معرفی 10 فیلم علمی-تخیلی جذاب و دیدنی که احتمالا تماشا نکرده اید

با این که لیست های مختلفی از فیلم های علمی تخیلی وجود دارد، اما بسیاری از فیلم های این ژانر همچنان نادیده گرفته شده اند و باید از آنها یاد شود. این موضوع به آن معنا نیست که فیلم های انتخاب شده برای این لیست کیفیت پایینی دارند، برعکس، این فیلم ها هم باکیفیت بوده و هم اینکه توسط بسیاری از مردم نادیده گرفته شده اند. در انتخاب این فیلم ها تحقیق و بررسی کافی انجام شده تا فیلم های باکیفیت و پربازده انتخاب شود که در صورت تماشا بیننده از آن لذت ببرد. بنابراین سرگرم کننده ترین فیلم های این ژانر را در لیست پیش رو خواهید دید.

فیلم های این لیست بحث برانگیز بوده و شاید نتوانیم بگوییم برترین های این ژانر هستند، اما بدون شک می توانند در انتخاب فیلم های ایده آل به شما کمک کنند. با پروشات همراه باشید.


1. خدا بودن سخت است – Hard to Be a God – 2013

اینکه یک فیلم علمی-تخیلی روسی سه ساعته چندان مورد توجه قرار نگرفته باشد، باورش مشکل است؟ این فیلم در زمان اکران نتوانست توجه مخاطب عام را جلب کند، زیرا اصلا برای مخاطب عام ساخته نشده است.

پر واضح است که “الکسی جرمان”، کارگردان فیلم، بینش خاص خود را دارد و جلب توجه مخاطب عام را هدف قرار نداده است. این فیلم یک فیلم چالش برانگیز است، نه ساده، که مرز میان هنر و فیلم را کمرنگ می کند.

این فیلم در عین حال سنگین و جذاب بوده و در حقیقت می تواند با صفات گوناگون این شاهکار را توصیف کرد. نکات مثبت این اثر تمامی ندارد و در پایان حس می کنید همه چیز به درستی در کنار هم قرار گرفته است. با این حال درک اینکه چرا فیلم مورد توجه قرار نگرفت آسان است. مدت زمان فیلم طولانیست، جلوه های هنری آن عجیب است و جلوه های بصری آن نیز پیچیده هستند. با این حال بازهم می گوییم که تمام این ها عمدی بوده است.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی در قرن 21 (تا به اینجا)


2. سودمند – Advantageous – 2015

“سودمند” فیلمی است که به خاطر دست کم گرفته شدن شهرت دارد. یک کلیک در IMDB کافیست تا متوجه شوید لیست های مختلفی مانند لیست ما این فیلم را بررسی کرده اند. مسلما این فیلم باید بیش از این مورد توجه قرار می گرفت. منتقدین این فیلم را دیده و دوست داشته اند، با این حال هنوز برای برخی از سینما دوستان ناشناس است. به همین دلیل باید مورد توجه قرار بگیرد.

یک فیلم علمی-تخیلی هوشمندانه، مانند فیلم های “اکس ماشینا” (Ex Machina)، “ورود” (Arrival) و “ماه” (Moon) که هدف آن سرگرمی محض نیست. گرچه می تواند سرگرم کننده باشد، اما برای این امر ساخته نشده است. در هر حقیقت سازندگان آن به جنبه های گیشه توجه نکرده اند.

برای مثال، رابطه میان قهرمان فیلم و دخترش می تواند توجه مخاطب را جلب کند و این تازه آغاز ماجراست. “سودمند” لایه های مختلفی دارد که باید آنها را کنار بزنید. هرچقدر در تماشای فیلم پیش بروید متوجه می شوید این اثر برای رقابت در گیشه ساخته نشده است. به همین دلیل فیلم “سودمند” خاص است زیرا هیچ فیلمی مانند آن نیست. تماشای فیلمی که از کلیشه ها پیروی نمی کند، جالب است، مخصوصا زمانی که اغلب فیلم های این ژانر مضامین خاصی را دنبال می کنند. همین موضوع به تنهایی می تواند فیلم را تماشایی کند.

همچنین بخوانید: لیست بدترین و بهترین فیلم های علمی تخیلی سال 2019


3. رنگ تند – Fast Color – 2018

گوش کنید، “رنگ تند” شاید فیلم شناخته شده ای نباشد، اما فیلم باکیفیتی است. به همین دلیل اقتباس سریالی آن نیز ساخته شده است. آمازون امتیاز آن را خریداری کرد، تهیه کنندگی آن را به “وایولا دیویس” واگذار نمود و تصمیم گرفت در آن سرمایه گذاری کند. بنابراین خوش به حال آمازون، اما آیا همه از آن لذت می برند؟

پاسخ این سوال “بله” است. زیرا عناصر ابرقهرمانی آن کم نیستند. این فیلم به ابرقهرمان های معمولی نمی پردازد. گرچه یک فیلم ابرقهرمانی است، اما از کلیشه های تکراری که به آنها عادت کرده ایم، دور مانده است.

منظورمان این نیست که مارول نمی داند چه کار می کند، بلکه مارول می خواهد به شکل متفاوتی به ایده آل خود دست یابد. “رنگ تند” نمی تواند در یک روز تعطیل سرگرم تان کند، بلکه باعث می شود به مضامین پیچیده تر فکر کنید. چنین فیلم هایی نه تنها تفکر برانگیز هستند، بلکه روش خاصی را دنبال می کنند.

این فیلم در عین حال سرگرم کننده هم هست. زیرا در کنار پرداختن به مسائل اجتماعی پیام هایی را منتقل می کند. بنابراین گرچه حرفی برای گفتن دارد اما آن را به کسی که در پی آن است می رساند. این تفاوت و پیچیدگی فیلم را دیدنی می کند.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های علمی-تخیلی که در سال 2018 اکران شدند


4. زمین سرگردان – The Wandering Earth – 2019

“زمین سرگردان” از این نظر جالب بود که در گیشه موفق شد. این فیلم با فروش جهانی 700 میلیون دلار از فیلم هایی مانند “گودزیلا: سلطان هیولاها” (Godzilla: King of the Monsters)، “آلیتا: فرشته جنگ” (Alita: Battle Angel) و “پوکمون: کارآگاه پیکاچو” (Pokemon: Detective Pikachu) پیشی گرفت. البته مسئله این است که 95% فروش این فیلم از کشور چین است. به همین دلیل “دومین فیلم پرفروش غیرانگلیسی زبان” محسوب می شود و به همین دلیل کمتر موردتوجه قرار گرفت.

این اثر حماسی چینی در کشور خود مشهور است، اما در بیرون از چین عده کمی آن را می شناسند. دلیلش این است که نتفلیکس، توزیع کننده بین المللی فیلم، در معرفی و تبلیغات فیلم چندان تلاش نکرد. آنها می توانستند فیلم را به گونه ای تبلیغ کنند که توجهات را به گیشه جلب کند، اما این وظیفه را از دوش خود برداشته و فیلم را تنها گذاشتند.

این مسئله شرم آور است زیرا سومین اثر به کارگردانی “فرانت گو” یک اثر حماسی حقیقی است. او با استفاده از ذره ذره 50 میلیون دلار بودجه فیلم یک داستان خیره کننده خلق کرد. “تاشا رابینسون” این فیلم را غنی، جذاب و خارق العاده می داند که توصیف آن دشوار است. یک فیلم متفاوت که با وجود مشکلات شما را تا پایان با خود همراه می کنند.

بله این فیلم مشکلاتی دارد، اما چه کسی اهمیت می دهد؟ این فیلم جالب از بسیاری از فیلم های هالیوودی دیدنی تر است. مشخص است که خالق آن از مخلوق خود لذت می برد. نمی توان گفت فیلم هایی از این دست کمتر ساخته می شوند، اما حداقل، کمتر کسی با چنین اشتیاقی فیلم می سازد. این فیلم را تماشا کرده و به قدرت سینمای چین پی ببرید.

همچنین بخوانید: نگاهی به بهترین فیلم های سینمای چین در سال 2018


5. آنیارا – Aniara – 2019

“آنیارا” یک فیلم سوئدی جدید، داستانی را بیان می کند که شاید راضی تان نکند، اما قطعا بسیار پیچیده است. این فیلم پتانسیل کافی برای راضی کردن شما را ندارد، اما برای این کار هم ساخته نشده است. البته اگر به دنبال فیلم این چنینی هستید می توانید فیلم هایی مانند “اتاق سبز” (Green Room) را تماشا کنید.

“آنیارا” داستان سفینه ای را نشان می دهد که بدون هدف در چرخش است و عوامل آن برای امید بخشیدن به مسافرین هرکاری می کنند. این سفر مشکلاتی دارد، اما جذابیت فیلم در همین موضوع نهفته است و به مضامین مختلف اجازه شکوفایی می دهد. به همین دلیل می توان درباره فیلم بحث کرد. همین موضوع به چنین فیلم موفقی اجازه بحث کردن می دهد.

درنتیجه یک فیلم علمی-تخیلی زیباست که می تواند تماشاگران را به خود جذب کند. محتوای فیلم بسیار مجذوب کننده است و تماشاگران از آن استقبال می کنند.

همچنین بخوانید: برترین فیلم‌های علمی تخیلی سال 2018 + تصاویر


6. درون جنگل – Into the Forest – 2015

گرچه عناصر علمی-تخیلی فیلم “درون جنگل” اندک هستند اما یک اثر دیدنی در این ژانر محسوب می شود. یک فیلم پسا-آخرالزمانی درباره خشونتی که بر زندگی دو خواهر نوجوان تاثیر می گذارد. عناصر علمی-تخیلی آن مشهود هستند. اولین چالش فیلم این است که تمرکز داستان از روی این خانواده به تکنولوژی های استفاده شده تغییر می کند.

این چالش فیلم را جذاب می کند. شاید جذاب کلمه مناسبی نباشد اما به همین دلیل باید با استقبال بیشتری مواجه می شد. این مسئله همچنین می تواند باعث نقدهای وارد شده به آن باشد. چالش اصلی فیلم فراموش نشدنی است، اما رابطه میان خانواده اصلی بسیار جذاب می باشد.

این موضوع درنتیجه شخصیت پردازی و اجرای زیبا به دست می آید. “الن پیج” و ایوان ریچل وود در این فیلم سنگ تمام می گذارند و تماشاگران نیز می توانند چالش پیش روی آنها را حس کنند. درد درون چشم هایشان حس شدنی است، اما امید همه چیز را تغییر می دهد. در کل فیلم این دو بازیگر با استعداد شخصیت های خود را دیدنی می کنند. در پایان حس می کنید شما هم با شخصیت ها رشد کرده اید.

در این فیلم مسیر مهم است، نه مقصد، گرچه این موضوع کلیشه است، اما تماشای چالش شخصیت ها لذت بخش است. گرچه پایان داستان دیدنی است اما صحنه های مختلف آن نیز خیره کننده است.

همچنین بخوانید: 14 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینما


7. کلارا – Clara – 2018

منتقدین درباره “کلارا” نظرات متفاوتی دارند. بسیاری از آنها این فیلم را یک فیلم رمانتیک با یک دختر رویایی و کمی عناصر علمی-تخیلی می دانند، منتقدان دیگر آن را اثر درونگرایانه ای درباره عشق و فراق تلقی می کنند. البته همین منتقدین هم در پیروی منتقدین گروه اول این فیلم را دارای نقص ها و البته پایان ضعیف می دانند.

“کلارا” حرف های زیادی برای گفتن دارد و بسیاری از آنها هوشمندانه است. این مضامین هوشمندانه در کنار نقص های فیلم (مانند پایان ناامیدکننده آن) دیده می شوند. نمی توان با صحبت درباره این فیلم نقدهای وارده را انکار کرد، اما باید بپذیریم که شاهد یک فیلم چندلایه خواهیم بود.

میزان لذت از فیلم به تمایل شما برای استقبال از آن بستگی دارد. با تفکر بیش از حد درباره “کلارا” شاید از آن لذت نبرید. اگر تنها به دنبال لذت بردن هستید این فیلم شما را راضی  می کند.

همچنین بخوانید: معرفی 10 فیلم دیدنی و کمتر شناخته شده از ژانر وحشت که باید تماشا کنید


8. آخرین پسر – The Last Boy – 2019

جالب است که بسیاری از فیلم های علمی-تخیلی با مضامین پسا آخرالزمانی مورد بی توجهی قرار گرفته اند. اگر به لیست های این چنینی نگاه کنید، متوجه می شوید بسیاری از فیلم ها نتوانسته اند تماشاگر خود را به دست آورند. البته چنین لیست هایی به همین منظور خلق شده اند. فیلم هایی مانند “آخرین پسر” دارای جذابیت های مختلفی هستند و باید موردتوجه قرار بگیرند.

“آخرین پسر” یادآور فیلم پسا آخرالزمانی دیگری به نام “جعبه پرنده” (Bird Box) است که موجود عجیبی به نابودی و آشوب منجر شده است. این موجود عجیب می تواند هر انسانی را که با آن تماس دارد از بین ببرد. داستان درباره کودکانیست که برای یافتن مادر خود به طبیعت بکری وارد می شوند. لحظات نفسگیر و اجرای دیدنی مشکلات فیلم و بازی های ضعیف بازیگران مکمل را می پوشاند.

گرچه آغاز فیلم ضعیف است اما عوامل فیلم برای پیشبرد آن هرکاری می کنند و در این امر موفق هستند. بنابراین تمام سازندگان فیلم برای خلق اثری موفق تمام تلاش خود را به خرج داده و پیروز می شوند.

همچنین بخوانید: معرفی بهترین فیلم های تاریخ سینما در ژانر رئالیسم جادویی


9. کودک اوزیریس – The Osiris Child – 2016

“کودک اوزیریس” یک فیلم علمی-تخیلی ساده است که شاید این روزها کمتر ساخته شود. فیلم الزاما هوشمندانه یا تفکر برانگیز نیست، اما هدف فیلم هم این نبوده است. در حقیقت از لحاظ نویسندگی، اجرا و کارگردانی یک اثر معمولیست. خوشبختانه این فیلم نکات جالب توجهی هم دارد.

صحنه های اکشن رضایت بخش و جلوه های ویژه، دو نکته دیدنی این فیلم هستند. یک اثر دیدنی با صحنه های اکشن زیبا. هیولای فیلم کمی شبیه هیولای بازی های سوپر ماریوست و اجرای بازیگران درجه سه در مقابل هیولا و دیالوگ های خنده دار آنها فضای فیلم را مضحک می کند. البته قصدمان توهین به فیلم نیست. در حقیقت همین مضامین توانسته جلوه های دیدنی نیز به فیلم ببخشد.

این اثر برای همگان جالب نیست. “کودک اوزیریس” ایده های جالب ژانر علمی-تخیلی را به رخ می کشد. نبود ایده های تفکر برانگیز بیننده را سرگرم می کند و در عین حال ناامیدکننده است. اگر به دنبال تماشای یک اثر سرگرم کننده و بدون وجود مضامین بحث برانگیز هستید این اثر را تماشا کنید.

همچنین بخوانید: 12 فیلم برتر درباره نازی ها در تاریخ سینما


10. امبرها – Embers – 2015

در فیلم “امبرها” پس از حادثه ای که باعث فراموشی مردم شده پنج شخصیت در تلاش اند تا گذشته را به یاد آورند. این پنج داستان متقاطع به یک داستان نهایی ختم می شوند. گرچه فیلم اشکالاتی نیز دارد، اما بلندپروازی سازندگان فیلم به یک اثر موفق ختم شده است.

شخصیت ها فیلمی خلق می کنند که گهگاه از مسیر خود خارج شده، خط داستان مشکلاتی دارد، اما با این حال آنقدر زیاد نیست که فیلم را ویران کند. “امبرها” مانند اغلب فیلم های لیست یک فیلم علمی-تخیلی کامل نیست، اما یک اثر دیدنی از این ژانر محسوب می شود.

همچنین بخوانید: لیست بهترین فیلم های اکشن سال 2019


امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

                               

دیدگاه‌ها (1)

بستن فرم

  1. عبآس

    خرداد 18, 1399

    دقیقا فیلمای ناشناخته‌ای بودن که حتما تجربه‌ی دیدنشون خالی از لطف نیست، بخصوص فیلمِ آخر که داستانش جذاب تر بنظر میرسه. ممنون از شما

    پاسخ