آیا میکروکورنت صورت در لیفتینگ پوست صورت مؤثر است؟

آیا تابه‌حال پوست صورت خود را لیفتینگ کرده‌اید؟ عمل بالا کشیدن ابرو، که میکروکورنت صورت نامیده می‌شود، این کار را انجام می‌دهد. در طی این روش درمانی با کمک شوک‌های الکترونیکی، ماهیچه‌های صورت تحریک و سفت‌تر خواهند شد. بازیگر معروف، جنیفر آنیستون (Jennifer Aniston)، در مصاحبه‌ای با مجله InStyle در سال گذشته این‌گونه گفت، “این کار نوعی ورزش ماهیچه صورت محسوب می‌شود.”

تکنولوژی تحریک الکترونیکی که در میکروکورنت صورت استفاده می‌شود در کنار روش‌های درمانی دیگر برای درمان و رفع فلج عضلات صورت به کار می‌رود. امروزه این تکنولوژی به حوزه آرایشی وارد شده است. بااین‌حال برخی از متخصصین درباره تأثیر آن مطمئن نیستند.

دکتر دنیل نات (Dr. Daniel Knott) استاد دانشگاه و مدیر مرکز جراحی پلاستیک سان فرانسیسکوی کالیفرنیا می‌گوید، “این تکنولوژی حدود 70 سال است که برای درمان فلج عضلات صورت و قسمت‌های دیگر بدن استفاده شده است. اگر درد کمر داشته باشید پزشکان شوک الکتریکی را به شما تجویز خواهند نمود، که درواقع همین درمان محسوب می‌شود.”

“شوک الکترونیکی به غشا میانی پوست و بافت‌های چربی آسیب نمی‌رساند، بلکه فقط ماهیچه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. اگر غیر از ماهیچه بر قسمت‌های دیگر پوست نیز تأثیر می‌گذاشت، در آن صورت ممکن بود از آن استفاده نکنیم. همچنین اگر تصور می‌کنید که در صورت استفاده از آن می‌توانید پوست خود را لیفتینگ کنید، هیچ مانعی وجود ندارد و می‌توانید بارها از آن استفاده کنید.”

طبق گفته‌های یک متخصص زیبایی به نام لورین بیس (Lauren Bays)، در صنعت آرایشی، متخصص زیبایی مقداری ژل رسانا به پوست شما آغشته می‌کند. این همان ژلی است که برای سونوگرافی استفاده می‌شود زیرا پالس‌های الکترونیکی را توزیع می‌کند. سپس دو پین فلزی بر روی سطح پوست قرار می‌گیرند، که در زیر آن‌ها ماهیچه‌های پوست واقع شده‌اند.

بیس درحالی‌که عمل میکروکورنت صورت را در یک مرکز زیبایی بر روی یک بیمار انجام می‌داد، ادامه داد، “این پین‌های فلزی باهم مرتبط بوده و امواج را منتقل می‌کنند. این امواج سطح خارجی پوست و ماهیچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث کشیده شدن و سفت شدن آن می‌شود.”

طبق گفته او، این فرایند حدود 45 دقیقه طول کشیده و 200 تا 600 دلار هزینه دارد. هرچقدر بیشتر این روش را انجام دهید نتایج بهتری به دست خواهید آورد. پوست بیمار ممکن است دچار خارش شده و در دهانش طعم فلز را حس کند، اما به‌طورکلی یک روش بدون دردسر است.

طبق گفته نات، این روش می‌تواند برای درمان‌های پزشکی هم استفاده شود. برای مثال زمانی که افراد به فلج عضلات صورت و یا فلج بل (Bell’s palsy) مبتلا می‌شوند، برای تمرین عضلات صورت و حرکت دادن آن‌ها به پزشک تراپیست مراجعه می‌کنند. ممکن است تراپیست به آن‌ها تجویز کند که از شوک و تحریک الکترونیکی استفاده نمایند تا عضلات صورت آن‌ها به حالت قبل بازگردند (فلج بل با داروهای ضدالتهاب، ضدویروسی و یا جراحی هم درمان می‌شوند.)

سخن آخر

بااین‌حال برخی از متخصصین درباره کارایی تحریک الکتریکی مطمئن نیستند. یکی از مقالات چاپ‌شده در یک مجله پزشکی در سال 2015 به این نتیجه رسیده است که هیچ مدرک موثقی وجود ندارد که کارایی تحریک الکترونیکی برای درمان فلج بل را ثابت کند.

مرکز پزشکی دانشگاه راکستر (University of Rochester) روش تحریک الکترونیکی را یکی از روش‌های درمان فلج بل معرفی نموده است. به‌طورکلی نات اعتقاد دارد که میکروکورنت صورت چه برای درمان یا مصارف زیبایی، یک روش امن و بدون دردسر است. “این روش بسیار مفید و مؤثر است و باعث می‌شود امواج الکترونیکی را بر روی پوست خود حس کنید. بااین‌حال هیچ اطلاعات موثقی وجود ندارد که کارایی آن در مصارف زیبایی را ثابت کند.”

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم