معرفی تمام چکش های ثور در کمیک های رسمی این کاراکتر

آیرون من لباس مخصوص خودش را دارد، کاپیتان آمریکا یک سپر ویژه داشته و اسپایدرمن تار شلیک می کند؛ اما ابر قهرمانان کمی مانند ثور با وسایل مخصوص شان شناخته می شوند.  قرن ها او از میولنیر استفاده می کرد که وقتی به چیزی می خورد صدای رعد مانندش در تمام نه قلمرو شنیده می شد. در اسطوره شناسی نورس (شمال اسکاندیناوی)، میولنیر مهمترین شاخصه ی شناختن ثور است.

اما در کتاب های کمیک میولنیر تنها اسلحه ای نیست که خدای رعد از آن در نبردهای بی شمارش در مقابل نیروهای شیطانی استفاده می کند و حتی تنها سلاحی نیست که نام اش میولنیر است. اکنون که میولنیر از بین رفته است احتمال دارد که ثور حتی بیشتر از قبل از سلاح های جدید استفاده کند پس همراه با ما نگاهی به انبار سلاح های ازگارد بیندازید. این طبقه بندی شامل همه ی چکش های ثور است؛  از پتک هایی که با الهام از اسطوره شناسی ساخته شده تا چکش های پیشرفته و تکنولوژیکی که ساخته تخیلی نویسندگان مارول هستند. با پروشات همراه باشید.


میولنیر نهایی I

ورژن اصلی میولنیر که در کمیک آلتیمتز دیدیم در واقع اصلا میولنیر نیست. همانطور که در کمیک آلتیمتز مشخص نیست که آیا ثور خدا است یا یک مرد محترم نروژی با قدرت های فراطبیعی، چکش ثور هم در این سری کمیک ساخته تکنولوژی است و نه جادو.

اگرچه در نهایت مشخص شد که ثور صورت تناسخ شده خدای طوفان است که بعد از مرگ به زمین بازگشته، امکانات اولیه ثور را افسران دفاعی اروپایی ساخته بودند. امکاناتی شامل دهنه و کمربندی که قدرت فراطبیعی، استقامت فرا انسانی و قدرت پرواز را به او داده بودند. مشکل این امکانات این بود که برای استفاده از آن ها به انرژی فوق العاده زیادی با منبع بیرونی نیاز بود. اما وقتی ثور پیشنهاد داد که سوپر باتری اش را در چکش غول آسایی بگذارند توانست آن چکش را به اطراف حرکت دهد و این مشکل به خوبی حل شد. البته نه خیلی خوب چون ثور مهم ترین منبع قدرتش را درون چیزی گذاشت که می خواست آن را بر سر ربات های قاتل و هالک بکوبد!

با اینکه این چکش ترسناک بود، اما میولنیر نهایی I چکش بی نقصی نبود. این چکش ساخته دست انسان و با تکنولوژی انسانی بود و در نتیجه قدرت جادویی میولنیر و سحرانگیزی آن را نداشت که باعث شود ثور تنها کسی باشد که بتواند از آن استفاده کند. در نتیجه دشمنان ثور هم میتوانستند از آن استفاده کنند؛ مانند ابر سربازی از شوروی به نام پرون که توانست این چکش را با یک داس قدرتمند ترکیب کند.


میولنیر نهایی Ⅱ

ثور دنیای آلتیمتز بعد از چند سال استفاده از میولنیر ساخته دست انسان، توانست چکشی را از اودین دریافت کند.

مانند ورژنی از میولنیر که در دنیای کور وجود دارد، این چکش هم قدرت های زیادی دارد مانند توانایی تبدیل کردن هر هدفی به مشتی خاکستر سرخ. اما به هرحال باز هم سحرانگیزی خاص میولنیر را ندارد که باعث شود هیچ کس دیگری به غیر از ثور نتواند از آن استفاده کند. مشخص است که این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شده است مانند زمانی که چکش به دست دشمنان ثور می افتاد. مثل ورژن بسیار خشن مگنیتو در دنیای آلتیمتز.

اینکه هر کسی می توانست چکش را بردارد و از آن استفاده کند، جنبه جالب دیگری هم داشت. وقتی چکش در زمین 616 که به نام مرکز دنیای مارول شناخته می شد پیدا شد، یکی از نزدیکترین متحدان ازگاردی ثور به نام ولستاگ از آن استفاده کرد. وقتی ولستاگ که جنگجوی شریف و پیری بود از آن برای دفاع از آزگارد استفاده کرد، نه تنها به ثور تبدیل نشد بلکه به ورژن بسیار قوی دیگری از ثور به نام وار ثور تبدیل شد. متاسفانه این تغییر او را به شدت در معرض خشونت های شدید قرارداد و او سعی کرد تمام قلمرو را برای انتقام گرفتن نابود کند و وقتی از چکش جدا شد در یک کما فرو رفت. او برای استفاده از چکشی که همزمان تبر هم بود بهای بسیار سنگینی پرداخت کرد.

برای مطالعه نسخه های مختلف کاراکتر ثور در کمیک ها، مقاله معرفی 18 نسخه کمیکی از شخصیت ثور را مطالعه کنید.


یارن بی یورن – Jarnbjorn

“یارن بی یورن” در واقع یک چکش نیست اما لایق بودن در لیست است. اودینسون (از القاب ثور) در زندگی طولانی اش هم در جوانی و هم در پیری قبل از اینکه لایق میولنیر شود و باز لیاقت استفاده از آن را از دست بدهد، از این تبر چندین بار استفاده کرد. با اینکه یارن بی یورن مانند میولنیر توانایی هدایت کردن رعد را نداشت و نمی توانست به ثور توانایی پرواز کردن بدهد و یا مانند میولنیر آنقدر تند بچرخد که امکان سفر چند بعدی را فراهم کند، اما باز هم یک تبر جنگی غول آسا بود که توسط خدایان ساخته شده بود. به همین دلیل ترسناک بود و باعث شد به اسمش که به معنی خرس آهنی بود معنی دوچندانی ببخشد. این تبر به شدت تیز بود، می توانست لشکری از سلستیال ها را در یک ضربه نابود کند و تبری جادویی بود که غیرقابل نابودی بود. البته این حرف را راجع به میولنیر اصلی هم می گفتند و با نابود شدن آن مشخص شد که خرس آهنی هم شاید در شرایط خاص قابل نابود کردن باشد.

متاسفانه به یادماندنی ترین لحظه ای که از یارن بی یورن استفاده شده است بهترین لحظه آن نیست. اولین باری که ثور بعد از از دست دادن چکش خودش به خاطر بی لیاقتی اش، از یارن بی یورن در نبردی استفاده می کند، ملکیث یارن بی یورن را از او می گیرد و دست ثور را با آن قطع می کند. ثور قبلا سلاحی داشت که کسی دیگر نمی توانست از آن استفاده کند و ناخودآگاه در استفاده از یارن بی یورن بی احتیاطی کرد، اما سلاحی که بتواند یکی از اعضای بدن خدایی را قطع کند حتما سلاح قابل و توانایی است.


چکش طلایی – The Golden Hammer

بعد از نابودی میولنیر، ثور مدت کوتاهی از یارن بی یورن استفاده کرد ولی به هرحال او خدایی بود که سلاح محبوب اش چکش بود. به همین دلیل ثور با کوتوله آهنگری به نام اسکروبیرد ملاقات کرد (همان کوتوله ای که دست مصنوعی اش را برایش درست کرده بود) و از او خواست که برایش چکش جدیدی بسازد.

متاسفانه چکش جدید در اولین باری که ثور در جلد 1 کتاب ثور در سال 2018 از آن برای زدن جاگرنات استفاده کرد خرد شد. اما اسکروبیرد چندین چکش دیگر ساخته بود و یک توپخانه ی کامل را برای ثور فرستاده بود. آن ها از تمام توانایی شان برای شکست دادن جاگرنات و گروه سیتوراک که به او کمک میکردند استفاده کردند. در نهایت ثور چکشی را پیدا کرد که از بقیه مقاوم تر بود و توانست دندان جاگرنات را قبل از خرد شدن چکش با آن بشکند.

چکش طلایی چنان جدید بود که هنوز نامی نداشت، البته اسکروبیرد گفته بود که یکی از چکش هایی که در مبارزه با جاگرنات نابود شد هالک اسمیتر نام داشته. در نتیجه می توان تصور کرد که این چکش هم اسمی با همین مظمون دارد که هنوز اعلام نشده و نمیتوانیم بدون نام در مورد توانایی هایش قضاوت کنیم. اما در کتاب های کمیک اشاره شده که این چکش از یورویی (uru، فلزی فوق العاده قدرتمند که میولنیر از آن ساخته شده بود) با خلوص کمتر ساخته شده و در نتیجه مقاومت میولنیر اصلی را ندارد.


میولنیر – Mjolnir

میولنیر اصلی برای مدت طولانی یکی از قوی ترین سلاح های ساخته دنیای مارول شناخته می شد. با اینکه میولنیر تنها یک سلاح ساخته شده از یورو به وسیله اودین فورس بود، سلاحی قابل احترام بود. اما موضوع به همینجا ختم نمی شود.

چیزی که میولنیر را تا این حد قدرتمند می کند این است که این چکش مستقیما به نیکی خود ثور وابسته است. خود اودینسون وقتی از چکش جدا می شد توانایی های خداگونه ی خود را از دست میداد، درنتیجه سحرانگیزی این چکش به این معنی است که هر کسی که واقعا لیاقت داشته باشد میتواند با بلند کردن میولنیر به خدای طوفان تبدیل شود. ثور شاید خدای چکش ها نباشد ولی این چکش به نوعی خود ثور است و هویت ثور را به نگهدارنده اش عطا می کند. نگهدارنده هایی مثل جین فاستر، بتا ری بیل و حتی لوکی. با اینکه میولنیر در دوران خودش در نبرد های بسیاری طوفان به پا کرده بود و گفته شده بود که غیرقابل نابود شدن است، بهتر بود که ثور از ایتری (کتوله ای که میولنیر را ساخته بود) کارت ضمانت هم دریافت می کرد! وقتی جین فاستر که در آن زمان ثور بود میولنیر را برای مبارزه با منگوگ به میدان نبرد برد، میولنیر و منگوگ را به طرف خورشید پرت کرد و باعث نابود شدن میولنیر شد. تنها چیزی که از میولنیر باقی ماند تکه ی کوچکی از یورو بود که بلند کردنش هنوز هم برای کسی که لایق اش نبود سخت بود. در هر صورت چکشی که تنها با پرت شدن به جایی به داغی خورشید با انفجار های هسته ای قابل نابودی باشد، چکش ظریفی نیست و باید به آن احترام گذاشت.


استورم برکر – Stormbreaker

در کمیک ها ثور تنها چند بار از استورم برکر استفاده کرده است. این چکش به بتا ری بیل (Beta Ray Bill) تعلق داشت. بتا یک قهرمان فضایی است که یک بار در اثر یک سوء تفاهم با ثور وارد نبرد شد. در طی آن نبرد، ثور از میولنیر جدا شد و بیل که بدنش را فدای سپری دفاعی برای هم نوعانش در سفر به سوی ستارگان کرده بود توانست لیاقت خودش را با بلند کردن چکش نشان دهد و برای مدت کوتاهی هویت ثور را از آن خود کند.

اودین اعلام کرد که این دو قهرمان برای به دست گرفتن چکش و عنوان ثور باید تا پای جان با هم مبارزه کنند. بیل ثور را شکست داد و برنده آن مبارزه شد و یک بار دیگر لیاقت خودش را با نجات دادن جان ثور به همه ثابت کرد؛ سپس قسم خورد که برادری وفادار به ثور باقی بماند و از آن موقع بر سر قول خود باقی مانده است. اودین برای قدردانی از او استورم برکر را به بیل داد. استورم برکر چکش طلایی ای بود که به دست ایتری و کوتوله های نیداولیر ساخته شده بود و به وسیله اودین فورس قدرتمند شده بود. گفته می شد که استورم بریکر در تمام موارد مشابه میولنیر است و حتی به بیل اجازه میداد به شکل اصلی خودش برگردد. پس اگر استورم برکر و میولنیر مشابه و مساوی هستند چرا استورم برکر رتبه بالاتری دارد؟ به این دلیل ساده که میولنیر از بین رفته ولی استورم بریکر هنوز سر پا است!


در این لیست سعی کردیم که تمام چکش های کاراکتر اصلی ثور در کمیک را مرور کنیم، البته چکش تنها سلاحی نیست که ثور از آن استفاده میکند، سلاح های دیگری همچون زرهی خاص، بازوی نابودگر، گوزن های دوقلوی سورتمه و … نیز در اختیار ثور بوده اند، اما همگی ثور را با چکشش معروفش می شناسیم.


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (13)

بستن فرم

  1. استیو راجرز

    آبان 4, 1398

    با عرض سلام و خسته نباشید .
    سوالی ( و یا سوالاتی !!! ) داشتم که خیلی وقت هست دنبال پاسخش هستم و الان میخوام برای اطمینان از پاسخ در این سایت هم مطرح کنم :
    1 – در دنیای کمیک مارول خالق نژاد انسان و سایر نژاد های دیگر کره زمین چه شخصی به حساب میاد ؟
    2 – در دنیای کمیک مارول خلقت سیاره زمین به چه صورتی هست ؟
    اکثر منابع معتبر و البته اکثر طرفداران عنوان کرده اند که احتمالا شخصیت « اودین » ، در کمیک مارول خالق نژاد انسان و کره زمین به حساب میاد . یعنی اکثر منابع معتبر شخصیت « اودین » رو خالق این دو مورد میدونند . مخصوصا در مورد نژاد های کره زمین . در بعضی از کمیک ها هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم شخصیت « اودین » خودش رو به عنوان خالق کره زمین و نژاد بشر معرفی کرده و البته توسط شخصیت های دیگر هم به عنوان خالق این دو مورد معرفی شده در این بین البته گفته میشه فرضیه های دیگه ای هم وجود داره . اینکه مثلا سیلیستیال ها با ازمایشات خودشون رو گونه هایی همچون میمون ها باعث خلق نژاد بشر شدند . یا مثلا خلق تصادفی کره زمین طی بیگ بنگ و همچنین خلق تصادفی حیات بر روی آن . و … . خلاصه فرضیه های گوناگون دیگر .
    خواستم این سوال رو اینجا مطرح کنم تا از پاسخش مطمئن بشم . لطفا اگه میدونید پاسخ بدین . مرسی .

    پاسخ

    • استیو راجرز در پاسخ به استیو راجرز

      آبان 6, 1398

      پاسخ ندادین . لطفا اگه میدونید پاسخ بدین . مرسی .

      پاسخ

    • عباس در پاسخ به استیو راجرز

      آبان 6, 1398

      سلام استیو،
      من خیلی رو این مورد مطمئن نیستم اما
      خلق نژاد انسان توسط اودین برمیگرده به افسانه های اسکاندیناوی و خیلی ربطی به دنیای مارول نداره،
      درباره کره زمین هم همینطوره، فکر نمیکنم تو دنیای مارول اودین ربطی به این قضایا داشته باشه،
      بوجود اومدن نژاد انسان تو دنیای مارول تاریخچه خیلی طولانی داره که میتونی تو لینک زیر از سایت فن‌دام مطالعه کنی:
      https://marvel.fandom.com/wiki/Humans

      پاسخ

      • استیو راجرز در پاسخ به عباس

        آبان 6, 1398

        اما در خیلی از کمیک ها صرحتا شخصیت اودین به عنوان خالق انسان ها معرفی شده . مثلا در کمیک ثور : راگنورک ، کاملا مستقیم به خلق انسان ها توسط اودین اشاره شد ، در کمیک انتقام جویان : میزبان نهایی باز هم به خلق انسان ها توسط اودین اشاره شد ، در کمیک میراث مارول هم شخصیت اودین خودش رو خالق انسان ها و کره زمین معرفی میکنه و … ، موارد بسیار دیگه .
        طبق افسانه های اسکاندیوای که واضحه اما در همین دنیای مارول هم ظاهرا چنین دیدگاهی وجود داره . شما اگه چیز بیشتری فهمیدین لطفا بگین . مرسی و تشکر .

        پاسخ

        • عباس در پاسخ به استیو راجرز

          آبان 6, 1398

          من هم همونطور که گفتم خیلی مطمئن نیستم چون درباره اصالت نژاد انسان تابحال چیزی نخوندم،
          اما تو همون مقاله ای که لینکش رو تو کامنت قبلیم گذاشتم اشاره مستقیمی نکرده که تو دنیای مارول اودین نژاد انسان رو ساخته،
          حالا دوستان دیگه هم اگه اطلاعات کامل تری دارن بگن

          پاسخ

          • استیو راجرز در پاسخ به عباس

            آبان 6, 1398

            با سلام مجدد .
            من همین الان این مقاله رو در سایت فندوم مطالعه کردم .
            باید بگم اینجا هم به یک دیدگاه الهی و در پی اون خلق انسان ها توسط شخصیت اودین اشاره شده .
            طبق این دیدگاه شخصیت اودین دو انسان اولیه به نام های آسکه و امبلا ( شاید تلفظش متفاوت باشه . !!! ) رو خلق میکنه . هرچند که جاودانه ها نتونستند چنین چیزی رو طبق آزمایشاتشون مشاهده و اثبات کنند .
            یک دیدگاه الهی هم که برای خلق زمین وجود داره بر میگرده به شخصیت اودین که تقریبا شباهت داره به داستان افسانه های نورس و اسکاندیناوی .
            اگه شخصی چیز دیگه ای میدونه لطفا بگه . مرسی .

            پاسخ

  2. استیو راجرز

    مهر 24, 1398

    سلام . باز هم یک مقاله عالی . خسته نباشید . سایت پروشات واقعا روند رو به پیشرفت خیلی خوب و واضحی داره . حداقل در زمینه کمیک که من دنبال میکنم اینطور هست . امیدوارم این سایت حتی بیشتر از این هم پیشرفت بکنه .
    در هیچ سایت داخلی دیگه ای راجب شخصیت ثور اینقدر مقاله مفید و جامع و به طور کلی خوب نبود . راجب به شخصیت های دیگه در سایت های مقالات خیلی زیادی وجود داره . من بخش کمیکی و موضوعات مربوط به ابرقهرمانان رو در این سایت دنبال میکردم که بدون هیچ اغراقی همون طور که گفتم این بخش روز به روز بهتر و بهتر شده .
    هرچند دوست دارم راجب همه شخصیت های کمیک مقالاتی بنویسید ولی به نظرم به خاطر محدودیت هایی مثل کمبود وقت و … ، اولویتتون رو شخصیت های مهمی قرار بدین که در سایت های داخلی اطلاعات کمتری ازشون موجود هست و کمتر بهشون پرداخته شده . مثل شخصیت ثور و … .
    فقط یک سوال :
    اینکه آیا در آینده ممکنه کمیک هم در سایتتون قرار بدین ؟ منظورم کمیک برای دانلود هست . اگه کمیک ترجمه شده هم قرار بدین عالیه . نمیدونم ممکنه یا نه .
    با آرزوی موفقیت .

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به استیو راجرز

      مهر 24, 1398

      سلام استیو جان،
      ممنون از لطفت 🌹
      بحث محدودیتی که اشاره کردی وجود داره، با این حال تمام تلاشمون رو میکنیم که مقالات مفیدی ارائه کنیم،
      در مورد دانلود کمیک هم صحبت هایی شده منتها در حال حاضر هیچ نظر قطعی نمیتونم بدم، باید ببینیم برنامه هامون در آینده چطور پیش میره

      پاسخ

  3. shayan

    مهر 24, 1398

    مقاله خوبی بود لطفا درباره قوی ترین سلاح های مارول یا مثلا قوی ترین کارکتر های مارول هم مقاله بزارید….‌‌‌…ی نکته تو مورد میولنیر نهایی ll نوشتین (سحرانگیزی خاص میولنیر را ندارد که باعث شود هیچ کس دیگری به غیر از ثور نتواند از آن استفاده کند) فک کنم اشتباه نوشته چون باید بگه هر کسی جز ثور هم میتونسته بلندش کنه…..
    راستی دیگه دوتا شخصیت رو مقایسه نمیکنین؟

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به shayan

      مهر 24, 1398

      سلام شایان جان،
      به مرور مقالات کمیکی بیشتری منتشر میکنیم که موضوعاتی که اشاره کردی هم بینشون هست.
      اون جمله رو هم اگه با لحن صحیح بخونی درست نوشته شده، منظور اینه که اون خاصیت میولنیر اصلی که فقط ثور (یا بهتر بگیم یه موجود لایق) میتونست به دست بگیره رو نداره

      پاسخ

      • shayan در پاسخ به عباس

        مهر 27, 1398

        آها خیلی ممنون…….تازه فهمیدم لحنش چیه…

        پاسخ

  4. آریو

    مهر 23, 1398

    خیلی مقاله ی تمیزی بود. واقعا لذت بخش بود خوندنش…
    فقط آیا برای بقیه کاراکترا هم برنامه ای دارین؟

    پاسخ

    • عباس در پاسخ به آریو

      مهر 24, 1398

      سلام آریو جان،
      بله برای کاراکترها و کلا بخش کمیک برنامه هایی رو در نظر داریم که اگه محدودیت منابع اجازه بده پیاده میکنیم

      پاسخ