معرفی هوشمندانه ترین فیلم های ترسناکی که در قرن 21 اکران شده اند

امروزه می دانیم یک فیلم ترسناک نیز می تواند هوشمندانه باشد، اما همیشه این گونه نبوده است. ژانر ترسناک از نظر هوشمند بودن همیشه مشکلاتی داشته زیرا باید بودجه و انتظار مردم را در نظر داشته باشد. در روزهای آغازین سینما، فیلم های ترسناک از زمره فیلم های مهم کنار گذاشته شده و در سایه قرار می گرفتند. با این که گاها این فیلم ها برای ترسناک بودن از مرز حماقت نیز گذاشتند، اما گاها در این میان فیلم های موفقی ساخته شدند. با پروشات همراه باشید.


10. یک نغمه تاریک – A Dark Song (سال 2016 – لیام گوین)

در ژانری پر از جادوهای احمقانه و ساده، “یک نغمه تاریک” یک سروگردن بالاتر است. نمونه کاملی از فیلم ترسناک یک خالق متفکر که جادوی خود را به بهترین شکل ممکن نشان داده و فیلمنامه پر از جزئیاتی را ارائه می دهد. در حقیقت این فیلم یکی از بهترین نمونه های داستان های جادویی است.

مادری عزادار از یک واسطه کمک می خواهد تا با روح پسر مرده اش ارتباط داشته باشد و آن دو به خانه ای متروک می روند تا مراسم جادویی طولانی را برگزار کنند. واسطه به مادر قول می دهد که در پایان این مدت به آرزوی خود برسد. این دوره جادویی دشوار و خسته کننده است و پس از چند ماه تنهایی و انزوای آن دو به اوج می رسد. جادوی آنها نتیجه داده، اما آیا آنقدر کارشان را درست انجام داده اند که نتایج خوبی را کسب کنند؟ در هر صورت این فیلم نقطه اوج فراموش نشدنی را ارائه می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 17 فیلم ترسناک و عذاب آور که نمی توانید بیش از یک بار تماشا کنید


9. روستا – The Village (سال 2004 – ام. نایت شیامالان)

گرچه بسیاری از منتقدین فیلم “روستا” را اثر ترسناک درخشانی نمی دانستند، اما برخی از دانشجویان سینما توجهشان به این فیلم جلب شد. اگر بخواهید با نگاهی هوشمندانه فیلم را بررسی کنید، فیلم را تحلیل زیرکانه ترس و مکانیزم کنترل خواهید دید. این مضامین را در کنار یک داستان جذاب قرار دهید تا یکی از پیچیده ترین فیلم های ترسناک اخیر به دست بیاید.

داستان در روستایی در میان درختان رخ می دهد که مردم آن زندگی ساده ای دارند. همه چیز عالی به نظر می رسد، تا اینکه متوجه می شویم درختان اطراف جنگل، خانه ی موجوداتی هستند که روستایی ها از آن وحشت دارند.

مردم روستا تصمیم گرفته اند به داخل جنگل نروند، اما با بیمار شدن یکی از اعضا، باید دارو بیابند. بنابراین باید با این موجودات روبرو شوند، چیزی که نگرش مردم روستا را تغییر می دهد.

همچنین بخوانید: معرفی 20 فیلم ترسناک مورد انتظار که در آینده نزدیک اکران خواهند شد


8. جادوگر – The Witch (سال 2015 – رابرت اگرز)

یک فیلم ترسناک که به یک اثر کلاسیک مدرن بدل شده و با محدود نشدن به ژانر ترسناک از قالب یک فیلم ساده و پیش پا افتاده خارج شده است. واضح است که این فیلم در عین پیچیده بودن بسیار قابل درک است. این فیلم با وجود زبان مینیمال و ساده، بیننده را به دنیای خود وارد می کند، جایی که هر کاری در آن ممکن است.

در قرن 17 نیو اینگلند، یک خانواده محلی تصمیم می گیرند کلیسا را ترک کرده و در بیرون از کلیسا زندگی جدیدی را آغاز نمایند. مقامات کلیسا معتقدند شیطان و تباهی به دنبال خانواده خواهد رفت و زمانی که همه چیز بهم میریزد، همه با کلیسا موافق می شوند.

زمانی که این خانواده به مشکل برمی خورند، اعضای خانواده به مشکل برخورده و شایعات جادوگری به گوش می رسد. آیا این خانواده طلسم شده اند یا تنهایی آنها را به مرز جنون رسانده؟ برای دریافت پاسخ این سوال باید فیلم را تماشا کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک که در سال 2018 اکران شدند


7. شیون – The Wailing (سال 2016 – نا هنگ-جین)

هنگامی که یک مرد ژاپنی تصمیم می گیرد در یک شهر کره جنوبی زندگی کند، زندگی آرام و خلوتی را در پیش می گیرد. اما پس از رسیدنش، بیماری مخوفی در روستا سرایت کرده و همه به او مشکوک می شوند. یک افسر پلیس به این پرونده پرداخته و این داستان های عجیب او را احاطه می کنند. با افزایش شایعات و بیماری، ترس و پارانویا زندگی مردم روستا را تهدید می کند.

این فیلم از کره جنوبی با یک تیر دو نشان می زند: هم ترس فیزیکی را نشان داده و هم مرزهای روانی ترس و پارانویا را نشان می دهد. “شیون” با پرداختن به مضامین اساطیر شرقی، داستانی از ترس و وحشت را به تصویر می کشد.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های ترسناک سال 2018


6. ستون فقرات شیطان – The Devil’s Backbone (سال 2001 – گیرمو دل تورو)

“گیرمو دل تورو” ارباب دنیای وحشت با ساخت این اثر کلاسیک شهرتی به هم زد. “دل تورو” مثل همیشه یک فیلم ترسناک و خوش سبک ساخته که چیزی نمی تواند شکوه آن را به هم بزند. در حالی که این فیلم به جنگ داخلی اسپانیا می پردازد، یک اثر هوشمندانه است که هرگز روایت را قربانی نمی کند.

داستان درباره یک پسر یتیم به نام کارلوس است که برای تمرین و مراقبت به مدرسه سانتا لوسیا فرستاده می شود. خانه ای پر از مهربانی، همدردی و همدلی، اما کارلوس به زودی متوجه می شود این خانه پر از رازهای خطرناک  است. روح پسربچه ی دیگری در آنجا حضور داشته و پاسخ معماهای مدرسه در دست اوست.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم‌های ترسناک قرن 21 به همراه تریلر و خلاصه داستان


5. زیر پوست – Under the Skin (سال 2013 – جاناتان گلیزر)

مسلما این فیلم از “جاناتان گلیزر” به زیر پوست تان نفوذ می کند و انتظارات شما را کنار می زند. این فیلم با یک داستان اغوا کننده و قهرمان رازآلود، به قلمروی سینمایی جدیدی وارد شده و در این باره هیچ توضیحی نمی دهد. اگر ایده یک موجود فرازمینی (با ظاهر “اسکارلت جوهانسون“) که در حومه اسکاتلند پرسه زده و مردان را به خودروی خود می کشاند، برایتان عجیب به نظر می رسد، پس این فیلم را تماشا کنید.

اما این تنها داستان جسورانه نیست که این فیلم را به یک اثر کلاسیک مدرن بدل می کند، بلکه کارگردانی و مهارت ساخت آن است. مهارت کارگردانی “جاناتان گلیزر” باعث می شود از دیدن این داستان زیبا لذت ببرید. “اسکارلت جوهانسون” در این فیلم در نقش یک شکارچی انسان بهترین اجرای ممکن را ارائه داده است.

علاوه بر این، “زیر پوست” یک فیلم هوشمندانه است که با کنار زدن کلیشه ها یک فیلم دیدنی از ذات انسان را نمایش می دهد. یک فیلم ترسناک زیبا که نشانه هنر هوشمندانه است و از لحاظ هنری و حسی تجربه خوبی را ارائه می دهد.

همچنین بخوانید: 15 فیلم ترسناک برتر درباره بیگانگان که باید تماشا کنید


4. آدم درست را راه بده – Let the Right One In (سال 2008 – توماس آلفردسون)

یک فیلم خون آشامی که برخلاف عنوانش به انسان ها ربط ندارد و با کنار گذاشتن کلیشه های رایج فیلم های خون آشامی، به یک اثر دیدنی بدل شده است.

داستان درباره یک پسر 12 ساله است که با دختر همسایه که تنها شب ها ظاهر شده دوستی صمیمی و نزدیکی را برقرار کرده و به او پناه می برد. با نزدیک شدن این دو به هم مشخص می شود که دخترک چیزی را پنهان می کند: قوانین او درباره اینکه در کجا ظاهر یا غیب شود پسرک را آزار می دهد، زیرا او تصور می کرد یک دوست واقعی یافته است.

یک فیلم سوئدی که بدون سانتیمانتال گرایی یک داستان سانتیمانتال و حسی را انتخاب می کند. این فیلم مخصوص بزرگسالان بوده و به مفهوم خون آشام گرایی نگاه صادقانه ای انداخته و به پایان خوش ساختی دست می یابد. داستان تاثیرگذاری درباره تنهایی و انزوای انسانی که توسط دو شخصیت در مرحله خاصی از زندگی روایت می شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2010 به بعد


3. میدسامر – Midsommar (سال 2019 – آری آستر)

یکی از بهترین فیلم های ترسناک سال 2019 که به داستان های محلی می پردازد. این فیلم در پیروی از فیلم های کلاسیک این ژانر، مانند “مرد حصیری” (The Wicker Man) و “شب شیطان” (Night of the Demon)، اثری دیدنی است و در زمره این فیلم ها قرار می گیرد. درحالی که افسانه های محلی در قرن 21 هم زنده هستند، این فیلم می تواند طرفداران خود را داشته باشد.

داستان در کشور سوئد رخ می دهد، جایی که یک زوج برای مشاهده یک فستیوال به آنجا می روند. اما به تدریج همه چیز تاریک تر می شود. آنها که خود را در یک قلمروی خشن یافته اند، برای نجات زندگی خود تلاش می کنند. یک فیلم زیبا و دیدنی که فصل جدیدی از حرفه کارگردانی “آری آستر” را رقم زد.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم دیدنی و کمتر شناخته شده از ژانر وحشت که باید تماشا کنید


2. سوسپیریا – Suspiria (سال 2018 – لوکا گوادانینو)

طرفداران فیلم کلاسیک “سوسپیریا” از “دایو آرجنتو” در سال 1977 منتظر نسخه بازسازی شده نبودند، اما در سال 2018 با نسخه بازسازی شده این فیلم مواجه شدند. “لوکا گوادانینو” همکار ایتالیایی آرجنتو، این داستان ترسناک را به نسل جدید سینما دوستان معرفی می کند. گرچه نسخه اصلی فیلم دیدنی بود، اما نسخه ثانویه نیز توانست به جایگاه قابل توجه ویژه ای دست پیدا کند.

در این نسخه شخصیت ها عمق روان شناسانه بسیاری ندارند. شخصیت “سوزی بنین” که از گذشته او چیزی نمی دانیم به آکادمی رقص تانز وارد شده و امیدوار است بتواند در این آکادمی به جایگاه ویژه ای دست یابد.

در این بین مادام بلانک شخصیت ملموس تری است که در شکل گیری روانی سوزی نقش مهمی برعهده دارد. جادوگران داستان هم هویت های پنهان خود را دارند. یک فیلم هوشمندانه که بازسازی فیلم اصلی “سوسپیریا” محسوب می شود.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم‌های خون آشامی عاشقانه در تاریخ سینما


1. مادر! – Mother! (سال 2017 – دارن آرنوفسکی)

این فیلم تمثیلی از “دارن آرنوفسکی” با نقدهای مختلف مواجه شد و دلیلش هم مشخص است. با این حال عده کمی آن را یک فیلم هوشمندانه نمی دانستند. برخی هم آن را بیش از حد هوشمندانه توصیف کردند. حتی اگر “مادر!” گاها سنگین به نظر برسد، یک فیلم هوشمندانه است. این حقیقت که درباره فیلم تفسیرهای مختلف ارائه شده، دلیلی بر عمق داستان است، کیفیت هنری آن به نظر هر تماشاگر متفاوت است.

داستان ساده بوده و عناصر تمثیلی آن بیش از حد است. یک زوج متاهل در صلح و آرامش در خانه دورافتاده ای زندگی می کنند که همسایه ای در اطرافشان نیست. روزی مهمان ناخوانده ای در مقابل در ظاهر می شود. زندگی آرام زوج به آشوب تبدیل می شود. “مادر!” یک فیلم اجتماعی، فلسفی و مذهبی است که باید تماشا شود.

همچنین بخوانید: نگاهی به فیلم های دارن آرنوفسکی: از عدد پی تا مادر!


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. فومنی

    مهر 6, 1398

    مطلب مفیدی بود…متشکروخسته نباشید

    پاسخ