بری لیندون” که از کتاب “ویلیام تاکری” اقتباس کرده است، استانداردهایی را برای آثار دوره خود تنظیم کرده بود. داستان درباره زندگی شخصیتی است که با استفاده از هر چیزی که لازم بود توانست خود را به راس جامعه انگلستان قرن هجدهم برساند. “بری” ترس های زیادی در دل دارد، او برای دو ارتش می جنگد، و به جاسوسی برای بک قمارباز تبدیل شده است، درنتیجه برای خود دشمنان خطرناکی می تراشد. فیلمبرداری این فیلم عالی است، و این حداقل تعریف از این فیلم است. “کوبریک” از لنزهایی استفاده کرد که NASA از آن برای فرود به ماه استفاده کرده بود. سرعت فیلم به درستی تنظیم شده است و مانند یک نقاشی مجلل است.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر کلاسیک عاشقانه


2. ترغیب ‒ Persuasion ‒ 1995

این فیلم به حکومت اشرافی انگلستان هم نگاهی می اندازد و نشان می دهد که چگونه در طی سالها از ازدواج به عنوان ابزاری برای عضو شدن در طبقات بالاتر استفاده می شد. شخصیت اصلی فیلم دختری به نام “آن” است که نامزدی اش با “فردریک” توسط پدرش بهم میخورد، چرا که او از طبقه پایین تری بود. با اینحال، هشت سال پس از این موضوع، زمانی که داماد “فردریک” املاک خانواده “آن” را اجاره می کند، او بار دیگر فرصت این را داد که رابطه عاشقانه از دست رفته خود را احیا کند. یا شاید هم “فردریک” هنوز از جواب رد هشت سال پیش دلخور باشد؟ این فیلم یکی از اقتباس های عالی از رمان “جین آستین” است و تصویری از طبقات اجتماعی انگلیسی و جامعه قرن نوزدهم و بیستم را نشان می دهد. بازی بازیگران هم بسیار عالی است. “ترغیب” به عنوان تفسیری از نقش جنسیت و طبقات اجتماعی جامعه انگلیسی که کشور را شکل داده بسیار برجسته است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه غم انگیز در تاریخ سینما


1. عصر معصومیت ‒ The Age of Innocence ‒ 1993

فیلم “عصر معصومیت” ساخته “مارتین اسکورسیزی” در سال 1993 نگاهی به جامعه شهر نیویورک در قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میندازد، دوره ای که به نام “عصر طلایی” شناخته می شود. اقتباس “اسکورسیزی” از رمانی به همین نام نوشته “ادیث وارتون” بسیار عالی است، و با هر اثری که این کارگردان تا به الان ساخته متفاوت است. او همیشه به عنوان یک کارگردان مدرن شناخته می شده که مشکلات مدرن نیویورک را کشف می کند؛ اما “اسکورسیزی” با ساخت این فیلم تطبیق پذیری خود را نشان داد، که برای این ژانر فوق العاده است. در فیلم “دنیل دی لوئیس” در نقش “نیولند آرچر” ظاهر می شود، وکیلی که عاشق دخترعموی نامزدش که او هم یک کتنس است شده و زندگی اش تغییر می کند. رابطه آرچر با کنتس به طور جدی آغاز می شود، اما خیلی زود به یک رابطه نامشروع تبدیل می شود که به شدت بر زندگی آنها تاثیر می گذارد. این فیلم به زیبایی فیلمبرداری شده و بازیگرهای آن هم بازی فوق العاده ای  ایفا کرده اند. دنیل دی لوئیس، میشل فایفر، “ویونا رایدر” همگی برای عملکرد خود مورد تمجید بسیار قرار گرفتند. فیلمی عالی برای عاشقان ژانر عاشقانه!

همچنین بخوانید: پیش بینی برترین فیلم های اسکار سال 2020


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم