لیست زیباترین فیلم های علمی-تخیلی قرن 21 از لحاظ بصری

در قرن 21 فیلم های علمی-تخیلی به گسترش خود ادامه داده، گیشه را از آن خود کرده، الهام بخش رویاهای ما بوده و در این میان در زمینه تکنولوژی هم نوآوری به خرج می دهند. به نظر می رسد در نوآوری ها در زمینه رنگ و نور تکنولوژی در فیلم های علمی-تخیلی هیچ پایانی نباشد.

جستجوی ناتمام و هیجان انگیز ما برای یافتن برترین فیلم های علمی-تخیلی این قرن کار آسانی نبود و فیلم های بسیاری در این زمینه یافت می شوند. فیلم های انتخاب شده برای این لیست عمق، هماهنگی، طراحی صحنه، تصویربرداری و زیبایی های خیره کننده ای را نشان می دهند.

توجه داشته باشید گرچه در این سال ها فیلم های علمی-تخیلی بسیاری ساخته شدند، (چندگانه های علمی-تخیلی فانتزی مانند فیلم های مارول و جنگ های ستارگان از این لیست حذف شدند)، این موضوع نشان می دهد که 19 سال اخیر برای طرفداران فیلم های این ژانر می تواند بهترین سال های ممکن باشد.

یادتان باشد اگر فیلم های موردنظرتان را در لیست ندیدید، می توانید آنها را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و از آنها لذت ببرید! با پروشات همراه باشید.


10. رنگ سرچشمه – Upstream Color – 2013

“رنگ چشمه” از “َشین کاروث” یک تجربه فرازمینی است که تماشاگر نه تنها از آن لذت برده بلکه جلوه های بصری و روایت جسورانه آن اشک شوق و لذت را بر چهره مخاطب می نشاند.

“ایمی سایمتز” در نقش الکس می درخشد. قهرمانی که پس از شستشوی مغزی شدن توسط یک سارق (ثیاگو مارتینس) که با مواد مخدر، بیهوشی و روش های عجیب و غریب هیپنوتیزم، او را فریب داده، حساب بانکی خود را خالی می کند. الکس سرانجام به خود آمده و متوجه می شود او تنها کسی نیست که به این شکل فریب خورده است. او پس  از برخوردن به جف (با بازی کاروث) با او همراه می شوند و این دو در کنار هم نمی دانند در آن دوره چه چیزهایی را از دست داده اند و به تدریج و با پیشبرد داستان، حقایق غیرمنتظره ای آشکار می شود.

جنبه های هنری داستان در کنار صحنه های آزار دهنده دیدنی و درخشان است. “رنگ سرچشمه” یکی از پیچیده ترین و متفاوت ترین تجربه های سینمایی ممکن است. این فیلم دومین تجربه سینمایی “کاروث” (اولین فیلم او “آغازگر” (Primer – 2004)) بود که تماشای آن به شدت توصیه می شود) و یک اثر دیدنی محسوب می شود.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی که احتمالا تماشا نکرده اید


9. نابودی – Annihilation – 2018

فیلم “نابودی” از “الکس گارلند” یک اثر آزاردهنده و تخیلی است که با اقتباس از رمان پرفروشی به همین نام از “جف واندرمر” در سال 2018 ساخته شد. جلوه های بصری و به ویژه رنگارنگ و عجیب آن در کنار داستان بقا در سرزمینی پر از عناصر علمی-تخیلی این فیلم را دیدنی و هیپنوتیزم کننده می کند.

لنا (ناتالی پورتمن) پروفسور زیست شناسی و سرباز اسبق ارتش آمریکا، بخشی از نیروی مقاومت زنان آمریکای شمالی است که به سرزمینی عجبب فرستاده می شود. در حقیقت بخشی از محیط و طبیعت به دلیل حمله نیروهای فرازمینی دگرگون شده و گل های عجیب و غریب، حیوانات جهش یافته، سازه های انسان مانند و صحنه هایی مانند رویاهای “میازاکی” در آن دیده می شود.

طبیعت عجیب، صحنه هایی یادآور فاجعه چرنوبیل و فوکوشیما و مه و فضای ترسناک، لنا و همراهان او را تحت تاثیر قرار داده و همانطور که در دل جنگل پیش می روند تصور می کنند تمرکز روانی و احساسی خود را از دست داده و به سوی نیستی پیش می روند.

“نابودی” دنیای تخیل، دنیای همسران و دختران مرده، دنیای بدل های گوناگون، دنیای رویاهای بیدار، دنیای موجودات هیولامانند و انسان گونه، دنیای مخلوقات خوفناک و دنیای ترس هایی است که می توانند روان انسان را برهم بزنند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع مشکلات روانی


8. گزارش اقلیت – Minority Report – 2002

“گزارش اقلیت” آمیز نادری از دو غول هالیوودی (استیون اسپیلبرگ و تام کروز) و داستان فلسفی، اخلاقی و علمی-تخیلی از “فیلیپ کی.دیک” (داستان کوتاه او در سال 1956) است که نه تنها پایان آن به داستان وفادار بوده، بلکه یک داستان خلاقانه، هیجان انگیز و بصری خلق می شود.

کاپیتان جان آندرتون (کروز) پلیس آینده، بخشی از برنامه پیش از وقوع جنایت است که به کمک روان شناس (با بازی “سامانتا مورتون”) باعث می شود پیش از رخ دادن جرایم مرگ بار، آنها را پیش بینی کنند و درنتیجه فیلم پر از صحنه های اکشن و خشن است.

“یانوش کامینسکی” فیلمبردار محبوب “اسپیلبرگ” (“فهرست شیدنلر” (Schindler’s List – 1993) و “نجات سرباز رایان” (Saving Private Ryan – 1998)) فیلمبرداری این اثر را برعهده دارد. جلوه های متافیزیک و پرمعنایی که یادآور “اینگمار برگمان” است، حضور “ماکس فون سیدو” در نقش مکمل “لامار بورخس”، همه و همه یک فیلم باکیفیت خلق می کنند که باید تماشا شود.

همچنین بخوانید: معرفی تمام فیلم های تام کروز از بدترین تا بهترین، 42 اثر سینمایی پرخرج


7. فرزندان انسان – Children of Men – 2006

“آلفونسو کوارون” در این قرن چندین فیلم کارگردانی کرده (فیلم “گرانش” (Gravity – 2013) نیز از لحاظ بصری خارق العاده است) و درام آخرالزمانی “فرزندان انسان” در سال 2006 جز بهترین آثار اوست.

این فیلم اقتباسی از رمان “پی.دی.جیمز” در سال 1992 و یک فیلم تاریک و سیاه و خشن از استرس و اعمال روانی است. “کلایو اوون” در کنار ستاره های دیگر (“کلر-هوپ آشیتی”، “مایکل کین”، “چیویتل اجیوفور” و “جولیان مور“) روزهای پایانی حیات انسان در سال 2027 را نشان می دهد. با عقیم شدن نژاد انسانی جامعه به هم ریخته و شخصیت “ثیو فرن” با بازی “کلایو” باید یک زن باردار فراری (آشیتی) را از میان آشوب بریتانیا به یک جای امن ببرد.

این درام انسانی بسیار عمیق بوده و فیلمبرداری ارزشمند “امانوئل لوبزکی” تماشاگر را خیره می کند. بسیاری از تک نماهای فیلم به خوبی طراحی شده و می تواند میزان سیاهی و تباهی داستان این فیلم علمی-تخیلی آخرالزمانی را نشان دهد.

همچنین بخوانید: لیست 30 فیلم برتر آخرالزمانی در تاریخ سینما که باید ببینید


6. 2046 – 2004

“وونگ کار وای” کارگردان خوش سبک هنگ کنگی یک هنرمند خوش ذوق است که طی سال ها فیلم های بسیاری ساخته که جز دیدنی ترین، جذاب ترین و البته غم انگیزترین آثار هستند. آثار پراست-ماند او که اغلب به خاطرات فراموش شده و حسرت می پردازند، بسیار دیدنی و جذاب هستند.

فیلم “2046” در کنار فیلم های “روزهای وحشی بودن” (Days of Being Wild – 1990) و فیلم عاشقانه “در حال و هوای عشق” (In the Mood for Love – 2000)  به عنوان یک سه گانه، به نوعی داستان های پیشین را تکمیل کرده و به ماجرای چاو مو-وان (تونی لئونگ) نویسنده در هنگ کنگ سال های 1960 می پردازد. چاو هنوز در تب و تاب عشق نافرجام خود به سو لی-ژن (مگی چئونگ) می سوزد و قسمت عمده فیلم در داستان علمی-تخیلی چاو رخ می دهد. در داستان او یک مرد ژاپنی به نام تاک (تاکویا کیمورا) عاشق یک ربات انسانی به نان جینوید (فی ونگ) شده است.

فیلمبرداری درخشان “کریستوفر دویل” حال و هوای دلتنگی، دلشکستگی و حسرت را نشان داده و اجرای زیبای بازیگران آسیایی (از جمله “کارینا لاو” و “گنگ لی”) یک داستان جذاب و دیدنی را خلق می کند.

همچنین بخوانید: نگاهی به بهترین فیلم های سینمای چین در سال 2018


5. چشمه – The Fountain – 2006

یک فیلم فانتزی، علمی-تخیلی، روان شناسانه و داستان عاشقانه تاریخی که معانی، ایده ها، مضامین و داستان های مختلف هزاران سال پیش را در کنار هم قرار می دهد. “چشمه” از “دارن آرنوفسکی” توسط درخت اساطیری تاریخ بشر را به نمایش می گذارد.

در این فیلم “هیو جکمن” سه نقش برعهده دارد: توماس ورد، یک فاتح قرن شانزدهمی اسپانیایی؛ تام کرو، یک عصب شناس قرن بیست و یکمی؛ و تامی، فضانوردی در آینده دور و سیاره زیبالا؛ هرکدام از آنها برای نجات معشوقه شان (ریچل وایس) از مرگ تلاش می کنند. بنابراین فیلم درخت زندگی، کتاب مقدس و مذهب کابالا را به نمایش می گذارد. در این بین علم عصب شناسی و استعمار فرانسوی و همچنین اساطیر مایا در هم گره می خورند و موسیقی “دیوید بویی” نیز بر زیبایی فیلم می افزاید.

فیلمبرداری “متیو لیباتیک” به فیلم “چشمه” فضای رویاگونه می بخشد. لنز دوربین اغلب شناور بوده و جزئیات نمایش داده شده در تصویر، شمع های روشن دربار قرن شانزدهمی اسپانیا، معابد تاریک، پیروان حاکم بزرگ (استیون مک هتی) و نورهای طلایی، چشم ها را خیره می کنند.

جلوه های شاعرانه و رویاگونه “چشمه” مهم ترین دلیل محبوبیت و زیبایی آن هستند و به همین دلیل فیلم شبیه یک معجزه به نظر می رسد.

همچنین بخوانید: فلسفی ترین فیلم های کل تاریخ سینما که نباید از دست بدهید


4. زیر پوست – Under the Skin – 2013

یک بررسی تفکر برانگیز و شوکه کننده از تمدن و بشریت که “جاناتان گلیزر” برای ساخت این اثر حماسی تاریک بیش از یک دهه وقت گذاشت. بسیاری به درستی این فیلم را با آثار “استنلی کوبریک” و “آندری تارکوفسکی” مقایسه می کنند، زیرا جلوه های بصری و صحنه های مستندگونه “کر دنی” و “لین رمزی” دیدنی هستند. “زیر پوست” از رمان علمی-تخیلی کنایی “مایکل فابر” سال 2000 برداشت آزاد شده و داستان عمیق، متافیزیک و عجیبی از انسانیت محسوب می شود. “گلیزر” با ساخت این فیلم انتظارات ما را برآورده کرد.

اسکارلت جوهانسون” در نقش خود درخشیده و بدون اینکه دیالوگ چندانی داشته باشد، از یک شخصیت کودک مانند به یک شخصیت کاریزماتیک بدل می شود. او با فریفتن رفقای طبقه کارگرش آن ها را به خود نزدیک کرده و آینده را برایشان رقم میزند. انگیزه های او مشخص نبوده و فقط شاهد کابوس سیاه او هستیم.

موسیقی متن “میکا لوی” به فیلم دیدنی “گلیزر” عمق زیبایی بخشیده و پیچیدگی و غم نهفته در آن را به خوبی نشان می دهد. “زیر پوست” یک فیلم زیبا و هنری، تاثیرگذار، غیرقابل پیشبینی و حساس است که تا مدت ها پس از تماشا شما را در فکر فرو می برد. در این فیلم هیچ نقصی وجود نداشته و به همین دلیل به یک شاهکار بدل می شود.

همچنین بخوانید: 10 فیلم برتر اسکارلت جوهانسون که باید تماشا کنید


3. خدا بودن سخت است – Hard to Be a God – 2013

آخرین فیلم فیلم ساز بزرگ روسی “الکسی ژرمن” (خالق آثاری چون “دوستم ایوان لپشین” (My Friend Ivan Lapshin – 1985)) که مراحل پیش تولید آن در سال 2000 آغاز شد، فیلمبرداری آن شش سال طول کشید و پس از سپری نمودن مراحل پس از تولید، سرانجام توسط پسر ژرمن تکمیل و در سال 2013 اکران شد. “خدا بودن سخت است” حاصل سینمای هنری بوده و شاید زبان قادر به توصیف آن نباشد.

یک فیلم اقتباسی از رمان علمی-تخیلی “بوریس و آرکادی استروگاتسکی” (خالق آثاری چون “پیک‌نیک کنار جاده”، الهام بخش فیلم “استاکر” (Stalker – 1979) از تارکوفسکی) درباره بیگانه سیاره آرکانار در زمینی که هرگز در آن رنسانس رخ نداده و برای همیشه در عصر قرون وسطی باقی مانده است.

تصاویر نمایش داده شده در این فیلم را می توان با آثار نقاش قرون وسطایی “هیرونیموس بوش” مقایسه کرد. تصاویر غیرمنتظره، مناظر هولناک، شخصیت های ترسناک و روایت های مذهبی شخصیت ها ظالم و هیولاوار، یادآور روایت ژرمن که حاصل همکاری او “ولادیمیر ایلین” و “یوری کلیمنکو” در این فیلم است، می باشد. تصاویر سیاه و سفید آنها و جزئیات زیبایی، وحشی گری و خشونت انسان، به آثار بوش شباهت دارد.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع اعتیاد و مواد مخدر


2. مکس دیوانه: جاده خشم – Mad Max: Fury Road – 2015

فیلمی از “جرج میلر” که صحنه های تعقیب و گریز فیلم نخست، “مبارز جاده” (The Road Warrior) از اولین سری “مکس دیوانه” را ادامه می دهد. “مارگارت سیکسل” تدوین گر و همسر “میلر” توانست با تدوین زیبای خود ارتباط میان شخصیت ها، وسیله های نقلیه و سایر عناصر داستان و همچنین علل و معلول ها را به خوبی به هم وصل کند. سینمای اکشن به ندرت توانسته چنین اثر الهام بخش و زیبایی را خلق کند.

طراحی صحنه عجیب و خشن “کولین گیبسون”، طراحی لباس “جنی بیوان” و لنزهای لرزان و متحرک دوربین “جان سیل” به صحنه های آخرالزمانی این فیلم کمک کرده است. در هر صورت “جاده خشم” فیلمی از ژانر فانتزی اکشن است که از آن لذت خواهید برد.

همچنین بخوانید: معرفی 12 فیلم جذاب و دیدنی شبیه مکس دیوانه (Mad Max) نسخه 1979


1. بلید رانر 2049 – Blade Runner 2049 – 2017

“دنی ویلنوو” (“ورود” (Arrival – 2016) با همکاری با گروه فیلمنامه نویسی “همپتن فنچر” (فیلمنامه نویس مشترک نسخه اصلی “بلید رانر” در سال 1982 توسط “ریدلی اسکات”)، “مایکل گرین” و “راجر دیکینز” فیلمبردار، توانست نسخه بازسازی شده از “ّبلید رانر” اسکات را با عناصر شگفت انگیز و نوآر ساخته و آن را به یک تجربه احساسی هیجان انگیز و دیدنی بدل نمایند.

سی سال پس از حوادث داستان اولیه، “رایان گاسلینگ” در نقش “کی” یکی از کلنی هاست که به کلنی های دیگر حمله کرده و مانند “ریک دکارد” (هریسون فورد) انگیزه های مرگبار دارد. زمانی که کی متوجه می شود یکی از کلنی ها تولیدمثل داشته و دارای فرزند است؛ کودک را می کشد تا مانع رشد یک کلنی شود.

یک فیلم زیبا، پیچیده و دیدنی که بیننده را مات و مبهوت می کند و یکی از گنج های گرانبهای ژانر علمی-تخیلی محسوب می شود. این فیلمی است که مانند نسخه اولیه خود تا دهه ها درباره آن صحبت شده و مورد بازسازی قرار می گیرد. فیلم های علمی-تخیلی به ندرت می توانند این چنین زیبا و دیدنی باشند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های کمدی و حال خوب کن قرن 21 که خنده را به لبانتان می آورند


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (4)

بستن فرم

  1. 007

    مهر 18, 1398

    عالی بود مثل همیشه

    پاسخ

  2. SAM-STAR

    مهر 5, 1398

    فیلم آواتار با او عظمت که اول و آخر جلوهای بصریه رو ننوشتی؟!!!
    واقعا که

    پاسخ

    • هومن در پاسخ به SAM-STAR

      آبان 2, 1398

      فیلمای خوبی رو نگذاشتید مثل اواتار و پس از زمین

      پاسخ

  3. ایرانی

    مهر 5, 1398

    بروووو بابااااااا. اینتر استلار خدای همه این فیلماست.

    پاسخ