معرفی سودآورترین پروژه های سینمایی تاریخ

سودآوری در صنعت فیلم به طرز عجیبی بسیار دست ‌کم گرفته می ‌شود. همه می دانند که فیلم “انتقامجویان: پایان بازی” (Avengers: Endgame) یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینماست؛ همه می دانند که “تایتانیک” (Titanic) برنده 11 جایزه اسکار شده است. اما آیا می دانید کدامیک سودآورترین فیلم های تا به امروز است؟ مگر همه تهیه کنندگان فیلم ها نباید بیش از اینکه به فکر ساخت فیلم های پرفروش باشند، به فکر ساخت فیلم های پرسود باشند؟ بجای ساخت فیلمی که 100 میلیون دلار هزینه داشته و 400 میلیون دلار فروش (بازده سرمایه گذاری: %40)، چرا 100 فیلم 1 دلاری با بازده سرمایه گذاری بیشتری نسازیم؟ برای کسانی که نمیدانند بازده سرمایه گذاری چیست، بازده سرمایه گذاری یعنی (فروش/ بودجه)/ (بودجه) و یا (سود)/ بودجه.

بنابراین پرسودترین فیلم ها بر اساس بازده سرمایه گذاری کدامند؟ زمان خواندن اسامی زیر، خودتان را برای شگفت زده شدن آماده کنید. در حالی که می دانستیم “پروژه جادوگر بلیر” (The Blair Witch Project) یکی از پرسود ترین فیلم هاست، اما نمیدانستیم که “بخت پریشان” (The Fault in Our Stars) هم یکی از فیلم های سودآور بوده است. پس بدون معطلی، این هم لیستی از پرسود ترین فیلم ها. با پروشات همراه باشید.


20. قوی سیاه ‒ Black Swan ‒ 2010

این فیلم ساخته “دارن آرنوفسکی” موفق شد هم منتقدان و هم تماشاگران را در کنار هم تحت تاثیر قرار دهد و در برابر بودجه 13 میلیون دلاری خود درآمد زیادی کسب کند. تهیه کننده فیلم در انتهای پخش نمایشی آن چیزی حدود 316،790،117 دلار کسب کرد. “قوی سیاه” داستان یک بالرین و سختی هایی را که باید در راه زندگی حرفه ای خود طی میکرد را روایت می کند. “ناتالی پورتمن” برای عملکرد خود در این فیلم برنده جایزه اسکار شد.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


19. بخت پریشان ‒ The Fault in Our Stars ‒ 2014

این درام رمانتیک غم انگیز توسط “جاش بون” کارگردانی شده و ستارگان آن “شیلین وودلی” و “انسل الگورت” هستند. این فیلم حول داستان عشق دو جوان است، که هر دوی آنها به بیماری سرطانی مبتلا هستند. آنها در یک گروه پشتیبانی بیماری سرطان با هم ملاقات می کنند و با هم تصمیم می گیرند که به سفری بروند و یک نویسنده هلندی را ملاقات کنند. این فیلم در مقابل 12 میلیون دلار، بالغ بر 259،166،834 دلار بدست آورد.


18. سخنرانی پادشاه ‒ The King’s Speech ‒ 2010

“کالین فرث” نقش پادشاه جورج ششم را بازی میکند که جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را نیز کسب کرد. فیلم بر روی پادشاه متمرکز است که به کمک همسر و مشاورش در حال مبارزه با مشکل لکنت زبان خود است. انگلستان در زمان جنگ جهانی دوم به یک پادشاه شجاع نیاز دارد، و جورج ششم که هر کاری کند تا چنین پادشاهی باشد. فیلم در مقابل بودجه ای به مبلغ 15 میلیون دلار  399،211،549 دلار فروش داشت  که با بازده سرمایه گذاری %2،600 برابر است.

همچنین بخوانید: 12 فیلم تاریخی که ازنظر تاریخی درست نبودند


17. فرانکشتاین جوان ‒ Young Frankenstein ‒ 1974

این فیلم به کارگردانی “مل بروکز”  داستان دکتر فرانکشتاین است که با به ارث بردن خانه مادربزرگش اسنادی از آزمایشات علمی پدریزرگش پیدا می کند. فرانکشتاین که قادر نیست کنجکاوی خود را کنترل کند، بر روی  تجربیات پدربزرگش کار می کند. این فیلم با بودجه 2.8 میلیون دلاری سودی به اندازه 8، 627،333 دلار و بازدهی سرمایه گذاری %3،081 به دست آورده است.


16. خدا نمرده است ‒ God’s Not Dead ‒ 2014

این فیلم علی رغم دریافت نظرات منفی تقریبا متفق القول، به دلیل بودجه کم 2 میلیون دلاری خود توانست 62،667،874 دلار فروش داشته باشد. داستان “خدا نمرده است” درباره کشمکش بین یک استاد و یکی از شاگردانش است، که اولی از دومی میخواهد بیانیه ای را امضا کند که میگوید خدا وجود ندارد.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


15. پیتر پن ‒ Peter Pan ‒ 1953

این داستان کودکانه مشهور در سال 1953 در دیزنی ساخته شد. “پیتر پن” داستان “وندی” و برادران او در سرزمین جادویی را روایت می کند. اما وقتی “کاپیتان هوک” شروع به اجرای توطئه های خرابکارانه اش می کند، شادی آنها دود شده و  به هوا می رود. دیزنی این فیلم را با بودجه 4 میلیون دلاری شروع کرد و سودی بالغ بر 140،240،651 دلار به دست آورد. بنابراین، بازدهی سرمایه گذاری او برابر با %3،506 است.


14. آنابل ‒ Annabelle ‒ 2014

داستان “آنابل” به دنیای “احضار” (Conjuring) تعلق دارد و بر روی عروسکی شیطانی تمرکز می‌ کند که توسط زوج واسطه به نام “جان” و “میا” آزاد می شود. اینکه این روح شیطانی چگونه در یک عروسک قرار دارد و اینکه چگونه شخصیت های اصلی را شکار می کند، همگی موضوع اصلی این فیلم است. فیلم ترسناک “آنابل” با این صحنه های ترسناک سودی به مبلغ 250،373،813 دلار به دست آورد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم ترسناک دیدنی و جدید که احتمالا تماشا نکرده اید


13. برو بیرون ‒ Get Out ‒ 2017

“جوردن پیل” با ساخت فیلمی کاملا ترسناک به همراه زمینه ای سیاسی به عنوان اولین فیلم خود باعث شد به استعداد او ایمان بیاوریم. همچنین این فیلم “پیل” با وجود بودجه 4.5 میلیون دلاری سود بسیار زیادی بالغ بر 247،695،162 میلیون دلار به دست آورد. شخصیت مرکزی فیلم مردی آفریقایی-آمریکایی به نام “کریس” است که به خانه خانواده دوست دخترش می رود تا با آنها ملاقات کند. با اینکه این خانواده در ابتدا معمولی به نظر می رسند، “کریس” خیلی زود متوجه می شود که به دردسری بزرگی افتاده است.


12. فعالیت فراطبیعی 2 ‒ Paranormal Activity 2 ‒ 2010

این فیلم ترسناک اکران شده در سال 2010 یک چندگانه مشهور است که تا به حال شش سری از آن ساخته شده است. داستان درباره خانواده ای است که در خانه خود دوربین نصب می کنند. اما با دیدن فیلم متوجه می شوند در خانه شان موجوداتی وجود دارند. این فیلم مستندگونه با وجود بودجه 3 میلیون دلاری، 174،512،032 دلار فروش داشت و به بازده سرمایه گذاری 5،817% دست یافت.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک که در سال 2018 اکران شدند


11. آرواره ها – Jaws – 1975

“استیون اسپیلبرگ” با تنها 7 میلیون دلار این فیلم دیدنی را ساخت. با این حال این فیلم به پرفروش ترین فیلم تابستانی تاریخ تبدیل شده و 400،653،000 دلار فروش داشت. همانطور که همه می دانیم، داستان “آرواره ها” درباره جزیره خلوتی به نام آمیتی است که یک کوسه بزرگ همه را می ترساند. بازده سرمایه گذاری این فیلم 5،714% است.


10. غیردوستانه ‒ Unfriended ‒ 2014

یکی دیگر از فیلم های ترسناک این لیست “غیر دوستانه” محصول سال 2014 است. فیلم داستان شش دوست را بازگو می کند که وقتی هر یک از آن ‌ها پیام یکی از دوستان مرده خود را دریافت می کنند، شوکه می شوند. این فیلم با بودجه 1 میلیون دلاری خود سودی بالغ بر 63،056،643 دلار به دست آورد و همگان را شگفت زده کرد. بازدهی سرمایه گذاری فیلم %6،305 بوده است.

همچنین بخوانید: معرفی برترین و درخشان ترین فیلم های مربوط به علم غیب در تاریخ سینما


9. توطئه آمیز ‒ Insidious ‒ 2011

فیلم “توطئه آمیز” ساخت سال 2011 فیلمی ترسناک است که در زمان انتشار حرف های زیادی برای گفتن داشت. این فیلم، فیلمی است که “جیمز وان” قبل از “احضار” (The Conjuring) آن را در سال 2013 ساخت. داستان فیلم چیزی شبیه به این است- وقتی یک خانواده سه نفره به خانه جدیدی نقل مکان می کنند، پسر جوان آنها پس از دیدن چیزی در اتاق زیرشیروانی به کما می رود. در ادامه سفری را در دنیای ارواح معمولی و ارواح خبیث خواهیم دید. این فیلم مورد علاقه بسیاری قرار گرفت و با بودجه 1.5 میلیون دلاری خود سودی به اندازه 95،509،150 دلار  به دست آورد. بازده سرمایه گذاری آن نیز %6،367 بود.


8. گریس ‒ Grease ‒ 1978

“گریس” فیلمی است که موجب تبدیل شدن “جان تراولتا” به یکی از بهترین بازیگران هالیوود شد. داستان “گریس” در سال 1959 اتفاق می افتد و درباره “دنی زوکو” یک روغن کار، و داستان عاشقانه اش با “سندی اولسون” استرالیایی است. آنها در طول تعطیلات یکدیگر را ملاقات می کنند و یک رابطه عاشقانه را شروع می کنند. زمانی که تابستان به پایان می رسد، آنها متوجه می شوند که در یک مدرسه در حال تحصیل هستند. “گریس” با بودجه 6 میلیون دلاری ساخته شد اما بعدها به فیلمی قابل تفکر تبدیل شد و باعث شد مردم مذهبی عاشق آن بشوند. این فیلم در گیشه 388،955،690 میلیون دلار سود و بازه سرمایه گذاری 6،482% را به دست آورد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های اکشن سال 2019


7. جنگ ستارگان قسمت چهار: امیدی تازه ‒ Star Wars Ep. IV: A New Hope ‒ 1977

با اینکه عنوان فیلم می گوید که این فیلم قسمت چهارم است، اما در واقع اولین فیلم “جنگ ستارگان” در سال 1977 و توسط “جورج لوکاس” ساخته شد. داستان این فیلم، سناریوی علمی‌تخیلی مشهور را کاملا تغییر داد و نوعی سرگرمی بصری به دنیا داد که قبلا آن را تجربه نکرده بودند. داستان فیلم درباره “لوک اسکای واکر” و “هان سولو” است که برای نجات “پرنسس لیا” از دست “دارث وادر” سفری را آغاز می کنند. این فیلم موفقیت بی‌سابقه ‌ای را در میان تماشاچیان کسب کرد و فرمول پولسازی برای باقی عمر به “لوکاس” داد. این فیلم با با بودجه 11 میلیون دلاری ای که داشت توانست 764،398،007 دلار فروش داشته و بازده سرمایه گذاری %6،949 را کسب کند.


6. شیطان درون ‒ The Devil Inside ‒ 2012

فیلم های ترسناک به بودجه کمتری نیاز دارند اما طرفداران زیادی دارند. فیلم “شیطان درون” ساخت سال 2012 یکی از فیلم های ترسناک است که در برابر بودجه 1 میلیون دلاری 100،758،490 میلیون دلار کسب کرد. فیلم درباره دختری به نام “ایزابلا” است که درباره تاریخچه روحی و جنایی مادرش تحقیق می کند. مادرش پس از به قتل رساندن سه نفر در یک شب، در حال حاضر در یک موسسه روانی زندانی شده است. اما ایزابلا با تحقیقات بیشتری که انجام می دهد متوجه می شود که روح مادرش توسط چهار شیطان تسخیر شده است. “شیطان درون” با وجود بودجه کمش سود بسیاری کسب کرد و بازده سرمایه گذاری آن %10،075 بوده است.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع اعتیاد و مواد مخدر


5. راکی ‒ Rocky ‒ 1975

این فیلم با بازی “سیلوستر استالونه” که هنوز هم به عنوان یکی از بزرگ‌ ترین فیلم‌ های ورزشی آمریکا شناخته می شود، داستان کلاسیک یک بوکسور است که کسی او را نمی شناسد، او تلاش می کند و قهرمانی سنگین وزن جهان را کسب می کند. این فیلم الهام بخش نسل جوان بوده است و تا به امروز هم این روند را ادامه می دهد. علاوه بر دریافت جایزه اسکار بهترین تصویربرداری، “راکی” در گیشه هم بسیار موفق بود و درمقابل بودجه 1 میلیون دلاریش حدود 22،400،000 میلیون دلار کسب کرد و بازده سرمایه گذاری آن هم %22،400 بوده است.


4. چوبه دار ‒ The Gallows ‒ 2015

فیلم های ژانر وحشت همیشه با بودجه های کمی ساخته می شوند و اگر به گونه ای باشند که با مخاطبان خود بازی کنند، میتوانند میزان سود بی سابقه ای به همراه داشته باشند. فیلم حول محور عملکرد یک نمایش است. در زمان حال، ما دانش آموزانی را می بینیم که در تلاشند تا نمایشی را اجرا کنند که تولید آن در دو دهه پیش موجب یک تصادف بزرگ شد. به دلیل نقص فنی یک دانش آموز که در حال انجام مراحل اولیه بود، فوت می شود. همانطور که این دانش آموزان جدید سعی می کنند که نمایش را دوباره انجام دهند، ممکن است هر کدام از آنها تا آخر نمایش دوام نیاورند. این فیلم با بودجه 100،000 هزار دلاری سودی بالغ بر 42،864،410 میلیون دلار کسب کرد و بازده سرمایه آن نیز %42،864 بوده است.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های اکشن که در سال 2018 اکران شدند


3. فعالیت فراطبیعی ‒ Paranormal Activity ‒ 2007

هنگامی که اولین فیلم “فعالیت فراطبیعی” منتشر شد، تماشاگران زیادی به آن علاقمند شدند، چراکه تا آن زمان هیچکس چنین فیلمی تماشا نکرده بود. فیلم درباره زندگی یک زوج جوان به نام “کتی” و “میچ” است که دوربین های زیادی در خانه خود نصب کرده اند. این دوربین ها صداها و حرکات عجیبی را ضبط می کنند و تنها آن زمان است که آنها متوجه می شوند خانه جدیدشان روح زده است. فیلم با بودجه 15،000 هزار دلاری 193،340،000 میلیون دلار فروش داشته و بازده سرمایه گذاری آن %128،893 بوده است.


2. ضعف ‒ Tarnation ‒ 2004

“ضعف” تنها فیلم مستند این لیست است و همچنین فیلمی است که با پایین ترین بودجه یعنی 220 دلار ساخته شده است. “جاناتان کوئت” کارگردان فیلم است، و در اینجا زندگی خود را در هنگام بزرگ شدنش شرح می دهد. ما شاهد بزرگ شدن او در خانه ای هستیم که مادرش در آن در حال مبارزه با بیماری روانی بوده و پدرش حضور نداشته است. سپس او به عنوان یک همجنس گرا وارد جامعه می شود و این چالشی دیگر برای او و خانواده او است. فیلم منتشر شد و فروش 592،014 دلاری و بازده سرمایه %269،097 کسب کرد.

همچنین بخوانید: ۱۰ مستند خارق العاده سینما که احتمالا تاکنون ندیده اید


1. پروژه جادوگر بلیر ‒ The Blair Witch Project ‒ 1999

فیلم “پروژه جادوگر بلیر” ساخت سال 1999 یکی از پر سود ترین فیم های تاریخ بوده است. این فیلم ماجرای سه دانش آموز را شرح می دهد که در جنگل های شمال مریلند در حال کند و کاو هستند. آنها خیلی زود متوجه می شوند که توسط نیرویی بد تعقیب می شوند. می ترسند و وحشت می کنند و جایی برای رفتن ندارند چون راه خود را در جنگل گم کرده اند. این فیلم در فرمت فاند-فوتج فیلمبرداری شده است و با بودجه 60،000 هزار دلاری، سود فوق العاده 248،579،099 دلاری و بازده سرمایه گذاری %414،298 را کسب کرد.


امیدواریم از مطالعه ی این مقاله لذت برده باشید؛ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (2)

بستن فرم

  1. فومنی

    مهر 12, 1398

    زمانی که تصمیم داشتم فیلم پروژه جادوگر بلیر ‒ پروژه جادوگر بلیر ‒ The Blair Witch Projectراببینم نقدهای خوبی درموردش خواندم واحساس من این بودکه حتما یک کارخاصه…ولی وقتی نیمساعت اول فیلم رادیدم آنقدر فیلمبرداری بادوربین روی دست این فیلم سرگیجه آور وخسته کننده بودکه به زورتاآخرفیلم راتحمل کردم وآخرشم چیزی دستگیرم نشد!! به اعتقادمن
    دربهترین حالت پروژه جادوگر بلیر ‒ The Blair Witch Project رامی توان یک فیلم (کالت) دانست نه فیلم ژانر وحشت…چطورپرفروش شدنش راخودسازندگانش هم باورنداشتند…

    پاسخ

    • Sohrabpur در پاسخ به فومنی

      مهر 12, 1398

      هر فیلمی برای کالت شدن نیاز به عناصر مهمی داره که اون عناصر با پارامتر های یک فیلم خوب ارتباط مستقیمی داره…

      پاسخ