بیت کوین روز به روز مهم‌تر از قبل!

واحد پولی که ما استفاده می‌کنیم هم توسط دولت حمایت می‌شود و هم اینکه قابل‌لمس است. بیت کوین نه کاملاً توسط دولت حمایت می‌شود و نه قابل‌لمس است، اما افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. این واحد دیجیتالی از سال 2009 در اینترنت رایج شد و در آن زمان ارزش کمی داشت، اما امروزه یک بیت کوین بیش از 2000 دلار ارزش دارد. بیت کوین ازلحاظ دیجیتالی حائز اهمیت است اما ازآنجایی‌که شناخته‌شده نیست در جرائم آنلاین استفاده می‌شود. در اینجا اهمیت بیت کوین و چگونگی سازوکار با آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین واحد پول دیجیتالی است که به‌صورت داده وجود دارد. شاید فکر کنید که پول موجود در حسابتان هم دیجیتال است، اما آن پول برابر پول واقعی است. درحالی‌که بیت کوین این‌گونه نیست. بیت کوین هیچ قاعده و قانون خاصی ندارد. در حقیقت ارزش بیت کوین بر اساس بازار مشخص می‌شود و بازار هم این روزها حسابی داغ است.

بیت کوین در یک کیف پول دیجیتالی ذخیره شده که می‌توانید آن را در هارد کامپیوتر، گوشی و منابع آنلاین ذخیره نموده و مبادله کنید. ذخیره بیت کوین همانند این است که تمام پول خود را زیر تشک پنهان کرده باشید. اگر برای کیف دیجیتالی شما اتفاقی بیفتد تمام پولتان از دست می‌رود. برای دادوستد بیت کوین می‌توانید از کلاینت بیت کوین (Bitcoin client) استفاده کرده و یا آن را به آدرس بیت کوین دیگری ارسال کنید، که همه کیف پول‌ها این قابلیت را دارند. در عرض چند دقیقه بیت کوین مشخص‌شده از کیف پولتان کسر شده و به کیف پول دیگری ارسال می‌شود. وب سایت‌های کمی هستند که این واحد پول را قبول می‌کنند. استفاده از بیت کوین در دنیای واقعی ممکن است چندان مطمئن نباشد اما به‌هرحال برای مدیریت آن سیستم‌هایی ایجاد شده‌اند.

آیا واقعاً بیت کوین ناشناخته است؟

تراکنش‌ها در قلب سیستم بیت کوین – که زنجیره بلاک نامیده می‌شود – انجام می‌گیرد. شما می‌توانید اطلاعات زنجیره بلاک هر کیف پول را مشاهده کنید. ازآنجایی‌که کیف پول‌ها همانند یک حساب عمومی هستند بنابراین می‌توانید میزان دادوستد و اطلاعات آن‌ها را مشاهده کنید، اما نمی‌توانید بدانید که کدام کیف پول به چه کسی تعلق دارد. احتمالاً درباره “استخراج بیت کوین” چیزهایی شنیده‌اید. طی این فرایند با کمک یک کامپیوتر می‌توانید زنجیره بلاک را رمزنگاری کنید. به این صورت تراکنش‌ها شناخته شده و در عوض بیت کوین دریافت خواهید کرد. در آغاز استخراج بیت کوین آسان است اما به‌مرورزمان دشوار می‌شود. برای این کار به یک سرور نیاز خواهید داشت.

مدل زنجیره بلاک (blockchain) می‌تواند توجه سازمان‌ها را به بیت کوین جلب کند، حتی اگر نخواهند از آن استفاده کنند. دیتابیس زنجیره بلاک به صورتی طراحی شده که در مقابل دست‌کاری مقاوم است و به‌صورت توزیعی مدیریت می‌شود. کشورهای تونس و سنگال از واحدهای ملی زنجیره محور استفاده می‌کنند. بنیاد بیل و ملیندا گیتس تلاش می‌کنند تا با کمک تکنولوژی زنجیره بلاک و بدون نیاز به حساب بانکی و هزینه پول، به افراد فقیر کمک کنند.

نحوه ارتباط بیت کوین با باج افزارها به چه صورت است؟

بیت کوین مزیت‌های بسیاری دارد اما احتمالاً هرازگاهی درباره عواقب منفی آن چیزهایی می‌شنوید. جنبه ناشناخته بیت کوین توجه مجرمان سایبری را به خود جلب می‌کند. با افزایش قیمت بیت کوین در چند سال گذشته، حملات باج افزاری افزایش پیدا کردند، اوج این حملات هم در چند هفته اخیر توسط باج افزار WannaCry انجام گرفت. زمانی که کامپیوتر شما توسط این باج افزارها آلوده شود، تمام اطلاعات و فایل‌های شما قفل شده و از شما خواسته می‌شود تا به آدرس مشخصی بیت کوین پرداخت کرده و در عوض کلید باز کردن فایل‌ها را دریافت کنید. ازآنجایی‌که این حملات همانند جرائم رایج نیست که از شما بخواهند مبلغ مشخصی را به یک حساب واریز کنید، بنابراین بیت کوین بهترین راه‌حل است و پس از عبور از زنجیره بلاک دیگر مشکلی نخواهد داشت.

بیت کوین در تبادلات مالی بین‌المللی استفاده می‌شود. طبق گزارش سازمان امنیتی بیشتر حملات باج افزاری از کشور کره شمالی سرچشمه گرفته، که اجازه تبادل مالی در سطح بین‌المللی را ندارد. همچنین درباره گروهک‌های تروریستی و خلاف‌کارانی که اجازه تبادل مالی سنتی را ندارند، نیز همین احتمال وجود دارد. این حملات باج افزاری فقط بخش کوچکی از جرائم آن‌هاست. بیشتر تبادلات بیت کوین مورد سوءاستفاده کلاه‌برداران و مجرمین قرارگرفته و درنهایت بیت کوین کاربران دزدیده می‌شود. و ازآنجایی‌که هیچ سازمانی برای پیگیری وجود ندارد، بنابراین این بیت کوین ها برای همیشه از دست می‌روند.

بیت کوین در اقتصاد چه نقشی دارد؟

برخلاف تمام این مسائل، ازآنجایی‌که رفته‌رفته تعداد افراد بیشتری از بیت کوین استفاده می‌کنند، اهمیت آن بیشتر می‌شود و طرفداران آن به آینده‌اش امیدوار هستند. بااینکه افراد عادی به این واحد پول دیجیتالی علاقه نشان می‌دهند اما هنوز درک آن برای بسیاری از افراد پیچیده است. اگر بیت کوین به‌صورت رسمی استفاده شود، در آن صورت به دلیل تغییر ارزش بیت کوین شاهد فراز و نشیب اقتصاد جهان خواهیم بود.

اگر در سال 2010، 1000 دلار بیت کوین خریداری می‌کردید، اکنون 35 میلیون دلار ارزش داشتند. بااین‌حال اگر در سال 2014 همان 1000 دلار بیت کوین را خریداری می‌کردید، در سال بعد تنها یک‌چهارم از ارزش آن را داشتید. تصور کنید مبلغ پرداختی خود را به‌صورت بیت کوین دریافت کنید و سال بعد متوجه شوید که ارزش دارایی‌تان نصف شده است. این نوع اقتصاد قابل‌اعتماد نیست، اما اهمیت بیت کوین در این است که همراه با پول رایج دولتی رشد می‌کند. البته هیچ‌کس تمام دارایی خود را به‌صورت بیت کوین ذخیره نمی‌کند.

آیا بیت کوین از بین می‌رود؟

باوجوداین یافته‌ها، محققان در تلاش هستند تا ببینند آیا می‌توان بیت کوین را مدیریت نمود؟ تلاش‌های انجام‌شده برای محدود نمودن این واحد دیجیتال، استانداردهای آن را تحت تأثیر قرار داده و قیمت متزلزل بیت کوین را بیشتر تغییر خواهد داد. اما باوجود تمام این تصمیم‌گیری‌ها، بیت کوین (یا هر واحد پول دیجیتال) از بین نخواهد رفت.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم