10 عادت منفی که می‌توانند خوشبختی‌تان را از بین ببرند

همه ما دنبال خوشبختی هستیم. همه ما هرروز مجبوریم به انتخاب‌هایی دست بزنیم که بر نگرش و احساسمان نسبت به خود تأثیر بگذارد. خودمان تصور می‌کنیم که این تصمیمات ما را به هدفی که می‌خواهیم نزدیک‌تر می‌کند. همه ما می‌خواهیم ترس را کنار بزنیم و به زندگی راحتی دست پیدا کنیم.

مشکل اینجاست که گاهی اوقات این انتخاب‌ها نگرانی و اضطرابمان را افزایش می‌دهند. درنتیجه به عادت‌های بدی دچار می‌شویم که به ما آسیب رسانده و شانس موفقیتمان را کاهش می‌دهند.

در اینجا 10 عادت منفی معرفی می‌شود که با ترک آن‌ها می‌توانید به خوشبختی نزدیک شوید.

1. خود را با دیگران مقایسه کنید.

بیشتر ما در زندگی پیوسته خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم. اما این حرکت باعث می‌شود که رفته‌رفته از خودمان و زندگی‌مان ناراضی باشیم. اینکه به زندگی افراد دیگر نگاه کنیم و تصور کنیم آن‌ها از ما خوشحال‌تر هستند، زندگی کامل‌تری دارند، روابط موفق‌تری دارند، پول بیشتری درمی‌آورند و یا از ما جذاب‌تر هستند. اما این مقایسه‌ها منصفانه نیستند زیرا هرکدام از ما انسان‌های منحصربه‌فردی هستیم که استعداد، توانایی و اهداف خاصی داریم.

زمانی که خود را با دیگران مقایسه می‌کنید تصورات متعادل و واقعی داشته باشید. به خودتان یادآوری کنید که همه ما انسان هستیم. هیچ‌کس کامل نیست. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که نهایت تلاش خود را به کار ببریم.

2. قدر داشته‌هایتان را ندانید.

فرقی نمی‌کند در زندگی به کجا رسیده باشید، همیشه باید قدر داشته‌هایتان را بدانید. هرروز یک فرصت جدید است تا به دنبال اهداف خود رفته، به دیگران کمک کنید و به خوشی‌های کوچک زندگی دست پیدا کنید. زمانی که قدرنشناس باشیم، نمی‌توانیم ارزش و اهمیت داشته‌هایمان را درک کنیم.

برای تغییرات زندگی خود قدرشناس باشید. قدرشناسی باعث می‌شود که به‌جای فکر کردن به نداشته هایتان، به داشته‌هایتان فکر کرده و متوجه شوید که چه زندگی کاملی دارید. هرچقدر هم که موفق باشید بازهم اگر قدرشناس نباشید نمی‌توانید احساس خوشبختی کنید. قدرشناسی استرس را کاهش می‌دهد، آرامش تا را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود به خودتان اهمیت بدهید.

3. اجازه می‌دهید تا ترس و نفرت شما را کنترل کند.

مغز ما به‌گونه‌ای طراحی‌شده که ما را در مقابل خطر محافظت نموده و به ما هشدار می‌دهد، اما ترس و نگرانی می‌توانید به‌راحتی به ما غلبه کند. ترس از شکست باعث می‌شود که به رؤیاهای خود دست پیدا نکنیم. ترس از شکست باعث می‌شود نتوانیم انتخاب‌های درستی داشته باشیم.

نفرت هم همین اثر را دارد. اگر خشم بر ما غلبه کند، عداوت و بدبینی را در قلبمان پرورش می‌دهد. تجربه‌های سخت آزاردهنده هستند اما اگر بر اساس نفرت تصمیم بگیرید نمی‌توانید بر چیزهایی که برایتان مهم است تمرکز کنید. نفرت خوشبختی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پس به ترس و نفرت خود وابسته نباشید. مدیتیشن و خاطره‌نویسی باعث می‌شود از این احساسات منفی رها شوید. به اعمال و رفتار خود با دیگران فکر کنید. اجازه ندهید کینه و دشمنی زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد.

4. به گذشته و آینده فکر کنید.

اگر دائماً به گذشته و آینده فکر کنید نمی‌توانید فرصت‌های جدیدی که در پیش رویتان قرار می‌گیرد را ببینید. اگر می‌خواهید بدانید چه کسی هستید و زندگی‌تان در چه وضعیتی قرار دارد باید در زمان حال زندگی کنید. در غیر این صورت بدون اینکه متوجه شوید کنترل زندگی از دستتان خارج می‌شود.

زندگی کردن در گذشته باعث می‌شود به مشکلات گذشته فکر کنید و در آن‌ها غرق شوید. فکر کردن به آینده باعث می‌شود همیشه نگران این باشید که چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا از پس آن برمی‌آیید یا خیر. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در زمان حال زندگی می‌کنند خوشحال‌تر هستند و روابط بهتری دارند. بنابراین با تمرکز در زمان حال ذهن خود را تقویت کنید.

5. تلاش برای کنترل چیزی که کاری از دستتان برنمی‌آید.

زمانی که پس از تلاش و کوشش متوجه می‌شوید که زندگی شما را در مسیر دیگری قرار داده است، ناراحت خواهید شد و به خودتان می‌گویید “نباید این اتفاق رخ می‌داد”. ازآنجایی‌که برای موفقیت تلاش کرده‌اید پس به نظرتان منصفانه نیست. تنها چیزی که باید بدانید این است که شما نمی‌توانید کنترل زندگی خود را به‌طور کامل به عهده بگیرید. تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که اهداف خود را برنامه‌ریزی نموده، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهید و برای رسیدن به آن تلاش کنید، اما به یاد داشته باشید که زندگی همیشه مطابق میل شما پیش نمی‌رود. باید یاد بگیرید در این مواقع بگذارید همه‌چیز همانطورکه هست پیش برود.

دلیل عمده نگرانی ما برای کنترل نمودن همه‌چیز این است که می‌ترسیم اوضاع مطابق میل ما پیش نرود. اما با این کار با دنیا می‌جنگید و خود را نگران‌تر می‌کنید. اما به‌جای اینکه همه جزئیات را کنترل کنید، اجازه بدهید زندگی‌تان جریان داشته باشد. خودتان را در زندگی رها کنید و از این رهایی لذت ببرید.

6. خود و دیگران را سرزنش می‌کنید.

اگر دیگران را به خاطر مشکلات خود سرزنش کنید، خود و اطرافیانتان را آزار خواهید داد. زمانی که ما به خاطر شکست‌های خودمان دیگران را آزار می‌دهیم، در حقیقت مسئولیت رفتار و احساسات خود را قبول نکرده‌ایم. ازآنجایی‌که نمی‌خواهیم خطای خود را قبول کنیم مسئولیت آن را به گردن دیگری می‌اندازیم. در حقیقت این کار باعث می‌شود تا خطا و اشتباهات خود را توجیح نموده و احساس بهتری داشته باشیم.

ما تصور می‌کنیم که با سرزنش دیگران، مسئولیت حسرت و پشیمانی از شانه‌هایمان برداشته می‌شود و حس بهتری خواهیم داشت. در حقیقت ما مسئول اعمال و رفتار خود هستیم. هیچ‌کس نمی‌تواند ما را به انجام کاری مجبور کند و یا مسئولیت اعمال ما را به عهده بگیرد.

7. فقط به مادیات فکر می‌کنید.

ماشین گران‌قیمتی که عاشقش هستید هرگز شما را دوست نخواهد داشت. آن مبل یا ساعت گران‌قیمت هرگز حس خوشبختی در شما ایجاد نمی‌کند. برعکس اگر آن را قسطی خریده باشید یا قیمتش خیلی گران باشد، در شما حس نگرانی و استرس نیز ایجاد خواهد نمود.

زمانی که در زندگی فقط به مادیات و پول فکر می‌کنید نمی‌توانید شادی و ارزش واقعی زندگی را درک کنید. در حقیقت خوشبختی زندگی در اطرافیان، تجربه‌های جدید، رؤیا و اهداف، عشق و لذت‌های زندگی نهفته است. درست است که پول باعث می‌شود از خود و اطرافیانمان مراقبت کنیم، اما اگر فقط در فکر پولدار شدن باشیم دیگر نمی‌توانیم به قلب و روح خود فکر کنیم و قدر چیزهایی که خوشبختی را به زندگی‌مان می‌آورند، بدانیم. پس در زندگی خود تعادل ایجاد نموده و بدانید که پول خوشبختی نمی‌آورد. خوشبختی از درون است.

8. اطراف شما پر از افراد منفی است.

ارتباط با افراد منفی شادی را از شما می‌گیرد. افراد منفی لذت زندگی‌تان را از بین می‌برند. اگر مراقب نباشید بدبینی آن افراد بر شما تأثیر می‌گذارد. حقیقت تلخ ماجرا این است که افراد منفی هرگز به شما اهمیت نمی‌دهند و هرچقدر هم که برای تحت تأثیر قرار دادن آن‌ها تلاش کنید، هرگز متوجه نخواهند شد.

باید از افرادی که باعث می‌شوند ذهنیت منفی پیدا کنید، افرادی که فقط در مواقع ضروری به شما مراجعه می‌کنند و افرادی که به نیازها و امیال شما احترام نمی‌گذارند، دوری کنید. این افراد نمی‌دانند که چگونه باید با دیگران روابط سالم برقرار کنند.

اجازه ندهید تا روابط منفی به شما آسیب برسانند یا ناراحتتان کنند. اعتمادبه‌نفس داشته باشید. شما لایق آن هستید تا کنار افرادی قرار بگیرید که به شما و خواسته‌هایتان احترام می‌گذارند.

9. رؤیاها و اهدافتان را به تعویق بیندازید.

همه ما گاهی اوقات وظایفمان را به تعویق می‌اندازیم و یا با عذر و بهانه بی‌برنامگی‌مان را توجیح می‌کنیم. اما اگر بنا به عادت کارهایتان را به تأخیر بیندازید، در بلندمدت خوشبختی‌تان تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. با به تأخیر انداختن کارها، زمان و انرژی را که می‌توانید برای کارهای باارزش صرف کنید، تلف کرده‌اید.

اگر به گذشته نگاه کنید، آیا از اینکه زمان خود را چگونه سپری کرده‌اید ناراحت هستید؟ آیا روزهایتان را با هدف سپری کرده‌اید؟ یا اینکه فرصت‌های ارزشمند خود را به‌راحتی ازدست‌داده‌اید؟ نگذارید دیر شود. همین امروز آغاز کنید.

10. خودتان را به‌سختی نقد می‌کنید.

همه ما از خودمان انتظارات بالایی داریم و می‌خواهیم به درجات بالا دست پیدا کنیم. انتقاد خود باعث می‌شود خطاهای خود را شناخته و خودتان را اصلاح کنید. اینکه نسبت به ضعف‌های خود آگاه باشید باعث می‌شود تا برای رفع آن‌ها تلاش کنید. البته غرور شما را به‌جایی نمی‌رساند. اما اینکه همیشه خود را سرزنش یا تحقیر کنید نیز شما را به‌جایی نمی‌رساند. تخریب و انتقاد خود به شما آسیب رسانده و شما را از دستیابی به خوشبختی بازمی‌دارد.

بنابراین باید بدانید که چرا خود را سرزنش می‌کنید. آیا چون نسبت به توانایی خود آگاه هستید از خودتان ناامید شده‌اید؟ یا اینکه انتظارات و خواسته‌های دیگران شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ آیا از این می‌ترسید که دیگران شما را تحقیر کنند و یا نگران طرز فکر آن‌ها نسبت به خودتان هستید و به همین دلیل خود را سرزنش و تحقیر می‌کنید؟

به خودتان فکر کنید. واقعاً چه چیزی می‌خواهید؟ می‌خواهید به چه فردی تبدیل شوید؟ علایق و خواسته‌هایتان چیست؟ از چه چیزی نفرت دارید؟ باید راهی پیدا کنید و خودتان باشید و قدر خودتان را بدانید. پس افکار منفی را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید که باید نسبت به خود و دیگران مهربان باشید تا سعادت واقعی را بیابید.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم