16 مجسمه زیبا

نمادها، مجسمه‌ها و کارهای هنری بخشی از هویت یک شهر محسوب می‌شوند. در حقیقت یکی از عوامل شهرت یک شهر می‌تواند آثار هنری موجود در آن باشد. آثار هنری علاوه بر زیبایی بخشی به شهر، می‌توانند به‌عنوان یک جاذبه توریستی هم در نظر گرفته شوند.

باوجوداینکه برخی از منتقدین می‌توانند مفهوم و درک صحیحی از این نمادها ارائه دهند، بااین‌حال دیدن آن‌ها برای عموم مردم جالب است و درنتیجه شهرهای بزرگ و کوچک به این امر توجه بیشتری نموده و تعداد این آثار روزبه‌روز در حال افزایش است. برای درک زیبایی و تأثیر عمیق این آثار هنری، در این مقاله 16 مجسمه زیبای جهان که نشان‌دهنده خلاقیت و هنر آن منطقه است را به شما معرفی خواهیم نمود.

1. مجسمه “بیداری” در شهر پرنس جورج، مریلند

این مجسمه در East Potomac Park واشنگتن دی سی، توسط جی سوارد جونیور (J. Seward Jr) ساخته شد و سپس به مریلند منتقل شد. این مجسمه 21 متری غول‌آسا تلاش می‌کند تا از زمین بلند شود.

2. “کفش‌ها” در کنار رودخانه دانوب بوداپست، مجارستان

این یادبود به پیشنهاد کارگردانی سینما کان تاگای (Can Togay) و توسط مجسمه‌سازی به نام گیولا پائر (Gyula Pauer) ساخته شد تا یاد و خاطره مردم یهودی که طی جنگ جهانی دوم توسط فاشیست‌ها قتل‌عام شدند را گرامی بدارند. این افراد باید کنار رودخانه می‌ماندند، کفش‌هایشان را درمی‌آوردند، و سپس توسط نظامی‌ها مورد شلیک قرار می‌گرفتند تا اجسادشان در رودخانه بیفتد. بنابراین این یادبود به احترام این افراد ساخته شده است.

3. “مجسمه فرانس کافکا”، پراگ، جمهوری چک

این مجسمه برای گرامیداشت یکی از بهترین نویسنده‌های قرن بیستم میلادی، یعنی فرانس کافکا ساخته شده که درست در زیر پنجره خانه‌اش قرار دارد. کافکا تقریباً هرروز زندگی‌اش را در این قسمت پیاده‌روی می‌کرد.

4. “مجسمه قدرت” در نیویورک

5. “عشق”، کودک درون، ایالات‌متحده آمریکا

6. “خانه اتوبوسی” در ونتورا (Ventura) کالیفرنیا

این مجسمه که توسط هنرمندی به نام مارگارت هامون (Margaret Hammon) ساخته شده است، در ایستگاه اصلی اتوبوس شهر قرار دارد. این مجسمه حاصل یک مسابقه برای انتخاب خاص‌ترین ایستگاه اتوبوس شهر در سال 2002 است.

7. “یادبود گمشدگان” شهر راکلا (Wroclaw) در لهستان

این مجسمه یادبود در سال 2006 برای گرامیداشت افرادی ساخته شد که در رژیم کمونیست زندانی، مفقود و یا کشته شدند.

8. “مرد آویزان” در پراگ، جمهوری چک

در خیابان‌های شهر پراگ مجسمه مردی را می‌بینید که از دیرک یک ساختمان آویزان است. این مجسمه که در سال 1996 ساخته شد، زیگموند فروید را نمایش می‌دهد و نشان‌دهنده تلاش روشنفکران در صده گذشته است.

9. “عنکبوت” (Maman) در اوتاوا، اونتاریو، کانادا

این عنکبوت بزرگ در خارج از گالری ملی کانادا سال‌هاست که گردشگران را می‌ترساند. این مجسمه که پس از 8 دهه توسط هنرمندی به نام لوئیز بورخس (Louise Bourgeois) به اتمام رسید، یک عنکبوت مادر را نشان می‌دهد که در حال حمل تخم‌هایش است. این مجسمه زیبا ارزش تماشا کردن را دارد.

10. “مرد غول‌پیکر” در بوداپست مجارستان

آروین لورانس هروه (Ervin Loránth Hervé) مجسمه این مرد غول‌پیکر که از زمین بیرون می‌آید را ساخته است. این مجسمه در میدان Széchenyi قرار گرفته و یکی از افتخارات هنر بوداپست در نمایشگاه بین‌المللی هنر معاصر سال 2014 بود.

11. دست هارمونی (Hand of Harmony) در پوهانگ کره (Pohang Korea)

این دست بزرگ که از آب خارج می‌شود در سال 1999 از برنز و گرانیت ساخته شد. این دست نشان‌دهنده تلاش مردم کره برای داشتن یک زندگی بهتر است.

12. مجسمه‌های انسان در گرانت پارک (Grant Park) شیکاگو

هنرمند ایسلندی Steinunn Thórarinsdóttir 26 مجسمه انسان از آهن و آلومینیوم ساخته است این مجسمه‌ها زن و مرد هستند و تلاش می‌کنند توجه مخاطب را به خود جلب کنند.

13. “کوسه”، آکسفورد، بریتانیا

مجری رادیو، بیل هاین (Bill Heine) در سال 1986 این مجسمه را در خانه خود قرار داد. او می‌گوید: “کوسه نشان‌دهنده یک فرد عاجز و ناتوان است که شکافی در سقف خانه خود ایجاد نموده و تا عجز، ناتوانی و خشم خود را نشان دهد.”

14. “کشتی نلسون” در یک بطری در ستون میدان ترافالگار (Trafalgar Square)

این اثر از ئینکا شونیبار (Yinka Shonibare) در بریتانیا در معرض دید عموم قرار گرفته است. این اثر نشان‌دهنده تاریخ این کشور است.

15. “مادر و فرزند” در چین

در سال 2007 زمانی که استان چانگهای (Qinghai) به‌عنوان دروازه‌ای میان چین و تبت تبدیل شد، این مجسمه یادبود توسط ژانگ یاکسی (Zhang Yaxi) ساخته شد.

16. “مجسمه گوش‌ماهی” در ادلبورو (Aldeburgh)

مگی هامبلینگ (Maggi Hambling) یک هنرمند متولد Suffolk که در سال 2003 این مجسمه استیل را در یک ساحل زیبا ساخته است. او این مجسمه را برای گرامیداشت آهنگساز معروف بنجامین بریتن (Benjamin Britten) که در آنجا زندگی می‌کرد، ساخته است.

                               

دیدگاه‌ها

بستن فرم