معرفی برترین و درخشان‌ترین فیلم‌های مربوط به علم غیب در تاریخ سینما که باید تماشا کنید

پرداختن به علم غیب غیرممکن به نظر می رسد. هر عملی برای بررسی و تحقیق درباره علوم ماورایی فریبنده و در بهترین حالت کلاهبرداری به نظر می رسد. در رابطه با فیلم ها، منطق به ما هشدار می دهد که مسائل نمایش داده شده لزوما علم غیب نبوده یا بخشی از آن قابل درک است. در هر صورت، در سال های اخیر فیلم های کمتر موفقی در این باره ساخته شده است.

این مقاله به بررسی فیلم هایی می پردازد که چهره واقعی علم غیب در طی قرن ها را نشان داده و آن را با حقیقت آمیخته اند. شاید فیلم های این لیست نقص هایی داشته باشند اما در نمایش علم غیب موفق عمل کرده اند. در اینجا این ده اثر کلاسیک را به شما معرفی می کنیم. با پروشات همراه باشید.


10. شب شیطان – Night of the Demon (سال 1957 – ژاک تورنر)

این جواهر بریتانیایی یک فیلم ترسناک و به معنای واقعی کلمه کلاسیک است که براساس داستان Night of the Demon نوشته “ام.آر.جیمز” در سال 1911 ساخته شد. هر داستانی که به عنوان این داستان نزدیک باشد به علم غیب مربوط بوده و انتظارات مان را برآورده می کند.

“شب شیطان” بدون وقت کشی ما را به دنیای گوتیک می برد. در صحننه های اول یک پروفسور از رهبر یک فرقه شیطانی می خواهد طلسمی که به خاطر جستجو در فعالیت های ماورایی به آن دچار شده را از او بردارند. زمنی که این پروفسور در جلسات آکادمیک حاضر نمی شود، همکارش دکتر جان هلدن (با بازی “دانا اندروز”) مسئولیت جستجو درباره ناپدید شدن او را برعهده می گیرد.

دکتر هلدن، به عنوان مردی که از روش های علمی استفاده می کند، به نیروهای ماورایی ایمان ندارد. اما زمانی که رهبر یک فرقه شیطانی او را تحت نظر می گیرد، رفتارهای او را کنترل کرده و دنبال چیزی است که در دستان هلدن است. “شب شیطان” با پرداختن مناسب به موضوع و جادو، به خوبی به موضوع علم غیب می پردازد. این فیلم توسط “ژاک تورنر” کارگردانی شد و طرفداران فیلم های ترسناک علم غیب را خوشحال می کند.

همچنین بخوانید: 8 فیلم جذاب و دیدنی شبیه فیلم وکیل مدافع شیطان (The Devil’s Advocate)


9. شیطان می‌راند – The Devil Rides Out (سال 1968 – ترنس فیشر)

گرچه بازیگر بزرگ، “کریستوفر لی”، معمولا نقش ویلن را برعهده دارد، در این فیلم با نیروهای شر مبارزه می کند. او نقش “دوک دریچلیو” را برعهده دارد، کسی که متوجه می شود یک فرقه شیطانی زنی جوان را دستگیر کرده و می خواهند او را برای مقاصد خود قربانی کنند، دوک دریچلیو نیز قصد متوقف کردن آنها را دارد.

“شیطان می راند” پر از مراسم جادویی برای فراخواندن و مبارزه با شیطان است. شخصیت لی می داند چگونه با یک فرقه شیطانی مبارزه کند و از نبرد جادو استفاده می کند. این فیلم ترسناک نمونه ای از سینمای کلاسیک بوده و یکی از بهترین فیلم های ژانر وحشت محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتری که داستان آن ها فقط در 1 روز اتفاق می افتد


8. بسوزان، جادوگر، بسوزان! – Burn, Witch, Burn! (سال 1962 – سیدنی هایرز)

فیلم “بسوزان، جادوگر، بسوزان!” عنوان دیگری هم داشته و “شب عقاب” هم نامیده می شود که در سال 1962 اکران شد. “چارلز بیمونت”، “ریچارد متسون” و “جرج بکست” فیلمنامه نویسی آن را برعهده داشته و اثر موفقی بود. خوشبختانه نویسندگان توانستند جلوه های علم غیب آن را نمایش داده و یک اثر موفق بسازند.

“پیتر وینگارد” نقش یک پروفسور با ذهن قدرتمند را ایفا می کند که دوست دارد درباره علم غیب و جادو سخنرانی کند. متاسفانه به زودی متوجه می شود همسرش نیز به جادو علاقه داشته و در زیر سقف خانه  اش به کارهای جادویی می پردازد.

گرچه همسرش به او می گوید موفقیت شغلی مرد نتیجه کارهای جادویی زن است، با این حال مرد تمام لوازم و اسباب جادوی همسرش را ویران می کند. زمانی که به تدریج در شغلش شکست می خورد، باید با عواقب کار خود روبرو شده و شاید باورش را تغییر دهد. “بسوزان، جادوگر، بسوزان” مانند عنوانش داستان خیره کننده ای را نمایش می دهد.

همچنین بخوانید: لارس فون تریه: بررسی آثار برتر یک کارگردان جنجالی


7. اینکوبوس – Incubus (سال 1966 – لسلی استیونز)

فیلم”اینکوبوس” محصول سال 1966 با میراثی تاریخی و عجیب داستان آزاردهنده ای را ارائه می دهد. این فیلم به کارگردانی لسلی استیونز (خالق فیلم “محدودیت های خارجی” (The Outer Limits)) و اجرای زیبای “ویلیامز شاتنر” جوان، یکی از اولین فیلم ها با زبان اسپرانتو است. شایعاتی درباره طلسمی که فیلم و عوامل به آن دچار شدند از خود فیلم ترسناک تر بوده و تا به امروز شنیده می شود.

داستان در روستایی دورافتاده رخ می دهد که آب چشمه ای خواص درمانی دارد. زمانی که یک سرباز زخمی در جستجوی کمک به روستا می آید، به زودی متوجه می شود که این مکان پر از نیروهای شر و اهریمنی است. او به زودی در نبردی برای نجات روح و زندگی اش گیر می افتد. فضای سنگین و لحظات ترسناک سراسر فیلم را پر کرده اند. حتما این اثر کلاسیک و تاریخی را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۲۰ شاهکار برتر سینمای استرالیا (بهترین فیلم های سینمای استرالیا)


6. چشم شیطان – Eye of the Devil (سال 1966 – جی.لی تامپسون)

فیلم “چشم شیطان” “جی.لی تامپسون” یکی از بهترین فیلم های ترسناک تاریخ درباره علم غیب است. با حضور بازیگرانی چون “دبورا کر”، “دیوید نیون”، “شارون تیت”، “دیوید همینگز” و “دونالد پلیزنس”، ممکن است اصلا به فیلمنامه فکر نکنید. خوشبختانه، “چشم شیطان” داستان پیچیده ای دارد که با وجود اجرای بازیگران جذاب تر می شود.

“دیوید نیون” نقش یک صاحبخانه ثروتمند را ایفا می کند که یکی از مزارعش ویران شده و به آنجا فراخوانده می شود. او به تنهایی به آنجا رفته و به همسرش اطلاع نمی دهد زیرا نمی خواهد موضوع ارث و میراث به میان کشیده شود.

هنگامی که همسر و فرزندانش برخلاف خواسته او به آنجا می آیند، با فضای ترسناک و عجیب آنها مواجه می شوند. یک جادوگر و برادرش که در آنجا زندگی می کنند می خواهند صاحبخانه و خانواده اش را از آنجا دور کنند. “چشم شیطان” یک اثر کلاسیک شوکه کننده است که علم غیب را به خوبی نشان می دهد.

همچنین بخوانید: نگاهی به ۳۰ شاهکار برتر سینمای آلمان (بهترین فیلم های سینمای آلمان)


5. خون آشام – Vampyr (سال 1932 – کارل تئودور درایر)

شاهکار کلاسیک “کارل تئودور درایر” یک اثر درخشان سینماست که به عنوان یکی از اولین فیلم های خون آشامی براساس پیشگام ادبیات خون آشامی ساخته شد. In a Glass Darkly مجموعه داستانی ماورایی از “جی.شرایدن لی فانو” است که الهام بخش این فیلم بود. این فیلم به تجارب یک مرد جوان که کارآموز علم غیب است می پردازد، او در مطالبش غرق شده و توسط یک موجود ماورایی طلسم می شود.

با تماشای این فیلم بدون شک حس ماورایی داستان را درک می کنید. گاهی اوقات فضای فیلم آنقدر مخوف می شود که حس می کنید به تماشای یک مستند نشسته اید. از آنجاییکه “خون آشام” اولین فیلم ناطق  است، به سختی ساخته شد زیرا تکنیک های صوتی هنوز آماده نبودند. اما فیلم نهایی معجزه فیلمسازی بوده و تا زمانی که این فیلم را ندیده اید به هنر فیلم های خون آشامی پی نمی برید.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های خون آشامی که در سال 2018 اکران شدند


4. هکسان – Häxan (سال 1922 – بنیامین کریستنسن)

فیلم “هکسان” با نام دیگر “جادوگری از میان اعصار” مانند عنوان خود داستانی عجیب را ارائه می دهد. این فیلم به عنوان داستانی از خرافات و شایعات مربوط به جادوگری در طی تاریخ، با نمایش حقایق تاریخی داستان خود را نشان می دهد.

فیلم مانند یک مستند به نظر می رسد اما برای ترساندن مخاطب ساخته شده است. “هکسان” از نمایش بیماری روانی و افراط گری های مذهبی هراسی نداشته و به مسائل جادوگری در دل تاریخ می پردازد. کیفیت تولید آن بالا بوده و به همین دلیل یک فیلم دیدنی، آموزنده و سرگرم کننده محسوب می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم خون آشامی پرطرفدار که در حال ساخت هستند


3. مرد حصیری – The Wicker Man (سال 1973 – رابین هاردی)

فیلم کلاسیک “مرد حصیری” درباره علم غیب یک اثر هوشمندانه است. قهرمان فیلم، یک مرد مسیحی متعصب با لباس های قدیمی شخصیتی است که هرگز از یاد نمی برید.

هنگامی که در جستجوی یک کودک گمشده به یک جزیره دورافتاده می رود، به گروهی از مردم برمی خورد که عقاید متفاوتی از او دارند. اعمال کفر آمیز مردم جزیره با باورهای مذهبی او در تضاد بوده و به نظر می رسد جستجوی او برای یافتن دختر گمشده بی نتیجه است.

نبودن پیام مشخصی در داستان با باورهای ما درباره یک شخصیت تلاقی یافته و درحالی که اعمال مردم جزیره با باورهای ما در تضاد بوده، به نظر می رسد آنها با باور کامل به این اعمال دست میزنند. فیلم به عقاید مسیحی قهرمان خود کاری نداشته و او را به عنوان یک قربانی ضعیف و آسیب پذیر نشان می دهد.

بنابراین “مرد حصیری” با کنار زدن تمام باورها تمام زیربنای فکری تماشاگران را از بین می برند. بنابراین احساسات متضاد بیننده را درگیر کرده و نمی دانیم نسبت به قهرمان داستان چه حسی داشته باشیم. به نظر می رسد فیلم می خواهد انسان مدرن را نشان دهد که تمام باورهای سنتی را کنار گذاشته و باید خدایان جدید را بپذیرد.

همچنین بخوانید: 19 فیلم برتر تاریخ با مفهوم اگزیستانسیالیسم


2. توئین پیکس: با من بر آتش برو – Twin Peaks: Fire Walk With Me (سال 1992 – دیوید لینچ)

اول باید خاطرنشان کنیم که سریال “توئین پیکس” از “دیوید لینچ” و “مارک فراست” همیشه درباره علم غیب بوده، نه نسخه های آشنای مربوط به جادوگری، طلسم و شیطان پرستی، بلکه قوانین پنهان نیروهای ماورایی و علم غیب که رویدادهای روزانه ما را شکل می دهند. هرکدام از شخصیت های شهر توئین پیکس در زندگی شخصی خود از علم غیب هم استفاده می کنند که آن را در روایت خود آشکار می کنند.

فیلم “توئین پیکس: با من بر آتش برو” پیش زمینه سریال بوده که در آن ملکه جشن مدرسه، “لورا پالمر” هنوز زنده بوده و در حال سفری است که به مرگ او و جستجوی اف بی آی برای یافتن او منجر می شود.

این فیلم با وجود کارگردانی و دقت کار “لینچ” بسیار سنگین و پیچیده است. این فیلم نه تنها به آثار کار شیطان پرداخته، بلکه ذات و ماهیت این اعمال را نیز نشان می دهد. با توجه به داستان شیطان شخصیت پردازی شده و به عنوان شخصیتی نمایش داده می شود که نه تنها بر جامعه سایه افکنده بلکه می تواند به دل عزیزان ما نفوذ کرده و آنها را نیز تغییر دهد.

فیلم در نمایش شیطان به این صورت از بیننده می خواهد تا نیروهای تاریک جهان را تشخیص داده و به آن ها احترام بگذارد و معصومیت و خلوص قلب های نشان را بشناسد.

همچنین بخوانید: معرفی و رده بندی تمام 10 فیلم دیوید لینچ از بدترین تا بهترین


1. یک نغمه تاریک – A Dark Song (سال 2016 – لیام گوین)

در ژانری پر از جادوهای احمقانه و ساده، “یک نغمه تاریک” یک سروگردن بالاتر است. نمونه کاملی از فیلم ترسناک یک خالق متفکر که جادوی خود را به بهترین شکل ممکن نشان داده و فیلمنامه پر از جزئیاتی را ارائه می دهد. در حقیقت این فیلم یکی از بهترین نمونه های داستان های جادویی است.

مادری عزادار از یک واسطه کمک می خواهد تا با روح پسر مرده اش ارتباط داشته باشد و آن دو به خانه ای متروک می روند تا مراسم جادویی طولانی را برگزار کنند. واسطه به مادر قول می دهد که در پایان این مدت به آرزوی خود برسد. این دوره جادویی دشوار و خسته کننده است و پس از چند ماه تنهایی و انزوای آن دو به اوج می رسد. جادوی آنها نتیجه داده، اما آیا آنقدر کارشان را درست انجام داده اند که نتایج خوبی را کسب کنند؟ در هر صورت این فیلم نقطه اوج فراموش نشدنی را ارائه می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم دیدنی و کمتر شناخته شده از ژانر وحشت که باید تماشا کنید


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم